وضعیت مادر در هفته سوم بارداری (علائم، تغذیه، ورزش)

وضعیت مادر هفته سوم بارداری شروع لحظات شیرین مادر شدن را برای او به همراه دارد. در هفته سوم تخمک گذاری و لانه گزینی رخ می‌دهد. امکان دارد حتی مطمئن نباشید که شما در هفته دوم بارداری هستید یا در هفته سوم. در طول این هفته یک جنین کوچک جدید در بدن شما اقدام به رشد می‌کند. در طی این هفته تخمک گذاری تبدیل به لقاح شده و در درون رحم خود یک خوشه سلولی به نام بلاستوسیست دارید، این سلول‌ها به سرعت تقسیم شده و به تدریج اعضای بدن جنین تشکیل می‌شود.

وضعیت مادر و علائم بارداری در هفته سوم

وضعیت مادر هفته سوم بارداری به گونه‌ای است که برخی از علائم بارداری را احساس خواهد کرد. با توجه به این‌که شروع بارداری محسوب می‌شود، امکان دارد کمی سختی برای مادر به همراه داشته باشد. برخی از علائم بارداری به شرح زیر هستند:

  • حساسیت در سینه‌ها

خانم‌های باردار در قسمت سینه‌ها حساسیت احساس می‌کنند که این نشان از بارداری است. تغییرات هورمونی باعث افزایش جریان خون در رگ‌ها شده و به این صورت سینه‌ها باد می‌کنند که خانم‌های باردار احساس می‌کنند سینه‌ها نسبت به قبل سنگین‌تر شده‌اند.

  • گرفتگی و درد در ناحیه شکم

در هفته سوم امکان دارد همانند دوره پریودی در ناحیه شکم، درد و گرفتگی را احساس کنید. این درد و گرفتگی به خاطر لقاح است. زمانی که تخمک بارور به دیواره رحم اتصال داده می‌شود، رحم به خاطر کشیده شدن دچار درد و گرفتگی می‌شود.

  • خستگی و احساس ضعف

خستگی زیاد از رایج‌ترین علائم بارداری محسوب می‌شود که این خستگی با خستگی معمولی تفاوت دارد. به خاطر این‌که جنین از کالری بدن مادر استفاده می‌کند، ذخیره بدن آن تمام شده و احساس ضعف و خستگی را به همراه دارد.

  • حالت تهوع

در دوران بارداری معمولاً حالت تهوع صبحگاهی در هفته‌های بعدی رخ می‌دهد، اما در برخی مواقع امکان دارد در هفته سوم نیز زمانی که در داخل ماشین قرار می‌گیرید، تهوع و احساس ناراحتی داشته باشید.

  • تکرر ادرار

در اوایل بارداری بر روی مثانه فشار رحم زیاد است؛ چرا که باید کلیه‌ها بتوانند مواد مضر را به خوبی از بدن دفع نمایند. این اتفاق باعث تکرر ادرار در هفته سوم بارداری می‌شود.

  • سردرد

در هفته سوم که از هفته‌های اول بارداری محسوب می‌شود، در بدن مادر حجم خون افزایش پیدا می‌کند و این افزایش حجم خون باعث سردرد در مادر می‌شود. پس از گذشت مدتی بدن با افزایش هورمون‌ها سازگاری پیدا کرده و سردردها نیز کاهش پیدا می‌کنند.

  • نفخ

نفخ یکی از علائم بارداری است که در وضعیت مادر هفته سوم بارداری بسیار تاثیر دارد. تغییرات هورمونی مثل بالا رفتن هورمون پروژسترون در بدن بانوان باعث می‌شود تا سرعت در دستگاه گوارش کاهش پیدا کند و به این صورت نفخ و تورم شکم را خواهید داشت. در زمان پریودی نیز این علائم را دارید، اما با شروع دوره قاعدگی و کاهش سطح هورمون پروژسترون کم می‌شود. اگر نفخ ادامه داشته باشد و در قاعدگی تاخیر داشته باشید، نشان از بارداری است.

  • تغییر حالات خلق و خو

در دوران بارداری تغییرات هورمونی رخ می‌دهد که دچار خستگی شدید خواهید شد. این تغییرات باعث می‌شود تا فرد زودرنج شده و تغییرات روحی و روانی داشته باشد.

  • لکه بینی

در پایان هفته سوم لاله گزینی انجام خواهد شد که این لانه گزینی باعث تیر کشیدن در شکم و همچنین لکه بینی خفیف می‌شود. البته در نظر داشته باشید که در برخی مواقع امکان دارد لانه گزینی علامت خاصی نداشته ولی اگر اقدام به بارداری کرده باشید، در هفته سوم با احساس این علائم ، احتمال مادر شدن شما بسیار بالا است.

  • احساس طعم فلز

در هفته سوم بارداری در دهان خود طعم فلز را احساس خواهید کرد. این حس بیشتر در زمان صبح اتفاق می‌افتد و دلیل آن تغییرات هورمونی در بدن است.

علائم سقط جنین در هفته سوم بارداری

یکی از مواردی که در وضعیت مادر در هفته سوم بارداری تاثیر دارد، امکان سقط جنین است. در این هفته امکان سقط جنین بسیار بالا است، به نوعی می‌توان گفت تا زمان سه ماهه اول بارداری خطر سقط جنین مادر را تهدید می‌کند. اگر در قسمت زیر شکم گرفتگی و درد را احساس کردید، بدانید که از علائم سقط جنین است. ترشح مایع از واژن، حساس نبودن پستان، نداشتن خستگی، افزایش خونریزی، احساس کمردرد خفیف، بیرون آمدن بافت خاکستری یا لخته خون از واژن از دیگر علائم سقط جنین است. هر زمان که این علائم را احساس کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بدانید: اندازه، علائم سقط و وضعیت جنین در هفته سوم بارداری

تغییرات عاطفی مادر در هفته سوم حاملگی

تغییرات بزرگی در وضعیت مادر هفته سوم حاملگی ایجاد می‌شود. این تغییرات امکان دارد هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی باشد. در این هفته بسیاری از بانوان امکان دارد تغییراتی را در بدن و احساسات خود متوجه شوند؛ چرا که باید با جنین در حال رشد سازگار شوند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که بانوان تنها در زمان بارداری تنها تغییرات جسمی را احساس می‌کنند، اما بسیاری از زنان در این دوران تغییرات عاطفی را نیز تجربه خواهند کرد. برخی از این تغییرات عاطفی به شرح زیر هستند.

  • هیجان

باردار بودن برای بسیاری از زنان یک تجربه هیجان انگیز بوده و برای آن‌ها شادی آور خواهد بود.

  • اضطراب

در صورتی که در اوایل بارداری هیجان یک احساس رایج و معمول است، بسیاری از زنان امکان دارد در مورد سلامت بارداری خود اضطراب و نگرانی داشته باشند.

  • نوسانات خلقی

در زمان بارداری در بدن تغییرات هورمونی رخ داده که باعث نوسانات خلقی می‌شود. برخی از این نوسانات خلقی می‌توان به احساس تحریک پذیری، غمگینی یا شادی اشاره کرد.

  • تغییر در میل جنسی

به خاطر تغییرات هورمونی یا ناراحتی جسمی در اوایل بارداری بسیاری از مادران در میل جنسی خود تغییراتی را احساس خواهند کرد.

  • عدم اطمینان

با توجه به این‌که در مراحل اولیه بارداری ناشناخته‌های بسیاری وجود دارد، برخی از بانوان امکان دارد تغییراتی در بدن آن‌ها ایجاد می‌شود که احساس نامطمئن یا غرق شدن داشته باشند.

تغذیه مادر در هفته سوم بارداری

وضعیت مادر در هفته سوم بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که بلوک‌های ساختمانی برای جنین در حال رشد را تامین خواهد کرد. تغذیه درست از سلامت مادر و همچنین جنین به خوبی حمایت می‌کند. تغذیه مناسب برای این‌که جنین شروع به رشد کرده و با خون مادر ارتباط برقرار می‌کند، بسیار مهم و حیاتی است. مواد لازم برای تغذیه مادر در این هفته به شرح زیر هستند:

اسید فولیک (فولات)

اسید فولیک یا فولات برای تغذیه بانوان باردار یک ماده‌ی مغذی محسوب می‌شود. این مواد در رشد لوله عصبی بسیار موثر بوده و مغز و نخاع کودک را تشکیل می‌دهد. نقایص جدی مادرزادی مثل اسپینا بیفیدا در اثر کمبود فولات رخ می‌دهد. در دوران بارداری باید به صورت روزانه حدود ۶۰۰ میکروگرم در روز از فولات استفاده کنید. غذاهایی که دارای فولات بالایی هستند، می‌توان به سبزیجات سبز برگ، غلات غنی شده، لوبیا و مرکبات اشاره کرد.

آهن

آهن یکی از مواد مغذی ضروری است که در وضعیت مادر هفته سوم بارداری بسیار تاثیر دارد؛ چرا که باعث تشکیل گلبول‌های قرمز خون شده و همچنین مانع کم خونی می‌شود. خانم‌های باردار برای این‌که به افزایش حجم خون و رشد جنین کمک کنند، باید مصرف آهن بیشتری داشته باشند. در طی روز باید حدود ۲۷ میکروگرم مصرف داشته باشید. گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ، لوبیا، عدس و غلات غنی شده از غذاهایی هستند که سرشار از آهن می‌باشند.

کلسیم

برای رشد استخوان‌ها و دندان‌های کودک، کلسیم از اهمیت بالایی برخوردار است. در زمان بارداری بدن کلسیم را از استخوان‌های مادر دریافت می‌کند؛ بنابراین باید کلسیم را به مقدار کافی دریافت کنید. در طول روز در زمان بارداری باید حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنید. محصولات لبنی، سبزیجات سبز برگ، توفو و پرتقال غنی شده از منابع خوب کلسیم محسوب می‌شوند.

پروتئین

رشد و نمو بافت‌ها و اندام‌های کودک نیاز به پروتئین دارند. در زمان بارداری باید پروتئین بیشتری مصرف کنید. در طی روز ۷۱ گرم باید پروتئین مصرف داشته باشید. گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ، لوبیا، عدس، آجیل و دانه‌ها منابع بسیار خوب برای پروتئین محسوب می‌شوند.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ در رشد مغز و چشم نوزاد بسیار تاثیر دارد. در زمان بارداری حتماً امگا ۳ دریافت کنید. دانه کتان، دانه چیا و گردو، ماهی‌های چرب مثل سالمون، ماهی تن و ساردین منابع بسیار خوب برای دریافت امگا ۳ محسوب می‌شوند.

مکمل

برخی از بانوان در دوران بارداری جهت تامین نیازهای تغذیه‌ای علاوه بر مواد مغذی مورد نیاز باید مکمل‌ نیز مصرف کنند. ویتامین‌های دوران بارداری از مکمل‌های رایجی هستند که باید دریافت کنید. قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید؛ چرا که در وضعیت مادر هفته سوم بارداری بسیار تاثیر دارد.

آزمایش‌های لازم در هفته سوم بارداری

معمولاً تشخیص بارداری در هفته سوم اتفاق می‌افتد. در این هفته سونوگرافی تجویز نخواهد شد؛ چرا که جنین بسیار کوچک بوده و به اندازه یک دانه نمک است که در سونوگرافی تشخیص داده نمی‌شود. توسط بی‌بی چک می‌توانید جهت تشخیص بارداری استفاده کنید. برندهای خوب بی‌بی چک در اواخر هفته سوم بارداری می‌توانند هورمون‌های بارداری را به خوبی در ادرار تشخیص دهند. میزان هورمون بارداری در هر ۴۸ ساعت دو برابر خواهد شد. اگر می‌خواهید از تست بارداری خود زودتر مطلع شوید، آزمایش خون راه حل بسیار عالی است. هورمون بارداری در خون حتی اگر مقادیر کمتر باشد، نیز تشخیص داده می‌شود.

تغییرات بدن و شکم مادر در هفته سوم بارداری

وضعیت مادر هفته سوم بارداری بسیار مهم است. در این هفته تغییراتی در بدن و شکم مادر احساس نخواهد شد، بلکه امکان دارد تنها کمی احساس نفخ داشته باشید و یا در قسمت سینه تغییراتی را مشاهده کنید. بسیاری از بانوان تا هفته دوازدهم در شکم هیچ‌گونه تغییری ندارند، به همین دلیل در صورت ندیدن تغییرات ظاهری جای نگرانی وجود ندارد.

پزشکان توصیه می‌کنند که بانوان باردار سعی کنند در ۱۳ هفته اول بارداری حدود ۳ کیلو افزایش وزن داشته باشند. در واقع نیازی نیست که مادر کار خاصی انجام دهد. سعی کنید غذا زیاد خورده و وزن خود را بالا ببرید، اما باید از رژیم غذایی سالم و کامل پیروی کنید. به صورت روزانه مصرف ویتامین، اسید فولیک را داشته باشید.

نکات مهم برای مادر در هفته سوم بارداری

برای این‌که در وضعیت مادر هفته سوم بارداری مشکل ایجاد نشود، باید نکاتی را در نظر بگیرید. پس از تشخیص بارداری به هیچ عنوان موهای خود را رنگ نکنید؛ چرا که به خاطر وجود مواد شیمیایی در رنگ مو خطر سقط جنین شما را تهدید می‌کند. بهتر است که پس از گذراندن سه ماه اول بارداری به سراغ رنگ کردن موهای خود بروید. برای سلامت خود و فرزند دلبندتان توصیه‌های لازم را رعایت کنید.

سعی کنید در این هفته حتماً با پزشک خود مشورت کنید. پزشک با ارائه راهنمایی‌های لازم عوامل آسیب‌زا و فشارهای دوران بارداری را کمتر می‌کند. در این دوران شما بانوان باردار استرس و اضطراب‌های متفاوتی را تجربه خواهید کرد، پس سعی کنید از استرس و هیجانات به دور باشید.

ورزش در هفته سوم بارداری

در دوران بارداری به هیچ عنوان ورزش را فراموش نکنید؛ چرا که در وضعیت مادر هفته سوم بارداری بسیار تاثیر دارد. اگر بارداری شما جزو حاملگی پرخطر نباشد، ورزش و فعالیت بدنی مانعی نداشته و بسیار مفید است؛ همچنین باعث کاهش فشارهای زایمان نیز می‌شود. شنا، ایروبیک، یوگا، پیاده‌روی و … از ورزش‌هایی است که بسیار توصیه شده است. ورزش در دوره بارداری به تناسب اندام شما بسیار کمک کرده و مانع اضافه وزن بیش از حد شما می‌شود. از طرف دیگر می‌توان ذکر کرد که پس از زایمان به راحتی می‌توانید به تناسب اندام خود برگردید.

خلاصه وضعیت مادر در هفنه 3 حاملگی

در این مطلب به بررسی وضعیت مادر در هفته سوم بارداری پرداختیم. در این هفته بارداری تشخیص داده می‌شود که برای رشد و نمو جنین بسیار مهم است. احتمال سقط جنین در این هفته بسیار بالا بوده، به همین دلیل باید بسیار رعایت کنید. در وضعیت مادر علائم بارداری را احساس می‌کنید که برخی از این علائم گرفتگی و درد در ناحیه شکم، خستگی و احساس ضعف، حالت تهوع، تکرر ادرار، سردرد، نفخ، لکه بینی، احساس طعم فلز، تغییر حالات خلق و خو و … است. علاوه بر تغییرات فیزیکی تغییرات عاطفی نیز در وضعیت مادر احساس خواهید کرد.