اندازه، علائم سقط و وضعیت جنین در هفته سوم بارداری

وضعیت جنین هفته سوم بارداری بسیار اهمیت دارد؛ چرا که روزهای اولیه بارداری بوده و سلامت جنین بسیار مهم است. در این هفته رشد جنین شروع می‌شود. در واقع می‌توان ذکر کرد که شما از هفته سوم باردار شده‌اید، که البته امکان دارد یک یا دو هفته بعد متوجه شوید. در این هفته به تغذیه خود توجه داشته باشید تا سلامت خود و جنین را تضمین کنید.

اندازه جنین در هفته سوم بارداری(حاملگی)

تخمک در هفته سوم توسط اسپرم بارور خواهد شد. پس از گذشت ۳۰ ساعت بعد از لقاح تخمک بارور شده تقسیم بر دو قسمت خواهد شد. این سلول‌ها به این صورت تقسیم و تکثیر پیدا می‌کنند که کم کم از لوله فالوپ به سمت رحم حرکت خواهند کرد. تقسیمات ادامه پیدا کرده و زمانی که تعداد لوله‌ها ۱۶ تایی شود که به آن مورلا می‌گویند. وضعیت جنین هفته سوم بارداری به این صورت است که سر و شکل نگرفته و تنها یک توده سلولی است. این توده سلولی درست مثل یک توپ تو خالی بوده که به نام بلاستوسیت شناخته می‌شود.

لایه‌های مختلف سلولی تشکیل دهنده پلاستوسیت هستند.

  • لایه بیرونی به سیستم عصبی و مغز کودک تبدیل می‌شود.
  • لایه میانی که به نام موزودرم شناخته می‌شود، تبدیل به قلب، رگ‌های خونی، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها خواهد شد.
  • لایه داخلی به نام آندودرم شناخته می‌شود که تبدیل به سیستم تنفسی و گوارشی جنین می‌شود.
  • قسمت بیرونی بلاستوسیت از شاخک‌های کوچکی تشکیل شده است که تبدیل به جفت می‌شود.

این شاخک‌ها به نام پورت‌های کوریونی نیز معروف هستند. به این صورت پس از ۲۰ روز از لقاح لاله گزینی رخ می‌دهد که جنین به مرحله جایگزینی وارد شده است. جنین در هفته سوم بارداری چند گرم وزن داشته که محسوس نیست.

بررسی وضعیت جنین در هفته سوم حاملگی

وضعیت جنین در هفته سوم بارداری به این صورت است که غشای محافظی توسط سلول‌های تروفوبلاست تشکیل می‌شود. این غشا به نام کوریون شناخته شده و باعث احاطه شدن آمنیون می‌شود. از کوریون پرزهای موی ریز یا رنگ‌های خونی اقدام به مشاهده شدن خواهند کرد. زمانی که این پرز‌ها به جداره رحم بچسبند، جفت شروع به رشد خواهد کرد.

جفت توسط نزدیک شدن خون رویان و مادر به یکدیگر می‌تواند غذا و اکسیژن را برای دفع فضولات و ارگانیزم تامین کند. غشایی تشکیل خواهد شد که اجازه مبادله شدن به این مواد را می‌دهد، اما مانع ترکیب خون مادر و رویان خواهد شد. جفت توسط بند ناف به ارگانیزم در حال رشد اتصال داده می‌شود. بند ناف به صورت ساقه نازکی نمایان می‌شود که طول آن حدود ۳۰ تا ۹۰ سانتی‌متر خواهد بود. توجه کنید بند ناف یک نوع سیاهرگ بزرگ است که خون مملو از مواد غذایی را تحویل خواهد داد؛ همچنین دارای دو شریان بوده که مواد زائد را دفع می‌کنند.

آزمایش‌ها و شیوه‌های تشخیصی جنین در هفته سوم بارداری

می‌توان از آزمایش ادرار و آزمایش خون جهت تشخیص حاملگی استفاده کرد. آزمایش ادرار را هم در منزل و هم در آزمایشگاه می‌توانید انجام دهید، ولی تست خون تنها در آزمایشگاه انجام می‌شود. هر دو این تست‌های ذکر شده بر اساس وجود یا عدم وجود هورمون گنادوتروپین جفتی انسان است. پس از لقاح و تشکیل جفت در دیواره رحم این هورمون ترشح خواهد شد. سطح ترشح این هورمون هر ۷۲ ساعت ۲ برابر خواهد شد. در آزمایش خون ۱۱ روز پس از لقاح می‌توان این هورمون را تشخیص داد و اما ۱۲ تا ۱۴ روز پس از لقاح در آزمایش ادرار این هورمون قابل شناسایی است، به این صورت وضعیت جنین هفته سوم بارداری تشخیص داده می‌شود.

علائم سقط جنین در هفته سوم بارداری

سقط جنین به معنای از دست دادن جنین در حال رشد است. زمانی سقط جنین رخ می‌دهد که جنین درون رحم لانه گزینی کرده، تست بارداری مادر مثبت شده و پس از آن محصولات حاملگی از درون رحم خارج شده و دفع شود. یکی از علائم مهم سقط جنین لکه بینی است، اما در هفته سوم بارداری نمی‌توان چیزی را به عنوان علائم سقط جنین در نظر گرفت؛ چرا که در این هفته تخمک گذاری و لقاح به تازگی انجام شده، توده سلولی از لوله‌های فالوپ به سمت رحم حرکت خواهد کرد.

وضعیت جنین هفته سوم بارداری به گونه‌ای است که تازه لانه گزینی انجام شده و پس از آن رشد و نمو پیدا می‌کند که تبدیل به جنین بالغ خواهد شد. به همین دلیل زمانی که هنوز لانه گزینی انجام نشده است، سقط جنین علامتی ندارد که متوجه آن شوید.

مراحل شکل‌گیری جنین در هفته سوم بارداری

مرحله اول هفته سوم بارداری لقاح

لقاح اولین مرحله در وضعیت جنین هفته سوم بارداری است. این هفته نشان دهنده پایان سیکل قاعدگی زن برای آن‌ها محسوب می‌شود. در این مرحله بدن زن برای تخمک گذاری آماده شده و زمانی رخ خواهد داد که تخمک از یکی از تخمدان‌ها آزاد و به سوی لوله فالوپ حرکت کند. اگر در حین تخمک گذاری در لوله فالوپ اسپرم وجود داشته باشد، امکان دارد باعث بارور شدن تخمک شود. زمانی که یک اسپرم به لایه بیرونی تخمک نفوذ کند، با هسته دارای مواد ژنتیکی تخمک ترکیب خواهد شد که در این زمان لقاح رخ می‌دهد. زمانی که لقاح رخ دهد، سلول حاصل از لقاح را زیگوت می‌گویند. زیگوت دارای تمامی اطلاعات ژنتیکی مورد نیاز برای ایجاد انسان بوده که برخی از این اطلاعات می‌توان به جنسیت نوزاد اشاره کرد.

  • مرحله دوم هفته سوم بارداری ساخت خانه

پس از عمل لقاح زیگوت اقدام به تقسیم سریع خواهد کرد؛ چرا که لوله فالوپ به سوی رحم حرکت می‌کند. وقتی که زیگوت به رحم برسد، تبدیل به توپی از سلول‌ها می‌شود. این سلول‌ها باید در دیوار رحم کاشته شوند که به رشد و تکامل ادامه دهند. زمانی که این سلول‌ها به داخل دیواره رحم نفوذ کنند و با خون مادر در ارتباط باشند، لانه گزینی اتفاق می‌افتد. لانه گزینی معمولاً حدود ۱۰ روز پس از لقاح اتفاق می‌افتد.

  • رشد جنین و آغاز زندگی

پس از این‌که لانه گزینی انجام شود، سلول‌ها انواع بافت‌ها و اندام‌های مختلف بدن را تشکیل خواهند داد که به این فرایند رشد جنینی می‌گویند. در وضعیت جنین هفته سوم بارداری جنین از سه لایه اکتودرم، آندودرم، مزودرم، تشکیل شده است. این لایه‌ها باعث می‌شود تا تمامی اندام‌ها و بافت‌های اصلی بدن ایجاد شوند. در این مرحله جنین بسیار کوچک بوده و تنها به اندازه یک سر سوزن است. در این ماه جنین در حال شکل‌گیری ساختارهایی است که بعداً به عنوان یک انسان تشخیص داده می‌شود.

  • وزن گیری جنین در هفته سوم بارداری

وعده‌های غذایی سرشار از کلسیم بخورید تا به جنین در حال رشد شما کمک کند. این وعده‌های غذایی باعث می‌شود تا وضعیت جنین هفته سوم بارداری تاثیر گذاشته و وزن گیری سریع، استخوان‌های قوی و سالم‌تری را برای آن به همراه داشته باشد. برای سلامت قلب، اعصاب و ماهیچه‌ها کلسیم بسیار ضروری است. در صورتی که کلسیم کافی مصرف نکنید، جنین کلسیم را از استخوان‌های شما دریافت می‌کند. در طی روز حتماً ۴ وعده غذایی سالم میل کنید. باید سه وعده غذایی سرشار از پروتئین دریافت کنید تا بافت‌های جدید نوزاد ساخته شود.

بیشتر بدانید: وضعیت مادر در هفته سوم بارداری (علائم، تغذیه، ورزش)

جنین‌های دوقلو در هفته سوم بارداری

در هفته سوم بارداریست که تک قلو یا چند قلو بودن جنین را می‌توان تشخیص داد. در صورتی که یک تخمک و اسپرم با مواد ژنتیکی یکسان تقسیم به دو گروه سلولی شوند؛ یعنی دوقلوهای شما به صورت همسان هستند. امکان دارد در مراحل مختلفی این تخمک بارور شده به دو گروه سلولی تبدیل شده، اما در بیشتر مواقع این اتفاق در هفته سوم بارداری رخ می‌دهد. تخمک و اسپرم غیر یکسان باعث تشکیل دوقلوهای ناهمسان می‌شود. در صورتی که در حین تخمک گذاری دو تخمک آزاد شده و با دو اسپرم لقاح داشته باشند، باعث می‌شود تا دو زیگوت به صورت جداگانه تشکیل شود. دوقلوهای ناهمسان در هفته سوم بارداری ایجاد می‌شود.

کاشت جنین در هفته سوم بارداری

بسیاری از بانوان که در اثر مشکلات مختلف بارداری طبیعی را نمی‌توانند تجربه کنند، روش کاشت جنین برای آن‌ها انجام می‌شود. در هفته سوم تخمک بارور شده به رحم وارد شده و در دیواره رحم لانه گزینی انجام می‌شود. یک توپ کوچک از چند سلول تشکیل شده است که به سرعت تکثیر پیدا کرده و به نام بلاستوسیست شناخته می‌شود. در اطراف تخمک بارور مایع جمع می‌شود که این مایع در هفته‌های آینده جنین را درون خود حبس می‌کند. بلاستوسیست یا همان توپ کوچک از طریق سیستم گردشی اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز را دریافت خواهد کرد. پس از گذشت این هفته جفت این کار را انجام می‌دهد.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی وضعیت جنین هفته سوم بارداری پرداختیم. در هفته سوم بارداری تخمک به وسیله اسپرم بارور خواهد شد. پس از گذشت حدود 30 ساعت لقاح انجام خواهد شد. در این هفته بارداری شما تازه متوجه خواهید شد که باردار هستید. در این هفته جنین شروع به رشد کرده و شما موجود جدیدی را در داخل رحم خود دارید. با توجه به این‌که این هفته از اوایل بارداری محسوب می‌شود، امکان سقط جنین بسیار بالا است. برای رشد بهتر حتما از وعده‌های غذایی سرشار از کلسیم استفاده کنید. آزمایش‌ها و سونوگرافی لازم که توسط پزشک تجویز می‌شود، را حتما انجام دهید تا در دوره بارداری برای شما مشکلی ایجاد نشود.