هفته چهارم بارداری؛ وضعیت مادر (علائم + تست بارداری)

اغلب زنان در هفته چهارم بارداری از این‌که حامله شده‌اند خبر ندارند. بعضی از نشانه‌های کوچک در زنان در هفته چهار بارداری مشاهده می‌شود. همین علائم سبب می‌شود تا آن‌ها به بارداری خود شک کنند و بخواهند آزمایش بارداری بدهند. باید بدانید که در هفته چهارم بارداری نشانه‌های بیرونی و همچنین تغییرات در ظاهر شما هنوز شروع نشده است. اما امکان این‌که حال تهوع در شما ایجاد شود در این هفته وجود دارد. اما به احتمال زیاد حالت تهوع را خیلی جدی نخواهید گرفت و ممکن است تصور نمایید که دچار یک بیماری ویروسی شده‌اید. آزمایش بارداری که به اسم بیبی چک شناخته می‌شود در صورت مراجعه به پزشک برای شما تجویز می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد هفته چهارم بارداری و وضعیت مادر با شما صحبت نماییم.

انجام تست بارداری در هفته چهارم حاملگی

زمانی که در هفته چهارم بارداری خود قرار دارید و پزشک متخصص زنان و زایمان و یا متخصص مامایی مراجعه می‌کنید، برای شما یک آزمایش بارداری در نظر گرفته می‌شود. با بررسی یک هورمون به اسم HCG که در زمان بارداری روز به روز در ادرار زیاد می‌شود، می‌توان تشخیص داد که شما باردار شده‌اید. باید بدانید که اگر از این راه می‌خواهید متوجه شوید که حامله شده‌اید باید کمی صبر به خرج بدهید. هم‌ اکنون با این‌که شما بارورشده‌اید و لقاح در بدن شما شکل گرفته است ولی این هورمون به تدریج و یا سرعتی بسیار آهسته افزایش می‌یابد. بنابراین امکان دارد که در اول بارداری به شکل کاذب منفی بشود. به طور کلی بعد از پایان چهارمین هفته از بارداری، هورمون  HCG در بدن زنان باردار بالا می‌رود. هر چقدر میزان این هورمون بالاتر رود نشانه‌های بارداری بیشتر خود را نشان می‌دهند و جواب آزمایش شما مثبت خواهد شد. در نظر داشته باشید به دلیل این‌که بسیاری از خانم‌ها تست بارداری را بسیار زود انجام می‌دهند جواب تست آن‌ها منفی می‌شود.

باید بدانید که هفته چهارم بارداری خیلی مهم است. زیرا جنین در این مرحله است که رشد خود را شروع می‌نماید. در هفته چهارم از حاملگی برخی از نشانه‌ها به صورت مشخص در زن باردار نمایان می‌شود. این علائم می‌توانند نشان‌دهنده حاملگی در زن باردار باشند. برای این‌که بدانید آیا این علائم نشان‌دهنده بارداری شما هستند لازم است که تحت نظر پزشک تست بارداری دهید.

علائم و نشانه‌های هفته چهارم بارداری

هورمون‌هایی که سبب می‌شوند تا شما در هفته چهارم بارداری متوجه حاملگی خود شوید، برخی علائم بارداری در این هفته را برای شما به وجود می‌آورند. به علت این‌که شما در ماه نخست بارداری خود هستید امکان دارد که نشانه‌ها و علائم شدیدی را در ماه‌های بعدی تجربه نمایید. در زیر به مهم‌ترین این نشانه‌ها در هفته چهارم بارداری اشاره می‌کنیم:

  • نفخ

ممکن است شما در این هفته از بارداری اندکی نفخ داشته باشید. باید بدانید که علت این موضوع مربوط به هورمونی به اسم پروژسترون است. بنابراین لازم است که از شلوار راحتی استفاده نمایید.

  • گرفتگی و انقباض عضلات

تجربه انقباضات و گرفتگی در قسمت پایین شکم امکان دارد که سبب ناراحتی یا نگرانی شما شود. اما باید بدانید که در حقیقت این امر نشان‌دهنده این است که جنین به صورت درست و صحیح در لایه درونی رحم شما قرار گرفته است. با این وجود احساس دردهای شدید یا گرفتگی‌ها در این هفته را بایستی به پزشک خود بگویید.

  • لکه بینی یا خونریزی خفیف

در بسیاری از زمان لکه بینی یا خونریزی‌های خفیف در هفته چهارم بارداری مشاهده می‌شود. در نظر داشته باشید که این مساله می‌تواند مربوط به لاله گزینی باشد. نکته‌ای که لازم است بدانید این است که خونریزی که به علت لانه گزینی در زن پیدا می‌شود به رنگ صورتی روشن و یا قهوه‌ای است. باید بدانید که اگر خونریزی شما بسیار شدید شد و یا این‌که بیشتر از چندین روز به طول انجامید لازم است که به پزشک متخصص رجوع نمایید.

  • نوسانات خلق و خو

به علت این‌که زنان در این هفته از بارداری، دچار نوسان‌های زیاد در هورمون‌ها می‌شوند، بنابراین این امر تاثیر بسزایی بر روی خلق و خوی آن‌ها خواهد گذاشت. بنابراین اگر شما نیز دچار این تحول در اخلاق خود شده‌اید جای نگرانی نیست. توجه داشته باشید که تغییرات در خلق و خود از هفته‌های نخست بارداری تا دوازدهمین هفته از آن خیلی زیاد است. بعد از آن است که هورمون‌ها اندکی متعادل می‌شوند و خلق و خوی شما بهبود می‌یابد.

  • حال تهوع صبحگاهی

پزشکان می‌گویند که تقریبا 50 تا 90 درصد از خانم‌ها در هفته‌های اول مانند هفته چهارم بارداری ممکن است دچار تهوع صبح گاهی شوند. این در حالی است که این حالت شما به طور معمول در سه ماه دوم بارداری کاملا از بین می‌رود.

  • خستگی

ممکن است در هفته چهارم از بارداری احساس خستگی کنید. باید بدانید که این وضعیت در شما به علت تغییرات هورمون اتفاق می‌افتد و تا زمانی که شدید نشده است نرمال است. به علت این‌که بدن شما سعی می‌کند تا توپ متشکل از سلول‌ها را به جنین بدل می‌کند سخت در تلاش است. شما می‌توانید موضوع خستگی خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

  • احساس و تجربه درد در سینه‌ها

ممکن است در چهارمین هفته از بارداری خود متوجه شوید که احساس درد در سینه‌ها دارید. این امر نیز می‌تواند نشان دهد که شما بچه‌ای در راه دارید. به علت این‌که بدن شما سعی می‌کند تا مرحله‌های آماده‌سازی مجراهای شیردهی را شروع نماید این دردها در شما نمایان می‌شوند.

بهترین زمان برای تست بارداری هفته چهارم است!

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم شما می‌توانید با تجربه برخی از نشانه‌های کوچک در هفته چهارم بارداری آزمایش دهید. باید بدانید که این هفته از بارداری را می‌توان بهترین و مناسب‌ترین زمان برای انجام تست بارداری داست. موقعی که شما از خواب شب بیدار می­شوید می‌توانید برای انجام آزمایش بارداری اقدام نمایید. زیرا در این زمان است که میزان هورمون  HCG در بیشترین مقدار خود است. بنابراین دقت آزمایش شما بالا می‌رود. ممکن است که در تست بارداری آزمایش شما منفی شود ولی اگر جنین در رحم ایجاد شده است در این هفته دارای نخاع، مغز و قلب است.

مواردی که بایستی در هفته چهارم بارداری رعایت نمایید!

باید بدانید که اگر باردار هستید و در هفته چهارم از حاملگی خود قرار دارید لازم است که برخی از موارد را به درستی رعایت نمایید. در زیر به این نکات اشاره می‌نماییم:

  • در نظر داشته باشید که در این هفته از بارداری بایستی از مواد غذایی که سالم نیستند خودداری کنید. به جای آن‌ها از مواد غذایی مغذی استفاده کنید.
  • لازم است که در هفته چهارم از بارداری، وزن خود را به خوبی کنترل نمایید و اجازه ندهید که وزن شما از مقدار نرمال و طبیعی بالاتر رود. زیرا اضافه وزن و تغذیه پرخطر سبب می‌شود که احتمال برخی از بیماری‌ها مانند فشار خون یا دیابت در شما افزایش پیدا کند.
  • سعی نمایید که از مشروبات الکی به هیچ وجه در این هفته از بارداری یا سایر هفته‌ها استفاده نکنید.
  • از کشیدن سیگار پرهیز نمایید. چون سیگار متشکل از سی ماده شیمیایی است که سبب اختلال در بارداری شما می‌شود و تاثیرات بسیار بدی را بر روی شما و جنین خواهد گذاشت.

مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم بسیار مهم هستند و لازم است که زنان باردار به آن توجه کافی نمایند.

مصرف مواد غذایی مناسب در هفته چهارم بارداری

همان‌طور که پیش از این متذکر شدیم لازم است که زنان در هفته چهارم از بارداری تغذیه سالمی را برای خود در نظر بگیرند. در این صورت است که می‌توانند حاملگی سالمی را پشت سر بگذارند و جنین را در وضعیت مناسبی در این هفته قرار دهند. در این مرحله می‌توانید با مشورت پزشک یک رژیم غذایی متناسب به همراه مکمل‌ها را دریافت کنید.

استفاده از وعده‌های غذایی سالم و منظم

زمانی که در هفته چهارم از بارداری دچار حالت تهوع می‌شوید لازم است که تا جایی که می‌توانید از تغذیه سالم بهره ببرید. سعی کنید تا از وعده‌های غذایی به صورت کوچک، سالم و منظم استفاده نمایید. همچنین لازم است که از مایعات فراوان بهره ببرید. این موضوع سبب می‌شود تا در مبارزه با حال تهوع موفق‌تر شوید. زمانی که کم‌کم معده شما سفت‌تر شد می‌توانید غذاهای متعادل‌تر و مغذی‌تر را استفاده کنید.

استفاده از سبزی‌ها و میوه‌های تازه

لازم است که حتما در هفته چهارم بارداری از میوه‌ها و سبزی‌های تازه به صورت روزانه بهره ببرید. همچنین شما می‌توانید وضع تغذیه خود را با خوردن برخی از غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، سیب‌زمینی، نان‌های سبوس‌دار و برنج بهتر نمایید. از دیگر غذاهای مفیدی که زنان باردار باید در هفته چهارم بارداری از آن‌ها استفاده نمایند، حبوبات، تخم مرغ، گوشت‌های بدون چربی، لبنیات مانند پنیر، شیر و کشک است. در نظر داشته باشید که از این غذاها به صورت روزانه استفاده نمایید.

سخن آخر هفته 4 بارداری و وضعیت مادر

در این مقاله در مورد هفته چهارم بارداری و وضعیت مادر با شما صحبت کردیم. لازم است که زنان باردار در هفته چهارم از بارداری خود به تمام نکات مهم دقت نمایند. بسیاری از علائمی که به آن‌ها اشاره کردیم در این هفته از بارداری بسیار معمول و نرمال هستند و جای نگرانی نیست. اما لازم است که در این هفته از بارداری نیز مانند سایر هفته‌ها تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان و یا متخصص مامایی باشید تا همه اقدامات لازم برای شما در نظر گرفته شود.