عفونت ادراری در بارداری منجر به چه مشکلاتی می گردد؟

تصویر دمو سیناکر

عفونت ادراری که به نام عفونت مثانه نیز معروف است یکی از انواع عفونت‌های باکتریایی است که در مجاری ادرار افراد به وجود می‌آید. در نظر داشته باشید که زنان حامله در هفته‌های ششم تا بیست و چهارم ممکن است که به این بیماری مبتلا شوند. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد این موضوع با شما صحبت کنیم.

توضیحات کلی در مورد عفونت ادراری در زنان

عفونت ادراری می‌تواند سبب تحریک‌پذیری عضله‌های صاف شود که این امر سبب ایجاد انقباض می‌شود. در برخی اوقات این گرفتگی‌ها می‌توانند سبب زایمان زودرس شوند. زایمان زودهنگام با توجه به سن حاملگی و یا تعداد هفته‌های حاملگی می‌تواند برای جنینی که در حال رشد و تکامل است ایجاد مشکل کند.
بدن هر فرد در حالت عادی دارای انواع متفاوتی از باکتری‌ها و میکروب‌ها در نقطه‌های مختلف است. این باکتری‌ها تا وقتی که در سر جای اصلی خود هستند هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند و برای سلامت انسان‌ها بسیار ضروری و لازم هستند. ولی مشکل اصلی وقتی پیش می‌آید که باکتری‌ها از جای خود خارج شوند و به سایر نواحی بدن بیایند. همین امر سبب ایجاد عفونت در افراد می‌شود.
در نظر داشته باشید که مجاری ادراری و در حالت کلی دستگاه تناسلی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که استعداد ابتلا به عفونت در آن بالا است. لازم است بدانید که در زمان بارداری احتمال ابتلا به این بیماری در بدن افراد بسیار بیشتر می‌شود. بسیاری از زنان باردار در طول دوره بارداری به این بیماری مبتلا می‌شوند.

چرا عفونت ادراری در زمان بارداری رواج بیشتری دارد؟

باید بدانید که عفونت بارداری به علت تغییراتی که در مجاری ادرار افراد رخ می‌دهد در زمان بارداری شیوع بیشتری دارد. همان‌طور که می‌دانید رحم در زنان در قسمت بالای مثانه قرار گرفته است. زمانی که رحم بزرگ‌تر می‌شود وزن آن نیز بالا می‌رود و این موضوع سبب می‌شود تا بسته شدن تخلیه ادرار از مثانه می‌شود و لذا عفونت به وجود می‌آید.

نشانه‌ها و علائم عفونت ادراری در زنان باردار

اگر در دوره بارداری خود به عفونت بارداری مبتلا شده‌اید امکان دارد که یک یا چند نشانه زیر را در خود مشاهده کنید:

  • سوزش و احساس ناراحتی یا درد در زمان تخلیه ادرار
  • تکرر ادرار
  • درد یا گرفتگی‌های زیر شکمی
  • وجود ترشحات یا خون در ادرار
  • احساس به تخلیه ادرار در زمان فوری
  • درد در زمان نزدیکی
  • بیدار شدن از خواب برای تخلیه ادرار
  • داشتن تب و لرز یا عرق کردن و بی‌اختیاری ادرار
  • تغییر در مقدار ادرار چه کم شدن آن، چه زیاد شدن آن
  • فشار، درد یا التهاب در ناحیه ادرار
  • ادرار بدبو یا تیره‌رنگ یا ادرار با بوی بسیار تند و بد
  • موقعی که باکتری‌ها در کلیه‌ها پخش می‌شود امکان دارد که به تهوع و استفراغ، تب و لرز و کمردرد رو به رو شوید.
    موارد بالا از علائم عفونت ادراری در بارداری است.

تاثیر عفونت ادراری بر روی جنین

اگر عفونت ادراری درمان نشود امکان دارد که سبب ایجاد عفونت در کلیه‌ها شود. عفونت کلیه امکان دارد که سبب زایمان زودرس و تولد نوزاد یا وزنی بسیار کم شود. اگر پزشک بتواند عفونت ادراری را با روش درست و صحیح درمان کند هیچ خطری متوجه جنین نمی‌شود.

از کجا می‌توان عفونت ادراری را در خود تشخیص داد؟

کشت ادرار و آزمایش در دوره بارداری می‌تواند به سادگی راه تشخیص مناسب عفونت ادرار در زنان باشد.

چه روش‌های درمانی برای عفونت ادراری وجود دارد؟

در نظر داشته باشید که عفونت ادراری آنتی‌بیوتیک‌های مجاز به سادگی درمان می‌شود. مرسوم‌ترین روش برای درمان عفونت ادراری استفاده از آنتی‌بیوتیک است. پزشکان به طور معمول یک دوره سه تا یک هفته‌ای را برای مصرف آنتی‌بیوتیک برای زنان باردار و جنین ایمن می‌دانند. اگر به علائمی مانند دردهای زیر شکمی، تب و لرز، استفراغ، تهوع و یا انقباضات دچار شدید و یا این که بعد از سه روز بهره­گیری از دارو هنوز دچار سوزش ادرار هستید لازم است که با پزشک خود در تماس باشید.

چگونه می‌توان از مبتلا شدن به عفونت ادراری پیشگیری کرد؟

امکان دارد که شما همه کارها را به شکل صحیح انجام دهید اما هنوز هم دچار عفونت ادراری شوید. اما توجه داشته باشید که با رعایت کردن موارد زیر می‌توانید تا حد زیادی از مبتلا شدن به این بیماری در امان باشید:

  • روزانه 6 تا 8 لیوان آب و آب زغال اخته به صورت منظم مصرف کنید.
  • از غذاهای فرآوری شده، الکل، قند و آب‌میوه‌های صنعتی پرهیز کنید.
  • از ویتامین سی با دوز 250 تا 500 میلی‌گرم استفاده کنید. همچنین بتا کاروتن که پیش ساز ویتامین آ است در دوز 25000 تا 50000 به صورت روزانه ممکن است توسط پزشک تجویز شود. از دیگر مواد مفید روی در دوز 30 تا 50 میلی‌گرم در روز است که به نابودی عفونت‌ها کمک بسزایی می‌کند.
  • تخلیه کامل مثانه به محض این‌که احساس نیاز به دفع ادرار کردید.
  • تخلیه ادرار پیش و پس از نزدیکی
  • دوری از نزدیکی در زمان درمان عفونت ادرار
  • بعد از ادرار و شست‌وشو، خود را بدون حرکت دستمال و با حرکت‌های ضربه‌ای خشک کنید و بخش دفع ادرار را تمیز نگه دارید. لازم است که حتما در موقع خشک کردن خود بعد از تخلیه ادرار این کار را از جلو به عقب انجام دهید.
  • از صابون‌های قوی، اسپری‌های شست­و­شوی ناحیه تناسلی، کرم‌های ضدعفونی، پودرهای پاک‌کننده استفاده نکنید. همچنین لازم است که از مصرف آب به همراه مواد شوینده با فشار زیاد به ناحیه تناسلی خودداری کنید.
  • لازم است که لباس زیر و جوراب شلواری خود را به صورت روزانه تعویض کنید.
  • از استفاده از شلوارهای تنگ پرهیز کنید.
  • از جوراب‌شلواری نخی و لباس زیر با جنس پنبه­ای بهره ببرید و یا حتی‌الامکان از لباس زیری استفاده کنید که لایه بیرونی آن ‌که در تماس با بخش دفع ادرار است از جنس نخ باشد.
  • در وان آب بیش از نیم ساعت ننشینید و یا بیشتر از دو دفعه در روز از وان بهره نبرید.

رعایت موارد بالا به زنان باردار در مبتلا نشدن به عفونت ادراری کمک زیادی می‌کند.

چرا عفونت ادراری در حاملگی بیشتر رخ می‌دهد؟

احتمال این‌که در زمان بارداری به عفونت ادراری مبتلا شوید بیشتر از سایر زمان‌ها است. اگر بتوانید عواملی که باعث ایجاد عفونت ادراری در زنان می‌شوند را به خوبی بشناسید می‌توانید تا حد زیادی از درگیر شدن به این بیماری جلوگیری کنید. از مهم‌ترین دلایل ابتلا به عفونت ادراری در بارداری تغییر شکل بدن مادر است. هر چقدر که جنین شما رشد کند و بزرگ‌تر شود و جای بیشتری را در رحم شما بگیرد به مثانه و مجاری ادراری شما نیروی بیشتری را وارد می‌کند. همین علت می‌تواند سبب شود تا سرعت تخلیه ادرار در شما آهسته‌تر صورت بگیرد و یا این‌که انسداد و یا گرفتگی مجاری ادرار و لوله‌ها بیشتر شود. بنابراین عفونت ادراری در بارداری با شدت بالا ممکن است در بدن زنان رخ دهد.

در صورت بروز این مساله ادرار در زمان درست دفع نمی‌شود و وقت بیشتری این حجم از ادرار در بدن باقی می‌ماند. بنابراین باکتری‌های مضر و زیان‌بار داخل ادرار فرصت بیشتری می‌یابند تا زیاد شوند و به دیگر اندام‌ها نفوذ کنند. این امر سبب ایجاد عفونت و بیماری‌ها در بدن زنان باردار می‌شود. این در حالی است که در بدترین حالت این مساله می‌تواند تبدیل به عفونت کلیه در بارداری شود. همچنین باید بدانید که با افزایش مقدار هورمون پروژسترون در خون مادر، انقباض ماهیچه‌ها کمتر می‌شود و حالب گشادتر می‌شود.

نگرانی در مورد عفونت ادراری در حاملگی

بسیاری از زنان وقتی متوجه می‌شوند که باردار شده‌اند پیش از هر چیزی ممکن است در مورد بیماری‌های رایج در این دوران نگران شوند و حتی به وسواس فکری نیز مبتلا شوند. اگر باردار هستید و فکر می‌کنید که عفونت ادرار مبتلا شده‌اید می‌توانید به دکتر اورولوژیست مراجعه کنید.

انواع عفونت ادراری در بارداری

دستگاه تناسلی زنان در دوره بارداری استعداد مبتلا شدن به عفونت را دارد و عفونت‌ها در هر بخشی از دستگاه تناسلی باشند نام‌های گوناگونی دارند. در زیر به تعدادی از عفونت‌های ادراری در دوره بارداری اشاره می‌کنیم:

  • سیستیت یا عفونت مثانه

از رایج‌ترین عفونت‌هایی که ممکن است زنان به آن مبتلا شوند عفونت مثانه است. این عفونت در بسیاری از زنان دیده می‌شود. از اصلی‌ترین دلایلی که سبب ایجاد این بیماری می‌شود شکل دستگاه تناسلی در زنان است. کوتاهی طول مجاری ادرار در زنان و همچنین فاصله کوتاه واژن تا مقعد اصلی‌ترین دلیل این بیماری در زنان است.

  • عفونت پیلونفریت یا کلیه‌ها

این عفونت در مثانه یا مجاری ادراری آغاز می‌شود و در صورتی که برای درمان آن‌ها دیر اقدام شود ممکن است یکی یا هر دوی کلیه‌ها به عفونت مبتلا شوند. البته در نظر داشته باشید که عفونت کلیه به دو گروه حاد و مزمن تقسیم‌بندی می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد عفونت ادراری در زنان باردار مطالبی را بیان کردیم. لازم است که در صورت بروز برخی از علائم مشکوک به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از روند بیماری در خود جلوگیری کنید.