هفته بیست و چهارم بارداری؛ وضعیت جنین

هفته بیست و چهارم بارداری | وضعیت جنین

با توجه به اینکه دوران بارداری به سه دوره جداگانه تقسیم می‌شود، هفته بیست و چهارم بارداری با پایان دوره دوم مطابقت دارد. جنین در این دوره از بارداری در شرایطی قرار دارد که باعث می‌شود تا حرکاتی که در مراحل اولیه بارداری چندان محسوس نبود، به شدت احساس ‌شود و به موازات رحم، شکم زن باردار نیز رشد ‌کند. با این حال وضعیت جنین هفته بیست و چهارم بارداری به گونه‌ای است که می‌توان گفت نوزاد قادر به زندگی در خارج از رحم است. زیرا به اندازه‌ای اندام‌هایش رشد کرده‌‌ که اگر زایمان زودرس رخ داد، به کمک مراقبت‌های پزشکی بتوان نوزاد را زنده نگه داشت. لذا می‌توان گفت که شما در حال نزدیک شدن به پایان بارداری هستید.

همچنین وضعیت جنین در این هفته به گونه‌ای است که می‌توان شاهد شکلک درآوردن نوزاد با استفاده از ابروها و عضلات صورتش بود. همینطور نوزاد در پی کشف دنیای اطراف خود است و به صورت مداوم لگد می‌زند. به علاوه پوست جنین که به زودی چربی زیرجلدی پیدا خواهد کرد، هنوز نازک است و به تدریج ضخیم‌تر می‌شود. با این وجود مهم است بدانید که هر بارداری منحصربه‌فرد است و هر جنین ممکن است در وضعیت نرمال بودنش تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. اما با این حال ما در این مقاله قصد داریم تا به شکلی دقیق به وضعیت جنین هفته بیست و چهارم بارداری بپردازیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

چه تغییراتی در جنین هفته بیست و چهارم بارداری رخ می‌دهد؟

معمولا در وضعیت جنین هفته بیست و چهارم بارداری، بسیاری از سیستم‌ها و اعضای بدن جنین تکامل یافته‌اند و تقریبا آماده برای زندگی در خارج از رحم هستند. در واقع جنین با تغییراتی همراه شده است که برخی از مهمترین این تغییرات عبارت است از:

  • رشد جنین در هفته بیست و چهارم بارداری به گونه‌ای بوده که حالا نوزاد چیزی در حدود ۳۰ سانتیمتر قد و حدود ۶۰۰ گرم وزن دارد.
  • می‌توان آن را دقیقا شبیه یک کودک کوچولو تصور کرد. تناسب درستی دارد و صورتش با تمام جزئیات شکل گرفته است.
  • هرچند ریه‌های کودک هنوز در حال رشد هستند، اما اگر نوزاد در این هفته به دنیا بیاید، ریه‌هایش به اندازه کافی آماده هستند که با استفاده از حمایت مصنوعی شروع به کار کنند.
  • مغز جنین در این مرحله به طور کامل رشد کرده و قادر به کنترل برخی از عملکردهای بدن است.
  • سیستم گوارشی جنین نیز آماده هضم و جذب غذا است.
  • پوست جنین به طور کامل تحت پوشش لایه چربی قرار دارد.
  • ناخن‌های جنین رشد کرده و به حد نرمال رسیده‌اند.
  • نوزاد قادر است به محرک‌ها آگاهانه پاسخ دهد نه اینکه پاسخ به صورت بازتابی باشد.

حرکات جنین در هفته ۲۴‌ام بارداری چگونه است؟

در هفته بیست و چهارم بارداری، حرکات نوزاد قابل توجه‌تر و قوی‌تر می‌شود. همچنین رشد استخوان و بافت ماهیچه‌ای نوزاد باعث می‌شود که حرکات آن برای مادر باردار بیشتر حس شود. و اصولا وضعیت جنین هفته بیست و چهارم بارداری به گونه‌ای است که‌ می‌تواند ضربات کوچکی در رحم ایجاد کند. در واقع نوزاد بدن خود را به چپ و راست می‌چرخاند، خم می‌شود و دست‌ها و پاهای خود را حرکت می‌دهد. او با انگشتانش صورت خود را لمس می‌کند و به لطف توانایی در حال رشد در دست گرفتن، حتی می‌تواند بند ناف را نگه دارد. همینطور اگر کسی شکم مادر را لمس کند، ممکن است این حرکات نوزاد را که دوره فعالی در رحم دارد احساس کند.

جنین هفته ۲۴ام بارداری در کجای رحم قرار دارد؟

در این هفته از بارداری، رحم به حرکت خود در بالای ناف مادر ادامه می‌دهد. منتها جنین ۲۴ هفته‌ای داخل رحم که به اندازه‌‌ای در حدود ۳۰ سانتیمتر رسیده است، ممکن است در موقعیت ۴ یا ۵ سانتیمتر بالای ناف مادر قرار بگیرد.

جنین هفته بیست و چهارم بارداری چند ماهه است؟

با توجه به اینکه دوره بارداری ۹ ماه را شامل می‌شود و یک ماه بیش از ۴ هفته دارد، متخصصان زنان توصیه می‌کنند که بارداری را بر اساس هفته محاسبه کنند. بر این اساس اگر بخواهیم عمر جنین هفته بیست و چهارم را به ماه بیان کنیم، باید بگوییم که در ۶ ماهگی بارداری است.

آیا در وضعیت جنین هفته ۲۴ام بارداری درد وجود دارد؟

وقتی مادر به هفته‌های سه ماهه دوم بارداری می‌رسد، ممکن است درد شکم و انقباضات ناگهانی مشابه درد قاعدگی را تجربه کند. در واقع وضعیت جنین هفته بیست و چهارم بارداری در شرایطی است که‌ باعث می‌شود تا رحم توده عضلانی خود را برای آمادگی یافتن درد زایمان تمرین دهد. درد زایمان کاذب که به آن درد براکستون هیکس نیز می‌گویند. انقباضات بدون درد هستند که به صورت متناوب رخ می‌دهند. دلیل این دردها این است که رحم به یک معنا خود را برای زایمان آماده می‌کند.

البته این دردها که بعد از هفته بیست و چهارم بارداری تشدید می‌شوند، نسبت به دردهای زایمان از شدت و درد کمتری برخوردار هستند. منتها اگر شدت انقباضات نامنظم افزایش یافت، در فواصل زمانی مکرر رخ داد و احساس منظمی داشت، لازم است حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نوزاد متولد شده در هفته بیست و چهارم زنده می‌ماند؟

این امکان وجود دارد که نوزاد پیش از موعد تولد به دنیا بیاید و به اصطلاح تولد زودرس داشته باشد. از جمله وضعیت جنین هفته بیست و چهارم بارداری به شکلی است که ممکن است این تولد رخ دهد. اصولا پروسه بارداری ۴۰ هفته است و زایمان‌هایی که قبل از هفته سی و هفتم اتفاق می‌افتند، زایمان زودرس نامیده می‌شوند. لذا تولد در هفته بیست و چهارم نیز یک تولد زودرس است. منتها در صورت زایمان در این هفته از بارداری، نوزاد نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد و انجام اقدامات احتیاطی پزشکی برای زنده نگه داشتن نوزاد متولد شده از اهمیت بالایی برخوردار است.

در وضعیت جنین هفته ۲۴ام بارداری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

تغذیه یکی از مهم‌ترین مواردی است که قبل، بعد و در طول برنامه‌ریزی بارداری باید به آن توجه کرد. در طی این فرآیند خوردن غذاهای طبیعی، نوشیدن آب فراوان و به‌طور کلی غذاهای مایع به شما کمک می‌کند تا بارداری راحت داشته باشید. در عین حال وضعیت جنین هفته بیست و چهارم بارداری در شرایطی است که‌ قطعا نباید سیگار بکشید و در محیط سیگار بمانید. همچنین از مصرف الکل و مواد مخدر باید اجتناب کنید. زیرا آن‌ها می‌توانند به سلامت جنین و مادر آسیب برسانند.

ضربان قلب جنین در هفته بیست و چهارم چقدر باید باشد؟

اصولا ضربان قلب جنین در هفته بیست و چهارم بارداری شنیده می‌شود. اما اینکه این ضربان قلب چقدر باید باشد؟ در پاسخ باید بگوییم که به‌طور متوسط می‌بایست تا زمان تولد ۱۴۰ تا ۱۶۰ بار در دقیقه بزند.

چه خطراتی ممکن است سلامت جنین هفته بیست و چهارم را تهدید کند؟

وضعیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری در شرایط خاصی قرار دارد که می‌بایست با مراقبت‌های خاصی همراه باشد. با این حال خطرات متعددی وجود دارند که ممکن است سلامت جنین هفته ۲۴ام را تهدید کند که برخی از مهمترین و شایع‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • خطر زایمان زودرس که باعث می‌شود مادر پیش از تکمیل موعد بارداری زایمان کند. زایمان زودرس می‌تواند بر اثر عواملی نظیر عفونت، تنش، فشار خون بالا و ،شکلات رحمی رخ دهد.
  • خطر کمبود رشد جنین که باعث می‌شود به مراقبت و مشاوره پزشکی نیاز پیدا کنید. علت بروز این خطر می‌تواند به خاطر عوامل مادری همچون بیماری‌های مزمن یا مصرف الکل و سیگار و همینطور مسائل ژنتیکی یا مشکلات پلاسنتا باشد.
  • خطراتی نظیر پیش‌اکلامپسی یا اکلامپسیا که از عوارض فشار خون بالا هستند و می‌توانند سلامت وضعیت جنین هفته بیست و چهارم بارداری را تهدید کنند.
  • خطر عفونت‌ها اعم از ادراری یا تناسلی می‌تواند به جنین منتقل شود و سلامت آن را تهدید نماید.
  • همچنین ممکن است جنین با مشکلات قلبی و عروقی مواجه شود که باید تحت مراقبت و درمان خاص قرار بگیرد.

تغذیه مناسب برای وضعیت جنین هفته ۲۴ام چیست؟

برای اینکه به سلامت وضعیت جنین هفته بیست و چهارم بارداری و مادر کمک کنیم، حتما می‌بایست به تغذیه مناسب و سالم توجه کنید. از اینرو ما توصیه‌هایی برای تغذیه مناسب و سالم در این هفته از بارداری داریم که می‌بایست به آن توجه کنید. این توصیه‌های تغذیه ای عبارت است از:

  • حتما ۵ وعده سبزی و میوه در طول روز مصرف کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که چربی بیش از ۳۰ درصد رژیم غذایی شما در طول بارداری را تشکیل نمی‌دهد. مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف بیش از حد چربی از مقدار تعیین شده، خطر احتمال ابتلای نوزاد به دیابت را به همراه دارد.
  • باید مراقب مصرف غذاهای فیبردار باشید. با مواد غذایی مثل بلغور جو دوسر، نان سبوس‌دار یا پاستا، سبزیجات و میوه‌ها می‌توانید غذای سالم بخورید و از مشکلات سیستم گوارشی که زنان باردار اغلب با آن مواجه می‌شوند پیشگیری کنید. این به سلامت وضعیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری کمک کنید.
  • می‌بایست پروتئین‌های سالم مصرف کنید. می‌توانید غذاهای با پروتئین زیاد مثل ماهی، گوشت کم‌چرب، تخم‌مرغ و مرغ مصرف کنید.
  • با مصرف منظم کلسیم به صورت روزانه به سلامت خود و جنین کمک می‌کنید. می‌توانید ماست، شیر و پنیر مصرف کنید. اما اگر گیاه‌خوار هستید، می‌توانید از کلم بروکلی، اسفناج، شیر سویا، شاتوت و کلم‌پیچ که سرشار از کلسیم هستند استفاده کنید.
  • باید ویتامین E مصرف کنید، زیرا به شکل‌گیری کودک شما کمک می‌کند. همچنین شما می‌توانید ویتامین E را با مواد غذایی مانند تخم مرغ و فندق تامین نمایید.

کلام پایانی

در هفته بیست و چهارم بارداری، اندام‌ها و بسیاری از اجزای جنین مثل سیستم گوارشی، تنفسی و عصبی به‌طور کامل تشکیل شده‌اند. همچنین به گفته کارشناسان، فعالیت‌های عاطفی و شناختی و همچنین یادگیری در رحم از هفته بیست و چهارم بارداری آغاز می‌شود. به علاوه وضعیت جنین هفته بیست و چهارم بارداری به گونه‌ای است که به محرک‌ها آگاهانه پاسخ می‌دهد. کودک در رحم شروع به یادگیری می‌کند و آموخته‌های خود را در حافظه نگه می‌دارد. همینطور ادراک کودک شما به خوبی رشد می‌کند و این می‌تواند یک نقطه عطف جدید باشد. با این حال مراقبت و توجه به سلامت جنین و مادر حائز اهمیت است. به خصوص که هفته ۲۴ام بارداری از هفته‌های نزدیک به پایان بارداری است.