هفته بیست و چهارم بارداری؛ وضعیت مادر

هفته بیست و چهارم بارداری | وضعیت مادر

وضعیت هفته بیست و چهارم بارداری نسبت به هفته‌های دیگر کمی بهتر است؛ چرا که شما تا به این‌جا نصفی از دوران بارداری خود را پشت سر گذاشته‌اید. در این هفته تغییرات مهمی را احساس خواهید کرد. رحم شما بزرگتر شده و همچنین جنین حرکت قوی‌تری دارد. به گونه‌ای که  مادر اگر دست خود را بر روی شکم بگذارد، می‌تواند به خوبی جنین را احساس نماید، که این از لحظات بسیار شیرین برای مادر محسوب می‌شود.

تغییرات بدن مادر در هفته بیست و چهارم بارداری

بدن شما در هفته بیست و چهارم بارداری برای تولد نوزاد آمادگی‌های نهایی را دریافت می‌کند. به عنوان مثال می‌توان ذکر کرد که در این هفته سینه‌های مادر مقدار کمی شیر اولیه تولید می‌کند که به نام آغوز نامیده می‌شود. شروع این فرایند در تمامی زنان به صورت یکسان نبوده و متفاوت است. حتی امکان دارد برخی از زنان قبل از زایمان هیچ‌گونه آغوزی تولید نکنند. اگر برای شما نیز به این صورت بود، اصلاً جای نگرانی نیست.

وضعیت مادر در هفته 24 بارداری به گونه‌ای است که در برخی مواقع انقباض‌های براکستون هیکس یا همان زایمان کاذب را تجربه خواهید کرد. این انقباض‌ها معمولاً درد به همراه ندارند، اما امکان دارد در رحم فشردگی احساس کنید. اگر این انقباض‌ها درد داشته باشند و یا در دفعات زیادی تکرار شوند، حتماً به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که احتمال زایمان زودرس وجود دارد.

تغییرات چشمی مادر در هفته 24 بارداری

شاید تا به حال نشنیده باشید که مادر در حین بارداری تغییرات چشمی نیز داشته باشد. تغییرات چشمی مادر یا همان تغییرات بینایی مثل تهوع صبحگاهی نیست. که در زنان باردار بیشتر رایج باشد. در حین بارداری، بینایی به خاطر تغییرات هورمونی و فیزیکی بدن تغییرات بسیاری خواهد داشت. حبس بودن آب از اتفاقات معمول بارداری محسوب می‌شود که بر ضخامت و انحنای قرینه بسیار تاثیر دارد. این اتفاق، تغییر خطرناک و غیر قابل برگشتی نیست، پس جای نگرانی نیست. تنها امکان دارد عینک یا لنزهای قدیمی شما در حال حاضر کارآمد نباشند.

در حین بارداری خشکی چشم را نیز تجربه خواهید کرد. در هفته بیست و چهارم خشکی چشم همراه با علائم دیگری همچون التهاب و آبریزش چشم به همراه است. پس از دوران حاملگی و تولد کودک تغییرات چشمی خود به خود از بین خواهند رفت. به هیچ عنوان در زمان بارداری جراحی لیزیک انجام ندهید. در صورتی که چشمان شما بسیار اذیت کند، نشان از بیماری پره اکلا مپسی یا همان دیابت بارداری که وضعیت مادر هفته بیست و چهارم حاملگی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تغییرات روانشناختی و احساسی مادر در هفته بیست و چهارم بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری یا همون اواخر ماه ششم بارداری با نزدیک شدن به زمان زایمان امکان دارد استرس و نگرانی شما بیشتر شود. نگرانی‌ها و استرس‌های مادران امکان دارد به دلیل سوالاتی که در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد، باشد. بعضی از مادران نگران از دست دادن وزن هستند که در دوران بارداری اضافه کرده‌اند. برخی نیز از درد زایمان ترس دارند و …. استرس بسیار بد بوده و باید سعی کنید در دوران بارداری از هرگونه استرس جلوگیری کنید. برای کاهش استرس در این دوران مراقبه و یوگا را فراموش نکنید. استفاده از تکنیک‌های مدیریت استرس نیز بسیار کمک کننده است.

علائم هفته بیست و چهارم بارداری

در سه ماهه دوم بارداری علائم بارداری بسیار سبک است، اما هنوز هم علائم ناخوشایندی را ممکن است تجربه نمایید. مهم‌ترین علائم که در وضعیت مادر هفته بیست و چهارم بارداری تاثیر دارد، به شرح زیر هستند.

  • کمردرد در هفته 24 بارداری

یکی از علائم رایج هفته ۲۴ بارداری کمردرد است. در صورتی که کمردرد شدیدی دارید، حتماً با پزشک مشورت کرده تا راه حل مناسبی را به شما ارائه دهد. ماساژ‌های قبل از زایمان را امتحان کنید، برای برطرف کردن کمردرد بسیار تاثیر دارد. در برخی از مراکز آب درمانی ماساژ برای بانوان باردار توسط ماساژورهای حرفه‌ای انجام می‌شود. به هیچ عنوان اشیای خیلی سنگین را حمل نکنید. زمانی که می‌خواهید اجسامی را بلند کنید، ابتدا زانوها خم و کمرتان را به صورت صاف نگه دارید. یکی دیگر از راه حل‌هایی که به کمتر شدن کمردرد کمک می‌کند، این است که به صورت صاف بنشینید و از بالش استفاده کنید.

  • یبوست در هفته 24 حاملگی

یبوست یکی از علائمی است که وضعیت مادر هفته بیست و چهارم بارداری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. غذاهای سرشار از فیبر را در رژیم غذایی خود قرار دهید. سعی کنید مایعات زیادی بنوشید و اگر حاملگی پرخطر ندارید، در طی روز حتما ۳۰ دقیقه ورزش کنید. در صورتی که بتوانید این تغییرات بسیار ساده را در سبک زندگی خود ایجاد کنید، یبوست نخواهید داشت. در صورتی که یبوست شما شدید است، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. به هیچ عنوان سرخود از داروهای رفع یبوست استفاده نکنید.

  • تغییرات پوستی در هفته 24 بارداری

در هفته بیست و چهارم بارداری با توجه به این‌که رحم شما بزرگتر می‌شود، بر روی سینه و شکم خود خطوطی را مشاهده خواهید کرد. این خطوط با گذشت زمان کمرنگ‌تر می‌شود؛ همچنین امکان دارد پوست شما خارش داشته باشد که در این‌جا می‌توانید از یک مرطوب کننده ملایم استفاده نمایید. در صورتی که احساس خشکی و خارش چشم داشته باشید، اشک مصنوعی بهترین دارو برای برطرف کرده خشکی و خارش چشم است.

  • هموروئید یا بواسیر

بواسیر یا هموروئید از تغییراتی است که می‌تواند وضعیت مادر هفته بیست و چهارم حامگی را تحت تاثیر قرار دهد. اگر قبل از بارداری شما این مشکل را داشته باشید، در طول بارداری برای شما دردسرساز خواهد بود. اما افرادی که سابقه این بیماری را ندارند، مشکل جدی تجربه نمی‌کنند. در برخی مواقع بواسیر زمانی اتفاق می‌افتد که شما در حال زایمان باشید؛ همچنین امکان دارد به خاطر شیردهی دچار کم آبی شده و یبوست داشته باشید.

اگر مصرف فیبر و آب بدن شما تا حدودی کم باشد، باعث می‌شود تا بیشتر در معرض یبوست قرار بگیرید. در برخی مواقع در اثر رشد جنین رگ‌های موجود در پایین رحم فشار می‌بینند که باعث ایجاد بواسیر خواهد شد. نگران این مشکل نباشید؛ چرا که پس از تولد نوزاد خود به خود از بین می‌رود، اما در برخی مواقع امکان دارد تا یک سال پس از تولد باقی بماند.

اندازه شکم مادر در هفته بیست و چهارم بارداری

اندازه شکم در وضعیت مادر هفته بیست و چهارم بارداری برای هر مادری متفاوت است. در این هفته امکان دارد بین ۵ تا ۸ کیلو اضافه وزن پیدا کنید؛ همچنین روز به روز اندازه برآمدگی شکم شما نیز افزایش پیدا می‌کند. قد پایه شما تناسب حدود 30 سانتی‌متر با تعداد هفته‌های بارداری تطابق دارد. به نوعی می‌توان ذکر کرد که در این هفته فاصله استخوان شرمگاهی تا بالای رحم ۲۴ سانتی‌متر خواهد بود. هرچه شکم شما بزرگ‌تر شود، نیاز به کمربند بارداری یا شکم بند دارید که توسط آن‌ها به خوبی می‌توانید در فعالیت بدنی شکم خود را نگه دارید.

سونوگرافی هفته 24 بارداری

بیست و چهارم بارداری نصف دوره بارداری را شما گذرنده‌اید؛ به همین دلیل وضعیت مادر هفته 24ام حاملگی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این دوره پوست جنین به تدریج از حالت شفاف به حالت مات شدن تغییر پیدا می‌کند. در بدن جنین مویرگ‌های صورتی کوچکی وجود داشته که باعث می‌شود تا رنگ بدنی آن صورتی دیده شود. در این هفته باید آزمایش غربالگری گلوکز را انجام دهید. توسط این آزمایش خطر ابتلا به دیابت بارداری در صورت وجود داشتن به شما اعلام می‌شود. برای این‌که پزشک بداند بدن شما چگونه قند را پردازش می‌کند، این آزمایش گرفته می‌شود.

برای انجام این آزمایش از شما درخواست می‌شود که ابتدا مایع شیرینی به نام گلوکولا میل کنید و یک ساعت استراحت نمایید. پس از یک ساعت آزمایش خون گرفته شده و انجام می‌شود. در صورتی که نتیجه آزمایش شما غیر طبیعی باشد، آزمایش دیگری به نام تست تحمل گلوکز را باید انجام دهید. توسط این آزمایش می‌توان متوجه شد که چگونه قند توسط بدن شما در یک دوره ۳ ساعته پردازش می‌شود، به این صورت می‌توان به این که دیابت بارداری دارید یا خیر؟ پی برد. اگر دیابت بارداری داشته باشید، نیازی به نگرانی نیست. پزشک به شما کمک می‌کند تا وضعیت خود را کنترل کرده و تا پایان دوران بارداری سالم بمانید.

تغذیه مادر در هفته بیست و چهارم بارداری

تغذیه در وضعیت مادر هفته بیست و چهارم بارداری بسیار تاثیر است. در این هفته از خوردن قند و شیرینی زیاد به شدت دوری کنید. در این هفته سعی کنید بیشتر پروتئین و سبزیجات مصرف نمایید. وعده‌های غذایی مغذی و منظم برای این‌که گرسنه نشوید و همچنین جلوگیری از ویار بسیار مهم است. مغزهای بادام، گردو و پسته از میان وعده‌های بسیار عالی محسوب می‌شوند. در این هفته مصرف کلسیم را فراموش نکنید. کلسیم را می‌توانید از لبنیات، پرتقال، آجیل، بروکلی دریافت نمایید. برای جذب کلسیم، مصرف ویتامین D بسیار مهم است.

در زمان بارداری تغذیه خود را از حبوبات، سبزیجات، میوه، لبنیات و موادی که دارای پروتئین باشند، انتخاب کنید. بدن مادر باردار باید بتواند مواد غذایی مختلفی برای تامین پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی دریافت کند. برای هضم بهتر غذا و همچنین تشکیل مایع آمنیوتیک جهت ساخت بافت‌های جدید نیاز به مایعات به ویژه آب دارید. در زمان بارداری باید در طی روز حداقل ۱۰ لیوان آب میل کنید. در صورتی که بیش از حد از نان و برنج و دیگر غلات استفاده کنید، باعث می‌شود تا جذب آهن، کلسیم و روی در بدن شما کاهش پیدا کند.

علائم زایمان زودرس در هفته ۲۴ بارداری

از هفته بیست و دوم بارداری رحم برای زایمان آماده می‌شود که زایمان با ورزش توده عضلانی کار خواهد کرد. برخی از انقباضاتی که در این هفته رخ می‌دهد، بدون درد هستند. وضعیت مادر هفته بیست و چهارم بارداری به گونه‌ای است که در قسمت بالای رحم یا پایین شکم و کشاله ران امکان دارد، فشار احساس کند. در برخی مواقع در این هفته انقباضات در شکم، کمردرد و … امکان دارد با زایمان زودرس اشتباه گرفته شود.

در صورتی که احساس کردید خطر زایمان زودرس دارید، به هیچ عنوان نگران نباشید؛ چرا که پزشکان آزمایشی به نام فیبرونکتین جنینی را برای تشخیص زایمان زودرس انجام می‌دهند. فیبرونکتین جنین پروتئینی است که معمولاً در کیسه آمنیوتیک و غشای جنین پیدا می‌شود. این پروتئین در زنان باردار بین 22 هفته تا 38 هفته پیدا نمی‌شود. در صورتی که این پروتئین در ترشحات واژن خانم باردار پس از هفته بیست و دوم بارداری پیدا شود، خطر زایمان زودرس را افزایش خواهد داد. در این موارد حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

مراقبت‌های لازم برای مادر در هفته بیست و چهارم بارداری

در این هفته پیاده‌روی و ورزش‌های بارداری را فراموش نکنید؛ چرا که در وضعیت مادر هفته بیست و چهارم بارداری بسیار تاثیر دارد. برای این‌که زایمانی راحت‌تر داشته باشید، تمرینات ورزشی لگن را انجام دهید. برای کاهش دمای بدن شما و همچنین برای این‌که ورم دست و پاها کمتر شود، به صورت روزانه دوش بگیرید. اگر در این هفته فراموش‌کاری یا حواس پرتی دارید، نگران نباشید چرا که مربوط به هورمون‌های بارداری است.

اطلاعات خود را درباره زایمان زودرس و علائم آن بالا ببرید تا در صورت لازم به پزشک مراجعه کنید. اگریک در ساعت انقباضات رحمی بیش از ۴ بار باشد، زایمان زودرس دارید. لکه بینی با خونریزی، کمردرد زیاد، افزایش ترشحات واژن، احساس پایین آمدن جنین به سمت لگن از دیگر علائم زایمان زودرس است. اگر استرس و نگرانی دارید، ساعات خود را با پیاده‌روی مطالعه کردن یوگا و … پر کنید. با شرکت در کلاس‌های آمادگی زایمان به راحتی می‌توانید استرس را از خود دور کنید.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی وضعیت مادر هفته بیست و چهارم بارداری پرداختیم. امکان زایمان زودرس در این هفته وجود دارد که لازم است، علائم زایمان زودرس را بدانید تا در زمان زایمان استرس کمتری داشته باشید. برای غلبه بر استرس در این هفته بارداری، مطالعه کتاب، یوگا، ماساژ و .. را فراموش نکنید. برخی از علائم زایمان زودرس در این هفته می‌توان به انقباضات شدید رحمی، لکه بینی با خونرریزی، سردرد شدید، پایین آمدن جنین به سمت لگن و .. اشاره کرد. معمولاً مادران باردار در این هفته حدود ۵ الی ۸ کیلو اضافه وزن پیدا می‌کنند.