هفته بیست و سوم بارداری؛ وضعیت جنین

هفته بیست و سوم بارداری | وضعیت جنین

زمانی که به هفته بیست و سوم بارداری می‌رسید، جنین شما اتفاقات جالب و شگفت‌انگیزی را تجربه می‌کند. در این زمان است که راه‌های هوایی و ریه‌های کودک شما در حال کامل شدن هستند. باید بدانید که آماده‌سازی برای نفس کشیدن جنین در بیرون از محیط رحم مادر انجام می‌شود. در هفته بیست و سوم بارداری قلب نوزاد تا حدی قوی شده است و تا آن­جا رشد کرده است که می‌توان با گوشی پزشکی صدای ضربان او را شنید. بنابراین برای این‌که بتوان ضربان قلب جنین را شنید در این هفته از بارداری دیگر نیازی به سونوگرافی نیست. در هفته بیست و سوم بارداری دوره‌های بیداری و خواب نوزاد کامل‌تر شده است. در این هفته جنین به شکل دوره‌ای به خواب می‌رود و هنگامی که بیدار می‌شود فعالیت می‌کند. سرعت افزایش وزن کودک بیشتر می‌شود و بایستی در طول 4 هفته وزنش به دو برابر افزایش بیابد. همچنین رشد قد کودک نیز در این هفته از بارداری بیشتر شده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد هفته بیست و سوم بارداری و وضعیت جنین با شما صحبت کنیم.

جنین در بیست و سومین هفته از بارداری

در هفته بیست و سوم از حاملگی، پانکراس کودک به شکل فعال‌تری در می‌آید. در این زمان جنین توانایی ترشح انسولین را دارد. در نظر داشته باشید که بدن نوزاد در این زمان، مقدار انسولین را با مقدار قندی که دریافت می‌کند تنظیم می‌کند. هفته بیست و سوم از بارداری یعنی ماه ششم از بارداری.

در این هفته است که کم‌کم باید به فکر تولد نوزادتان باشید. هر روز که می‌گذرد جنین بیش از روزهای قبل بزرگ می‌شود و همچنان رشد وی ادامه می‌یابد. تا زمان به دنیا آوردن کودکتان تنها سه ماه باقی مانده است. جنین در بیست و سومین هفته بارداری، قدی معادل با 8 اینچ یا 20.3 سانتی‌متر دارد. در بهترین حالت قد جنین از سر تا پاشنه پا می‌تواند اندکی بیشتر از 11 اینچ یا همان 28.9 سانتی‌متر باشد. در این هفته است که وزن نوزاد شما حدود 20 اونس و یا 565 گرم است.

در زیر به برخی خصوصیات جنین در هفته بیست و سوم بارداری اشاره می‌کنیم:

  • تحرک و جنب‌وجوش جنین: در این هفته از بارداری است که جنین شما ماهیچه‌های بیشتری می‌سازد و قدرت او بیشتر می‌شود. به لحاظ فعالیت نیز، جنین فعالیت و جنب‌وجوش بیشتری را نسبت به هفته‌های قبل دارد. باید بدانید که جنین از هفته بیست و سوم از بارداری، تکان‌های بیشتری می‌خورد که این حرکات را شما به خوبی احساس می‌کنید.
  • رشد مغز: در این هفته از بارداری، مغز جنین سرعت رو به رشدی به خود می‌گیرد.
  • چشم‌ها: جنین در این هفته است که می‌تواند به حرکات نور جواب دهد.
  • ناخن‌های انگشتان جنین: اندازه ناخن‌های جنین در این هفته از بارداری، به نوک انگشتان می‌رسد.

در هفته بیست و سوم بارداری، مادران لگدهای جنین را در رحم خود بیش از قبل احساس می‌کنند. در این زمان امکان دارد برخی از زنان دچار گرگرفتگی شوند و برخی از علائم را در بدن خود احساس نمایند.

هفته بیست و سوم از بارداری چگونه است؟

در هفته 23 از بارداری ممکن است متوجه شوید که یک سری از تغییرات در بدن شما به وقوع می‌پیوندد. فعالیت و حرکات جنین بیشتر می‌شود و رشد او با سرعت زیادتری انجام می‌گیرد. تا قبل از این هفته حرکت جنین را به صورت ایجاد یک حباب احساس می‌کردید. ولی در این هفته تا پایان بارداری مشت زدن­های او را تجربه خواهید کرد. بر مبنای تقویم بارداری از هفته 23 بارداری تا یک ماه دیگر، ابعاد جنین تقریبا دو برابر خواهد شد. در این زمان است که هورمون‌های بارداری به میزان بیشتری از بدن مادر ترشح می‌شوند. به همین دلیل است که بعضی علائم جدید را در خود تجربه می‌کنید.

نشانه‌های سقط جنین در هفته بیست و سوم حاملگی

وجود بعضی از بیماری‌ها، اشکالات ژنتیکی، وزن زیاد مادر و سایر علت‌ها می‌توانند سبب شوند تا در این هفته از حاملگی دچار سقط جنین بشوید. البته باید بدانید که احتمال سقط شدن جنین در این هفته بسیار پایین است. ولی بهتر است که با نشانه‌ها و علائم آن آشنا باشید. در زیر به اصلی‌ترین این علامت‌ها اشاره می‌کنیم:

  • خارج شدن مایع یا بافت از واژن
  • احساس نکردن حرکت‌های جنین
  • انقباضات لگن و شکم
  • خون‌ریزی خفیف تا شدید واژن

همه این موارد می‌تواند نشان‌دهنده سقط‌جنین باشد که بایستی هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

 شکل جنین در هفته بیست و سوم بارداری جنین

در هفته بیست و سوم از بارداری جنین به ابعاد یک کدو حلوایی است. در این هفته است که اندام‌های او به تناسب رسیده‌اند. همان‌طور که گفتیم فعالیت‌های جنین در این هفته شروع می‌شود و به خوبی می‌توانید حرکات او را حس کنید. در نظر داشته باشید که پوست جنین در این هفته از بارداری، اندکی آویزان است. چون پوست جنین با سرعت بیشتری از چربی در حال رشد کردن است. به همین علت است که استخوان‌ها و اندام‌های او از راه پوست تشخیص داده می‌شوند. زمانی که بافت چربی جنین رشد می‌کند، شفافیت پوست نوزاد کاهش می‌یابد.

 برخی از تغییرات بدن جنین و مادر در هفته ۲۳ بارداری

وقتی که به هفته بیست و سوم بارداری می‌رسید نه تنها متوجه برخی از تغییرات در جنین می‌شوید، بلکه یک سری از تغییرات را در بدن خود نیز تجربه می‌کنید. در این هفته از بارداری خواهید دید که اندازه شکم شما روز به روز بزرگ‌تر می‌شود. سینه‌ها برای شیر دادن آماده می‌شوند. به همین علت است که نشت آغوز شروع می‌شود. قفسه سینه شما برای سازگار شدن با حجیم شدن شکم اندکی تغییر می‌کند و امکان دارد درد را تجربه کنید. همچنین در این هفته از بارداری ممکن است احساس تنگی نفس کنید. ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و خط تیره از ناحیه شرم گاهی تا ناف به وجود می‌آید. در بیست و سومین هفته از بارداری، جنین در وضعیت جمع شدگی قرار دارد. اندازه او به ابعاد یک انبه بزرگ است. در طول یک ماه دیگر، چربی در زیر پوست او ظاهر می‌شود و عضلات وی سریع‌تر رشد می‌کنند. از این هفته باید منتظر باشید تا رنگ‌دانه‌ها به تدریج در پوست کودک ظاهر شوند. به همین دلیل است که شفافیت پوست کمتر می‌شود و اثرات انگشت‌ها و ردی از پاها شکل می‌گیرند. در این هفته است که رشد ریه‌های جنین بیشتر می‌شود ولی آمادگی برای تنفس در هوا را ندارند. رشد کردن لوزالمعده در این هفته ادامه دارد.

در هفته بیست و سوم بارداری، استخوان‌های گوش داخلی جنین شکل می‌گیرد و سفت می‌شود که این امر به تعادل داشتن بدن کمک می‌کند. این امر بدین معنی است که زمانی که کودک سر خود را درون رحم و مقابل پاشنه‌ها حرکت می هد می‌تواند احساس کند که به صورت وارونه است و سر  وی رو به پایین قرار گرفته است. جنین در این هفته از بارداری است که می‌تواند به صداهای بلند واکنش نشان بدهد. در حقیقت می‌توان گفت که هفته بیست و سوم از بارداری، هفته فعالی برای نوزاد است. وی می‌تواند از حرکت در مایع آمنیوتیک لذت ببرد. توجه داشته باشید که برخی از حرکت‌های کودک امکان دارد که از روی پوست شکم قابل دیدن باشد. به علت این‌که در این هفته از بارداری و بعد از آن بیشتر از قبل لگد جنین را احساس می‌کنید امکان دارد که برخی از عارضه‌های گوارشی را تجربه کنید. برای مثال نفخ و سوزش معده از جمله عوارضی است که مادران از هفته بیست و سوم بارداری تجربه می‌کنند. هفته بیست و سوم بارداری شروع تشکیل حواس پنج‌گانه در جنین است. حس تعادل و شنوایی که به وسیله گوش داخلی کنترل می‌شود رشد خود را آغاز می‌کنند. اما در این هفته گوش‌ها هنوز در مکان نهایی در دو سمت سر قرار نگرفته‌اند. گوش داخلی هم مسئول شنوایی و هم مسئول تعادل است. رشته‌های ریز داخل سه کانال نیمه دایره‌ای گوش داخلی، توانایی دارند تا سرعت حرکت نوزاد را در جهت‌های مختلف درک کنند. این امر سبب می‌شود تا جنین در زمان حرکت بتواند تعادل داشته باشد.

حضور جنین داخل مایع آمنیوتیک چیزی مانند تجربه حالت بی‌وزنی است. با این وجود که جنین در درون رحم شما فعالیت زیادی دارد ولی هنوز نمی‌تواند تشخیصی از حرکت به سمت پایین و بالا را داشته باشد. در بیست و هفتمین هفته از بارداری، بینی و دهان جنین به صورت کامل شکل می‌گیرند. همچنین سیستم‌های عصبی و عضله‌های او رشد کافی دارند تا وی بتواند مایع آمنیوتیک را ببلعد. بعد قورت دادن مایع آمنیوتیک، جنین این مایع را توسط کلیه‌ها خارج می‌کند. همچنین مواد زاید دیگر از راه جفت راه خود را به بیرون پیدا می‌کنند. در این زمان آن چیزی که به عنوان ادرار خارج می‌شود فرق زیادی با مایع بلعیده شده توسط جنین ندارد. در این هفته از بارداری، موهای خیلی ریز به اسم لانگو همه سطح پوست جنین را در بر می‌گیرند و می‌پوشانند. این موها مرتب می‌ریزند و به جای آن‌ها موهای جدید جایگزین می‌شود. این در حالی است که در هفته‌های آخر بارداری، جنین دارای موهای دائمی و ضخیم می‌شود. موهای لانگو سبب می‌شوند تا پوست نوزاد شما عایق شود.

سخن آخر

در این مقاله در مورد هفته بیست و سوم بارداری و وضعیت جنین مطالبی را بیان کردیم. لازم است که با مطالعه این مقاله با خصوصیات جنین در این هفته آشنا شوید. همچنین اگر با مشکلی غیرمنتظره روبه‌رو شدید لازم است که هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.