وضعیت مادر هفته هفدهم بارداری

در حالی که کودک در دوران بارداری رشد سریعی را تجربه می‌کند، جالب است که بدانید، مادر باردار نیز به شدت به رشد خود ادامه می‌دهد. وضعیت مادر هفته هفدهم بارداری، در ابتدا با تغییراتی از نظر روانی و سپس از نظر عاطفی خود را نشان می‌دهد. در هفته هفدهم بارداری، شکم مادر باردار بیشتر نمایان می‌شود. اندازه رحم در این دوره تقریبا 5 سانتی متر است.

علاوه بر تغییرات در رحم، تغییراتی در سایر قسمت‌های بدن نیز رخ می‌دهد. بسیار طبیعی است که وزن مادر باردار در این دوره بین 25/2 تا 6 کیلوگرم تغییر کند. همچنین مادر باردار باید از هفته هفدهم به تغذیه خود توجه بیشتری داشته باشد. علاوه بر این‌ها، برخی تغییرات فیزیکی دیگر در بدن رخ می‌دهد که در ادامه بیش‌تر به آن‌ها می‌پردازیم.

تغییرات عمومی وضعیت مادر در هفته هفدهم بارداری

وضعیت مادر هفته هفدهم بارداری به گونه‌ای است که برخی تغییرات عمومی را تجربه می‌کند که شامل حالت تهوع، خستگی، احساس نفخ، مشکلات گوارشی، حساسیت در لثه، دردهای عضلانی، حساسیت به بو و غیره است. چنین اختلالاتی را می‌توان در هفته هفدهم بارداری نیز تجربه کرد. همه این تغییرات و ناراحتی‌های ذکر شده در هر زنی اتفاق نمی‌افتد. اثرات بارداری بر بدن مادر ممکن است متفاوت باشد بنابراین بروز هر کدام از این اختلالات در صورت رخ داد، کاملا طبیعی بوده اما این بدین معنا نیست که حتما همه مادران تمامی این علائم را تجربه خواهندکرد.

علاوه بر تغییرات عمومی که در مادران مشاهده می‌شود، همچنان مادر ممکن است برخی از علائم بارداری دیگری را در این هفته احساس کند. مانند حرکت رحم از لگن به سمت بالا، پوست روشن تر ‌شود، مو ضخیم‌تر و رنگ آن تیره‌تر می‌شود و همچنین افزایش وزن نیز اتفاق می‌افتد. لازم به ذکر است که برخی علائم نیز در وضعیت مادر هفته هفدهم بارداری رخ می‌دهد که می‌تواند خطرناک باشد مانند، خونریزی واژینال، سرگیجه شدید، شرایطی که علائمی مانند استفراغ با درد کشاله ران همراه است نیز ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشد.

علت درد کشاله ران در هفته هفدهم بارداری چیست؟

دردهای کشاله ران که در دوران بارداری ایجاد می‌شوند، عموماً دردهای بسیار طبیعی هستند و جای نگرانی نیست. علت اصلی درد فشاری است که رحم در حال رشد به سایر اندام‌ها وارد می‌کند. وضعیت مادر در هفته هفدهم بارداری به شکلی است که علاوه بر تغییرات هورمونی تمامی بدن حتی رحم نیز تغییر می‌کند. بنابراین درصورت وجود دردی قابل تحمل می‌توان گفت، امری طبیعی در حال رخ دادن است. اما اگر درد به میزان زیادی افزایش یافت آنگاه باید به پزشک خود مراجعه کنید زیرا ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. مشکلاتی که خود را با علامت درد کشاله ران در هفته هفدهم نشان می‌دهد شامل، عفونت مجاری ادراری، حاملگی خارج از رحم، خطر سقط جنین و پره اکلامپسی است.

‌ بزرگی شکم مادر در هفته هفدهم بارداری چقدر است؟

در هفده هفتگی، کودک شروع به اشغال فضای بزرگ‌تری در رحم کرده است. نوزاد در حال رشد همچنین رحم مادر را منبسط می‌کند و رحم شروع به حرکت دادن خود به سمت بالا در بدن می‌کند و از لگن فاصله می‌گیرد. این تغییر باعث می‌شود که شکم مادر بیشتر نمایان شود. در هفته هفدهم بارداری، شکم مادر متورم به نظر می‌رسد و بارداری از بیرون نیز مشخص می‌شود. همچنین این هفته‌ها زمان مناسبی برای خرید لباس بارداری برای مادر است، زیرا شکم مادر به سرعت رشد خواهد کرد.

آیا ترشحات در هفته هفدهم بارداری طبیعی است؟

از هفته هفدهم بارداری باید به ترشحات واژن نیز توجه شود. این ترشحات که معمولاً سفید و زرد روشن است، التهاب یا عفونت نیست. اگر ترشح به شدت ادامه یابد، با استفاده از پدها می‌توان از بروز مشکل جلوگیری کرد. جوراب شلواری و لباس زیر نایلونی استفاده شده در این دوره ممکن است باعث تبدیل شدن ترشحات به عفونت شود. با توجه به حساسیت پریود، لازم است مراقب باشید از لباس‌های زیری که روی بدن تنگ هستند، خودداری کنید. یکی از مهم ترین نکاتی مادر باردار در هفته هفدهم بارداری باید به آن توجه کند این است که در هنگام استحمام واژن را مستقیماً در معرض آب قرار ندهد.

این کار باعث می‌شود مقدار PH واژن کاهش یابد و ترشحات و خونریزی‌های مختلف ایجاد شود. برخی از مادران باردار ترشحات طبیعی واژن را با عفونت اشتباه می‌گیرند و سعی می‌کنند با پاشیدن آب راه حلی پیدا کنند. عمل مورد بحث به شدت خطرناک و اشتباه است. در صورت بروز درد در ناحیه رحم و کشاله ران همراه با ترشحات، مشورت با پزشک در صورت عفونت مفید است. مهم‌ترین علامتی که با آن می‌توانید عفونت را تشخیص دهید این است که ترشحات بدبو و رنگ آن مخلوطی از سبز و زرد است.

گرفتگی در هفته هفدهم بارداری چگونه است؟

دردهای گرفتگی نیز در وضعیت مادر هفته هفدهم بارداری شایع است. کاری که باید در چنین شرایطی انجام داد، استراحت است. اگر درد گرفتگی افزایش یابد، اعمال گرما در ناحیه گرفتگی ممکن است مفید باشد، مشروط بر اینکه بیش از حد نباشد. همچنین حرکات ورزشی را می‌توان در برابر گرفتگی عضلات انجام داد، به شرط اینکه زیاد پیش نرود. اگر گرفتگی عضلات شما به گونه‌ای ادامه می‌یابد که نمی‌توانید اقدامات احتیاطی انجام دهید، ممکن است به دلیل کمبود پتاسیم باشد. بهترین اقدام این است که در این مورد به دنبال مشاوره پزشکی باشید. مانند هر هفته دیگر در کل دوره بارداری، در هفته هفدهم نیز باید مراقب مصرف مایعات فراوان بود.

آیا می‌توانید حرکات نوزاد هفده هفته‌ای را احساس کنید؟

بله، مادر می‌تواند در هفته هفدهم شروع به احساس حرکات کودک کند. یکی از هیجان انگیزترین چیزها برای مادران باردار در دوران بارداری، حرکات و لگدهای کودک است. بنابراین حرکات کودک در هفته 17 بارداری احساس می‌شود. در این هفته از بارداری، ماهیچه‌های جنین در رحم قوی‌تر شده و به اندازه‌ای رسیده‌اند که حرکات را می‌توان احساس کرد و اندازه نوزاد در رحم به اندازه‌ای است که مادر می‌تواند حرکات را حس کند. در هفته هفدهم بارداری، احساس لگدها و حرکات کوچک کودک اشکالی ندارد. با این حال، اگر مادر باردار نمی‌تواند این حرکات را احساس کند، نیازی به عجله نیست. در هفته‌های بعد حرکات و لگدهای کودک با وضوح بیشتری احساس می‌شود.

چه آزمایشاتی در هفته هفدهم بارداری انجام می‌شود؟

وضعیت مادر هفته هفدهم بارداری به شکلی است که می‌توان آزمایشاتی را برای تست و کنترل انجام داد. علاوه بر کنترل معمولی پزشک، می‌توان یک تست سه گانه یا تست چهارگانه نیز انجام داد. تست غربالگری دوگانه بین هفته‌های 11-14 بارداری انجام می‌شود و تست سه گانه و اندازه گیری شفافیت نوکال نوزاد در هفته 20-15 بارداری قابل انجام است. تست چهارگانه را می‌توان بین هفته های 15 تا 22 بارداری انجام داد.

به طور کلی تست‌های سه گانه و چهارگانه باید بین هفته‌های 16-20 بارداری انجام شود. چک و تست شفافیت نوکال نوزاد باید بین هفته‌های 11-14 بارداری انجام شود. آزمایش DNA جنین ممکن است به مادران باردار توصیه شود که در معرض خطر به دنیا آوردن نوزادی با اختلال کروموزومی در هفته هفدهم بارداری هستند.

برای تعیین سندرم داون نیز می‌توان آزمایش‌های مختلفی را در هفته‌های مختلف بارداری انجام داد. آزمایش‌های انجام‌شده ممکن است نتایج قطعی به دست نیاورند، اما این احتمال را آشکار می‌کنند. در موارد مشکوک با آمنیوسنتز بعد از هفته پانزدهم بارداری، نمونه برداری از پرزهای کوریونیین هفته‌های نهم تا چهاردهم بارداری و خون‌گیری از راه پوست از ناحیه ناف نیز احتمال ابتلا به سندرم داون را می‌توان تعیین کرد.

آیا در هفته هفدهم بارداری درد واژن وجود دارد؟

تجربه درد واژن در دوران بارداری طبیعی است. درد واژن که معمولا بین هفته‌های 12 تا 16 بیشتر احساس می‌شود، ممکن است تا هفته هفدهم بارداری ادامه یابد. همانند درد در کشاله ران ممکن است در مادران باردار که اولین بارداری خود را تجربه می‌کنند بیشتر و طولانی‌تر احساس شود. در واقع، چنین دردهایی که در دوران بارداری در واژن احساس می‌شوند، به طور کلی طبیعی تلقی می‌شوند.

درد واژن ممکن است به دلایلی مانند تغییرات هورمونی، کشش و کوتاه شدن عضلات رحم، فشار نوزاد در حال رشد بر روی رحم و افزایش وزن تجربه شود. با این حال در صورت بروز شکایات دیگری مانند خونریزی، سرگیجه، استفراغ، لازم است وضعیت را به دکتری که حاملگی را تحت نظر دارد گزارش دهید.

آیا ترشح، لکه بینی و خونریزی در هفته هفدهم بارداری خطرناک است؟

برای وضعیت مادر هفته هفدهم بارداری ترشح طبیعی است. آنچه مادران باردار باید به آن توجه کنند تغییر رنگ ترشحات است. به خصوص اگر ترشحات سبز و قهوه‌ای، بدبو و سفت باشد، که حتی این ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد. خونریزی هفته هفدهم بارداری علامتی است که نباید نادیده گرفته شود. مهم است که وضعیت را به دکتری که حاملگی را تحت نظر دارد گزارش کنید.

آیا می‌توان جنسیت را در هفته هفدهم بارداری تعیین کرد؟

یکی از مسائلی که والدین و حتی نزدیکان خانواده بیشتر در مورد آن کنجکاو هستند، جنسیت نوزاد است. از آنجایی که ناحیه تناسلی کودک در وضعیت مادر هفته هفدهم بارداری، شروع به رشد می‌کند، جنسیت کودک را می‌توان در هفته هفدهم بارداری تعیین کرد. با این حال، از آنجایی که رشد همه نوزادان یکسان نیست، برخی از نوزادان ممکن است مجبور باشند چند هفته دیگر برای پیش بینی جنسیت صبر کنند.

آیا می‌توان در هفته هفدهم بارداری رابطه جنسی داشت؟

با توجه به وضعیت مادر هفته هفدهم بارداری، ممکن است والدین در این دوره به دلیل ترس از آسیب رساندن به نوزاد از رابطه جنسی دوری کنند. پاسخ به این سوال ممکن است برای هر والدینی یکسان نباشد. اما اگر مشکلی توسط پزشک تشخیص داده نشود، رابطه جنسی در هفته 17 بارداری ضرری ندارد.

آیا تپش قلب در هفته هفدهم بارداری طبیعی است؟

در دوران بارداری، مقدار خون در مادر باردار افزایش می‌یابد. به نسبت مستقیم با افزایش مقدار خون، ضربان قلب مادران باردار نیز تسریع می‌شود. بنابراین، تپش قلب و تنگی نفس گاه به گاه ممکن است طبیعی در نظر گرفته شود. این مورد در وضعیت مادر هفته هفدهم بارداری طبیعی است با این حال، اگر تپش قلب و تنگی نفس به طور مداوم تجربه می‌شود، انجام معاینه قلبی مفید است. همچنین در طول این فرآیند باید بررسی شود که آیا مادر باردار کمبود آهن دارد یا خیر.

تکرر ادرار، اسهال، عوفنت ادراری در هفته هفدهم بارداری طبیعی است؟

وضعیت مادر هفته هفدهم بارداری، با رشد کودک و فشار بر مثانه همراه است و در نتیجه این تغییرات، تکرر ادرار طبیعی است. اگر تکرر ادار همراه با احساس سوزش یا درد باشد، مادر باردار باید از نظر عفونت ادراری معاینه شود.

اسهال یک وضعیت مورد انتظار در وضعیت مادر هفته هفدهم بارداری نیست. اسهال ممکن است ناشی از غذاهای مصرفی باشد. در مواردی، اسهال که با وجود اقدامات انجام شده برطرف نمی‌شود، باید معاینات لازم برای تعیین علت زمینه‌ای انجام شود.

عفونت ادراری نیز در هر مرحله از بارداری ممکن است رخ دهد. احساس سوزش و گزگز در هنگام ادرار کردن نشانه عفونت ادراری است. مصرف آب فراوان در این شرایط حتما توصیه می‌شود. اما در صورت طولانی شدن عفونت‌های ادراری باید به پزشک اطلاع داد.

آیا در هفته هفدهم بارداری خستگی وجود دارد؟

خستگی در سه ماهه اول و آخر بارداری شایع‌تر است. خستگی شدید در هفته هفدهم بارداری انتظار نمی‌رود. تغییرات در سطح هورمون‌ها و متابولیسم باعث خستگی می‌شود. در موارد خستگی شدید و طولانی مدت، کنترل سطح آهن خون مفید است. غفلت نکردن از مصرف آب، رژیم غذایی متعادل و منظم، مصرف غذاهای حاوی آهن و ورزش می‌تواند برای رفع خستگی مفید باشد.

کلام پایانی

در هفته هفدهم بارداری، مادر شروع به احساس بهتر کودک خود می‌کند. به طوری که حتی رشد مرحله به مرحله و حرکات نوزاد را متوجه خواهد شد. در هفته هفدهم که خطرات اولیه بارداری پشت سر گذاشته شده است، ناراحتی مادر کاهش یافته و نگرانی او در مورد سلامت نوزاد نیز کم ‌شود. اما وضعیت مادر هفته هفدهم بارداری، با ادامه رشد و نمو نوزاد، باعث تغییراتی در بدن مادر نیز می‌شود. شکم مادر باردار در هفته هفدهم بارداری بیشتر نمایان می‌شود، تقریباً 2-6 کیلوگرم وزن اضافه می‌کند. ترشحات واژن و گرفتگی عضلات ممکن است از هفته هفدهم بارداری افزایش یابد. رحم مادر باردار به سمت بالا و لگن او به سمت بیرون قرار می‌گیرد.