ارتباط فشار خون بالا و دیابت نوع ۲

رابطه بین دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا

فشار خون بالا یا همان پرفشاری خون از مشکلاتی است که در مبتلایان به دیابت نوع دو مشاهده می‌شود. علّت این رابطه‌ و همراهی قابل توجّهی که بین این دو بیماری وجود دارد ناشناخته ‌است. اعتقاد بر این است که موارد زیر در هر دوی این بیماری‌ها نقش دارند:

  • چاقی
  • رژیم غذایی با مقادیر زیاد چربی و سدیم
  • التهاب مزمن
  • بی‌تحّرکی

بیماری‌های قلبی یا دیابت نوع ۲ قرار داشتند، درباره‌ی شاخص‌های مهم سلامت که فشار خون را هم شامل می‌شود با پزشک خود یا دیگر ارائه‌دهندگان خدمات سلامت گفتگو داشته‌اند.

چه زمانی فشار خون، بالا تلقّی می‌شود؟

سن بیشتر از ۲۰ سال که طبق اظهارات خودشان مبتلا به دیابت بودند، فشار خون بالاتر از ۹۰/۱۴۰ میلی‌متر جیوه داشتند.
فشار سیستولی نامیده می‌شود. این عدد نشان‌دهنده‌ی حدّاکثر فشاری است که در هنگام انقباض قلب اعمال می‌شود تا خون از قلب به بیرون رانده شود. عدد دوم (۸۰) فشار دیاستولی نامیده می‌شود. این فشار خونی است که در فواصل بین انقباض‌های قلب و شل شدن رگ‌ها وجود دارد و شریان‌ها یا همان سرخرگ‌ها مسئول حفظ این فشار در زمان استراحت قلب هستند.

عوامل خطر برای فشار خون بالای همراه با دیابت

  • رژیم غذایی با چربی و سدیم بالا
  • سبک زندگی کم‌تحرّک
  • کلسترول بالا
  • سن بالا
  • چاقی
  • استعمال سیگار در حال حاضر
  • مصرف زیاد الکل
  • بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های کلیوی، دیابت یا بیماری آپنه‌(وقفه‌ی تنفّسی) خواب
  • سابقه‌ی خانوادگی بیماری قلبی

خطرات فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ در بارداری 

دیابت حاملگی دارند در خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا هستند. در سوی دیگر زنانی که سطح قند خونشان را طی بارداری کنترل کرده‌اند ریسک کم‌تری برای فشار خون بالا دارند.

فشار خون بالا شوید، پزشکتان سطح پروتئین ادرار را در شما پایش خواهد کرد. مقادیر بالای پروتئین در ادرار می‌تواند نشانه‌ای از پره‌اکلامپسی باشد. پره‌اکلامپسی نوعی از پرفشاری خون است که در بارداری روی می‌دهد. نشان‌گرهای دیگری هم در خون وجود دارند که مهم هستند و می‌توانند ما را به تشخیص‌های خاصی برسانند. نشان‌گرهایی همچون:

  • غیرطبیعی بودن سطح نشان‌گرهای اختلال کلیوی
  • کم بودن شمارش پلاکت‌ها
  • مقادیر غیرطبیعی آنزیم‌های کبدی

  • ۷۵ دقیقه فعّالیت با شدت زیاد در هفته
  • ترکیبی از فعّالیت‌های با شدت متوسّط و زیاد در هفته
  • اگر تا کنون ورزش نکرده‌اید.
  • اگر  قصد دارید فعّالیت خود را شدیدتر کنید.
  • اگر در دستیابی به اهدافی که برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اید به مشکل خورده‌اید.
  • نمک
  • گوشت‌های پرچرب
  • ۱۵۰ دقیقه فعّالیت با شدّت متوّسط در هفته
  • محصولات لبنی پرچرب

تغذیه برای کنترل فشار خون» است، به صورت ویژه به منظور کمک به کاهش فشار خون طرّاحی شده است. توصیه‌های زیر را که برگرفته از این برنامه هستند امتحان کنید:

 

  • از محصولات لبنی کم‌چرب استفاده کنید.
  • مصرف غذاهای فراوری‌شده را محدود کنید. اطمینان حاصل کنید این غذاها کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم سدیم در هر واحد یا کمتر از ۶۰۰-۴۰۰ میلی‌گرم در هر وعده داشته باشند.
  • مصرف نمک را محدود کنید.
  • از گوشت‌های با چربی کم، ماهی یا جایگزین‌های گوشت استفاده کنید.
  • از شیوه‌های طبخ کم‌چرب‌تر استفاده کنید؛ مثل کباب کردن و پختن.
  • از مصرف غذاهای سرخ‌کردنی بپرهیزید.
  • میوه‌‌های تازه میل کنید.
  • بیشتر غذاهای کامل و فراوری‌نشده استفاده کنید.
  • از برنج قهوه‌ای، ماکارونی و نان سبوس‌دار استفاده کنید.
  • وعده‌هایتان را کوچک‌تر کنید.
  • در بشقاب‌های نه‌-اینچی غذا بخورید.
  • در طول روز چند واحد سبزیجات مصرف کنید.

درمان فشار خون بالای همراه با دیابت

 

  • مسدودکننده‌ی گیرنده‌ی آنژیوتانسین ۲(ARBs)
  • مسدودکننده‌ی گیرنده‌ی بتا
  • مسدودکننده‌ی کانال کلسیم
  • داروهای ادرارآور
  • مهارکننده‌ی آنزیم مبدّل آنژیوتانسین(ACE inhibitors)