هفته نهم باردای وضعیت جنین

داشتن یک برنامه غذایی و تغذیه مناسب در هفته نهم بارداری برای سلامت مادر و رشد جنین بسیار حائز اهمیت است. در هفته نهم بارداری در واقع وارد سومین ماه از حاملگی خواهید شد. علاوه بر این انجام ورزش‌هایی مانند پیاده‌‌روی و ایروبیک نیز به سلامت مادر و جنین کمک می‌کند. توجه داشته باشید که ورزش در دوران بارداری باید با مشورت پزشک انجام شود. احتمالا در نهمین هفته از بارداری تغییر سایزی در شکم خود متوجه نخواهید شد. جنین در این دوره به اندازه یک گیلاس، دانه انگور و یا زیتون است.

به دلیل افزایش هورمون‌های بارداری در هفته نهم، ممکن است حالت تهوع و خستگی نیز افزایش یابد. در این حالت بهتر است قند خون خود را در حالت متعادلی نگه داشته و تغذیه سالمی داشته باشید. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی درباره وضعیت جنین در هفته نهم بارداری در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

نگاهی کلی به وضعیت جنین در هفته نهم باردای

پزشکان به فرزند شما تا اخر هفته‌ی هشتم، «رویان» می‌گویند. با پایان هفته هشتم، فرزندتان رسما وارد دوران جنینی می‌شود. یکی از تفاوت‌های این دوران نسبت به دوران رویانی این است که خطراتی که فرزندتان را در این دوران تهدید می‌کند، منجر به مرگ فرزندتان نخواهد شد اما می‌تواند آسیب‌های جدی جسمی-مغزی و روحی ایجاد کند. پس کماکان مانند گذشته محبت و مواظبت مادرانه خودتان را از کودک درونتان دریغ نکنید.

در این هفته‌ها، ارگان‌های اصلی بدن فرزندتان شامل قلب، مغز، کبد، کلیه، ریه و دستگاه گوارش تکامل بیشتری می‌یابد. انگشتان پاهای فرزندتان قابل مشاهده هستند، و جنین درونتان از نظر ظاهری شباهت بیشتری به انسان پیدا می‌کند. حرکات جنینتان بیشتر و بیشتر می‌شود، اما هنوز برای احساس آن زود است و یک یا دو ماه دیگر باید صبر کنید تا بتوانید حرکت‌های فرزندتان را متوجه شوید.

در هفته نهم، نرمه‌ی گوش جنین شکل گرفته و لب بالایی تکامل پیدا کرده‌است. پلک‌ها، چشم‌ها را پوشانده و فرزند شما گویی در خوابی زیبا در عمق وجودتان آرمیده است. اندام‌های تناسلی بیرونی نیز تکامل پیدا کرده‌اند، اما اگر منتظرید جنسیت جنینتان مشخص شود، هنوز قدری زود است و‌ لازم است چند هفته دیگر صبر کنید تا بتوان تشخیص داد جنین پسر است یا دختر.

تحولات جنین در هفته نهم بارداری

جنین در هفته نهم بارداری به سرعت در حال رشد است و روز به روز بیشتر شبیه به یک نوزاد کامل می‌شود. اندازه جنین حدود ۳ سانتی متر و حدودا به اندازه یک زیتون است. در این هفته از بارداری دم جنینی از بین رفته و دست و پا شکل می‌گیرند.

برخی اندام‌های حیاتی مانند کبد، لوزالمعده و مجاری صفراوی نیز در این هفته حساس از زندگی جنین تشکیل خواهند شد. در هفته نهم بارداری، جنین قابلیت تکان خوردن دارد؛ اما حرکات او توسط مادر احساس نمی‌شود. سیستم شریانی و قلب در حال رشد هستند و استخوان‌های دنده و جناق نیز در حال شکل گرفتن هستند. در ادامه برخی از تغییرات خاص در جنین شما در هفته نهم بارداری آورده شده است:

  • سر: سر جنین شروع به صاف شدن می‌کند و مغز شروع به رشد سریع می‌‌کند. چشم ها، گوش ها و بینی شروع به شکل گیری می کنند.
  • دست ها و پاها: دست ها و پاها شروع به شکل گیری می‌کنند. انگشتان در حال شکل گیری هستند و مچ دست‌ها و مچ پاها شروع به تشکیل می‌شوند.
  • قلب: قلب جنین در حال کار است و خون را در سراسر بدن پمپاژ می‌کند.
  • سیستم شریانی: سیستم شریانی جنین در حال رشد است و خون را به اندام‌های مختلف منتقل می‌کند.

در این هفته، ممکن است بتوانید ضربان قلب جنین خود را با سونوگرافی داپلر بشنوید. اگر این کار را انجام دادید، یک تجربه بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

تغییرات هورمونی جنین در هفته نهم

در هفته نهم بارداری، جنین در حال تولید هورمون‌های خود است. این هورمون‌ها برای رشد و نمو جنین ضروری هستند. در ادامه برخی از تغییرات هورمونی جنین در هفته نهم آورده شده است:

  • هورمون رشد انسانی (hGH): hGH برای رشد و نمو سلول‌ها و بافت ها ضروری است. این هورمون توسط غده هیپوفیز جنین تولید می‌شود و به ویژه برای رشد مغز و استخوان ها مهم است.
  • هورمون تیروئید: هورمون تیروئید توسط غده تیروئید جنین تولید می شود. این هورمون برای رشد و نمو مغز و سیستم عصبی ضروری است. هورمون تیروئید همچنین در تنظیم ضربان قلب، دمای بدن و متابولیسم نقش دارد.
  • هورمون‌های جنسی: هورمون‌های جنسی توسط غدد جنسی جنین تولید می‌شوند. هورمون‌های جنسی برای تعیین جنسیت جنین و رشد اندام‌های تناسلی ضروری هستند. در مردان، هورمون‌های جنسی اصلی تستوسترون و دی هیدروتستوسترون هستند. در زنان، هورمون‌های جنسی اصلی استروژن و پروژسترون هستند.

تولید هورمون های جنین در هفته نهم بارداری یک مرحله مهم در رشد و نمو جنین است. این هورمون ها برای رشد و نمو سالم جنین ضروری هستند.

نشانه‌‌های سقط جنین در هفته نهم بارداری

بیشترین احتمال سقط جنین در سه ماهه اول بارداری وجود دارد. سقط جنین در هفته نهم بارداری تقریبا شبیه به یک قاعدگی معمولی رخ می‌دهد. برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند سقط جنین انجام آزمایش‌های خون و غربالگری اختلالات ژنتیکی، سونوگرافی و نمونه برداری از پرزهای کوریونی انجام می‌شود.

یکی از مهم‌ ترین عواملی که به خانم‌‌ها کمک می‌کند تا یک زایمان راحت داشته باشند، اهمیت به سلامت جسمی و روانی خود است. از موارد خودمراقبتی در هفته نهم بارداری خواب کافی، برنامه غذایی مناسب، ورزش و مدیتیشن را می‌توان نام برد. در ادامه به برخی علائم و نشانه‌‌های سقط جنین در هفته نهم بارداری اشاره می‌کنیم.

  • ترشح و خونریزی از واژن

یکی از علائم نشان دهنده سقط جنین در هفته نهم بارداری خونریزی واژینال است. خونریزی‌‌های واژینالی که رخ می‌‌دهد موردی اورژانسی محسوب می‌شود و در اسرع وقت باید به پزشک زنان مراجعه شود.

  • وجود عفونت‌های داخلی

بروز عفونت اکثرا در خانم‌هایی که سقط ناقص داشتند دیده می‌شود. سقط ناقص یعنی هنوز تمام مواد مربوط به جنین از رحم خارج نشده است. از جمله علائم عفونت می‌‌توان به ترشحات غلیظ و کثیف واژن، تب و لرز اشاره کرد.

  • از بین رفتن علائم بارداری

از جمله نشانه‌های بارداری می‌توان به خستگی، حالت تهوع صبحگاهی، سردرد و سرگیجه اشاره کرد. بنابراین عدم وجود این علائم در هفته نهم بارداری می‌تواند نشانه‌‌ای از سقط جنین باشد.

  • ایجاد گرفتگی رحم

این نوع گرفتگی در رحم همانند گرفتگی‌های دوران قاعدگی است که معمولا در قسمت تحتانی شکم و کمر دیده می‌شود. در سقط جنین در هفته نهم بارداری نیز گرفتگی رحم یکی از نشانه‌های مهم است.

مراجعه به پزشک در هفته نهم بارداری

کسب اطلاعات بیشتر و دانستن علائم هشدار دهنده در بارداری می‌‌تواند به بارداری و زایمان راحت‌‌تری ختم شود. برخی علائم محدود به هفته‌‌های خاصی نیستند. بنابراین باید در هر لحظه از بارداری علائم هشدار دهنده را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کرد. به طورکلی از جمله عواملی که به مراجعه به پزشک در هفته نهم بارداری نیاز دارید می‌توان به علائم زیر اشاره کرد.

  • سردرد و سرگیجه آزار دهنده
  • ضربان قلب بالا و احساس درد در قفسه سینه
  • مشاهده ورم شدید در دست و صورت
  • حالت تهوع شدید به جز تهوع‌های صبحگاهی
  • بروز مشکلات تنفسی
  • اختلال در بینایی
  • نشت مایعات یا خونریزی‌های واژینال

تغییرات مادر در هفته نهم بارداری

تغییرات هورمونی که در بدن خانم‌های باردار به وجود می‌آید، علائم گوناگونی را به دنبال دارد. با اینکه ممکن است در هفته نهم بارداری هنوز برآمدگی نوزاد را حس نکنید؛ اما متوجه سفت شدن قسمت‌‌های پایینی شکم خود خواهید شد. زیرا رحم افزایش سایز پیدا کرده و متناسب با کودک شما رشد می‌کند. کسب اطلاعات بیشتر درباره تحولات فیزیکی مادر و جنین می‌تواند به کاهش استرس و آرامش ذهنی خانم‌ها و داشتن یک حاملگی و زایمان راحت کمک کند. در ادامه به برخی نشانه‌های مادران در هفته نهم بارداری می‌پردازیم.

حالت تهوع صبحگاهی در هفته نهم

برخی از خانم‌‌های باردار حالت تهوع و صبحگاهی را تا هفته نهم بارداری نیز دارند. مصرف ۶ وعده غذایی کوچک به جای سه وعده اصلی، می‌تواند به کاهش تحول صبحگاهی کمک کند. از طرفی مصرف غذاهای سالم و داشتن برنامه غذایی مناسب نیز بسیار کمک کننده است.

تغییرات سینه در هفته نهم

علاوه بر درد و حساسیت‌های سینه که از تغییرات هورمونی نشات می‌گیرد، افزایش سایز و کشیده شدن پوست سینه نیز می‌تواند منجر به خارش سینه‌ها شود. بهتر است برای کاهش خارش سینه‌‌ها از لوسیون یا کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید. نوک سینه خانم‌های باردار نیز نسبت به گذشته حساس‌ تر و تیره‌تر خواهد بود.

سردرد و سرگیجه در هفته نهم

تغییرات موجود در فشار و گردش خون در هفته نهم بارداری می‌تواند منجر به سرگیجه شود. بنابراین بهتر است مدت زمان طولانی را درحالت ایستاده نمانید. اغلب خانم‌های باردار به دلیل تغییراتی که در سطح هورمون‌ها رخ می‌دهد، سردرد را تجربه خواهند کرد. در این حالت استفاده از تکنیک‌های آرام سازی موجب کاهش سردرد خواهد شد.

تغذیه مناسب برای مادران در هفته نهم بارداری

اهمیت به تغذیه مناسب در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است. هفته نهم بارداری به عنوان زمانی بسیار حیاتی برای رشد جنین، به تغذیه و مواد مغذی مناسب نیاز دارد. داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کاهش دیابت، جلوگیری از زایمان زودرس و رشد اعضای بدن کودک مانند مغز، اندام‌ها و سیستم ایمنی تاثیر بسیار مهمی داشته باشد. در ادامه به معرفی برخی مواد مغذی و مهم در هفته نهم بارداری خواهیم پرداخت.

  • کلسیم

یکی دیگر از مواد بسیار مهم برای هفته نهم بارداری کلسیم است. این ماده برای تشکیل استخوان‌ها و دندان ضروری هستند. مصرف ۱۰۰۰ میلی‌ گرم کلسیم در طول روز از طریق موادغذایی مانند لبنیات، سبزیجات با برگ‌های تیره و مکمل‌ها ضروری است.

  • آهن

هموگلوبین پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را در بدن جابجا می‌کند. آهن برای ساخت هموگلوبین ضروری است. بدن خانم‌ها در دوران حاملگی برای رشد جنین و جفت به مقادیر بیشتری آهن نیاز دارند. بنابراین مصرف غذاهای حاوی آهن مانند گوشت بدون چربی، سبزیجات برگ‌ دار و غلات توصیه می‌شود. خانم‌های باردار تحت نظر پزشک می‌توانند از مکمل‌های آهن نیز استفاده کنند.

  • ویتامین D

یکی دیگر از مواد ضروری در هفته نهم بارداری ویتامین دی است. این ویتامین به جذب کلسیم در بدن کمک کرده برای سلامت استخوان‌ها مهم است. از طرفی این ویتامین در رشد جنین و عملکرد سیستم ایمنی او نقش بسیار مهمی دارد. مصرف محصولاتی مانند ماهی های چرب، مکمل‌ ها و محصولات لبنی می‌تواند این ویتامین را به بدن مادران باردار برساند.

حتما برای تنظیم برنامه غذایی خود علاوه بر سورس‌های از پزشک خود نیز مشورت بگیرید.

آزمایش‌هایی که در هفته نهم بارداری باید انجام شوند:

در سه ماهه اول بارداری برخی از آزمایشات باید حتما انجام شود. پزشکان در اولین جلسه تمامی آزمایشاتی که باید انجام شود را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند. برای بررسی سلامت جنین در هفته نهم بارداری، غربالگری سه ماهه اول که شامل آزمایش خون و سونوگرافی است انجام می‌شود. در این آزمایش‌ها جنین از نظر سلامتی و هر گونه نقص مادرزادی مانند مشکلات قلبی و سندروم داون بررسی می‌شود.

از دیگر آزمایشات مهم که در هفته نهم بارداری انجام شده و اختیاری است، غربالگری بیماری‌های ژنتیکی نام دارد. در این آزمایش خون یا بزاق زن باردار به منظور تشخیص اختلالات ژنتیکی بررسی می‌شود. انجام غربالگری بیماری‌های ژنتیکی قبل از بارداری و یا در هفته‌های اولیه بارداری نیز قابل انجام است.

آزمایش‌‌های DNA نیز با هدف بررسی DNA جنین برای تشخیص زود هنگام مشکلاتی مانند سندروم داون انجام می‌گیرد. این آزمایش‌ ها بعد از هفته نهم بارداری باید انجام شود. در هفته ۱۰ تا ۱۳ بارداری نیز آزمایش نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS) برای بررسی بافت جفت و بیماری‌های ژنتیکی انجام می‌گیرد. این آزمایش برای خانم‌های بارداری که سن آن ها بیشتر از ۳۵ سال بوده و سابقه خانوادگی بیماری‌های ژنتیکی را دارند تجویز می‌شود.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی درباره وضعیت جنین در هفته نهم بارداری در اختیار شما قرار دهیم. با توجه به حساسیت بالای این هفته در بارداری هورمون‌ها در مقادیر بیشتری ترشح شده و با علائمی مانند حساسیت سینه‌ها، حالت تهوع و نفخ شکم مواجه خواهید شد. تغذیه، برنامه غذایی مناسب و استفاده از مکمل‌‌ها می‌‌تواند به شما کمک کند که علائم آزار دهنده بارداری را کاهش دهید. بهتر است به جای سه وعده اصلی، از ۶ وعده غذایی کوچک‌تر استفاده کنید. در هفته نهم بارداری تشخیص جنسیت جنین امکان‌ پذیر نخواهد بود.

با توجه به اینکه در هفته هشتم یا نهم بارداری تخمدان و یا بیضه‌ها تشکیل می‌شوند، بنابراین برای تشخیص جنسیت تا چند هفته دیگر نیز باید صبر کنید. کمی ورزش و مدیتیشن می‌تواند موجب کاهش استرس در خانم‌‌های باردار شود. از انجام آزمایش‌های خون و سونوگرافی در هفته نهم بارداری غافل نشوید. برای بررسی وضعیت سلامتی مادر و جنین بهتر است به متخصص زنان و زایمان و یا ماما مراجعه کرده و تا زمان زایمان تحت نظر آن‌ها باشید. از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم.