نکات برجسته و وضعیت جنین در هفته دهم بارداری | بررسی قد و وزن

بررسی وضعیت جنین هفته دهم بارداری از مباحث مهم در علم پزشکی است که به بسیاری از پزشکان یا مادران باردار کمک می‌کند تا از وضعیت کلی جنین آگاه شوند. این کار سبب می‌شود آن‌ها بتوانند یک برنامه‌ریزی مناسب، جهت رشد و تکامل او داشته باشند. جنین در این هفته در ماه سوم قرار داشته و به طور تقریبی ۶ ماه تا به دنیا آمدن آن باقی مانده است.

در این هفته اندازه جنین بسیار کوچک است و به تازگی شروع به رشد و تکامل می‌کند. علاوه بر این، تمامی اعمال جسمی و روحی مادر می‌تواند روی او تأثیرات مختلف بگذارد.

به همین دلیل مادران باید از وضعیت جنین در این هفته آگاه شوند تا بتوانند بهترین اقدامات را برای حفظ سلامت او و داشتن نوزادی سالم انجام دهند. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد وضعیت جنین هفته دهم حاملگی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

قد و وزن جنین هفته دهم بارداری

اطلاع و بررسی قد و وزن جنین در هفته دهم بارداری از موارد مهم به حساب می‌آید. زیرا از این طریق می‌توان به راحتی از سلامت و رشد کافی جنین مطلع شد. در این هفته به طور تقریبی جنین شما اندازه‌ای نزدیک به ۳ سانتی‌متر و وزنی نزدیک به ۵۰ گرم دارد.

در این هفته جنین اندازه یک توت‌فرنگی است و از این هفته تکامل اصلی خود را آغاز می‌کند. علاوه بر این، قد و وزن جنین شما از هفته دهم بارداری تا هفته‌های بعد رشد محسوسی کرده و شما می‌توانید تغییرات بزرگ شدن او را به راحتی احساس کنید.

وضعیت سر و مغز در هفته ۱۰ام بارداری

در این هفته سر جنین شروع به گرد شدن می‌کند، استخوان جمجمه محکم‌تر شده و مغز به دستگاه عصبی محیطی و عضلات کوچک متصل می‌شود. البته هنوز امکان برقراری ارتباط و دریافت پیام توسط مغز وجود ندارد ولی به طور کلی شروع اتصال مغز بین اعضای بدن و کارکرد آن از اوایل هفته دهم آغاز می‌شود.

علاوه بر این، در این هفته اشعه‌های مغزی جنین شروع به کار کردن می‌کنند و ارتباط بین نیم‌کره‌های مغز را شکل می‌دهند. پس بهتر است برای رشد و تکامل کامل مغز، وضعیت جنین در هفته دهم بارداری را در نظر گرفته و از مواد خوراکی مفید و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری استفاده کنید.

وضعیت اندام‌های جنسی جنین هفته دهم بارداری

اطلاع از جنسیت جنین برای بسیاری از والدین اهمیت دارد. در هفته دهم بارداری اندام‌های جنسی داخلی از جمله بیضه‌ها و تخمدان‌ها رشد کردند ولی اندام‌های جنسی خارجی به اندازه کافی رشد نکرده‌اند.  به همین دلیل با استفاده از دستگاه سونوگرافی نمی‌توان جنسیت او را تشخیص داد. علاوه بر این، اندام‌های جنسی داخلی در حال تکامل پیدا کردن هستند و طی هفته‌های بعدی بیشترین مراحل تکامل خود را انجام می‌دهند. سپس اندام‌های جنسی بیرونی شروع به رشد و مشخص شدن می‌کنند. به همین دلیل طی چند هفته آینده می‌توان به راحتی جنسیت او را از طریق سونوگرافی تشخیص داد.

وضعیت رشد اندام‌های بیرونی جنین هفته ۱۰ام بارداری

در مورد رشد جنین در این هفته باید بگوییم که دم قورباغه‌ای او در این زمان ناپدید می‌شود. با اینکه تمامی اندام‌ها شکل گرفتند اما هنوز قادر به کار کردن نیستند. در این زمان گوش‌ها در حال تکامل یافتن هستند و سوراخ‌های بینی در جای خود تشکیل می‌شوند.

علاوه بر این، دندان‌های شیری در استخوان‌های فک به وجود می‌آیند. در هفته دهم قلب جنین ۴ حفره مجزا داشته و سه برابر بیشتر از قلب بزرگسالان می‌تپد. در نظر داشته باشید در این هفته با انجام سونوگرافی و بررسی کارکرد قلب او، می‌توان به راحتی سلامت جنین را تشخیص داد.

در صورتی که مشکل جدی در کارکرد قلب جنین وجود داشته باشد، پزشک به صورت قانونی اجازه سقط جنین را می‌دهد. پس در بررسی وضعیت جنین هفته دهم بارداری باید بگوییم اولین و مهم‌ترین عضوی از بدن که شروع به کار کردن می‌کند و می‌تواند سلامت جنین را تعیین کند، قلب او است.

در هفته دهم حاملگی جنین شما قادر به حرکت کردن یا درک کردن اتفاقات اطراف نیست. ولی به دلیل اینکه مغز او دارای امواج مغزی است، در نتیجه هرگونه شوک شدید یا شرایط روحی بد می‌تواند بیشترین تأثیر را روی رشد اندام‌ها یا شکل‌گیری سلول‌های مغزی داشته باشد.

وضعیت رشد دست و پای جنین در هفته دهم بارداری

یکی از مباحث مهم دیگر که در این هفته بررسی می‌شود، وضعیت رشد دست و پا‌های جنین است. در این هفته جنین دارای انگشتان بسیار کوچک و تکامل نیافته است؛ البته دست و پا‌ها نسبت به هفته‌های قبل بزرگ‌تر شده‌اند.

علاوه بر این، در این زمان به تازگی آرنج، زانو، مچ پا و مچ دست در حال شکل‌گیری هستند. ممکن است در این هفته جنین شما ظاهری شبیه نوزاد انسان نداشته باشد.

به این صورت که انگشتان دست و پای او بسیار کوچک هستند و دستانی بلند و کشیده و سر خیلی بزرگ دارد. اما اصلاً نگران نباشید زیرا طی هفته‌های آینده جنین رشد محسوس و قابل توجهی کرده و ظاهری شبیه به نوزاد پیدا می‌کند.

نکات برجسته در مورد وضعیت جنین در هفته دهم بارداری

یکسری  نکات مهم و اصلی در مورد وضعیت جنین هفته دهم بارداری وجود دارد که دانستن آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا از شرایط و وضعیت کلی جنین خود آگاه شوید. این نکات عبارت است از:

  • در هفته‌های دهم تا چهاردهم ممکن است پزشک اقدام به تجویز سونوگرافی NTS به منظور بررسی اختلالات و ناهنجاری‌های کروموزومی جنین کند که شما باید هرچه سریع‌تر آن را انجام دهید.
  • در هفته دهم بارداری زمان شکل‌گیری استخوان‌ها و غضروف در جنین است که شما باید از مواد غذای مناسب جهت تشکیل بهتر استخوان‌ها از جمله کلسیم و ویتامین‌های ضروری استفاده کنید.
  • در این هفته کلیه‌های جنین شروع به تولید ادار و دفع آن‌ها می‌کنند. همچنین در این زمان کودک شما به طور رسمی از رویان به جنین تغییر پیدا می‌کند.
  • کیسه زرده به طور تدریجی از بین رفته و وظیفه آن یعنی تولید گلبول‌های قرمز را کبد به عهده می‌گیرد.
  • عملکرد و شروع کار اندام‌های مختلف جنین از این هفته است و اکثر اندام‌ها شروع به هماهنگ شدن با یکدیگر می‌کنند.
  • در این هفته به آرامی پلک‌های جنین شروع به تشکیل شدن می‌کنند، البته پلک‌ها تا چند هفته بعد بسته باقی می‌مانند.
  • در این دوران ساختمان مغز جنین تکمیل شده و مغز شروع به فعالیت می‌کند. علاوه بر این، اعصاب مرکزی و محیطی از سمت نخاع شروع به تشکیل شدن می‌کنند.
  • روده‌های جنین در شکم او جای گرفته و دستگاه گوارش، شکم و کبدش به مرور زمان شروع به تکامل پیدا کردن می‌کند.
  • به طور تقریبی در این هفته ساخت انسولین در لوزالمعده شروع می‌شود.
  • در این زمان مو‌های سر به صورت کرک مانند رشد کرده و چهره جنین شروع به تبدیل شدن به شکل نوزاد انسان می‌کند.

در چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

برای بررسی دقیق وضعیت جنین هفته دهم بارداری شما موظف هستید به طور مرتب در مواقعی که پزشک تعیین کند برای چکاپ یا انجام سونوگرافی اقدام کنید. اما در زمانی که متوجه موارد زیر شدید، باید هرچه سریعتر خود را به پزشک یا مراکز درمان جهت بررسی شرایط برسانید:

  • تب و لرز
  • خونریزی و ترشحات غیر طبیعی و زیاد از واژن
  • احساس درد شدید در لگن و زیر شکم
  • سرگیجه و استفراغ شدید

توجه داشته باشید در این زمان شما باید کاملاً مراقب سلامت خود باشید تا مشکلات و خطرات جدی برای شما یا جنینتان ایجاد نشود. علاوه بر این، باید تمامی آزمایشاتی که دکتر برای شما می‌نویسد را انجام دهید تا از سلامت جنین خود و نداشتن هیچگونه مشکلی اطمینان یابید.

در صورتی که متوجه علائم و اتفاقات غیر طبیعی در بدن خود شدید، بهتر است به جای درمان‌های خانگی حتماً با پزشک خود صحبت کرده و از او راه حل درمانی مناسب را بخواهید.

بهترین رژیم غذایی در هفته دهم بارداری

برای بهبود و افزایش عملکرد وضعیت جنین هفته دهم بارداری مادران موظف به رعایت یک رژیم غذایی مفید و سالم هستند. بسیاری از پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند تا از همان اوایل بارداری مصرف انواع مواد خوراکی سالم و تازه را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

در این زمان نیاز است تا شما از انواع میوه و سبزیجات تازه، غلات، حبوبات پخته، گوشت قرمز و گوشت مرغ، امگا۳، آهن، ویتامین D، مواد غذایی حاوی ید از جمله غذا‌های دریایی، لبنیات و… استفاده کنید. در نظر داشته باشید بهتر است برای پیشگیری از مشکلاتی مانند گرفتگی عضلات یا کم آبی بدن، به صورت مرتب از آب آشامیدنی سالم استفاده کنید.

همچنین تا جایی که امکان دارد مصرف مواد غذایی یخ‌زده، فریز شده، کنسرو شده و تنقلات آماده را کاهش داده و مصرف انواع آجیل‌ها و مغز‌های خام و تازه را جایگزین آن کنید.

برای بهبود وضعیت جنین هفته دهم بارداری بهترین و مهم‌ترین کار پیروی از یک رژیم غذایی سالم و کامل است. علاوه بر این، بهتر است از پرخوری و زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی نیز پرهیز کنید.

نقش ورزش و فعالیت روی جنین در هفته دهم بارداری

طبق یافته‌های مهم علمی، انجام ورزش و فعالیت‌های سبک می‌تواند بیشترین تأثیر را روی حفظ سلامت مادر و رشد جنین داشته باشد. ممکن است در برخی مواقع شاهد سقط جنین در ماه‌های اول به دلیل افزایش فشار خون یا دیابت بارداری باشیم. در این مواقع انجام ورزش می‌تواند از بیماری و مشکلات ذکر شده جلوگیری کند.

این کار بیشترین تأثیر را روی رشد کامل و سلامت جنین شما دارد. پس از بررسی وضعیت جنین هفته دهم بارداری می‌توانیم متوجه شویم انجام یکسری حرکات ورزشی از جمله یوگا، پیاده‌روی روزانه یا راه رفتن داخل آب می‌تواند باعث افزایش سلامت عمومی بدن مادر و گردش خون شود.

بسیاری از افراد معتقدند انجام مرتب و روزانه ورزش سبب باهوش شدن جنین و رشد بهتر سلول‌های مغزی او می‌شود. علاوه بر این، از ایجاد تنش و مشکلات جسمی پس از به دنیا آمدن جلوگیری می‌کند. همین موضوع نیز تأثیرات مثبت فراوانی روی سلامت جنینتان و به دنیا آمدن او بدون هیچ مشکلی دارد.

تاثیر استرس و نگرانی روی جنین هفته دهم بارداری

با توجه به تحقیقات انجام شده، استرس در دوران بارداری می‌تواند باعث تشکیل نشدن کامل مغز یا ایجاد مشکلات روحی برای جنین شود. مادرانی که در دوره بارداری استرس شدید دارند، احتمال اینکه کودکانی بیمار در آینده داشته باشند زیاد است.

گاهی مواقع احتمال ابتلا به مشکلاتی مانند اوتیسم، اختلال صحبت کردن، لکنت زبان و ابتلا به بیماری‌های گوشه‌گیری در کودکان و نوجوانان افزایش می‌یابد که دلیل اصلی آن استرس فراوان مادر در زمان بارداری بوده است. برای بهبود وضعیت جنین هفته دهم بارداری، بهتر است از هرگونه ناراحتی و اضطراب دوری کنید. علاوه بر این، مشکلاتی مانند بی‌خوابی، کم خوابی و داد و فریاد کردن نیز می‌تواند تأثیرات مخربی روی روحیه جنین شما داشته باشد

کلام پایانی بررسی وضعیت جنین در هفته دهم حاملگی

بارداری یکی از حساس‌ترین مراحل زندگی برای خانم‌ها است که در این زمان، آن‌ها باید به طور کامل مراقب سلامت خود باشند تا مشکلی برای آن‌ها و جنینشان ایجاد نشود. برای بهبود وضعیت جنین هفته دهم بارداری، بهتر است حساسیت‌های این دوره را درک کرده و به طور کامل مراقب تغذیه و شرایط روحی و جسمی خود باشید. این کار باعث می‌شود طی دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان مشکلی برای شما و کودکتان پیش نیاید تا بتوانید نوزاد سالمی را به دنیا بیاوردید.