موارد قابل‌ توجه وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری

اگر در هفته هفتم بارداری خود واقع شده‌اید و کسی را از این موضوع مطلع نکرده‌اید به زودی نوزاد شما با علائمی که در بدن شما ایجاد می‌کند همه را باخبر خواهد کرد. برای مثال حالت تهوع شبانه‌روزی و یا آن همه بزاق زیادی که در دهان شما جمع می‌شود و سبب مرطوب شدن بالش شما می‌شود همگی نشان از این است که کودکی در رحم شما قرار دارد.

لازم است که حتما در این هفته‌ها از آب فراوان زیادی استفاده کنید. زیرا این کار سبب می‌شود تا از دردهای شکمی و سردرد در امان بمانید. همچنین نوشیدن آب زیاد برای کم کردن حالت تهوع بسیار مفید است. چنان­چه دچار تهوع زیاد می‌شوید لازم است که این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید تا راهکارهای مناسبی برای کم کردن این حالت به شما بدهد.

از جمله عوارض رایجی که می‌­توان برای دوران بارداری در خانم‌ها در هفته هفتم بیان کرد سوءهاضمه و سوزش سر دل است. در نظر داشته باشید که این عارضه به علت شل شدن اسفنکتر معده که به علت تغییرات هورمونی در بدن زنان رخ می‌دهد. بهتر است شب‌ها از متکای مناسب بهره ببرید و فاصله درستی را بین خواب و وعده شام خود قرار دهید. البته باید بدانید که اگر این علائم در شما تشدید بشوند بهتر است که هر چه سریع‌تر به پزشک رجوع کنید.

اگر تا این هفته هنوز مراقبت‌های لازم برای حاملگی را انجام نداده‌اید لازم است تا این هفته از پزشک وقت بگیرید و دستورات لازم را از او بگیرید. ماما و یا پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است سوالات زیادی را در رابطه با سوابق بیماری، سابقه بارداری قبلی و عوارض ژنتیکی از شما بپرسد. همچنین او به شما جدول وزن گیری می‌دهد تا بدانید که در هر هفته چه مقدار باید وزن گیری داشته باشید. در این مقاله با سیناکر همراه باشید تا بیشتر در مورد هفته هفتم بارداری و وضعیت مادر با شما صحبت کنیم.

علائم و نشانه‌های مادر در هفته هفتم حاملگی

زمانی که به هفته هفتم حاملگی خود می‌رسید یک سری علائم و نشانه‌ها در شما بروز می‌کند. در زیر به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

  • حال تهوع
  • استفراغ
  • تکرر ادرار
  • تیره رنگ‌تر شدن هاله دور سینه‌ها
  • خستگی
  • سینه‌های متورم و حساس
  • هوس غذایی و انزجار
  • گرفتگی‌های خفیف لگن و عضلات و لکه بینی
  • نوسانات خلقی

در نظر داشته باشید که هفته هفتم بارداری برای زنان بسیار مهم است. زیرا تغییرات بسیار مهمی برای شما و جنین اتفاق می‌افتد. این تغییرات ممکن است در ظاهر شما خیلی مشخص نباشد ولی در درون بدن شما برای پرورش دادن یک کودک برای چندین ماه آینده در حال آماده شدن است. هر علامت جدید و یا پیشرفت در شما یک گام شما را به سمت ملاقات با فرزندتان نزدیک‌تر می‌کند.

موارد قابل‌توجه در هفته هفتم بارداری را در زیر می‌آوریم:

  • امکان دارد که احساس نفخ داشته باشید و سینه‌هایتان شروع به رشد کنند.
  • جنین شما نیز در حال بزرگ‌تر شدن است. صورت و سر او در حال رشد است و پاها و دست‌های ریز او جوانه می‌زنند.
  • امکان دارد که بیش از همیشه احساس خستگی کنید. بنابراین لازم است تا می‌توانید استراحت کنید.
  • اگر با پزشک ملاقاتی نداشته‌اید لازم است که یک نوبت ویزیت تنظیم کنید بر روی تغذیه و ورزش نیز تمرکز کنید.

لازم است که با علائم بارداری در هفته هفتم بهتر آشنا شوید تا بتوانید احساس راحتی بیشتری کنید.

شرح علائم بارداری در هفته هفتم بارداری

در زیر به بررسی برخی از علائم در هفته هفتم بارداری در زنان می‌پردازیم:

هوس و انزجار غذایی و تهوع

اگر غذاهایی را که قبلا دوست داشتید دیگر دوست ندارید و یا این‌که راغب هستید تا ترشی و ماهی تن را مصرف کنید جای نگرانی و نامیدی نیست. هم ‌اکنون شما در حال تجربه کردن انزجار و ولع غذایی مرتبط با بارداری هستید. بوهایی که پیش از این شما را اذیت نمی‌کردند امکان دارد که در شما حال تهوع ایجاد کنند. حال تهوع و انزجار از غذاها و یا ولع به آن‌ها امکان دارد که در همه دوره بارداری با شما باشد. ولی اغلب خانم‌ها پس از 3 ماه نخست بارداری احساس می‌کنند که حال بهتری دارند.

لازم است که از مصرف هر بو و غذایی که سبب تحریک شدن علائم در شما می‌شود پرهیز کنید. امکان دارد که بعضا دوست داشته باشید برخی از غذاهای هوس‌انگیز مانند شکلات یا بستنی بخورید. ولی سعی کنید تا جایی که می‌توانید از یک رژیم غذایی مغذی بهره ببرید. چنان­چه با حفظ متعادل رژیم غذایی در زمان‌هایی که به شما حال تهوع دست می‌دهد مشکلی دارید می‌توانید از برخی از خوراکی‌ها مانند بستنی استفاده کنید.

لازم است که با نظر پزشک خود از برخی از مولتی‌ویتامین‌ها در فاصله‌ای که بین عادات غذایی سالم و رژیم غذایی محدود تا وقتی که حال تهوع شما برطرف شود استفاده کنید. اگر نشانه‌ها در شما زیاد شد و قادر نیستید تا بیشتر از 24 ساعت مایعات و غذا را در معده خود نگه دارید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

زیاد شدن ترشح بزاق

نیاز به تف کردن و زیاد شدن ترشح بزاق شما می‌تواند علامتی آزاردهنده در این هفته از بارداری باشد. هنوز کسی نمی‌داند که به طور دقیق علت این امر چیست. احتمال دارد که علت این عارضه به دلیل تغییرات هورمونی یا سوزش سر دل باشد. در نظر داشته باشید که لازم است که از برخی از محرک‌ها مانند دود که می‌توانند این مشکل را در شما تشدید کنند پرهیز کنید. لازم است که از آدامس‌های بدون قند و یا از آب‌نبات‌های جامد بهره ببرید. این کار سبب می‌شود تا بتوانید بزاق اضافی را بهتر قورت دهید. همچنین مصرف آب زیاد از اهمیت زیادی در این هفته از بارداری برخوردار است. با این‌که امکان دارد که دهانتان از بزاق زیاد به طور کامل آب‌رسانی می‌شود اما مصرف آب می‌تواند به کم کردن تولید بزاق در شما کمک کند.

خستگی

امکان دارد در هفته هفتم بارداری بیش از قبل احساس خستگی کنید. توجه داشته باشید که خستگی در سه ماه نخست و سوم بارداری بسیار رایج است. بهتر است که زودتر به رختخواب بروید تا بتوانید بیشتر استراحت کنید. چنان­چه برنامه کاری شما منعطف است بینید که آیا این امکان برای شما وجود دارد که اندکی دیرتر در محل کار خود حاضر شوید. در این هفته از حاملگی بدن شما به سختی در حال کار کردن است و باید آن را پرانرژی نگه دارید. راه دیگری که می‌توانید برای حفظ انرژی خود انجام دهید انجام ورزش است. چنان­چه پیش از حاملگی ورزش می‌کردید الان نیز می‌توانید با اندکی تغییرات دوباره آن را انجام دهید. اگر در مورد ورزش ایمن در بارداری هر گونه سوالی برای شما مطرح شد بهتر است که آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

تکرر ادرار

ممکن است در این هفته تکرر ادرار داشته باشید. در شکل ظاهری هنوز شکم شما بیرون نزده است ولی ابعاد رحم دو برابر قبل شده و جریان خون به لگن رسیده است.

آکنه

تغییرات هورمونی در این هفته از بارداری ممکن است سبب شود که جوش بزنید. پیش از استفاده از محصولات ضد جوش لازم است که با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان بیابید که بهره بردن از این مواد در این دوره بارداری خطرناک نیست.

نوسان‌های خلقی

در این هفته از بارداری بیشتر هورمون‌های شما به هم می‌ریزد. به علت این‌که هنوز به بارداری عادت نکرده‌اید ممکن است دچار احساسات مختلف شوید و نوسان‌های خلقی را تجربه کنید.

گرفتگی‌های عضلات و لکه بینی

در نظر داشته باشید که بسیار طبیعی و نرمال است که در ماه‌های اولیه بارداری خود دچار انقباض و گرفتگی‌های عضلات شوید. در هر حال باید بدانید که تغییرات زیادی در رحم شما اتفاق می‌افتد. با این‌که هنوز چند هفته‌ای باقی است تا جنین در درون رحم شما حرکت کند اما در این هفته نیز متوجه انقباض و انبساط درون رحم خود خواهید شد. پس از حاملگی گردن رحم شما دارای حساسیت بیشتری می‌شود. به همین دلیل امکان دارد که در هفته هفتم پس از رابطه جنسی دچار لکه بینی شوید. توجه داشته باشید که بعضی اوقات می‌تواند این علامت هشداری برای شما باشد. ولی در اغلب موارد نشانه‌ای از بارداری خارج از رحم و یا دیگر انواع سقط‌ها نیست. خون‌ریزی زیادتر از قاعدگی و درد شکم در هفتمین هفته از بارداری طبیعی نیست و لازم است که هر چه سریع‌تر به پزشک خود مراجعه کنید.

اما برخی از زنان در هفته هفتم از حاملگی هیچ‌گونه علامتی را در خود احساس نمی‌کنند. چنان­چه شما در این گروه قرار دارید باید بدانید که این موضوع می‌تواند از خوش‌شانسی شما باشد. برخی از خانم‌ها ممکن است نگران شوند که چرا تا هفته هفتم هیچ علائمی به سراغشان نیامده است. آن‌ها فکر می‌کنند که ممکن است اشکالی در آن‌ها به وجود آمده است. ولی اصلا این‌طور نیست. باید در نظر داشته باشید که تجربه هر  زن باردار با زن دیگر متفاوت است. اگر در مورد چیزی در این هفته از بارداری نگران هستید لازم است که حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان در میان بگذارید. ولی به احتمال زیاد همه نشانه‌هایی که در هفته هفتم حاملگی تجربه می‌کنید طبیعی هستند و دلیلی برای نگرانی شما نیست. مگر این‌که این علائم بسیار در شما با شدت زیادی بروز کنند.

سخن آخر

در این مقاله در مورد هفته هفتم بارداری و وضعیت مادر با شما صحبت کردیم. همه علائمی که در این مبحث از آن‌ها صحبت شد طبیعی هستند و در صورت بروز باید بتوانید با راهکارهایی که از پزشک گرفته‌اید آن‌ها را مدیریت کنید. در صورتی که به مورد مشکوکی برخورد کردید لازم است که به ماما یا پزشک متخصص رجوع کنید.