هفته هفتم بارداری؛ وضعیت جنین

اگر قادر بودید که در هفته هفتم بارداری (حاملگی) داخل رحم خود را نگاهی بی‌اندازید، جنین خود را به اندازه یک حبه انگور آویزان شده به بند ناف می‌دیدید. او هنوز بسیار کوچک است. اما بدانید که هم‌اکنون فرزند شما نسبت به ماه قبل ده هزار برابر بزرگ‌تر شده است. با همین سرعت، رشد کودک شما ادامه می‌یابد. در هفته هفتم بارداری است که جوانه‌های اندام‌های تحتانی و فوقانی او که در هفته پیش شکل گرفته بود کامل‌تر می‌شود. جای مچ، زانو و آرنج در دست و پای نوزاد تعیین می‌شود. همچنین کلیه‌های اولیه در جنین شکل می‌گیرد و به زودی او می‌تواند تشکیل ادرار بدهد.

در هفته هفتم حاملگی فضای درونی دهان، پلک‌ها و گوش‌ها در جنین در حال تشکیل شدن است و نوک بینی او کم‌کم خود را نمایش می‌دهد. پوست نوزاد نیز به اندازه‌ای نازک است که می‌توان رگ‌های آن را به صورت واضح مشاهده کرد. کبد او نیز در حال تولید کردن گلبول‌های قرمز است و یکی از حلقه‌های در حال رشد نوزاد در سمت بند ناف او تشکیل می‌شود. در واقع زمانی که به هفته هفتم حاملگی می‌رسید شما در دومین ماه از حاملگی خود قرار گرفته‌اید. در این مقاله با سیناکر همراه باشید تا بیشتر در مورد هفته هفتم بارداری و وضعیت جنین با شما سخن بگوییم.

وضعیت جنین در هفته هفتم حاملگی

اندازه جنین در هفته هفتم بارداری به یک سانتی‌متر می‌رسد. در نظر داشته باشید که اندام‌های مختلف بدن او در حال تشکیل شدن هستند و فیزیک نوزاد به تدریج گسترش پیدا می‌کند. تغییرات جنین در هفته هفتم بارداری شامل موارد زیر است:

  • از هفته ششم تا هفتم حاملگی گوش‌ها، دهان، چشم‌ها و حفره‌های بینی جنین در حال کامل شدن و رشد هستند. در این هفته سرعت رشد جنین بیشتر است و اندام‌ها به صورت مشخص‌تری دیده می‌شوند.
  • زبان و پلک‌های جنین در این هفته از بارداری تشکیل می‌شوند.
  • بند ناف جنین نیز در هفته هفتم بارداری شکل می‌گیرد. توجه داشته باشید که بند ناف جفت و جنین را به هم وصل می‌کند. خون همراه با مواد مغذی و اکسیژن از راه بند ناف به جنین می‌رسد و مواد اضافی از این راه دفع می‌شوند.
  • تکامل کلیه‌های جنین در طی دوره بارداری دارای سه مرحله است. به احتمال زیاد در هفتمین هفته از حاملگی شاهد رشد کلیه‌ها در مرحله دوم هستید.

در هفتمین هفته از بارداری، جنین یا همان رویان به طور تقریبی نیم گرم وزن دارد. اجزای صورت جنین در این هفته جزییات دقیق‌تری می‌یابند. جالب است بدانید که چشم‌ها نخستین عضوی در نوزاد هستند که قابل تشخیص هستند. سر و مغز جنین با سرعت زیادتری در قیاس با دیگر عضوها در حال رشد است. لوله‌ای که از راه آن کودک خوردن غذا را انجام خواهد داد یا همان مری همراه با ریه‌ها در دو سمت او در حال تشکیل شدن هستند. با رشد بطن‌ها و دریچه‌ها قلب او نیز رشد بیشتری پیدا می‌کند.

جوانه‌های اندام پا و دست که در هفته ششم تشکیل شده‌اند در این هفته بلندتر می‌شوند. با بزرگ‌تر شدن جوانه بازوها انتهای آن‌ها عریض‌تر می‌شود که سرآغاز شکل‌گیری دست‌ها است. عصب‌ها نیز در اندام بالایی شروع به تشکیل شدن می‌کنند. کیسه زرده همراه با تغذیه نوزاد در حال ریزتر شدن است. همان­طور که گفتیم بند ناف شکل گرفته و کار آن آغاز می‌شود. بند ناف در دوره بارداری برای کودک مواد غذایی و اکسیژن را فراهم می‌آورد. همچنین دفع کردن مواد اضافی در نوزاد از راه همین بند ناف انجام می‌شود. جنین داخل کیسه آمنیوتیک به حالت شناور قرار دارد که در این دوران از او حفاظت می‌کند. رویان در این زمان است که هنوز یک نوزاد بسیار ابتدایی است. در نظر داشته باشید که هفته هفتم حاملگی مرحله بسیار مهم و حساس برای رشد نوزاد شما است. چون اندام‌ها و ساختمان‌های جنین در حال رشد و تکامل خود هستند. بنابراین لازم است که از قرار گرفتن در محیط‌های شیمیایی و مسموم پرهیز کنید. مغز جنین در این هفته از بارداری در حال رشد و سر او از بدنش بسیار بزرگ‌تر است. باید بدانید که در هفته هفتم بارداری، نخاع، مغز و اندام‌های درونی او مانند معده، ریه‌ها و کلیه‌ها به صورت هم زمان در حال رشد هستند.

قلب جنین در هفته هفتم حاملگی

به علت این‌که جنین در هفته هفتم بارداری بسیار ریز است تشخیص دادن فعالیت قلب او در این هفته اندکی سخت به نظر می‌رسد. چنان­چه پزشک برای شما سونوگرافی را در این هفته در نظر بگیرد امکان دارد که بتوانید صدای ضربان قلب او بشنوید. در این هفته از بارداری ضربان قلب نوزاد 110 تا 160 ضربه در هر دقیقه است. اگر علاقه‌مند به شنید صدای ضربان قلب نوزاد خود بصورت مداوم هستید، می‌توانید از دستگاه شنود صدای قلب جنین سیناکر استفاده کنید.

 شکل جنین در هفته هفتم بارداری

همان‌طور که پیش از این گفتیم ابعاد جنین در هفتمین هفته از بارداری یک سانتی‌متر است و به طور تقریبی به اندازه یک دانه انگور ریز شده است. جنین در قیاس با هفته قبلی دو برابر شده است. عضوهای بدن او به صورت نامتناسب هستند. چشم‌های نوزاد در این هفته بزرگ است و پیشانی عریضی دارد.

وضعیت دوقلو‌ها در هفتمین هفته از بارداری

در نظر داشته باشید که چند قلوها بیشتر در زمان تولد ریزتر از تک قلوها هستند. ولی رشد آن‌ها در هر هفته از بارداری زیاد با تک قلوها تفاوت ندارد. اگر شما چند قلو باردار هستید جنین‌های شما در این هفته اندکی بزرگ‌تر از قسمت بالای یک مداد پاک‌کن شده‌اند. برخی از خانم‌ها نخستین سونوگرافی را میان هفته‌های ششم تا هشتم انجام می‌دهند.

نکته‌های مهم و برجسته در هفته هفتم حاملگی

در هفتمین هفته از بارداری هوس‌های غذایی یا ویار بیشتر از قبل خود را نشان می‌دهند. در این هفته امکان دارد که به بعضی از بوها حساسیت پیدا کنید و یا این‌که هوس خوردن مواد غیرخوراکی کنید. امکان دارد که اشتهای شما بیشتر از قبل شده باشد. اگر از یک رژیم سالم و متعادل پیروی می‌کنید می‌توانید اندکی بیشتر غذا بخورید. ولی به باورهای قدیمی توجهی نکنید. لازم نیست که در دوره بارداری اندازه دو نفر غذا میل کنید. مراقب تناسب اندام خود باشید.

آزمایش‌های هفته هفتم حاملگی

اگر اولین ویزیت شما در هفته هفتم بارداری است به احتمال زیاد پزشک تشخیص می‌دهد که یک سری معاینات کلی را انجام دهد و آزمایش‌هایی را برای شما در نظر بگیرد که در زیر توضیح می‌دهیم:

  • معاینه لگن و ارزیابی وضعیت تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ، رحم و دهانه رحم
  • اندازه گرفتن فشار خون
  • آزمایش ادرار و خون برای چکاپ کلی

برخی پزشکان سونوگرافی را در هفته هفتم برای زن باردار در نظر می‌گیرند. در این هفته می‌توانید فعالیت قلبی رویان را از راه سونوگرافی ببینید.

خود مراقبتی در هفته هفتم حاملگی

لازم است که در هفته هفتم بارداری به اندازه کافی از خود و جنین مراقبت کنید. این کار به سلامت شما و رویان کمک بسیار زیادی می‌کند. در نظر داشته باشید که موارد زیر را رعایت کنید:

  • از غذاهای سالم بهره ببرید و سعی کنید که مواد غذایی را انتخاب کنید که حال تهوع شما را کم کنند.
  • مایعات سالم و طبیعی را در طول شبانه‌روز زیاد مصرف کنید. به خصوص اگر زیاد استفراغ می‌کنید حتما لازم است که میزان آب زیادی را مصرف کنید تا بدن شما با کمبود آب مواجه نشود.
  • برای این‌که بتوانید در این هفته از بارداری یبوست خود را کم کنید لازم است که در برنامه خود ورزش را قرار دهید. پیاده‌روی و ورزش‌های سبک برای به سلامت شما کمک شایانی می‌کند. همچنین از فیبرهای نامحلول بیشتر بهره ببرید و آب زیادی بنوشید.
  • از مصرف ویتامین‌های لازم در دوران بارداری غافل نشوید.
  • چنان­چه به علت تغییرات هورمونی جوش زده‌اید لازم است که هر روز از پاک‌کننده‌های ملایم و یا مرطوب‌کننده هایی که بدون روغن هستند بهره ببرید. برای از بین بردن جوش‌ها هرگز از داروها به صورت خودسرانه استفاده نکنید. چون امکان دارد که این داروها برای شما و جنین بسیار خطر داشته باشند.

تغذیه در هفته هفتم حاملگی

لازم است که در هفته هفتم بارداری تغذیه سالمی داشته باشید. از سبزی‌ها و میوه‌های سالم و تازه استفاده کنید. لازم است که مصرف غذاهای تند و سرخ‌شده را به حداقل برسانید. چون این غذاها باعث سوزش سر دل شما می‌شوند.

از هفته هفتم حاملگی نفخ و یبوست در زنان باردار بیشتر می‌شود. برای این‌که بتوانید یبوست خود را کاهش دهید لازم است که مواد زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • عدس
  • برنج قهوه‌ای
  • گندم
  • کتان
  • سبزیجات
  • میوه با پوست

چنان­چه نمی‌توانید آب به اندازه کافی مصرف کنید آب ولرم را با زنجبیل تازه، لیموترش، نعناع، خیار یا میوه‌های دیگر استفاده کنید.

بایدها و نبایدهای در هفته هفتم حاملگی

از هفته هفتم بارداری شاهد یک سری از تغییرات در بدن خود خواهید بود. لازم است که از لباس‌های گشاد استفاده کنید. جنس لباس نباید برای شما آزاردهنده باشد. لباس‌های زیر را از جنس الیاف طبیعی یا پنبه انتخاب کنید.

به احتمال زیاد در این هفته حال تهوع را تجربه می‌کنید. احتمالا تا یک ماه دیگر این علامت کمتر می‌شوند. در جلسه ملاقات با پزشک لازم است که برخی سوالات را از وی بپرسید. در زیر به چند سوال مهم که باید از پزشک بپرسید اشاره می‌کنیم:

  • برای این‌که بتوانیم افزایش وزن خود را مدیریت کنیم چه کارهایی باید انجام بدهم؟
  • آیا در طول دوره حاملگی باید اقدامات خاصی را انجام بدهم؟
  • چه برنامه‌ریزی را باید برای زایمان انجام بدهم؟
  • درباره عوارض زایمان و بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

سوال در مورد موارد بالا در هفته هفتم بارداری به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارید.

سخن پایانی بررسی وضعیت جنین در هفته هفتم حاملگی

در این مقاله در مورد هفته هفتم بارداری و وضعیت جنین با شما صحبت کردیم. لازم است که به همه موارد دقت کنید و در صورت بروز علامت مشکوک در خود به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.