هفته ششم بارداری؛ وضعیت جنین

هفته ششم بارداری به دلیل رشد سریع جنین، می‌تواند دارای علائم متعددی باشد. گرچه در این دوران نمی‌توانیم شاهد تغییرات زیادی در بدن مادر باشیم؛ اما این علائم را گاهی می‌توان به وضوح مشاهده کرد. در این دوران، شکل گرفتن سیستم عصبی جنین به عنوان اولین تغییر باید در نظر گرفته شود. بدین منظور مصرف فولیک اسید تحت نظر پزشک راهکار مناسبی جهت سلامت سیستم عصبی فرزند است.

علاوه بر تغییر ذکر شده که از اهمیت زیادی برخوردار است، خبرهای خوب دیگری نیز در راه است! در هفته ششم بارداری، وضعیت به گونه‌ای خواهدبود که چهره جنین شکل می‌گیرد. در این حالت جنین دیگر یک توده سلولی نامشخص نیست و ظاهری شبیه به انسان پیدا خواهدکرد. در ادامه موارد ذکر شده در مورد تغییرات جنین و علائم مادر در هفته ششم به صورت مفصل شرح داده خواهندشد.

وضعیت جنین در هفته ششم بارداری

با ورود به هفته ششم حاملگی، وضعیت جنین نیز با تغییرات زیادی همراه خواهد شد. در این حالت وزن جنین در حدود 1 گرم است و طول آن نیز بین 3 تا 6 میلی‌متر خواهد بود. به گونه‌ای که شما می‌توانید جنین خود را به اندازه یک دانه گندم در این هفته تصور کنید! یک دم کوچک در انتهای بدن وی قرار دارد که در روند رشد، به ستون فقرات تبدیل خواهد شد. شکل‌گیری پوست و دندان‌ها نیز، بخش دیگری از پروسه رشد جنین در هفته ششم بارداری است. برخی دیگر از تغییرات در وضعیت جنین در هفته 6 بارداری عبارتند از:

  • شکل‌گیری صورت جنین در هفته ششم بارداری
  • تکامل اندام‌های حیاتی بدن جنین
  • شکل‌گیری اعضای بدن جنین مانند دست، پا، ریه، مغز و …
  • شروع شکل‌گرفتن برجستگی چشم‌ها
  • امکان دیدن بینی و چشم در سونوگرافی در حد نقاط ریز
  • امکان دست‌وپا زدن جنین در این هفته
  • امکان شنیده‌شدن ضربان قلب جنین توسط مادر

. در این هفته به دلیل سرعت رشد جنین و تشکیل قلب و مغز و برجسته‌شدن سایر اندام‌ها، علائمی مانند حالت تهوع، بروز حساسیت در سینه‌ها، از علائم اصلی مادر می‌توانند باشند. گاهی نیز مادر دچار خستگی می‌شود که می‌توان این مورد را نیز جزو علائم هفته 6 بارداری ذکر کرد. درواقع تمامی علائمی که مادر در طول این هفته با آن مواجه می‌شود، به دلیل ایجاد تغییر در وضعیت جنین می‌باشد.

حرکات جنین در هفته 6 بارداری

با توجه به مواردی که در مورد شکل ظاهری جنین در هفته ششم بارداری گفته‌شد، باید بدانیم که اندازه آن چندان تغییری نداشته‌است. به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که حرکت خاصی در این هفته داشته‌باشد. درواقع در این زمان نمی‌توان علائمی محسوسی از حرکت جنین را شاهد بود. یکی از دلایل آن، عدم استخوانی شدن جنین است. در نتیجه در حالت غضروفی نمی‌تواند حرکت قابل توجهی داشته‌باشد. یکی دیگر از دلایل آن، کوچک بودن اندازه آن است که به صورت حدودی در بالا ذکرشد.

لکه بینی در هفته ششم حاملگی

یکی از مواردی که می‌تواند موجب ترس و نگرانی مادران در هفته ششم بارداری شود، لکه‌بینی است. شاید بتوان گفت که این مورد بسیار شایع است و در اغلب مواقع مربوط به مشکلات هورمونی می‌باشد. گاهی این مشکل می‌تواند موجب سقط جنین شود. به همین دلیل باید لکه‌بینی در هفته 6 بارداری مهم تلقی شود. به دلیل حساسیت و اهمیت این هفته در دوران بارداری، بهتر است تمامی علائم و مشکلات با پزشک مطرح شوند تا به دقت بررسی گردند.

این نکته را باید در نظر داشته‌باشید که لکه‌بینی یک علامت طبیعی نیست و در بسیاری از مواقع باید پزشک نظر قطعی را در این مورد به مادر اعلام کند. اغلب پزشک از طریق سونوگرافی می‌تواند وضعیت جنین را بررسی کند و نظر قطعی خود را در مورد آن بیان کند. در این بخش 2 دلیل اصلی بروز لکه‌بینی در هفته ششم حاملگی را ذکر خواهیم کرد.

  • بروز تغییرات هورمونی در مادر
  • سقط زودهنگام جنین و عدم رشد ساک حاملگی به اندازه کافی

علت خونریزی در هفته 6 بارداری

یکی از مشکلاتی که در هفته ششم بارداری می‌تواند با آن مواجه شد، خونریزی است. معمولا به دلیل بروز تغییر در دهانه رحم، مادر شاهد خونریزی واژینال خواهدبود. در بیشتر موارد خونریزی در هفته 6 حاملگی جای نگرانی ندارد؛ اما باید به پزشک اطلاع داده‌شود. گاهی نیز مشکلاتی مانند عفونت واژن می‌توانند از دلایل خونریزی در این هفته باشند. درواقع در اثر عفونت واژن و یا دهانه رحم، امکان بروز خونریزی وجود دارد. وجود بیماری مقاربتی از دلایل اصلی بروز عفونت است و بهتر است در صورت مشاهده خون، سریعا به پزشک مراجعه کنید. در این حالت ممکن است علائم دیگری مانند تب، ترشحات بالا و … نیز بروز پیدا کنند که باید این موارد فورا با پزشک مطرح شوند. در صورت وجود خونریزی نباید هیچ اقدام خودسرانه‌ای مانند استفاده از تامپون، انجام شود.

انجام سونوگرافی در هفته ششم بارداری

به دلیل اهمیت هفته ششم بارداری، مادر باید در این زمان به پزشک برای انجام سونوگرافی مراجعه کند. این آزمایش در جهت اطلاع از وضعیت رشد جنین اهمیت بسیار زیادی دارد. در هنگام سونوگرافی باید بخش‌های مختلف جنین بررسی شوند، تا پزشک بتواند سن بارداری را تشخیص دهد.

به صورت طبیعی در هفته ششم، باید ساک بارداری دارای اندازه‌ای در حدود 10 الی 17 میلی‌متر باشد. کیسه زرده و جنین در این بخش قرار دارند و امکان شنیدن ضربان قلب جنین در سونوگرافی وجود دارد. گاهی نیز ممکن است که امکان شنیدن صدای قلب جنین وجود نداشته‌باشد. در این صورت اغلب پزشک بدین منظور تقاضای یک سونوگرافی در هفته بعدی را خواهدداد. در بیشتر مواقع علت این مشکل، بروز تاخیر در امر بارداری و لقاح است. درواقع سن بارداری دقیقا در هفته ششم نیست و باید هفته آینده مجددا سونوگرافی تکرار شود.

کلام آخر

همانطور که گفته‌شد، هفته ششم بارداری یکی از مقاطع بسیار مهم در این پروسه طولانی است. تعیین سن بارداری در این مقطع صورت می‌گیرد و درنتیجه بر اساس آن تمامی نکاتی که باید مادر در این دوره رعایت کند، توسط پزشک ذکر خواهند شد. به همین دلیل باید به تمامی علائم در این دوران توجه شود. تمامی مواردی مانند بروز حالت تهوع، خستگی، تغییرات هورمونی و … می‌توانند طبیعی تلقی شوند؛ اما باید هرگونه علائمی که در مادر بروز می‌کنند، در جلسه حضوری با پزشک مطرح شوند.

با توجه به موارد ذکرشده، بروز تغییرات در وضعیت جنین می‌تواند موجب ایجاد علائم مختلف شوند. به همین دلیل در بسیاری از موارد، علائم طبیعی هستند و جای نگرانی نیست. تنها در صورت بروز لکه‌بینی و خونریزی، باید سریعا با پزشک زنان مشورت کرد. به دلیل سرعت رشد جنین در این مقطع، بسیاری از علائم با توجه به بدن مادر ممکن است ایجاد شوند. از این رو تنها راه اتخاذ تصمیم درست، اطلاع و شناخت علائم هفته ششم بارداری به منظور حفظ سلامت جنین است.