هفته بیست و سوم بارداری؛ وضعیت مادر

هفته بیست و سوم بارداری | وضعیت مادر

چنان­چه در هفته بیست و سوم از بارداری خود قرار دارید، دیگر با علائم دوره بارداری تا حد بسیار زیادی آشنا شده‌اید. در صورتی که علامت غیرعادی را در خود مشاهده می‌کنید لازم است که این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. توجه داشته باشید که تغذیه درست در هفته 23 بارداری بسیار اهمیت دارد. نکته‌های مهمی وجود دارد که شما به عنوان یک زن باردار بایستی در این هفته از بارداری خود رعایت نمایید. در این مقاله از سیناکر با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد هفته بیست و سوم بارداری و وضعیت مادر با شما صحبت کنیم.

نکات مهم تغذیه‌ای در هفته بیست و سوم بارداری

رعایت نکته‌های لازم از جمله تغذیه صحیح در هفته بیست و سوم بارداری بسیار مهم است. در ادامه موارد مهمی که باید در هفته 23 بارداری رعایت کنید شرح می‌دهیم:

1- از 5 تا 6 واحد میوه یا سبزی تازه در طول روز استفاده نمایید. بهتر است که از میوه‌ها و سبزیجات متنوعی استفاده کنید تا همه ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم را دریافت دارید.

2- لازم است که در این هفته از بارداری خود از مایعات فراوان و سالم از جمله آب استفاده کنید. مصرف 6 تا 8 لیوان آب را به شما توصیه می‌کنیم. در صورتی که برخی از علائم مانند سرگیجه، بی‌حالی، ضعف و کاهش فشارخون را تجربه کردید مایعات مصرف کنید تا حالتان بهبود بیابد.

3- از مواد غذایی بسیار چرب پرهیز نمایید. لازم است که یک سوم از رژیم غذایی خود را چربی قرار دهید و حتی‌الامکان از چربی‌های سالم بهره ببرید. برای مثال روغن‌های کنجد، زیتون و ذرت از چربی‌های سالمی هستند که برای مادران باردار مفید هستند. استفاده از چربی‌های اشباع شده به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

4- از شیر و لبنیات و آب‌ میوه‌های طبیعی به اندازه کافی استفاده کنید. البته باید بدانید که استفاده از آب میوه را نباید جایگزین میوه‌های سالم و تازه نمایید. از مصرف آب ‌میوه‌های صنعتی پرهیز کنید زیرا شکر زیادی دارند.

5- بهتر است مواد غذایی ناسالم مانند خامه، شیرینی‌ها، ذرت مکزیکی، چیپس و پفک، نوشابه‌های گازدار، انواع فست فودها و مواد غذایی شور را از رژیم غذایی خود تا حد امکان قطع کنید.

6- لازم است که از انواع مختلف نان‌های سالم به همراه ماست، پنیر، هندوانه، گردو و ماست میوه‌ای و سایر مواد غذایی سالم بهره‌مند شوید. این قبیل مواد مفید غذایی می‌تواند انرژی لازم را به بدن شما برسانند. می‌توانید این مواد را همیشه در کیف خود بگذارید و درزمانی که احساس گرسنگی و ضعف کردید از این مواد غذایی سالم مصرف کنید.

7- بهتر است که مواد غذایی خود را در حجم‌های کمتر و در وعده‌های بیشتری استفاده کنید.

8- استفاده از مواد غذایی را با هدف برطرف کردن گرسنگی مصرف نمایید نه با انگیزه پر کردن شکم و پرخوری.

9- دقت داشته باشید که بعد از مصرف غذاها دراز نکشید و مایعات زیاد را همراه با مصرف مواد غذایی انجام ندهید. زیرا این کار سبب می‌شود که احساس سوزش سر دل کنید.

10- لازم است که همراه با تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی آرام و آهسته و پیاده‌روی انجام دهید. این عمل سبب می‌شود تا سلامت خود و سلامت جنین بیشتر شود.

11- به غیر از این‌که در طول روز از یک عدد قرص اسیدفولیک استفاده می‌کنید، لازم است که برای مصرف سایر ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی با پزشک خود مشورت نمایید. برای مثال استفاده بیش از اندازه از مکمل ویتامین آ می‌تواند سبب برخی از ناهنجاری‌های بدو تولد در کودک شود.این مدل تغذیه سالم را به طور معمول در دوره بارداری خود انجام دهید و بعد از زایمان نیز از همین سبک سالم غذایی پیروی کنید. می‌توان کن تغذیه سالم از بروز بسیاری از مشکلات قبل و بعد از تولد نوزاد جلوگیری می‌کند.

علائم و نشانه‌های هفته بیست و سوم از بارداری

در هفته بیست و سوم از حاملگی، نشانه‌های خستگی و تهوع که مربوط به سه ماه اول بارداری است را پشت سر گذاشته‌اید. در این هفته است که به احتمال زیاد، علائم جدید دیگری را تجربه می‌کنید. ابعاد شکم شما در این هفته تقریبا 21 تا 25 سانتی‌متر شده است. جنین در این هفته از استخوان شرمگاه تا بالای رحم شما جای گرفته است. در بیست و سومین هفته از بارداری، حرکات جنین بسیار آهسته و کند به نظر می‌رسند. این امر می‌تواند سبب آرامش شما شود. اگر به کارهایی که جنین در این هفته انجام می‌دهد توجه کافی کنید، خواهید دید که زمان استراحت شما، او نیز آرام است و در زمانی که بیدار و یا در حال جنب‌وجوش هستید، متوجه حرکات وی نیز می‌شوید.

در ادامه به شایع‌ترین علائم بارداری در هفته بیست و سوم اشاره می‌کنیم:

  • ورم کردن دست‌وپاها

بعضی از تورم‌های بدن در هفته 23 بارداری بسیار طبیعی و نرمال است. شما می‌توانید با پیاده‌روی‌های منظمی که انجام می‌دهید و همچنین با مصرف مایعات سالم تورم را در بدن خود کاهش دهید. اگر تورم زیاد و شدید را در دست‌ها و پاهای خود احساس می‌کنید، ممکن است دچار عارضه پره اکلامپسی شده باشید. در این صورت لازم است که حتما به پزشک رجوع نمایید.

  • انقباضات و گرفتگی‌های برکستون هیکس

در هفته بیست و سوم از بارداری به احتمال زیاد نخستین بار است که متوجه می‌شوید که بخش‌هایی از شکم شما خیلی سفت شده‌اند. اگر به این قسمت‌ها فشار وارد آورید این سفتی را احساس می‌کنید. باید بدانید که این نشانه نرمال است و جای نگرانی ندارد. در واقع این گرفتگی‌ها و انقباضات پیش از زایمان همان انقباضات برکستون هیکس است. برای این که از این وضعیت خسته نشوید و بتوانید با آن کنار بیایید لازم است که به طور منظم آب و مایعات بنوشید و وضعیت خود را مرتبا تغییر دهید.

  • تجربه کمردرد در بیست و سومین هفته از بارداری

در هفته بیست و سوم از بارداری کمردردهای درازمدت را تجربه خواهید کرد. چون جنین شما در حال بزرگ‌تر شدن است. بنابراین خم شدن آن سبب می‌شود تا به عضلات و ستون فقرات شما فشار وارد بیاورد. در خانم‌هایی که دوقلو باردار هستند کمردرد در هفته بیست و سوم بارداری بیشتر رواج دارد. البته باید بدانید که این نوع کمردرد طبیعی است و جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد. در صورتی که کمردرد شما آن‌قدر زیاد باشد که نتوانید آن را تحمل کنید لازم است که به پزشک خود مراجعه کنید.

  • خون‌ریزی و یا ورم لثه

به علت این‌که هورمون‌های بارداری سبب می‌شوند تا جریان خون شما زیاد شود سبب خون‌ریزی و تورم لثه می‌شوند. چنان­چه حساسیت دهانی بیشتر از حد معمول را در این هفته از بارداری تجربه می‌کنید سعی کنید تا از مسواک با برس نرم استفاده کنید. همچنین لازم است که بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و از نخ دندان بهره ببرید. نکته دیگری که لازم است درباره سلامت دهان و دندان خود بدانید این است که در این دوره از بارداری، چکاپ دندان­پزشکی و معاینات ضروری را انجام دهید. لازم است که به طور تقریبی هر 6 ماه یک بار نزد دندان‌پزشک بروید. ممکن است دندان‌پزشک بخواهد در این هفته از بارداری معاینات بیشتری از دهان و دندان شما به عمل بیاورد. ولی باید بدانید که معاینه با اشعه ایکس برای زنان باردار می‌تواند خطراتی در پی داشته باشد.

  • ظاهر شدن برخی علائم جدید در هفته بیست و سوم بارداری

جنین در دوره بارداری تنها در بخش کوچکی از شکم مادر قرار می‌گیرد. اما بارداری وضعیتی است که بر روی تمام اندام‌ها و از سر تا پای مادر تاثیر می‌گذارد. در بیست و سومین هفته از بارداری است که تغییرات زیادی را به لحاظ فیزیکی و روانی و ذهنی تجربه می‌کنید. به علت این‌که هورمون‌های متعددی در بدن مادر باردار در این هفته ترشح می‌شوند، ممکن است تجربه اضطراب داشته باشید. همچنین ایجاد پف در دست‌ها و پاها پدیده‌ای است که زنان باردار در هفته 23 حاملگی در خود مشاهده می‌کنند. همچنین امکان دارد که کف دست‌ها و پاهایتان قرمز شده باشد و یا این‌که حساسیت‌های شدید پوستی را بر روی بدن خود تجربه کنید.

  • تغییر در رنگ پوست

در هفته بیست و سوم از بارداری، خط بارداری را در بدن خود مشاهده خواهید کرد. این خط در واقع نماد رایج در بدن مادران باردار در این هفته از حاملگی است. دلیل این امر افزایش هورمون بارداری است که از بدن زن باردار ترشح می‌شود. لازم است بدانید که خط بارداری در بدن زنانی که پوست تیره دارند بیشتر به نظر می‌آید. این خط میان ناف و بخش تناسلی قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشی که هورمون‌هایی که در این هفته در بدن ترشح می‌شوند سبب ایجاد کک و مک در پاها و بازوها و خشک شدن دست‌ها و پاها می‌شوند.

بعضی از زنان به خصوص آن‌هایی که رنگ تیره‌تری دارند ممکن است متوجه شوند که رنگ پوست صورت آن‌ها تغییر کرده است. این تغییر رنگ به خصوص در دور تا دور گونه‌ها، چشم‌ها، پیشانی و بینی بیشتر دیده می‌شود. به این نشانه بارداری ملاسما یا ماسک بارداری گفته می‌شود. چون شباهت به ماسک بر روی صورت دارد. خبر خوب این‌که این ماسک برای مدت‌زمان زیادی باقی نخواهند ماند. تمامی این تغییرات که در پوست در این هفته از بارداری نمایان می‌شوند بعد از زایمان ناپدید می‌شوند.

تولد نوزاد در هفته بیست و سوم بارداری

خیلی نادر است که نوزادی در هفته 23 بارداری متولد شود و زنده بماند. با این وجود، نوزادان خیلی نارس که در این هفته متولد می‌شوند شانس برای زنده ماندن دارند. باید بدانید نوزادی که در هفته بیست و سوم از بارداری متولد بشود هنوز نمی‌تواند در بیرون رحم به زندگی خود ادامه بدهد. بنابراین سطح بالایی از مراقبت‌ها برای آن‌ها لازم است. بنابراین این کودکان را در قسمت مراقبت‌های ویژه نگه‌داری می‌کنند. آمارها نشان می‌دهند که در کشورهایی که توسعه‌یافته هستند، نوزادانی که در هفته بیست و سوم متولد می‌شوند بین 23 تا 27 درصد زنده می‌مانند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد هفته بیست و سوم بارداری و وضعیت مادر با شما صحبت کردیم. لازم است که به نکته‌های گفته شده در این هفته دقت کنید و در صورت نیاز یا ظاهر شدن پدیده غیرمعمول به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.