هفته بیست و پنجم بارداری؛ وضعیت مادر

هفته بیست و پنجم بارداری | وضعیت مادر

بارداری یکی از لذت‌ بخش‌ترین اتفاقاتی است، که تجربه‌ی آن در زندگی بسیار شیرین است. اتفاقاتی که در 9 ماه برای جنین کوچک ما در رحم و برای ما بعنوان یک مادر پیش می‌آید، بسیار زیبا و هیجان انگیز است. در هفته‌ی 25 از دوران بارداری، فعالیت‌هایی که جنین درون رحم ما انجام می‌دهد، نسبت به قبل بیشتر شده است. شما می‌توانید لگد زدن فرزند خود را احساس نمایید بدون این‌که شکم شما دچار درد شود.

در این هفته از دوران حاملگی، جنین درون شکم شما به اندازه‌ی یک توپ فوتبال شده و با توجه به تغییراتی که جنین داشته، علائم و دردهایی را ممکن است در این زمان تجربه کنید. در این مقاله قصد داریم تا وضعیت مادر در هفته بیست و پنجم بارداری را بررسی نموده و شما را با علائم و مشکلات احتمالی که ممکن است در این دوران برایتان پیش بیاید، آشنا سازیم. پس همراه ما باشید.

علائم هفته بیست و پنجم دوران بارداری

در این هفته‌ی حساس از دوران حاملگی با بزرگ‌تر شدن رحم، علائم‌ها نیز شدید شده و علائم جدیدی به سراغ ما می‌آید. در ادامه به بررسی این علائم در هفته‌ی بیست و پنجم دوران بارداری می‌پردازیم. این علائم به شرح زیر می‌باشند:

  • انقباضات براکستون هیکس: این نوع از انقباضات در رحم، از اواخر سه ماه دوم حاملگی شروع می‌شود که معمولا بسیار خفیف و نامنظم است.
  • گرفتگی در عضله‌های پا
  • سوزش سر دل
  • گرفتگی در بینی
  • تغییرات بینایی
  • بثورات خارش‌دار
  • تنگی نفس
  • تپش قلب

با توجه به وضعیت مادر در هفته بیست و پنجم بارداری، قلب 50 درصد بیشتر از قبل خون را پمپاژ می‌نماید و علاوه بر این، 15درصد بیشتر از قبل ضربان می‌زند. این اتفاق در اکثر بانوانی که باردار هستند در این هفته اتفاق می‌افتد؛ از این‌رو جای نگرانی نیست.

  • خارش در شکم و سینه

در ۲۰ تا ۴۰٪ حاملگی‌ها در هفته‌ی بیست و پنجم از دوران بارداری، این اتفاق بوجود می‌آید. البته خارش فقط معطوف به این قسمت‌ها نبوده و ممکن است در سایر بخش‌های بدن نیز رخ دهد.

  • مشکلات خواب

همان‌طور که می‌دانید بارداری ممکن است موجب برهم زدن خواب شما شود. هرچقدر شکم شما بزرگ‌تر می‌شود و هفته‌های بیشتری را طی می‌کنید، بر اثر فشاری که مثانه برای تخلیه‌ی ادرار وارد می‌کند، ممکن است بارها بیدار شوید.

نکته‌ مهم:

تپش قلب خفیف در بارداری طبیعی است. اما با توجه به وضعیت مادر هفته بیست و پنجم بارداری، باید  در مورد علائمی که در دوران بارداری دارید، پزشک خود را آگاه سازید. تپش قلب ممکن است به دلیل عواملی همچون: بیماری‌های قلبی، کم‌خونی و یا مشکلات تیروئیدی و استرس بوجود آمده باشد.

شایع‌ترین علائم مادر در هفته‌ی بیست و پنجم از دوران بارداری

بغیر از علائمی که در مطالب فوق درباره‌ی وضعیت مادر در هفته‌ی 25 حاملگی ذکر نمودیم، علامت‌های شایع دیگری در این هفته برای مادر باردار ممکن است بوجود آید. که در ادامه به بررسی این نشانه‌ها خواهیم پرداخت.

  • افزایش میزان مو

در دوران حاملگی، موهای سر شما در بهترین حالت خود بوده و شروع به رشد و پرپشت شدن می‌کنند. در حقیقت باید گفت که موها در روند رشد خود سه مرحله‌ی افزایش رشد، کاهش رشد و ریزش را طی می‌کنند. در زمان حاملگی با توجه به  تغییراتی که در بدن رخ می‌دهد، طول دوره‌ی رشد موها بیشتر شده و موهای شما نسبت به قبل، پر پشت‌تر می‌شوند.

با توجه به وضعیت مادر در هفته 25 بارداری، این اتفاق طبیعی بوده و آن‌را به خوبی حس می‌کنید. اما باید بدانید که اکثر اتفاقاتی که در دوران حاملگی رخ می‌دهد، موقتی هستند. پس از پایان دوران بارداری، موهای شما طی یک دوره شروع به ریزش کرده و کم پشت می‌شوند. این افزایش و کاهش رشد موها، کاملا طبیعی بوده و مشکل به حساب نمی‌آید.

  • سندرم پای بی‌قرار

علامت دیگری که در هفته‌ی 25 از دوران حاملگی ممکن است برای مادر رخ دهد، سندرم پای بی‌قرار است. این سندروم کمی آزاردهنده بوده و علت آن مشخص نیست. اما لرزش و دردی که در زمان خواب به سراغ پاها می‌روند، می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. راهکاری برای برطرف کردن این سندرم وجود ندارد اما، در زمان مشاهده‌ی آن و بروز درد، می‌توانید بوسیله‌ی کمپرس آب گرم و تکنیک‌های موجود در طب سوزنی، به کاهش درد خود کمک نمایید. با این‌که علت بروز این اتفاق مشخص نیست اما پزشکان، متوجه ارتباط بین این موضوع با کمبود آهن و ویتامین B12 شده‌اند. در این باره حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

  • سندروم تونل کارپال

با توجه به وضعیت مادر در هفته 25 حاملگی، از دیگر عوامل شایعی که ممکن است برای مادر باردار بوجود بیاید، سندروم تونل کارپال است. این سندرم که باعث ایجاد درد در مچ دست می‌شود، به دلیل گیر افتادن اعصاب مچ دست در بین رباط‌های عضلات دست، به دلیل زیاد شدن مایع بدن و تورم مچ دست بوجود می‌آید. این اتفاقات و بیماری‌هایی که در طول زمان بارداری برای مادران بوجود می‌آید، اغلب خفیف بوده و پس از زایمان برطرف می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائمی که در دوران بارداری به آن دچار هستید با شدت بسیار زیادی بروز پیدا کردند، برای تغییر سبک زندگی و یا اقدامات درمانی به پزشک خود مراجعه نموده و راهنمایی بگیرید. بعنوان مثال اگر انقباضات رحمی در شما بسیار شدید شده است، برای معاینه و بررسی حتما به پزشک مراجعه کنید. تنگی نفس، بالارفتن بیش از حد تپش قلب، تغییراتی که در بینایی ایجاد می‌شود، همگی از مواردی هستند که در صورت شدت، با توجه به وضعیت مادر هفته بیست و پنجم بارداری باید توسط پزشک معاینه و برای رفع آن اقدام شود.

تغییرات بدن در هفته بیست و پنجم از دوران بارداری

همان‌طور که در مطالب فوق به آن اشاره نمودیم، رحم در هفته‌ی 25 از دوران حاملگی به اندازه‌ی یک توپ فوتبال شده و جنین شما مراحل رشد و تکامل خود را سپری می‌کند. اگر شما بارداری اول خود را تجربه می‌کنید، ممکن است تا به این هفته، لگدهای نوزاد خود را درون شکمتان حس نکرده باشید. اما از این هفته‌ی طلایی به بعد، می‌توانید این حرکات را حس کرده و احساس بسیار خوشایندی را تجربه نمایید. علاوه بر این‌ها با بزرگ‌تر شدن شکم، به مثانه برای تخلیه‌ی ادرار فشار آمده و تکرر ادرار خواهید داشت. به دلیل همین موضوع و فشار مثانه ممکن است بارها در طول شب از خواب بیدار شوید.

خارش شکم زیاد شده و به دلیل مشکلات گوارشی که پیش می‌آید، دچار نفخ بارداری نیز می‌شوید. با توجه به وضعیت مادر هفته بیست و پنجم بارداری و هفته‌های آتی، وزن شما مرتبا بالا رفته و باید در طول حاملگی، افزایش وزن سالم را هدف خود قرار دهید.

آزمایش‌های هفته بیست و پنجم دوران بارداری

معمولا در این هفته از دوران بارداری آزمایشی توسط پزشک تجویز نمی‌گردد. اما اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که آزمایشات مربوط به سونوگرافی و غربالگری گلوکز را در سه ماه دوم بارداریتان انجام نداده‌اید، باید در هفته‌ی بیست و پنج برای انجام آن حتما اقدام نمایید. بعد از هفته‌ی بیست و هشتم بارداری، باید هر دوهفته یکبار توسط پزشک خود ویزیت شوید. در ادامه به بررسی بیشتر این آزمایشات می‌پردازیم.

  • سونوگرافی در هفته 25 بارداری

همان‌طور که اشاره کردیم در هفته‌ 25  از دوران بارداری نیازی به سونوگرافی نیست. اما اگر در سه ماهه‌ی دوم بارداری سونوگرافی نرفته‌اید و یا با توجه به وضعیت مادر  در هفته بیست و پنجم حاملگی، با دستور پزشک لازم است برای انجام دادن آن اقدام نمایید.

  • تست غربالگری گلوکز

تست غربالگری گلوکز به جهت چک کردن احتمالات مربوط به دیابت بارداری در بین هفته‌ی 24 تا 28 حاملگی انجام می‌گیرد. دیابت بارداری مشکلات خطرناکی را می‌تواند هم برای مادر و هم برای جنین ایجاد کند؛ از این‌رو انجام این تست بسیار مهم و ضروری است. طریقه‌ی انجام این آزمایش به این صورت است که یک محلول شیرین گلوکز را می‌نوشید و سپس قند خون شما را مورد بررسی قرار می‌دهند. اگر جواب آزمایشتان مشکوک باشد، برای بررسی میزان قند خون نیاز به آزمایشات بیشتری خواهید داشت.

خود مراقبتی با در نظر گرفتن وضعیت مادر هفته بیست و پنجم بارداری

لازم است برای حفظ سلامت خود و نوزاد درون شکمتان همواره یک سری از نکات را رعایت نمایید. هفته‌ی بیست و پنجم دوران بارداری نیز مانند تمامی هفته‌های گذشته و پیش‌رو، دارای اهمیت بوده و رعایت اصولی نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم، می‌تواند برایتان مفید باشد. این نکات به شرح زیر است:

  • به مقدار کافی مایعات سالم از جمله آب بنوشید.
  • مصرف کردن کافئین را بسیار محدود نمایید.
  • اگر در زمان انجام هر فعالیتی دچار تپش قلب شدید، حتما فعالیت را رها کرده و استراحت نمایید.
  • تکنیک‌ها و روش‌هایی که به رفع استرس و اضطرابتان کمک می‌کند مانند یوگا را، قبل از تولد فرزندتان دنبال کنید.
  • برای کاهش و رفع خارش شکم خود می‌توانید، از روغن‌های آبرسان مخصوص بدن و مرطوب کننده‌ها استفاده کنید.
  • اگر مواد شوینده‌ای موجب حساسیت پوست شما شده است، مصرف آن‌را کنار بگذارید.
  • به‌جای آب گرم با آب نسبتا سرد استحمام کنید.
  • زیر نظر پزشک، ویتامین‌های دوران حاملگی را مصرف کنید. با در نظر گرفتن وضعیت مادر هفته بیست و پنجم بارداری، مصرف این مولتی ویتامین‌ها بسیار ضروری است.

بایدها و نبایدهای هفته بیست و پنجم دوران بارداری

همواره به این نکته توجه نمایید که در هر جلسه ویزیت با پزشک خود، درباره‌ی علائم خطرناک در دوران حاملگی صحبت نموده تا آن‌ها را بشناسید. در زمان بروز هر کدام از این عوامل مانند: خونریزی و یا درد شدید، فورا به پزشک خود مراجعه نمایید.

اگر هنوز اقدامی برای تهیه‌ی لوازم نوزاد خود نکرده و اتاقش آماده نیست، از این هفته سعی کنید تا مقدمات آمدن فرزند دلبندتان را مهیا سازید. هر چه که هفته‌های بیشتری را سپری می‌کنید، جنین درون رحم بزرگ‌تر شده و وزنتان زیاد می‌شود. طبیعتا با بالا رفتن وزن و پیشرفت بارداری، انجام یک سری از فعالیت‌ها برایتان خسته کننده و سخت می‌شود. همچنین اگر شاغل هستید، هماهنگی‌های لازم را برای گرفتن مرخصی زایمان دنبال کنید.

مسافرت رفتن در هفته بیست و پنجم بارداری

با در نظر گرفتن وضعیت مادر هفته بیست و پنجم بارداری، سفرکردن بوسیله‌ی هواپیما بسیار بهتر و مطمئن‌تر از سفر بوسیله‌ی وسایل نقلیه است. اما توصیه‌ی ما به شما این است که پیش از سفر رفتن، حتما با پزشک خود مشورت نموده و با در نظر گرفتن شرایط خود اقدام کنید. اگر شما جزو آن دسته از مادرانی هستید که شرایط خاصی داشته و برخی علائم مانند: افزایش فشارخون، بیماری سلول داسی شکل، دیابت کنترل نشده، سابقه زایمان زودرس، غیرطبیعی بودن جفت و از این دسته مشکلات هستید، تحت هیچ شرایطی سفر نکنید؛ چرا که ممکن است سلامت خود و فرزندتان را به خطر بیاندازید.

همواره توصیه می‌کنیم در دوران بارداری خصوصا هفته‌‌های آخر از سفرهای غیر ضروری پرهیز نمایید. اگر هم سفرتان ضروری است، با مشورت پزشک جوانب احتیاط را رعایت نموده و مسافرت کنید.

چه زمانی باید با متخصص زنان و زایمان تماس بگیریم؟

با در نظر گرفتن وضعیت مادر هفته بیست و پنجم بارداری، اگر هرکدام از موارد زیر را مشاهده نمودید، فورا با پزشک خود تماس گرفته و برای رفع مشکل سریعا اقدام نمایید. این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • انقباضات بسیار شدید یا درد‌های زیاد در ناحیه‌ی شکم
  • تنگی نفس
  • نشانه‌های زایمان زودرس که شامل مواردی از جمله انقباض و یا درد مداوم در ناحیه‌ی شکم و کمر است.
  • خونریزی از ناحیه‌ی واژن
  • سوزش در زمان ادرار
  • نشت مایع از درون واژن
  • احساس فشار در قسمت لگن و یا واژن

کلام پایانی

در هفته‌ی بیست و پنجم از دوران بارداری، شکم ما بسیار بزرگ‌تر از هفته‌های قبل شده و این نشان دهنده‌ی رشد جنین درون رحم است. استرس و اضطراب لذت بخشی که در این دوران هر مادری تجربه می‌کند، غیر قابل توصیف است. اما باید بدانیم که ما یک هفته‌ی بسیار مهم را در دوران بارداری خود طی می‌کنیم و لازم است که، جوانب احتیاط را بیش از پیش رعایت نماییم. با توجه به وضعیت مادر در هفته 25 بارداری، ممکن است دچار درد در ناحیه‌ی شکم و یا تنگی نفس، خارش پوست، تپش قلب و سایر مواردی که در این مقاله به آن اشاره نمودیم شوید.

همواره از تمامی علائمی که به آن دچار می‌شوید پزشک خود را مطلع نموده، تا در صورت بروز مشکل بتوانید سریع‌تر اقدام نموده و زایمان خوبی داشته باشید.