هفته بیست و دوم بارداری؛ وضعیت مادر

هفته بیست و دوم بارداری و وضعیت مادر

در هفته بیست و دوم از بارداری به دلیل این‌که حرکت‌های جنین در رحم شما بیشتر می‌شود احساس شعف و خوشحالی بیشتری را تجربه می‌کنید. در این زمان با لمس نوزاد خود می‌توانید خاطره‌ای پایدار تا سال‌ها برای خود بسازید. وقتی که جنین را لمس می‌کنید سبب می‌شوید تا حرکات و جنب‌وجوش او داخل رحم شما بیشتر شود. می‌توانید این لحظات شیرین را ثبت و تجربه آن را تا سال‌ها برای خود یادآوری کنید. در این هفته از حاملگی لازم است که آرامش خود را حفظ کنید. هرگونه احساس هیجان و اضطراب و استرس می­تواند برای شما و جنین ضرر داشته باشد. همچنین مهم است که به نکات تغذیه‌ای دقت فراوانی داشته باشید. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد هفته 22 بارداری و وضعیت مادر با شما سخن بگوییم.

 برخی تغییرات در مادر در هفته بیست و دوم بارداری

در هفته بیست و دوم بارداری لازم است که به دستورات پزشک خود دقت زیادی داشته باشید و همه آن‌ها را رعایت کنید. لازم است علاوه بر این‌که تغذیه سالمی را در این هفته برای خود تهیه می‌کنید ، از خوراکی‌های سالم و شیرین مانند شکلات و کشمش استفاده کنید. هر جا که می‌روید این خوراکی‌های سالم را با خود همراه داشته باشید تا در صورت احساس ضعف و گرسنگی آن‌ها را مصرف کنید.

ممکن است احساس کاهش قند خون داشته باشید. برای این‌که بتوانید از عوارضی که ممکن است این مساله برای شما و نوزادتان پیش بیاورد جلوگیری کنید می‌توانید از قندهای سالم و طبیعی استفاده کنید.

یکی از علائمی که زنان باردار، در هفته بیست و دوم بارداری در خود تجربه می‌کنند تورم و پیچیدگی عروق پاها است. به این عارضه واریس گفته می‌شود. دلیل این پدیده به علت وارد آمدن فشار به دریچه‌های لانه کبوتری عروق پا است. این فشار در نهایت منجر ‌به مختل شدن حرکت خون می‌شود و وریدهای شما را به شکل برجسته در می‌آورد.
در نظر داشته باشید که این دریچه‌ها در هدایت کردن گردش خون از عروق وریدی پا به سوی قلب نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در صورتی که این مشکل برای شما روی داد بهتر است که هر چه سریع‌تر به پزشک خود مراجعه نمایید. ممکن است پزشک برای شما توصیه کند که از جوراب واریس مناسب بهره ببرید. البته باید بدانید برای این‌که بتوانید بهبود بیابید لازم است که زیاد سرپا نایستید و از اعمالی که سبب ایجاد فشار بر روی پاهای شما می‌شوند پرهیز کنید. یکی دیگر از نشانه‌هایی که در این هفته از بارداری ممکن است تجربه کنید تیره‌رنگ شدن اطراف نوک سینه‌ها است. این علامت به شما نشان می‌دهد که پستان‌های شما دارند برای شیر دادن به نوزاد بعد از زایمان آماده می‌شوند. بنابراین چنان چه با این مساله روبه‌رو شدید باید بدانید که این امر بسیار طبیعی است و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. مادران در هفته 22 بارداری ممکن است با علائم شایع زیادی مواجه شوند. برای مثال گرفتگی بینی، فراموشی، اسپاسم پا و یک سری تغییرات بر روی پوست بسیار طبیعی و نرمال هستند. از تغییراتی که امکان دارد بر روی پوست شما ایجاد شود می‌توان به ایجاد شدن آکنه و شکاف و ترک‌های پوستی که به علت کشیدگی شکم به وجود می‌آید می‌توان مثال زد.

هم‌اکنون در هفته بیست و دوم از بارداری، شما بیشتر از نصفی از راه پر از فراز و نشیب دوره بارداری را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید. در این هفته است که نوزاد شما می‌تواند صداها و اصوات را به خوبی بشنود. این رویداد را می‌توان یکی از جالب‌ترین و جذاب‌ترین پدیده‌های این هفته از بارداری دانست. جنین در هفته 22 بارداری می‌تواند صداهای تنفس و ضربان قلب مادر را به خوبی بشنود و احساس کند. در هفته‌های بعدی نیز او بهتر می‌تواند امواج صوتی را بشنود و صداها با بسامدهای بالاتر را ادراک کند.

 برخی دیگر از علائم در مادر در هفته بیست‌ و دوم بارداری

برخی از نشانه‌های حاملگی در هفته بیست و دوم بارداری علائم رایجی مانند همورویید و یبوست هستند. برای برخی از زنان این دو بیماری می‌تواند تبدیل به دغدغه مهمی شود. همچنین سایر نشانه‌هایی که در بالا اشاره کردیم نیز برای اغلب زنان به وجود می‌آید. از علت‌های ایجاد آکنه در زنان باردار در هفته بیست و دوم بارداری، زیاد شدن ترشح چربی‌ها است. این موضوع سبب می‌شود تا منفذهای پوستی بسته شوند و باکتری‌ها و چربی‌ها در لایه زیرین پوست جمع شوند. ترک‌های پوستی که شما در این هفته از بارداری بر روی پوست خود مشاهده می‌کنید به رنگ‌های قهوه‌ای یا صورتی هستند. این ترک‌ها اغلب بر روی شکم شما ایجاد می‌شود. این در حالی است که امکان دارد برخی از زنان این شکاف‌ها را بر روی باسن، سینه‌ها و ران خود تجربه کنند. اگر در این هفته از بارداری از لباس‌های تنگ و چسبان استفاده کنید ممکن است حساسیت و اگزما را بر روی این نواحی از پوست خود تجربه کنید.

الان که در هفته بیست و دوم از بارداری خود واقع شده‌اید به احتمال زیاد دیگر احساس افسردگی نمی‌کنید. هم‌اکنون شما در سه ماهه دوم حاملگی خود هستید و به سه ماه سوم بارداری نزدیک نشده‌اید. به احتمال زیاد احساس خوبی از این دوره دارید. اگر حرکت‌های کودک خود را تجربه می‌کنید به احتمال زیاد روحیه شما بهتر است. باید بدانید که در هفته 22 از بارداری برخی از ناراحتی‌های دوره بارداری که قبلا تجربه می‌کرده‌اید کمتر شده است. اما رحم شما همچنان دارد به رشد خود ادامه می‌دهد و در حال بزرگ شدن است. در این هفته از بارداری، رحم شما تقریبا تا 2 سانتی‌متر بالاتر از ناف گسترش پیدا کرده است.

علائم مادر در هفته 22 بارداری

بسیاری از خانم‌ها در میانه سه ماهه دوم حال جسمانی و روحی بهتری دارند. اما هنوز در این زمان نیز یک سری از علامت‌های آزاد دهنده برای شما وجود دارد. در زیر به علائمی که مادران در هفته بیست و دوم بارداری تجربه می‌کنند اشاره می‌کنیم:

  • وریدهای واریسی
  • فشار لگن
  • دردهای شکمی
  • درد کمر
  • بواسیر
  • تغییر در ترشحات واژن
  • تغییر ترشحات واژینال

همه این موارد می‌تواند در زنان باردار در هفته بیست و دوم بارداری مشاهده شود. در زیر به شرح دو بیماری وریدهای واریسی و همورویید می‌پردازیم:

وریدهای واریسی

به دلیل این‌که گردش خون در هفته بیست و دوم بارداری در زنان بیشتر می‌شود این امر سبب می‌شود تا وریدها واریسی شوند. این وریدها به طور معمول در ساق پای افراد دیده می‌شوند. ولی در سایر قسمت‌های بدن مادر مثل تنه و بازوها نیز پدیدار می‌شوند. برای این‌که بتوانید بهتر با وریدها رویارو شوید بهتر است هر وقت که قادر هستید پاهای خود را به سمت بالا نگه ‌دارید. این کار می‌تواند کمک خوبی برای بهبود این مشکل باشد. همچنین همان‌طور که در بالا اشاره کردیم یکی از راه‌حل‌های مناسب می‌تواند استفاده از جوراب واریس باشد.

همورویید

یکی از مشکلات شایعی که در دوران بارداری و در هفته بیست و دوم برای زنان ممکن است پیش بیاید ایجاد وریدهای متورم و دردناک در اطراف مقعد است. فشار و نیروی بیشتر از اندازه که بر رحم وارد می‌شود می‌تواند روی مقعد همورویید به وجود بیاورد. تنش‌ها و هورمون‌های بارداری نیز نقش مهمی در ایجاد همورویید دارند.

برای این‌که بتوانید در هفته بیست و دوم بارداری از ایجاد بواسیر و همورویید جلوگیری کنید می‌توانید از غذاهای سرشار از فیبر بهره ببرید. لازم است که در طول روز از دست‌کم 8 تا 10 لیوان آب استفاده کنید. بهره‌گیری از 20 تا 25 گرم فیبر در غذاها می‌تواند برای شما بسیار مفید فایده باشد. یکی دیگر از توصیه‌ها که حتما لازم است در این هفته از بارداری رعایت کنید ورزش منظم است. اگر پزشک شما را از نظر فعالیت‌های بدنی محدود نکرده است لازم است که در طول روز حداقل نیم ساعت ورزش کنید. ورزش هم می‌تواند در پیشگیری از بواسیر به شما کمک کند و هم این‌که باعث می‌شود تا بارداری سالمی داشته باشید. غذاهای فیبردار سبب می‌شوند تا در شما یبوست ایجاد نشود. زمانی که احساس کردید باید اجابت مزاج داشته باشید حتما این کار ا انجام دهید و آن را به تعویق نیندازید. زیرا تاخیر در اجابت مزاج سبب می‌شود تا همورویید دردناک و سختی را تجربه کنید. لازم است بدانید در صورت ابتلا به همورویید این بیماری به صورت خود به خودی برطرف می‌شود و نیاز به درمان خاصی ندارد. برای این‌که بتوانید دردی که ناشی از همورویید است را بهتر کنترل کنید لازم است که در طول روز چند بار در آب گرم بنشینید و از نشستن‌های درازمدت خودداری کنید. همچنین لازم است که در این مورد با پزشک خود مشورت کنید تا اگر لازم باشد از پدها و کرم‌های حاوی دارو برای بهبود این بیماری استفاده کنید.

 برخی از کارها برای داشتن بارداری سالم در هفته بیست و دوم از بارداری

برای این‌که بتوانید بارداری سالمی را در هفته بیست و دوم از حاملگی داشته باشید لازم است که برخی از کارهای مفید را که در زیر توضیح می‌دهیم انجام دهید:

  •  شرکت کردن در کلاس‌های زایمان
  • چنان­چه این نخستین بارداری شما است می‌توانید در کلاس بارداری شرکت کنید. شرکت کردن در این کلاس‌ها به شما بسیاری از آموزش‌ها و نکاتی که باید در این هفته رعایت کنید را گوشزد می‌کند. لازم است که همسر خود را با خود در این کلاس‌ها ببرید. این کلاس‌ها فقط برای مادران نیستند. همسر شما در این کلاس‌ها همه نکات اصولی که شما لازم دارید را یاد خواهد گرفت و هم با فراگیری برخی از اصول آرام‌سازی می‌تواند کمکی برای ازایش اعتماد به نفس و استقامت شما در روزهای بارداری و بعد از آن باشد.
  • با همسر خود به یک سفر کوتاه‌مدت بروید

از هفته بیست و دوم بارداری که حال بسیار خوبی دارید می‌توانید یک سفر کوتاه با همسر خود داشته باشید. اگر سفر شما هوایی است لازم است که قبل از مسافرت با پزشک خود مشورت نمایید. در نظر داشته باشید که بعضی از شرکت‌های هواپیمایی برخی از سیاست‌ها برای سفرهای هوایی امن برای زنان باردار دارند. لازم است که در این خصوص با شرکت هواپیمایی مشورت کنید. لازم است داخل هواپیما از نوشیدنی استفاده کنید و برای تقویت جریان خون خود در اطراف کمی حرت کنید.

سخن آخر

در این مقاله در مورد هفته بیست و دوم بارداری و وضعیت مادر مطالبی را بیان کردیم. لازم است که به همه نکات لازم در این هفته توجه داشته باشید و با رعایت یک رژیم سالم و ورزش و تحت نظر پزشک بودن یک بارداری سالم را پشت سر بگذارید.