هفته بیست و دوم بارداری؛ وضعیت جنین

هفته بیست و دوم بارداری | وضعیت جنین

هم‌اکنون به هفته بیست و دوم از بارداری خود رسیده‌اید. هفته‌های اول بارداری را به خاطر می‌آورید؟ در آن زمان اندازه جنین شما تنها به اندازه یک هسته پرتقال بود. اما در این هفته اندازه جنین، 28 سانتی‌متر شده است و ظاهری شبیه به انسان را پیدا کرده است. سیستم مغزی جنین شما تا حدی رشد کرده است که به طور کامل قادر است تا محیط اطراف را احساس کند. جنین در این هفته از بارداری می‌تواند چیزهای متفاوتی را لمس کند و حس کنجکاوی در او بیشتر شده است. مشت و لگدهایی که در این هفته به رحم شما وارد می‌آورد شدت یافته است. همچنین ضربان قلب او نیز بالاتر رفته است. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد هفته بیست و دوم بارداری وضعیت جنین با شما صحبت کنیم.

وضعیت جنین در هفته بیست و دوم بارداری

زمانی که در هفته بیست و دوم از بارداری قرار می‌گیرید بیشتر از نیمی از مسیر بارداری خود را پشت سر گذاشته‌اید. اغلب زنان در این هفته از بارداری شکم برآمده خود را دوست دارند و یک سری گرفتگی‌ها و انقباضات شکمی را تجربه می‌کنند. در هفته بیست و دوم از حاملگی، جنین به اندازه 19 سانتی‌متر شده است. چنان چه از سر تا نوک پای جنین را اندازه بگیریم به طور حدودی 28 سانتی‌متر خواهد شد. در نظر داشته باشید که جنین در این هفته از بارداری، وزنی معادل با 470 گرم دارد.

چنان چه مقدار نیم کیلو شکر را در دست بگیرید نیرویی که احساس می‌کنید معادل با وزن جنین در هفته بیست و دوم بارداری است. در واقع با این مثال شما می‌توانید تخمین بزنید که تا چه اندازه نوزاد شما رشد کرده است. در این هفته از حاملگی مجرای اشکی نوزاد شما شکل می‌گیرد. پلک‌های او با این‌که باز نشده‌اند و هنوز بسته هستند ولی چشم‌ها در حال حرکت در پشت پلک‌ها هستند. در هفته بیست و دوم از بارداری ابروها هم به طور کامل ظاهر شده‌اند. باید بدانید که هفته بیست و دوم بارداری به این معنی است که شما در ماه پنجم بارداری خود قرار گرفته‌اید. بنابراین 4 ماه دیگر باید برای به دنیا آوردن نوزاد خود در انتظار باشید.

در زیر وضعیت جنین در هفته بیست و دوم بارداری را توضیح می‌دهیم:

  • در این هفته مجاری اشکی جنین در حال رشد کردن است.
  • ضربان قلب او قوی‌تر شده‌اند. بنابراین شما می‌توانید با بهره‌گیری از گوشی پزشکی صدای ضربان قلب جنین را بشنوید. ضربان قلب مادر در این هفته از بارداری معادل با 60 تا 100 ضربه در یک دقیقه است.
  • در هفته بیست و دوم از بارداری اسکلت جنین استحکام می‌یابد و سخت‌تر می‌شود. دندان‌ها و استخوان‌ها رشد می‌کنند و نیاز به کلسیم بیشتری را پیدا می‌کنند.
  • دست‌های جنین به صورت مستقل از هم حرکت می‌کنند. جنین در این هفته از بارداری قادر است تا دست دیگر خود لمس نماید. همچنین او می‌تواند دست‌ها را بر روی هم قرار دهد و یا بند ناف خود را بگیرد.

موارد بالا وضعیت جنین در هفته بیست و دوم از بارداری را بیان می‌کند.

هفته بیست و دوم از بارداری چگونه است؟

همان‌طور که می‌دانید در هفته بیست و دوم از بارداری شما به نیمه دوم از حاملگی خود رسیده‌اید. بر مبنای تقویم بارداری جزییات زیادی از اندام‌های بدن جنین شکل ‌گرفته است. ناخن‌های فرزند شما در این هفته از بارداری به صورت کامل رشد کرده‌اند. همچنین شبکیه چشم و گوش داخلی وی نیز شکل گرفته‌اند. حرکت‌های جنین در این هفته از بارداری زیاد است و موقعیت‌های او نیز به صورت مداوم تغییر می‌کنند.

در این هفته شما برخی از انقباض‌ها را ممکن است تنها به صورت خفیف دریافت دارید. در این هفته برجستگی شکم شما به قدری بزرگ شده است که نشان دهد که باردار هستید. پس به احتمال زیاد هیچ‌کدام از لباس‌های شما دیگر اندازه نیستند. به همین دلیل است که زنان باید در این هفته از بارداری به فکر تهیه لباس‌های گشادتر باشند. در این هفته به علت این‌که جنین شما رشد می‌کنند بنابراین بسیاری از دردها مانند درد کمر، درد لگن و ورم کردن پاها بسیار طبیعی و نرمال است. چنان­چه برخی از علائم در شما شدید شده بهتر است که هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

نشانه‌های سقط جنین در بیست و دومین هفته از بارداری

باید بدانید احتمال این‌که جنین شما در هفته بیست و دوم از بارداری سقط شود بسیار کم است. ولی پزشک به شما یک سری علائم را گوشزد می‌کند تا ر صورت مشاهده آن‌ها هر چه سریع‌تر به او مراجعه کنید. از اصلی‌ترین این نشانه‌ها موارد زیر است:

  • حرکت نداشتن جنین
  • گرفتگی و درد لگن یا شکم
  • خونریزی واژینال به صورت خفیف تا شدید
  • خارج شدن بافت یا مایع از واژن

همگی موارد بالا در صورت وقوع باید به پزشک گفته شود.

موارد تکمیلی در مورد جنین در هفته 22 بارداری

در هفته 22 بارداری، جنین شما بسیار بیشتر از گذشته شبیه به نوزاد شده است. اگر بخواهیم بهتر به توصیف او بپردازیم باید بگوییم که شبیه به نوزاد مینیاتوری شده است. چشم‌های او در این هفته تشکیل شده‌اند. ولی بخش رنگی چشم که همان عنبیه نام دارد بدون رنگ‌دانه است. جنین در این هفته دارای جوانه‌های دندان در زیر لثه شده است. او می‌تواند مزه‌ها را تشخیص بدهد. مخصوصا این‌که مزه تلخ و شیرین برای او قابل تمایز است. اگر می‌توانستید که درون رحم خود را مشاهده کنید موهای ظریفی به اسم لانگو را مشاهده می‌کردید. این موها سراسر بدن جنین را پوشانده‌اند و مشاهده آن‌ها بسیار واضح است. همچنین در هفته بیست و دوم بارداری جنین دارای چین‌وچروک‌های عمیقی بر روی پوست می‌شود. این چین‌وچروک‌ها در آینده بسیار نزدیک با زیاد شدن وزن جنین پر محو می‌شوند. در درون شکم جنین در این هفته از حاملگی، لوزالمعده در حال شکل‌گیری است. این عضو از بدن مسئول تولید کردن هورمون‌های ضروری و مهمی مانند انسولین است. همچنین در هفته بیست و دوم بارداری، ریه‌های جنین شما با سرعتی بسیار بیشتر از قبل رشد می‌کنند. در نظر داشته باشید که رشد ریه‌ها از هفته بیست و دوم بارداری هر هفته بیشتر می‌شود. اما باید بدانید که ریه‌ها در این هفته عملکرد خاصی ندارند.

ناخن‌های جنین به صورت کامل رشد کرده‌اند . کل سیستم بدن وی به سمت رشد کامل و تخصصی شدن پیش می‌رود. در شکم مادر، نخستین حسی که فعال می‌شود لامسه است. توجه داشته باشید که حس لامسه در هفته بیست و دوم از بارداری فعال می‌شود. جنین در این هفته در تلاش است که با لمس دور تا دور خود، محیط اطراف را بهتر شناسایی کند و در ذهن خود آن‌ها را ثبت و صبر نماید. جالب است بدانید که او در این هفته از بارداری با کامل شدن برخی از نورون‌های مغزی می‌تواند اطلاعات را ثبت و بررسی کند. به همین علت است که جنین با شدت زیادی نسبت به محیط اطراف خود حس کنجکاوی دارد. در هفته بیست و دوم بارداری حرکت‌های او بیشتر از قبل است و او سعی می‌کند که هر چیزی را در دست‌های خود بگیرد و لمس کند. در هفته بیست و دوم بارداری، بیضه‌ها در جنین پسر و تخمدان‌ها و رحم در جنین دختر در مکان اصلی خود در رحم قرار می‌گیرند. همچنین مهبل در جنین دختر همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. اندامی که مربوط به حفظ تعادل در گوش جنین است در این هفته از بارداری، به او این امکان را می‌دهد که بتواند تعادل خود را بسیار بیشتر از قبل حفظ کند. علی‌رغم باور بسیاری از مادران باردار، رحم اصلا محیط ساکت و بی سر و صدایی برای جنین نیست. زیرا او می‌تواند صدای تنفس، دستگاه گوارش، ضربان شریان‌های بزرگ و حرف زدن را به خوبی بشنود.

در این هفته امکان دارد که جنین شما در حال گسترش دادن برنامه روتین و معمول روزانه خود باشد و الگوی جدید برای بیدار شدن و خواب خود را در نظر بگیرد. بنابراین این امکان وجود دارد که برنامه‌ای که جنین برای خود در این هفته از بارداری انتخاب می‌کند با تصورات شما بسیار متفاوت باشد. بنابراین لازم است خود را برای حرکت‌های او در نیمه‌شب و تکان نخوردن و آرام بودن او در میانه صبح آماده سازید. در کل می‌توان اذعان داشت که جنین در بیست و دو هفتگی به طور دقیق به یک انسان کوچک شباهت دارد. بدین معنی که تمام عضوهای بدن او شکل گرفته‌اند و اندام‌های داخلی او در حال تکمیل شدن هستند. شما به عنوان مادر باردار نیز دچار اضافه وزن شده‌اید. در این هفته است که شکم شما به صورت واضح بزرگ‌تر شده است. بنابراین می‌توانید شاهد یک سری ترک‌ها بر روی پوست خود باشید. در این هفته تقریبا همه مادران دارای تکرر ادرار می‌شوند. زیرا رحم بزرگ شده است و این بزرگی به مثانه شما نیرو وارد می‌کند و بایستی زیادتر از قبل به دستشویی بروید. جنین در هفته بیست و دوم از بارداری بیش از هفته‌های گذشته بازیگوشی می‌کند. حرکت‌های جنین در هفته بیست و دوم از بارداری ثابت نیست و این موضوع امری طبیعی است. در بعضی از روزها امکان دارد که لگدها و مشت‌های بیشتری را تجربه کنید. این در حالی است که در برخی دیگر از روزها این مشت و لگدها بسیار کمتر است.

سخن آخر

در این مقاله در مورد هفته بیست و دوم بارداری و وضعیت جنین صحبت کردیم. لازم است که همه این نکات را به خوبی در نظر بگیرید و در صورت رخداد وضعیت غیرمنتظره به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.