هفته بیست و یکم بارداری؛ وضعیت مادر

هفته بیست و یکم بارداری | وضعیت مادر

اگر در هفته بیست و یکم از بارداری خود قرار گرفته‌اید بدین معنا است که در اواسط بارداری هستید. بنابراین باید کم‌کم برای کارهای بعد از زایمان خود آماده شوید و برنامه‌ریزی کنید. لازم است که در این هفته از همسر خود بخواهید که برای انجام کارها به شما کمک کند. تقریبا داریم به انتهای تنهایی شما دو نفر می‌رسیم. بنابراین تا آن جا که در توان دارید یکدیگر را در انجام دادن کارها یاری رسانید. زیرا خیلی زود باید منتظر تولد فرزندتان باشید و دیگر فرصتی برای انجام امور نخواهید داشت. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد هفته بیست و یکم بارداری و وضعیت مادر با شما صحبت کنیم.

 برخی از علائم و احساساتی که در هفته بیست و یکم بارداری تجربه می‌کنید

در این هفته از بارداری است که شما متوجه کشیدگی بر روی پوست خود خواهید شد و اثرات آن را به وضوح مشاهده می‌کنید. در حقیقت کشیده شدن پوست شما به دلیل کشیدگی بافت‌های زیرین آن است. شما این تغییرات را در برخی از نواحی بدن خود مانند ران‌ها، باسن و شکم می‌بینید. در کل می‌توان گفت که تقریبا نصفی از زنان باردار این نشانه‌ها را در طول دوره بارداری خود تجربه می‌کنند. اما باید بدانید که ژنتیک نقش بسیار مهمی در بروز این عوامل بر روی بدن دارند. چنان­چه مادر شما در طول دوره بارداری با این کشیدگی‌ها و سایر علائم بر روی پوست خود مواجه شده است، به احتمال زیاد شما نیز این تغییرات را بر بدن خود تجربه خواهید کرد. البته در نظر داشته باشید که یکی از فاکتورهای مهم در کشیدگی پوست، زیاد شدن وزن به صورت ناگهانی است. بنابراین لازم است که وزن خود را تحت کنترل در آورید و به تدریج وزن زیاد کنید تا کمتر با این نشانه‌ها روبه‌رو شوید. تا هفته 21 حاملگی اضافه وزن تا حدود 5 تا 5.5 کیلوگرم مناسب به نظر می‌رسد. اما بیشتر از این مقدار برای سلامت شما خوب نیست. نکته مهمی که باید بدانید این است که این علائم که در پوست بدن شما ظاهر می‌شود به صورت دائمی است. بدین معنا ک بعد از زایمان نیز رفع نمی‌شود. اما خبر خوب این‌که بعد از وضع حمل، رنگ این خطوط از بنفش به خط‌های هم‌رنگ با پوست و کمرنگ بدل می‌شود.

در دوره‌های مخصوصی از بارداری و مخصوصا زمانی که بارداری به صورت قابل مشاهده و مرئی بدل می‌شود مثل هفته بیست و یکم بارداری، والدین ممکن است احساس ترس و اضطراب کنند. مخصوصا این‌که شرایط شما مثل وقتی که بر روی یک قطار سریع‌السیر قرار گرفته‌اید به طور مرتب تغییر می‌کند و گویی در کنترل شما نیست. دقت داشته باشید که احساس اضطراب در طول این هفته بسیار طبیعی و نرمال است. همچنین صحبت در مورد آن با دیگر افراد نیز لازم به نظر می‌رسد. بهتر است این احساسات را با دوستانی که قبل از شما تجربه بارداری داشته‌اند در میان بگذارید. آن‌ها به شما خواهند گفت که آن‌ها هم چنین احساساتی را تجربه کرده‌اند. بسیار مهم است که از ترس‌های خود با شریک زندگی خود بگویید. او به شما می‌گوید که وی هم به اندازه شما اضطراب دارد. این امر سبب همدلی بیشتر بین شما خواهد شد و از اضطراب شما کم می‌کند. در نظر داشته باشید که این دوران بهترین زمان برای همدلی و بیشتر بودن شما با همدیگر است. در هفته بیست و یکم بارداری، شکم شما مرتب در حال بزرگ‌تر شدن است. بیشترین و شدیدترین تغییراتی که شما در این هفته از بارداری احساس می‌کنید وجود ضربه‌های ریز جنین در زمان حرکت کردن است که در اصطلاح به آن لگد زدن می‌گویند. این مشت و لگدها از هفته قبلی در رحم شما آغاز شده است.

تغییرات بدن در هفته بیست و یکم بارداری و زندگی شما

همان‌طور که گفتیم در این هفته از بارداری، برآمدگی شکم شما بزرگ‌تر شده است. اغلب زنان این مرحله از بارداری خود را دوست دارند. زمانی که عارضه‌های سه ماه اول بارداری مانند تهوع در صبح از میان می‌رود، ولی شکم شما به اندازه کافی آن چنان بزرگ نشده است که سبب ایجاد آزردگی در شما شود. ولی به احتمال زیاد تا اندازه‌ای احساس ناراحتی خواهید داشت. در هفته بیست و یکم بارداری، انقباضات و گرفتگی‌های عضلات ساق پا که در این دوره بسیار رایج است را حدود یک سوم از زنان احساس می‌کنند.

همان‌طور که گفتیم در این هفته از بارداری احساس و تجربه اضطراب در شما زیاد است. چنان چه شاغل هستید و سر کار می‌روید می‌توانید به تدریج برای رفتن به مرخصی برای زایمان آماده شوید. اگر چه این هفته هنوز برای گرفتن مرخصی کمی زود است.

عوارض رایج بارداری در هفته بیست و یکم حاملگی

در هفته بیست و یکم از بارداری متوجه می‌شوید که برخی از علائم را در بدن خود مشاهده می‌کنید. برای مثال ترک‌ها و شکاف‌های پوستی، نفخ شکم و رگ­های واریسی برخی از عوارضی هستند که زنان در این هفته از بارداری مشاهده می‌کنند. در نظر داشته باشید که بعضی از عوارض معمول و رایج در اغلب زنان شامل موارد زیر است:

  • یبوست
  • کمردرد
  • انقباضات عضله‌های پا
  • گرفتگی‌های بدن درد در رحم

همه این عوارض ممکن است در هفته بیست و یکم بارداری در زنان مشاهده شود.

مراقبت از خود در هفته 21 بارداری

برای این‌که گرفتگی عضلات در پاهای شما کمتر شود می‌توانید در طول روز با اجازه پزشک متخصص به طور منظم پیاده‌روی کنید. همچنین باید بدانید که حتما از کفش‌های مناسب برای این کار بهره ببرید تا پاهای شما در حین پیاده‌روی اذیت نشود. برای این‌که در پاهایتان رگ‌های واریسی ظاهر نشود و یا این‌که شدت آن‌ها کاهش یابد می‌توانید از جوراب واریس استفاده کنید. همچنین لازم است که در مورد راه‌های جلوگیری از واریس در دوران بارداری به اندازه کافی مطالعه کنید و در این مورد از پزشک خود راهنمایی بخواهید. در هفته بیست و یکم بارداری احتمال دارد که با جوش‌های روی پوست خود مواجه شوید. در نظر داشته باشید که این جوش‌ها به دلیل برخی از هورمون‌ها در دوران بارداری در بدن شما به وقوع می‌پیوندد. برای این‌که بتوانید هر چه بهتر با این جوش‌ها مقابله کنید لازم است که از پوست خود در این دوران مراقبت‌های بیشتری به عمل بیاورید. برای این‌که در این هفته از بارداری به عفونت توکسوپلاسموز مبتلا نشوید لازم است که از خوردن گوشت‌های خام یا نیم‌پز خودداری کنید. در زمانی که گوشت خام را تمیز می‌کنید و می‌شویید از دستکش استفاده کنید و لازم است که دستان خود را به اجزای صورتتان مانند چشم، دهان و بینی نزنید.

چنان چه در نزدیکی خانه یا محل کار گربه دارید بهتر است که در تماس فیزیکی با او قرار نگیرید. چنان­چه در محیط‌هایی کار می‌کنید که به صورت مستقیم با خاک در تماس هستید لازم است که در حین کار از دستکش استفاده کنید و بعد از انجام کارها دست‌های خود را بشویید. از خوردن سبزیجات و میوه‌های شسته نشده و یا شیر پاستوریزه نشده پرهیز کنید. زیرا این نوع مواد غذایی می‌توانند خطر مبتلا شدن شما را به توکسوپلاسموز بالا ببرند. باید بدانید بارداری می‌تواند بسیار مهیج باشد. اما در عین حال می‌تواند فشار زیادی را نیز به شما وارد آورد. بنابراین لازم است که به سلامت جسم و روان خود اهمیت بالایی بدهید. ناراحتی‌های جسمانی، هورمون‌ها و بسیاری از مشغله‌های مربوط به کار و یا داشتن فرزندان دیگر همگی می‌توانند سطح اضطراب شما را افزایش بدهند. البته همان‌طور که گفتیم بخشی از این اضطراب می‌تواند طبیعی و نرمال باشد. ولی اگر اضطراب شما بسیار شدید شد لازم است که حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا اضطراب بیش از اندازه می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد. پزشک می‌تواند در کنترل کردن اضطراب به شما کمک کند.

از جمله مواردی که لازم است برای پایین آوردن سطح اضطراب خود انجام بدهید بهره‌گیری از تکنیک‌های تمدد اعصاب است. برای مثال مدیتیشن و یوگا در مدیریت کردن اضطراب می‌توانند به شما کمک بزرگی کنند. چنان چه در هفته بیست و یکم حاملگی خود از مشکل یبوست رنج می‌برید می‌توانید علاوه بر انتخاب تغذیه سالم، تمرین‌های ورزشی منظم و مناسبی را برای خود در نظر بگیرید و هرروزه آن‌ها را انجام دهید. این کارها کمک بزرگی برای رفع مشکل یبوست در زنان باردار هستند.

در نظر داشته باشید که ورزش نه ‌تنها می‌تواند در برطرف کردن مشکل یبوست به شما کمک شایانی کند، بلکه می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت بارداری، افزایش فشارخون، چاقی، کمردرد و افسردگی بعد از زایمان را نیز مدیریت کند. چنان­چه در هفته بیست و یکم بارداری گرفتگی‌ها و انقباضات براکستون هیکس رحم را تجربه می‌کنید می‌توانید با نوشیدن مایعات سالم و استراحت میزان آن‌ها را کم کنید. به شما توصیه می‌شود که در این هفته از حاملگی در برخی از دوره‌های آموزش مخصوص بارداری و آماده شدن برای زایمان شرکت و یا برنامه‌ریزی کنید. توجه داشته باشید که هفته 21 بارداری زمان خوبی است که شما و همسرتان در مورد جنین صحبت کنید. لازم است که یک جای بدون سر و صدا و آرام را انتخاب کنید و با صدایی آهسته و آرام سخن بگویید. جنین اصوات شما را به خوبی تشخیص می‌دهد. بنابراین می‌توانید برای نوزاد خود هر چیز که می‌خواهید بخوانید. برای مثال یک ترانه ملایم و یک داستان. جالب است بدانید که جنین در این هفته از بارداری می‌تواند از شنیدن موسیقی‌های آرام که دارای ملودی‌های ساده هستند لذت ببرد. آمارها نشان می‌دهد که نوزادی که هنوز متولد نشده با شنیدن موسیقی آرام، آرام‌تر است. اما اگر موسیقی با صدای بلند بشنود ممکن است دچار حرکت و جهش در رحم شود.

 سخن آخر

در این مقاله در مورد هفته بیست و یکم بارداری و وضعیت مادر با شما صحبت کردیم. لازم است که به همه موارد به خوبی توجه کنید و نکات لازم را حتما اجرا نمایید. در صورت بروز هرگونه موارد به دور از انتظار لازم است که به پزشک خود مراجعه کنید.