هفته بیست و یکم بارداری؛ وضعیت جنین

چنان­چه در هفته بیست و یکم از بارداری هستید می‌توانید بنا بر توصیه پزشک یک سونوگرافی از داخل رحم خود تهیه کنید. در این صورت می‌توانید مشاهده کنید که در این هفته، ابروها و پلک جنین شما به صورت کامل شکل گرفته‌اند و لب‌های او نیز به صورت کامل قابل تشخیص هستند. باید بدانید که از این هفته به بعد، مغز استخوان در جنین به اندازه کافی رشد می‌کند. وظیفه این بخش از بدن این است که به صورت مادام‌العمر به تولید گلبول‌های قرمز خون بپردازد. لازم است که مادران باردار، در این هفته از بارداری در انتخاب غذاها بسیار دقت داشته باشند. زیرا محققان می‌گویند که از هفته بیست و یکم بارداری، جنین شما نیز طعم غذاها را مزه مزه می‌کند. به احتمال زیاد از هفته بیست و یکم به بعد شما با برخی از مشکلات خواب نیز روبه‌رو می‌شوید. دلیل این موضوع حرکات جنین است. در نظر داشته باشید که زمان خواب جنین با شما فرق می‌کند. بنابراین ممکن است این حرکات در رحم را در شب و زمان خواب خود احساس کنید. باید بدانید زمانی که هفته بیست و یکم از بارداری می‌رسید در ماه پنجم از حاملگی خود قرار دارید. بنابراین برای تولد نوزاد 4 ماه دیگر فرصت باقی است. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد هفته بیست و یکم بارداری و وضعیت جنین با شما صحبت کنیم.

وضعیت جنین در هفته بیست و یکم بارداری

در نظر داشته باشید که در هفته بیست و یکم از بارداری، جنین قدی به اندازه 18 سانتی‌متر دارد و وزن وی به 390 گرم رسیده است. در این مرحله از حاملگی جنین انگشت شست خود را میک می‌زند و امکان مشاهده این وضعیت در سونوگرافی برای شما وجود دارد. در این هفته بارداری، پوست جنین به صورت شفاف و چروکیده است. به راحتی می‌توان رگ‌های خونی را در جنین 21 ماهه مشاهده کرد. به همین علت است که رنگ پوست نوزاد در این هفته از بارداری در درون رحم به رنگ قرمز است. اگر بخواهیم قد نوزاد به صورت کشیده از سر تا پاشنه پا را در هفته بیست و یکم بارداری بیان کنیم باید بگوییم که جنین در این هفته 26 سانتی‌متری است. اندازه دست‌ها و پاهای او متناسب است و نورون‌ها میان ماهیچه‌ها و مغز او به هم وصل هستند و حرکت‌های آن‌ها بسیار هماهنگ‌تر از گذشته شده است. در واقع در این هفته، جنین به اندازه یک نوزادی که به تازگی متولد شده است می‌خوابد.

در این هفته از بارداری شما در حال سپری کردن نیمه دوم و پنجمین ماه از حاملگی خود هستید. هر چقدر که جنین بیشتر رشد می‌کند حرکات و تغییرات او بیشتر می‌شود و شما این تغییرات را در بدن خود به خوبی احساس می‌کنید. در این هفته از بارداری است که جنین بهتر و بیشتر بر روی حرکات خود کنترل دارد. شما به احتمال زیاد متوجه می‌شوید که در هفته بیست و یکم بارداری قد او نیز افزایش پیدا کرده است.

بخش‌های متفاوت بدن جنین در هفته بیست و یکم بارداری

در زیر به شرح برخی از اجزای بدن جنین در هفته بیست و یکم بارداری می‌پردازیم:

  • اجزای صورت جنین

همان‌طور که گفتیم جنین در هفته بیست و یکم بارداری پلک و ابرو دارد و قادر است که آن‌ها را باز و بسته کند. باید بدانید که ابروهای جنین در این هفته از بارداری به خوبی رشد کرده‌اند. این در حالی است که عنبیه چشم‌های او بدون رنگ‌دانه است.

  • سیستم گوارشی

جنین در طول شبانه‌روز مقداری از مایعی به اسم آمنیوتیک را قورت می‌دهد و قسمت اعظمی از مواد غذایی که لازم دارد را فراهم می‌کند. همچنین او با این عمل توانایی بلعیدن پس از تولد را تمرین می‌کند. در هفته بیست و یکم از بارداری، چشایی در جنین فعال می‌شود. بنابراین می‌تواند طعم غذاها را بچشد. نکته جالبی که باید بدانید این‌که طعم مایع آمنیوتیک برای نوزاد روز به روز متفاوت می‌شود. دانشمندان بر این باور هستند که جنین پس از تولد تمایل زیادی به خوردن غذاهایی دارد که مشابه با مزه مواد آمنیوتیک بوده است. روده کوچک جنین شما در حال رشد است. همچنین لوزالمعده در جنین، آنزیم‌هایی را تولید می‌کند که به هضم غذا در وی کمک می‌کند.

  • گلبول‌های قرمز

تا قبل از هفته بیست و یکم از بارداری، کبد جنین وظیفه ساخت گلبول‌های قرمز را بر عهده داشت. اما از این هفته به بعد است که مغز استخوان او مشغول این کار را انجام می‌دهد. تا بیست و چهارمین هفته از بارداری این عضو مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش تولیدکننده گلبول‌های قرمز خواهد بود.

در هفته بیست و یکم بارداری موارد بالا در جنین شکل گرفته‌اند و یا این‌که در حال رشد و تکامل هستند.

هفته بیست و یکم بارداری چگونه است؟

همان‌طور که پیش از این ذکر کردیم در هفته بیست و یکم از بارداری شما به نیمه دوم از بارداری خود رسیده‌اید. تا پیش از این هفته جفت سنگین‌تر از جنین بود. ولی از این هفته به بعد است که وزن جنین در قیاس با جفت بیشتر خواهد شد. جفت در طی بارداری، رشد می‌کند. ولی رشد جنین با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. شکم شما در این هفته بزرگ‌تر شده است و رشد آن ادامه می‌یابد. امکان دارد که در این هفته از بارداری برخی از نشانه‌ها مانند قرمزی و کشش را بر روی پوست خود تجربه کنید. به راحتی می‌توانید در این هفته شاهد مشت و لگدهای جنین در رحم باشید. ضربان قلب جنین در این هفته به قدری زیاد شده است که می‌توان با بهره‌گیری از یک گوشی پزشکی به راحتی آن را شنید.

نشانه‌های سقط جنین در هفته بیست و یکم حاملگی

باید بدانید احتمال این‌که در هفته بیست و یکم بارداری با سقط جنین روبه‌رو شوید بسیار کم است. اما لازم است که علائم سقط جنین را بدانی تا در صورت ایجاد این نشانه‌ها به پزشک مراجعه کنید. در زیر به این علائم اشاره می‌کنیم:

  • پیش از این حرکت‌های جنین را احساس می‌کردید، ولی در این هفته احساس نمی‌کنید.
  • خون‌ریزی واژینال کم یا زیاد دارید.
  • درد شکم و کمر و یا گرفتگی در این بخش‌ها را دارید.
  • بافت یا مایع از واژن شما خارج می‌شود.

اگر هر یک از موارد بالا در شما اتفاق افتاد لازم است که موضوع را جدی بگیرید.

مراقبت از خود در هفته بیست و یکم حاملگی

برای این‌که بتوانید در این هفته از بارداری سلامت خود و جنین را حفظ کنید لازم است که برخی از نکات را رعایت کنید. در زیر به برخی از موارد مهم اشاره می‌کنیم:

  • از غذاهای سالم استفاده کنید و به خوبی غذا بخورید.
  • ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. یوگا و پیاده‌روی بسیار به سلامت جسم و روان شما کمک می‌کنند.
  • لازم است که از مایعات سالم و فراوان به اندازه کافی بهره ببرید. این کار سبب می‌شود تا ورم بدن شما کمتر شود.
  • از جوراب‌های بلند و نخی استفاده کنید تا ورم مچ پاهایتان کاهش یابد.
  • نباید به صورت طولانی‌مدت بایستید.
  • برای کم کردن ورم پاها حمام کنید یا در آب راه بروید.
  • لازم است که به پهلو بخوابید.
  • از لباس‌های گشاد و راحت استفاده کنید.
  • برای پیشگیری از یبوست از مایعات زیاد بهره ببرید.
  • اگر پاهای شما ورم کرده است لازم است که از کفش جدید استفاده کنید.

رعایت همه موراد بالا برای سلامت مادر و جنین لازم است.

سونوگرافی در هفته بیست و یکم بارداری

بعضی از زنان باردار تمایل دارند که در هفته بیست و یکم بارداری که اواسط حاملگی است سونوگرافی بدهند. در سونوگرافی در هفته بیست و یکم بارداری می‌توانید جزییات متفاوتی را ببینید. حفره‌های قلب و نیم‌کره‌های مغز جنین در تصویر قابل مشاهده هستند. همچنین در این هفته از بارداری جنسیت او قابل تعیین است. چنان­چه بارداری شما بدون مشکل باشد امکان دارد که این آخرین سونوگرافی شما باشد. بنابراین می‌توانید از تکنسین بخواهید که تصویرهای زیادی را پرینت بگیرد و به شما بدهد.

تغییرات بدن مادر در بیست و یکمین هفته از حاملگی

اگر در هفته بیست و یکم بارداری هستید امکان دارد که تا این­جا 7 تا 8 کیلوگرم به وزن شما اضافه شده باشد. برآمدگی شکم شما در این هفته به صورت کامل مشخص است. چنان­چه دوقلو باردار باشید ممکن است اضافه وزن شما تا 10 کیلوگرم باشد. باید بدانید که این مقدار افزایش وزن طبیعی و نرمال است و جای نگرانی نیست. چنان­چه اضافه وزن شما طبیعی باشد برای شما هیچ مشکلی را در پی نخواهد داشت. بعد از این نوزادتان به دنیا آمدن می‌توانید برای کاهش وزن اقدام کنید. منحنی‌هایی که بر روی شکم شما نمایان شده‌اند بیشتر از قبل خودنمایی می‌کنند. توجه داشته باشید که بسیاری از این اضافه وزن به علت زیاد شدن چربی‌ها است و همه این اضافه وزن مربوط به جنین نیست. وزن نوزاد، جفت، رحم، مایع آمنیوتیک، ذخیره‌های پروتئین و چربی و دیگر مواد مغذی، بافت سینه، حجم خون تشکیل دهنده اضافه وزن شما هستند. بنابراین این زیادشدن وزن دلیل دارد و جنین شما با وجود این وزن سالم می‌ماند. به علاوه مواد مفیدی را بعد از به دنیا آمدن ذخیره می‌کند.

وضعیت حاملگی برای جنین دو قلو اندکی متفاوت است. شکم مادر باردار در هفته بیست و یکم بارداری سفت‌تر است. امکان دارد که بر روی شکم احساس خارش کند. همچنین ترک‌های پوستی بر روی شکم زیاد است. اگر دوقلو باردار هستید برای این‌که بتوانید خارش را کم کنید از لوسیون­های خاص استفاده کنید. امکان دارد که در این هفته احساس کنید که سر دل شما دچار سوزش شده است. برای این‌که این عارضه را کم کنید باید در انتخاب غذاهایی که مصرف می‌کنید دقت و احتیاط کنید.

سخن آخر

در این مقاله در مورد هفته بیست و یکم بارداری و وضعیت جنین مطالبی را بیان کردیم. لازم است که به همه موارد دقت کنید و نکات مهم را انجام دهید. در صورتی که با هر گونه مشکلی مواجه شدید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.