وضعیت مادر هفته بیستم بارداری

هیچ چیز برای یک مادر باردار، خوشایندتر از این نیست که اولین تصویر فرزند خود را در هفته بیستم بارداری می‌بیند. این کار به واسطه سونوگرافی انجام می‌شود و حتی می‌توانید یک کپی از تصویر فرزند خود را داشته باشید. اصولا وضعیت مادر هفته بیستم بارداری به گونه‌ای است که فرزند او بیشتر ازهفته‌های گذشته بارداری به یک انسان بالغ شباهت پیدا کرده است. همچنین در این هفته است که می‌توانید پس از مشورت با پزشک یا مامای خود، اسکن آنومالی را انجام دهید. اسکنی که طی آن ضربان قلب جنین، ساختار شکم، سر، ستون فقرات، مغز جنین و حجم مایع آمنیوتیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین مادرانی که به هفته بیستم بارداری می‌رسند، ممکن است با علائمی در این هفته مواجه شوند که رایج‌ترین آن­ها افزایش ترشحات است.‌ البته این ترشحات به شکل غلیظ، بی‌رنگ و بی‌بو هستند. حتی شاید فکر کنید دچار عفونت شده‌اید که اصلا اینطور نیست و شما با تغییرات طبیعی این هفته از دوران بارداری مواجه هستید. اما اگر این ترشحات با حالت تحریک و خارش در ناحیه تناسلی همراه بود و بخصوص بوی بد و رنگی متمایل به زرد یا سبز داشت، می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد. با این حال ما در ادامه این مقاله به طور مفصل به موضوع وضعیت مادر هفته بیستم بارداری خواهیم پرداخت. پس در این مقاله از سیناکر همراه ما باشید.

تغییرات در مادر هفته بیستم بارداری

وضعیت مادر هفته بیستم بارداری به گونه‌ای است که تغییرات عمده‌ای در بدن باردارش رخ می‌دهد.‌ در این دوره بدن شما سنگین می‌شود و ممکن است احساس خستگی کنید. همچنین بروز ادم در پاها و افزایش سایز پای شما طبیعی است. اندازه نوزاد شروع به افزایش می‌کند و ناحیه شکم مادر باردار به تدریج بزرگ می‌شود. اصولا در وضعیت مادر هفته بیستم بارداری، ممکن است مقداری افزایش وزن همراه با افزایش اشتها مشاهده شود. لذا ادامه معاینات منظم توسط پزشک و توجه به افزایش وزن بسیار مهم است. علاوه بر این نباید فراموش کرد که به احتمال زیاد می‌توان به جنسیت کودک در این هفته پی برد. همینطور مادر می‌تواند با صحبت کردن با نوزاد خود ارتباط عاطفی برقرار کند.

البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که وضعیت مادر هفته بیستم بارداری، در شرایطی است که‌ می‌توان گفت نشان دهنده یک دوره عاطفی برای مادر باردار است. در این دوره نوزاد قادر است دست‌ها و بازوهای خود را مدیریت کند و صدای مادر را تشخیص دهد. در ضمن نوزادی که می‌تواند از صداهای بلند بترسد، دوست دارد به صدای مادر گوش دهد. اصولا هفته ۲۰ بارداری به دوره‌ای اطلاق می‌شود که در آن مادر و نوزاد تا حد زیادی با یکدیگر سازگار هستند. در این دوره مادران باردار باید به طور منظم تحت معاینات پزشک باشند. از برنامه تغذیه سالم پیروی کنند و غذاهای حاوی آهن فراوان مصرف کنند.

درد کشاله ران یکی از موضوعاتی است که اغلب مادران در هفته بیستم تجربه می‌کنند.‌ در این هفته درد شکم، درد در ناحیه کشاله ران و کمر یک مشکل بسیار شایع است و بیش از ۵۰ درصد از مادران باردار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درد کشاله ران معمولا به خاطر رشد رحم رخ می‌دهد. شدت این دردها نیز می‌تواند متفاوت باشد و گاهی اوقات حتی می‌تواند کاملا شدید باشد. درد اغلب هنگام حرکت یا پس از ایستادن طولانی مدت ایجاد می‌شود. منتها اگر درد و خونریزی خیلی شدید بود، فورا باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین افزایش فشار خون یا پره‌اکلامپسی نیز در این دوره شایع است که باید آن را کنترل کنید.

مادر هفته بیستم بارداری در ماه چندم بارداری قرار دارد؟

هفته بیستم بارداری مصادف با پایان ماه پنجم بارداری است. دوره‌ای است که مادر و نوزاد تغییرات زیادی را تجربه می‌کنند. در این مرحله از بارداری معاینات پزشک بیشتر می‌شود و به احتمال زیاد جنسیت کودک مشخص می‌گردد. همچنین حرکات نوزادی که در رحم زندگی می‌کند را می‌توان با وضوح بیشتری احساس کرد و می‌توان به صداهای بلند واکنش نشان داد.

چه آزمایشاتی در هفته بیستم بارداری انجام می‌شود؟

معاینات و آزمایشاتی که باید در هفته بیستم بارداری انجام شود، هم برای سلامت مادر و هم برای جنین بسیار مهم است. با این حال در وضعیت مادر هفته بیستم بارداری، انجام تصویربرداری سونوگرافی دقیق مهم است. در نتیجه تصویربرداری دقیق اولتراسوند، تمام اندام‌های نوزاد توسط پریناتولوژیست یک به یک بررسی می‌شود. اطلاعاتی مانند قلب نوزاد، حفره‌های قلب، معده و جریان خون بین مادر و نوزاد را می‌توان از این طریق به دست آورد. این اطلاعات حیاتی را نمی‌توان با آزمایشات ژنتیکی تعیین کرد و فقط باید با سونوگرافی دقیق مشخص شود. به علاوه می‌توانید آمنیوسنتز و آزمایش غربالگری چهارگانه برای اندازه‌گیری احتمال ناهنجاری ژنتیکی نوزاد را در این هفته انجام دهید.

آیا خطر زایمان زودرس در هفته بیستم بارداری وجود دارد؟

وضعیت مادر هفته بیستم بارداری در شرایطی قرار دارد که خطر زایمان زودرس تنها با تصمیم پزشک اتفاق می‌افتد. در دوران بارداری مشکلاتی مانند درد، کوتاهی دهانه رحم و پاره شدن کیسه آب از دلایل زایمان زودرس هستند.

وضعیت خوابیدن مادر در هفته بیستم بارداری

مادران باردار ممکن است نگران نحوه خوابیدن خود در دوران بارداری باشند. با این حال وضعیت مادر هفته بیستم بارداری در شرایطی است که‌ می‌توانند در هر موقعیتی که بخواهند بخوابند. خوابیدن به پشت یا شکم مشکلی ایجاد نمی‌کند. ضمن اینکه دراز کشیدن با یک کوسن بین پاها با حمایت از کمر، راحت‌ترین حالت خواهد بود. باید هرطور که احساس راحتی دارید بخوابید. فقط در هفته‌های آخر است که باید تا حد امکان به سمت چپ بخوابید.

رژیم هفته بیستم بارداری مادر چگونه باید باشد؟

مانند هر دوره بارداری، تغذیه در هفته بیستم بارداری اهمیت دارد. از این رو وضعیت مادر هفته بیستم بارداری به شکلی است که با مشکلات کمبود آهن مواجه می‌شود. به همین دلیل می‌توانید ۲ روز در هفته گوشت و ماهی بدون چربی مصرف کنید. می‌توانید تخم مرغ یا غذاهای دارای برگ سبز و حبوبات استفاده کنید. آب زیادی بنوشید و از مصرف ویتامین C روزانه غافل نشوید. مرکبات در این زمینه بسیار کمک خواهند کرد. همچنین باید غذاهای غنی از کلسیم مصرف نمایید. این برای رشد استخوان‌ کودک ضروری است. همینطور مصرف مکمل‌های منیزیم با نظر پزشک، می‌تواند باعث کاهش عارضه گرفتگی عضلات شود که بیشتر در شب‌های هفته بیستم بارداری شایع است.‌

چقدر باید وزن اضافه کنید؟

با توجه به اینکه در وضعیت مادر هفته بیستم بارداری هستید که این یعنی نیمی از بارداری را پشت سر گذاشته‌اید، شاید این باور را داشته باشید که باید نیمی از وزن خود را نیز افزایش دهید. در صورتی که این اشتباه است و تنها در هفته‌های آخر بارداری نیاز به افزایش وزن بیشتر دارید. در این هفته از بارداری شما می‌بایست تقریبا ۴ تا ۶ کیلوگرم وزن اضافه کنید. حال اگر از این بیشتر اضافه وزن داشته باشید، باید آن را کنترل کنید و از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

چه ورزش‌هایی برای مادر هفته بیستم بارداری مناسب است؟

ورزش در دوران مختلف بارداری برای سلامت مادر و حتی جنین مفید است. منتها اینکه در هر دوره چه ورزش‌هایی باشد و به شکل انجام شود با هم فرق دارند. مثل ایده‌آل‌ترین ورزش‌ها در دوران بارداری پیاده‌روی و شنا هستند. همچنین ورزش‌هایی نظیر پیلاتس و یوگا در وضعیت مادر هفته بیستم بارداری قابل انجام است. با این حال لازم است از حرکاتی که باعث کشیدگی ناحیه شکم نمی‌شود دوری کنید.

در هفته بیستم بارداری به چه نکاتی توجه کنیم؟

در هفته بیستم بارداری نیز به مانند سایر هفته‌های دوران بارداری لازم است تا به نکاتی توجه کنید. این نکات می‌توانند به سلامت وضعیت مادر هفته بیستم بارداری و نوزاد او کمک کنند. از این رو ما برخی از مهمترین این نکات را جمع‌آوری کرده‌ایم که عبارت است از:

  • بلند نکردن وسایل سنگین
  • سوزش سر دل و سوء هاضمه ممکن است شما را آزار دهد. حتما از غذاهایی که باعث درد معده شما می‌شوند دوری کنید و چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب غذا نخورید.
  • انجام کارهای خانگی در حالت خوابیده توصیه نمی‌شود. همچنین بهتر است از انجام کارهایی مانند تمیز کردن درها و پنجره‌ها، استفاده از جاروبرقی و جابه‌جا کردن مبل‌ها خودکاری کنید.
  • در هفته بیستم بارداری باید به تغذیه توجه شود. اشتها ممکن است در این دوره از بارداری افزایش یابد. تا حد امکان باید از مصرف غذاهای کربوهیدراتی خودداری کرد.
  • وضعیت مادر هفته بیستم بارداری به گونه‌ای است که برامدگی شکم ظاهر می‌شود. لذا پوشیدن لباس راحت ضروری است.
  • مهم است که پیاده‌روی و ورزش را نادیده نگیرید.
  • از سفرهای طولانی باید پرهیز کنید. در واقع نباید به سفرهای با طول بیش از ۳ ساعت بروید.

کلام پایانی

هفته بیستم بارداری که تقریبا در میانه دوره ۹ ماهه بارداری مورد انتظار است، هفته‌ای است که نیمی از این پروسه برای مادران باردار تکمیل شده است. این هفته‌ها که علائم ناخوشایند بارداری در سه ماهه اول و شروع سه ماهه دوم پشت سر گذاشته می‌شود، توسط بسیاری از مادران باردار به عنوان لذت‌بخش ترین دوران بارداری توصیف می‌گردد. همچنین از آنجایی که نوزاد در وضعیت مادر هفته بیستم بارداری به سرعت به رشد و بلوغ خود ادامه می‌دهد، می‌توان اطلاعات زیادی از طریق سونوگرافی به دست آورد. با این حال ما در این مقاله کوشیدیم تا ضمن بررسی وضعیت مادر هفته بیستم بارداری، به نکات و مواردی ضروری این هفته از بارداری بپردازیم.