وضعیت جنین هفته بیستم بارداری

در نظر گرفتن وضعیت جنین در هفته بیستم بارداری از موارد مهم و حیاتی به حساب می‌آید که مادران باردار می‌توانند در این هفته یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای رشد بهتر جنین خود داشته باشند. در این هفته مادران باید تمامی آزمایش‌ها و سونوگرافی‌هایی که پزشک برای آن­ها تجویز کرده است را به طور کاملاً انجام دهند. در نظر داشته باشید در این هفته جنین شما به سرعت در حال رشد است به همین دلیل شما باید برنامه غذایی و استراحت خود را تنظیم کنید.

علاوه بر این، در هفته بیستم بارداری در نیمه راه هستید و به همین دلیل هنوز جنین شما فرصت زیادی برای رشد کردن دارد. در ادامه این قسمت تمامی اطلاعات ضروری در مورد وضعیت جنین هفته بیستم بارداری را در اختیار شما قرار می‌دهیم، پس بهتر است تا پایان این بخش همراه سیناکر باشید.

میزان رشد قد و وزن جنین در هفته بیستم بارداری

شاید جالب باشد که بدانید در هفته بیستم بارداری جنین شما نزدیک به ۱۶ تا ۱۸ سانتی‌متر قد و ۳۱۷ تا ۳۲۰ گرم وزن دارد. در این زمان که شما بیش از نیمی از مسیر را طی کرده‌اید هنوز زمان زیادی تا زایمان دارید به همین دلیل امکان رشد زیاد و افزایش وزن بیشتر در جنینتان وجود دارد.

اگر در سونوگرافی متوجه شدید که جنینتان قد و وزن کمتر از این مقدار دارد اصلاً نگران نباشید، زیرا با مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای که پزشک برای شما تجویز کرده است یا رعایت یک رژیم غذایی کامل و جامع، می‌توانید کمبود وزن را جبران کنید.

در این زمان جنین شما تقریباً اندازه یک موز رسیده است و از این هفته رشد محسوس و افزایش وزن زیاد او مشاهده می‌شود. همچنین به دلیل داشتن اندازه تقریباً کوچک می‌تواند به راحتی در شکم شما حرکت کرده و بچرخد و شما می‌توانید به راحتی تکان‌ها، لگد و چرخش‌های او را احساس کنید.

وضعیت جنسیت جنین در هفته بیستم

در کنار اهمیت اطلاع از وضعیت جنین هفته بیستم بارداری برای بسیاری از مادران و سالم بودن او، اطلاع از جنسیت جنین نیز اهمیت دارد. به طور کلی هفته بیستم را می‌توانیم یک هفته هیجان انگیز برای فهمیدن جنسیت جنین نام ببریم. در این هفته به طور کامل جنسیت جنینت مشخص شده است و شما با انجام سونوگرافی می‌توانید از آن اطلاع پیدا کنید.

در این هفته اندام‌های جنسی داخلی مانند تخمدان‌ها و بیضه‌ها به طور تقریبا کامل رشد کرده‌اند و اندام‌های بیرونی نیز تا حدی تکامل پیدا کرده‌اند که بتوان با انجام سونوگرافی آن‌ها را مشاهده کرد، اما تا ماه‌های آخر هنوز به تکامل خود ادامه می‌دهند.

وضعیت رشد موها در هفته بیستم بارداری

از هفته‌های قبل از هفته بیستم بارداری رشد موها شروع شده و در این هفته شاهد ضخیم شدن آن‌ها هستیم به صورتی که به راحتی می‌توان موهای سر و ابرو جنین که در حال حاضر ضخیم شده‌اند را تشخیص داد.

علاوه بر این، تمام سطح بدن جنین با موهای جنینی که لانوگو نام دارد پوشیده شده‌اند. در اوایل هفته بیستم بارداری همچنان موهای سر، مژه و ابرو جنین شما شروع به ضخیم‌تر شدن و پر شدن می‌کنند، اما موهای سطح بدن یا همان لانوگو هفته‌های بعد از بین می‌روند.

وضعیت استخوان‌های بدن و اندام‌های بیرونی در هفته بیستم بارداری

در مورد وضعیت جنین هفته بیستم بارداری از نظر سیستم اسکلتی و اندام‌های بیرونی باید بگوییم که استخوان‌های بدن شروع به سفت و سخت شدن کرده و سیستم اسکلتی بدن شروع به تکامل می‌کند. در این زمان ناخن‌های دست و پا شروع به شکل گیری کرده و پاهای جنین نیز از قبل بلندتر می‌شود. علاوه بر این، پوست بدن نسبت به قبل ضخیم‌تر شده و کمتر می‌توان رگ‌ها و مویرگ‌های خونی زیر پوست را تشخیص داد.

در هفته بیستم، جنین شما می‌تواند بشنود و چشمان خود را باز کند، البته بیشترین زمان او در این هفته در خواب سپری می‌شود ولی قابلیت باز کردن چشمانش را دارد.

تغییرات مهم دیگر جنین در هفته بیستم بارداری

علاوه بر موارد ذکر شده یکسری تغییرات مهم دیگر نیز در هفته بیستم بارداری رخ می‌دهند که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. در صورتی که می‌خواهید از وضعیت جنین هفته بیستم بارداری اطلاع پیدا کنید، موارد زیر نیز می‌توانند اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهند:

  • در این زمان غدد عرق شروع به شکل گیری می‌کنند.
  • فولیکول‌های مو رشد قابل توجهی پیدا کرده و بلندتر می‌شوند.
  • پوشش محافظ ورنیکس در این هفته به رشد خود ادامه می‌دهد.
  • کیسه صفرا تولید ماده صفرا را آغاز کرده و شروع به هضم مواد مغذی می‌کند.
  • سکسکه جنین در این هفته آغاز شده و مادران باردار می‌توانند آن را احساس کنند.
  • جوانه‌های چشایی زبان می‌تواند سیگنال‌های چشایی را به مغز ارسال کند.
  • در این زمان اندام‌های داخلی بدن از جمله غدد، روده‌ها و کلیه به خوبی وظایف خود را انجام داده و به نوعی می‌توانیم شروع اصلی کار آن‌ها را از این هفته نام ببریم.
  • سیستم ایمنی جنین به مرور شروع به تکمیل شدن می‌کند ولی در هفته بیستم هنوز کامل نشده است.
  • در این زمان جنین شما عمل بلع را نسبت به هفته‌های قبل راحت‌تر انجام داده و دفع مکونیوم را انجام می‌دهد.
  • در این زمان جنین می‌تواند صداهای اطراف را درک کرده و صدای مادر را تشخیص دهد. پس بهتر است برای او لالایی بخوانید یا به صورت مرتب با او حرف بزنید.

میزان رشد مغز جنین در هفته بیستم بارداری

از جمله مهمترین موضوعاتی که در مورد وضعیت جنین هفته بیستم بارداری باید بدانید میزان رشد مغز و سلول‌های مغزی جنین است. بهتر است بگوییم در این زمان مغز جنین در حال شکل گیری و تکامل است اما هنوز سلول‌های عصبی مغز تکمیل نشده‌اند. در این زمان ارتباط سلول‌های عصبی مرکزی یا همان مغز با سلول‌های محیطی بدن در حال تکمیل شدن هستند، به گونه‌ای که جنین می‌تواند به راحتی تکان بخورد و اتفاقات محیط اطراف خود را تا حدودی درک کند.

به همین دلیل بسیاری از پزشکان به مادران توصیه می‌کنند در این زمان از صحبت و حرف زدن با جنینشان غافل نشوند. در هفته بیستم بارداری مغز جنین شما در حدود ۱۰۰ گرم است و بخش‌های خاکستری و سفید مشخص شده‌اند. علاوه بر این، در این هفته شکل‌گیری میلیاردها سلول عصبی در مغز جنین آغاز شده و طی هفته‌های آینده هم می‌تواند درک بیشتری از محیط داشته باشد.

همچنین بیشترین قسمت ارتباط مغز جنین با اندام‌های داخلی و اندام‌هایی مانند چشم، گوش و زبان شکل گرفته است و طی هفته‌های بعد شروع به کامل شدن می‌کند.

تاثیر تغذیه مناسب روی جنین هفته بیستم بارداری

به جرات می‌توانیم اولین و مهم‌ترین موضوعی که بیشترین تاثیر را روی وضعیت جنین هفته بیستم بارداری دارد عنوان کنیم، تغذیه سالم و کامل است. در این هفته به طور تقریبی جنین رشد کرده است و ظاهری شبیه نوزاد کامل دارد و با این حال بیشتر اندام‌های داخلی و خارجی در حال تکامل هستند و از همه مهمتر مغز جنین در حال شکل‌گیری است.

به همین دلیل مادران باردار موظف هستند برای سالم بودن جنینشان و پیشگیری از ایجاد مشکلات جسمی، مغزی و روحی اقدام به مصرف مواد غذایی و خوراکی سالم کنند. بهتر است در این هفته از مصرف انواع گوشت قرمز، گوشت مرغ، مواد غذایی حاوی ید مانند ماهی و میگو، انواع میوه و سبزیجات با برگ‌های سبز مانند اسفناج و کلم بروکلی، میوه‌های نارنجی، حبوبات، لبنیات، مغزها، آجیل، غلات و مصرف آب آشامیدنی سالم غافل نشوید.

علاوه بر این تا آنجایی که امکان دارد از مواد غذایی سرخ کرده، فریز شده، کنسرو شده و تنقلات ناسالم خودداری کنید که این مواد می‌تواند روی سلامت جنین تاثیر منفی بگذارد. پس اگر بهبود وضعیت جنین هفته بیستم بارداری برای شما اهمیت دارد بهتر است رعایت یک رژیم غذایی سالم را در اولویت قرار دهید.

تاثیر مخرب استرس و نگرانی روی جنین هفته بیستم

یکی از موارد خطرناک و جدی که بسیاری از متخصصین و پزشکان به مادران باردار توصیه می‌کنند دوری از محیط‌های پرتنش و استرس زا است. برای اینکه وضعیت جنین هفته بیستم بارداری بهبود پیدا کرده و مشکلی از لحاظ روحی یا جسمی برای آن ایجاد نشود، بهتر است مادران باردار در این زمان در یک محیط سالم و به دور از اضطراب زندگی کنند.

در نظر داشته باشید اولین تاثیر نگرانی و استرس بیش از اندازه، روی مغز جنین است و سبب عدم تشکیل کامل سلول‌های عصبی مرکزی می‌شود. علاوه بر این، احتمال افزایش فشار خون و سقط جنین نیز در مادرانی که در محیط‌های پر استرس زندگی می‌کنند زیاد است.

در صورتی که می‌خواهید نوزادی سالم و به دور از هرگونه بیماری داشته باشید بهتر است در ابتدا محیطی آرام و مناسب را فراهم کرده تا خود و جنینتان آسیب نبینید. علاوه بر این توصیه ما به شما برای کاهش استرس و کسب تجربه لازم در این زمینه شرکت در کلاس‌های آمادگی زایمان و کلاس‌های بارداری است.

این کلاس‌ها بیشترین تاثیر را در آرام کردن شما و افزایش آرامشتان دارند، همچنین مربیان در این کلاس تمامی نکات ضروری و لازم را تا زمان زایمان در اختیار شما قرار می‌دهند.

نشانه‌های سقط جنین که باید جدی گرفته شود!

یک سری علائم و نشانه‌ها وجود دارد که نشان دهنده به وجود آمدن مشکل برای جنین یا سقط شدن جنین است که شما باید آن‌ها را جدی بگیرید. این علائم عبارت است از:

  • تورم و درد ناگهانی در ناحیه لگن
  • مشکلات تنفسی شدید
  • به وجود آمدن مشکلات بینایی مانند حساسیت به نور و تاری دید
  • مشکل در راه رفتن به دلیل درد شدید زیر شکم

توجه داشته باشید گاهی مواقع علائم ذکر شده نشان از ایجاد مشکل برای جنین شما است که اگر هرچه سریع‌تر برای آن‌ها اقدام کنید ممکن است بتوانید جلوی سقط جنین را بگیرید.

ورزش و فعالیت سبک چه تاثیری روی سلامت جنین هفته ۲۰ بارداری دارد؟

از موضوعات مهمی که شما باید از همان دوران ابتدایی آن‌ها را در نظر داشته باشید ولی از هفته بیستم به بعد اهمیت آن بیشتر می‌شود، انجام فعالیت‌های سبک بدنی است. شما باید با پزشک خود مشورت کرده و در صورتی که او صلاح بداند فعالیت و ورزش‌های سبکی مانند پیاده‌روی یا ورزش‌های کششی را شروع کنید.

این کار نقش مهمی در رشد بهتر جنین شما و پیشگیری از مشکلاتی مانند فشار خون ناگهانی و دیابت بارداری دارد. علاوه بر این طبق تحقیقات انجام شده انجام حرکات ورزشی سبب شادابی و نشاط بیشتر شما شده که این کار می‌تواند بیشترین تاثیرات مثبت را روی سلامت جنین شما داشته باشد.

پس بهتر است با مشورت پزشک حتماً انجام حرکات ورزشی را در اولویت قرار داده و از انجام آن‌ها غافل نشوید. برای مادرانی که مشکلی ندارند استراحت بیش از اندازه نه تنها می‌تواند سبب ورم و چاقی بیش از اندازه شود، بلکه می‌تواند روند زایمان آن‌ها را سخت‌تر کند.

همین موضوع تاثیرات مخربی روی وضعیت جنین هفته بیستم بارداری دارد پس بهتر است در ابتدا مفیدترین ورزش‌هایی که می‌توانید در این هفته انجام دهید را بررسی کرده و سپس روزانه به مدت یک ربع تا نیم ساعت آن‌ها را انجام دهید.

سونوگرافی هفته بیستم بارداری

در هفته بیستم بارداری شما موظف به انجام سونوگرافی هستید تا از وضعیت جنین هفته بیستم بارداری اطلاع پیدا کنید. در این هفته با انجام سونوگرافی می‌توان صدای ضربان قلب جنین و موقعیت او را نیز بررسی کرد.

در سونوگرافی این ماه می‌توان میزان تکان‌ها و حرکات جنین را بررسی کرد و از سلامت او آگاه شد. در صورتی که در هفته بیستم جنین شما مشکلی نداشته باشد می‌توانید با خیال راحت مطمئن شوید که تا زمان زایمان نیز مشکلی برای او ایجاد نمی‌شود. زیرا در این هفته جنین بیشترین رشد خود را انجام داده و در نتیجه مشکلات جدی نیز طی هفته‌های بعد برای او به وجود نمی‌آید.

کلام پایانی

در این قسمت از وضعیت جنین هفته بیستم بارداری برای شما گفتیم و نکات و موارد ضروری را در اختیار شما قرار دادیم. اگر می‌خواهید در آینده کودک سالم داشته باشید بهتر است تمامی این موارد را در نظر گرفته و تمام تلاش خود را برای داشتن تغذیه‌ای مناسب و محیطی آرام انجام دهید.

علاوه بر این اگر شما در هفته بیستم بارداری هستید باید بدانید که هنوز نصف مسیر از بارداری شما باقی مانده و در این مدت می‌توانید با مطالعه و کسب اطلاعات دقیق از وضعیت رشد جنین خود آگاه شوید. همچنین می‌توانید بهترین اقدامات را برای سلامت و پیشگیری از خطرات و مشکلات جدی در جنین انجام دهید.