وضعیت مادر هفته نوزدهم بارداری

اطلاع از وضعیت مادر هفته نوزدهم بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا به مادران باردار کمک می‌کند تا پس از اطلاع از وضعیت کلی خود، بتوانند برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای حفظ سلامت خود و جنینشان داشته باشند. در این زمان اتفاقات مختلفی برای بدن رخ می‌دهد که لازم است شما از تمامی آن‌ها اطلاع داشته باشید. به طور کلی هفته نوزدهم بارداری مربوط به میانه ماه پنجم است. در این زمان، جنین شما به سرعت شروع به بزرگتر شدن می‌کند و شما حرکات جنین را بهتر حس می‌کنید.

علاوه بر این، ممکن است در این دوره دردهای مختلفی مانند درد‌های شکمی یا لگنی را احساس کنید که اطلاع از وضعیت کلی می‌تواند در آمادگی بیشتر به شما کمک کند. در ادامه این قسمت توضیحات بیشتری در مورد وضعیت مادر هفته نوزدهم بارداری در اختیار شما قرار می‌دهیم.

در هفته نوزدهم بارداری هورمون‌های شما به هم میریزد!

در هفته نوزدهم بارداری اتفاقات مختلفی برای مادر باردار پیش می‌آید که یکی از مهمترین آن‌را می‌توانیم به هم ریختن هورمون‌ها نام ببریم. این مشکل می‌تواند سبب ایجاد لکه‌های تیره و روشن روی قسمت‌های مختلف صورت مخصوصاً پوست بینی، پیشانی و گونه‌ها شود. این بیماری که با نام کلواسما یا “ماسک بارداری شناخته می‌شود به دلیل اختلال در هورمون‌ها بوده و ممکن است پس از زایمان از بین برود.

علاوه بر این، در این زمان ممکن است خط قرمز پررنگی از ناف تا ناحیه تناسلی ایجاد شود که بعد از زایمان به تدریج محو می‌شود. به هم ریختن هورمون‌ها می‌تواند سبب ایجاد تأثیرات منفی روی وضعیت مادر هفته نوزدهم بارداری شده و باعث ایجاد مشکلات دیگری مانند گرگرفتگی یا سرمای شدید شود. به گونه‌ای که بسیاری از مادران باردار عنوان کردند که هنگام شروع هفته نوزدهم بارداری نسبت به تغییرات شدید آب و هوایی بسیار حساس شده‌اند.

موضوع مهمی که در مورد به هم ریختگی هورمون‌ها باید در نظر داشته باشید این است که هیچ‌گاه از دمنوش‌های گیاهی مضر برای تنظیم آن‌ها استفاده نکنید. علاوه براین، قرار گرفتن در مقابل نور مضر خورشید می‌تواند سبب تیره‌تر شدن لکه‌ها و ماندگاری آن‌ها شود.

ممکن است اختلالات روحی یا جسمی مختلفی تجربه کنید!

علاوه بر موارد ذکر شده، ایجاد اختلالات و مشکلات روحی و ذهنی، تأثیر مستقیم روی وضعیت مادر هفته نوزدهم بارداری دارد که بسیاری از مادران با آن روبرو می‌شوند. در ادامه، این مشکلات را به صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

  • حالت تهوع

در اکثر مواقع حالت تهوع صبحگاهی مربوط به اوایل بارداری است و در هفته نوزدهم بارداری دیگر خبری از آن نیست. ولی برخی از مادران باردار تا اواخر ماه ششم ممکن است حالت تهوع را تجربه کنند. در این مواقع بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و در صورتی که او صلاح ببیند از محصولات گیاهی مانند نعنا فلفلی و زنجبیل استفاده کنید.

  • درد رباط گرد

رباط گرد در ناحیه جلویی رحم و کشاله ران قرار دارد و هر چقدر جنین شما بزرگتر می‌شود، درد بیشتری نیز احساس می‌کنید. این درد ممکن است حتی در دو طرف شکم شما نیز احساس شده و هنگام سرفه کردن یا‌ ایستادن بیشتر شود. در این مواقع نیز استراحت و دراز کشیدن می‌تواند کمک زیادی به کاهش این درد آزاردهنده کند.

  • مشکل خواب

یکی از جدی‌ترین اختلالات روحی که برای بسیاری از بانوان در هفته‌های مختلف بارداری مخصوصاً هفته نوزدهم ایجاد می‌شود، مشکل و اختلالات خواب است. در این زمان ممکن است نتوانید به خوبی بخوابید یا چرخیدن به پهلو یا تکان خوردن برای شما سخت باشد. علاوه بر این، به دلیل این‌که جنین در شکم شما به سرعت در حال رشد کردن است. در نتیجه ممکن است به صورت مکرر نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی داشته باشید که همین موضوع سبب بی‌خوابی در طول شب می‌شود.

  • سردرد و سرگیجه

از دیگر مشکلات رایجی که معمولاً در هفته نوزدهم بارداری شاهد آن هستیم، سردرد و سرگیجه است. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که با اصلاح شیوه غذایی و انجام ورزش‌های سبک درمان می‌شود. البته تشخیص دقیق آن باید زیر نظر پزشک انجام شود و شما باید به منظور بررسی وضعیت مادر هفته نوزدهم بارداری به دلیل ابتلا به سردرد و سرگیجه، اقدام به انجام چکاپ و مراجعه مرتب به پزشک خود کنید.

ایجاد انقباضات کاذب یا براکستون هیکس

معمولاً در اوایل هفته نوزدهم شاهد ایجاد انقباضات کاذب هستیم که این انقباضات ربطی به شروع زایمان ندارد و مربوط به حجیم و بزرگ شدن جنین است. ایجاد انقباضات کاذب رحم ممکن است سبب درد هنگام نشستن و بلند شدن در ناحیه لگن یا اطراف اندام تناسلی شود.

در صورتی که به این انقباضات احساس خوبی ندارید، می‌توانید با پزشک مشورت کرده تا اگر او صلاح بداند اقدام به انجام حرکات ورزشی سبک یا راه رفتن داخل آب کنید. در برخی مواقع انجام یک سری حرکات ورزشی یا پیاده‌روی می‌تواند نقش مهمی در کاهش انقباضات کاذب رحم و کاهش درد‌های آزاردهنده برای شما داشته باشد.

مشکلات شایع در هفته نوزدهم بارداری برای مادر

ممکن است یک سری مشکلات شایع در هفته نوزدهم بارداری برای مادران باردار ایجاد شود که در همه زنان به یک اندازه نیست و ممکن است فقط برخی از خانم‌ها به آن مبتلا شوند. آگاهی از وضعیت مادر هفته نوزدهم بارداری به دلیل مشکلات شایعی که او در این زمان پیدا می‌کند، می‌تواند با مدیریت صحیح به پیشگیری از نگرانی‌ها کمک کند. از مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یبوست
  • گرفتگی عضلات پا
  • حساسیت پستان‌ها
  • کمر درد
  • تنگی نفس
  • عفونت ادراری

مراقبت‌های ضروری برای حفظ سلامت مادران باردار در هفته نوزدهم

خانم‌های باردار باید در طول هفته‌های ۱۶ تا ۲۰ اقدام به انجام معاینات بارداری به صورت مرتب کنند تا از سلامت خود مطمئن شوند. در این هفته احتمال ابتلا به انواع عفونت‌های ادراری به دلیل نفوذ باکتری‌ها زیاد می‌شود. علاوه بر این، احتمال سقط جنین بالا رفته و در صورتی که مادر باردار از این موضوع خبر نداشته باشد می‌تواند سبب تهدید سلامت مادر شود.

بهتر است در آغاز هفته نوزدهم از‌ ایستادن بیش از حد یا مصرف مواد غذایی ناسالم خودداری کنید. علاوه بر این، هنگام نشستن از انداختن پا‌ها روی یکدیگر و حتی نشستنهای طولانی مدت پرهیز نمایید. به دلیل این‌که احتمال افزایش دمای بدن در این زمان وجود دارد، مادران باردار در این مواقع نسبت به دیگر زمان‌ها بیشتر عرق می‌کنند.

پس بهتر است از لباس‌های نخی خنک استفاده شود تا مشکلات پوستی و قارچی ایجاد نشود. توجه به وضعیت مادر هفته نوزدهم بارداری در این زمان اهمیت زیادی داشته و باید مراقبت‌های ضروری برای این افراد در نظر گرفته شود. همچنین بهتر است در این زمان در کلاس‌های آمادگی زایمان ثبت نام کرده و به صورت مرتب در آن‌ها شرکت کنید.

تغذیه مادران باردار در هفته نوزدهم

موضوع مهمی که تمامی مادران باردار باید در هفته نوزدهم یا هفته‌های دیگر بارداری در نظر داشته باشند تغذیه صحیح و اصولی است. رعایت یک برنامه غذایی درست علاوه بر تأثیرات مثبتی که روی سلامت مادران می‌گذارد، سبب رشد بهتر جنین آن‌ها نیز می‌شود.

برای این‌که پس از زایمان با مشکلاتی مانند پوکی استخوان یا خراب شدن متعدد دندان‌ها روبرو نشوید باید به برنامه غذایی خود توجه ویژه کنید. علاوه بر این، برای پیشگیری از استرس یا افسردگی بارداری، بهتر است داشتن یک رژیم غذایی درست را در اولویت قرار دهید.

مصرف انواع مواد غذایی و خوراکی حاوی کلسیم از جمله شیر و کنجد و خوردن مرتب و روزانه انواع میوه و سبزیجات تازه نقش مهمی در حفظ سلامت مادران باردار دارد. علاوه بر این، استفاده نکردن از مواد سرخ کردنی، انواع تنقلات و کنسرو می‌تواند تا حدود زیادی سلامت مادران باردار را تضمین کند.

این کار از ایجاد مشکلات جدی مانند عدم کارکرد صحیح دستگاه گوارش، اختلالات معده و افزایش شدید وزن جلوگیری می‌کند. بعلاوه خوردن انواع مواد حاوی اسید فولیک از جمله انواع مغزیجات، موز، اسفناج، زرده تخم مرغ و مواد حاوی ید و آهن نیز نقش مؤثری در حفظ سلامت مادران باردار و داشتن یک حاملگی راحت دارد.

در چه شرایطی مادران باردار باید به پزشک مراجعه کنند؟

یکی از موارد حیاتی که بسیاری از مادران باردار برای حفظ سلامت خود و جنینشان باید در نظر داشته باشند، مراجعه به پزشک در شرایط ضروری است.

هنگامی که با مواردی مانند خونریزی فراوان از واژن، استفراغ شدید، کاهش وزن، سرگیجه زیاد، تب و لرز، ضربان قلب بالا، ترشحات غیر عادی، درد شدید و غیر قابل تحمل در پایین شکم و… روبرو شدید، باید به منظور بررسی سلامت خود هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

در نظر داشته باشید در این شرایط وضعیت مادر هفته نوزدهم بارداری از موارد بسیار مهم به حساب می‌آید که در صورت عدم توجه، ممکن است خطرات و آسیب‌های جبران ناپذیری را برای او به همراه بیاورد. پس بعد از این‌که وارد ماه پنجم شدید بهتر است به توصیه‌های پزشک به خوبی عمل کرده و به طور مرتب برای انجام چکاپ‌های دوره‌ای و بررسی سلامت خود و جنینتان به پزشک مراجعه کنید.

آیا شرکت در کلاس‌های آمادگی بارداری تأثیر مثبتی روی وضعیت مادر هفته نوزدهم بارداری دارد؟

بله؛ شرکت‌ در این کلاس‌ها می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی روی وضعیت مادران در هفته‌های مختلف مخصوصاً هفته نوزدهم داشته باشد. این کار سبب به اشتراک گذاشتن تجربه مادران می‌شود و نقش اساسی در رفع استرس آن‌ها دارد. علاوه بر این، مربیانی که در این کلاس‌ها حضور دارند اقدام به آموزش یک سری تکنیک‌ها برای داشتن زایمانی بدون خطر و رفع مشکلات در مواقع ضروری می‌کنند.

پس می‌توانیم بگوییم که شرکت در کلاس‌های آمادگی بارداری یکی از موارد ضروری و مهم به حساب می‌آید که تمامی مادران باردار باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و حتماً در آن‌ها شرکت کنند. در صورتی که در ماه‌های اول بارداری در این کلاس‌ها شرکت نکرده‌اید اصلاً نگران نباشید. زیرا شما می‌توانید حتی از ماه‌های پنجم به بعد نیز در آن‌ها شرکت کرده و تمام تجربیات لازم خود را کسب کنید.

نکات مهم برای بهبود وضعیت مادر هفته نوزدهم بارداری

چند نکته مهم و اساسی در مورد بهبود وضعیت مادران باردار در هفته نوزدهم وجود دارد که در نظر گرفتن آن‌ها خالی از لطف نیست. این نکات به مادران کمک می‌کنند بارداری بدون خطر و آسان‌تری داشته باشند. این نکات عبارت است از:

  • فعالیت بدنی بدون خطری داشته باشید

هنگامی که پزشک اجازه انجام فعالیت‌های ورزشی را به شما می‌دهد به این معنی است که شما باید حرکات کششی آرام یا پیاده‌روی داشته باشید. ورزش‌هایی مانند اسب سواری یا دویدن روی تردمیل خطر سقط جنین را تشدید کرده و می‌تواند روی سلامت شما نیز تأثیر منفی داشته باشد.

  • به پهلو بخوابید

اصلاح شیوه صحیح خوابیدن نقش مهمی در حفظ سلامت مادران باردار دارد. به همین دلیل خوابیدن به پهلو یکی از بهترین کار‌هایی است که فشار آمدن روی ستون فقرات و ماهیچه‌های کمر را کاهش می‌دهد. همچنین از تنگی نفس و سختی هنگام بلند شدن جلوگیری می‌کند. هنگام خوابیدن به پهلو بهتر است یک بالش بین دو زانوی خود قرار دهید تا فشار وارد به لگن را نیز کم کنید.

  • مصرف مواد معدنی و ویتأمین‌ها را فراموش نکنید

به صورت مرتب تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی که پزشک یا مراکز بهداشت برای شما تجویز می‌کنند را مصرف کنید. خوردن مرتب این ویتأمین‌ها نقش مؤثری در حفظ سلامت شما و پیشگیری از ایجاد مشکلات جسمی، روحی و ذهنی در آینده دارد. در حال حاضر بهترین کار برای بهبود وضعیت مادر هفته نوزدهم بارداری خوردن مرتب انواع مواد مغذی، ویتأمین‌ها و مواد معدنی است.

کلام پایانی

توجه به وضعیت مادر هفته نوزدهم بارداری از مسائل مهم مقابل ذکر است که امروزه در علم پزشکی از اهمیت بیشماری برخوردار است. مادران باردار در این زمان در ابتدا باید مراقب سلامت خود باشند تا از این طریق بتوانند سلامت جنین خود را نیز تضمین کنند. علاوه بر این، توجه به خورد و خوراک و داشتن یک تغذیه مناسب نیز می‌تواند به آن‌ها در طی این مسیر به راحتی کمک کند. بهتر است در هفته نوزدهم باردار،ی چکاپ مرتب را در اولویت قرار داده سلامت خود را فراموش نکنند.