وضعیت جنین هفته شانزدهم بارداری

جنین در هر روز از بارداری تغییرات مختلفی را تجربه می‌کند و این تغییرات به مرور زمان باعث رشد و تکامل جنین به صورت کامل می‌شوند. مادران باردار باید سعی کنند که قبل از بارداری یا طی دوران بارداری آگاهی خود را نسبت به هفته‌های مختلف بارداری در رابطه با وضعیت جنین کامل کنند و خواندن این محتوا جهت آگاهی از وضعیت جنین هفته شانزدهم بارداری به تمام خانم‌های باردار توصیه می‌شود.

در هفته شانزدهم بارداری برای جنین چه اتفاقی می‌افتد؟

وضعیت جنین هفته شانزدهم بارداری همچنان رو به رشد است و رشد جنین در داخل رحم ادامه خواهد داشت. جنین هر روز نسبت به روزها و هفته‌های قبل کامل‌تر و بزرگ‌تر می‌شود.

چند روز قبل از آغاز هفته شانزدهم کودک به اندازه یک تمشک بود‌. اما در هفته شانزدهم جنین اندازه‌ای برابر با یک آووکادو ۱۰۰ گرمی پیدا می‌کند. قلب جنین روزانه مقدار زیادی از خون را پمپاژ می‌کند و به اندام‌های دیگر جنین انتقال می‌دهد تا به این ترتیب روند رشد اندام‌ها بهتر باشد. استخوان‌های پشتی کمری و عضلات کودک هم از این هفته روز به روز محکم‌تر می‌شوند و قد و قامت کودک شما صاف خواهد شد.

از طرف دیگر عضلات صورت جنین در هفته شانزدهم تکامل پیدا می‌کنند و صورت زیبای فرزند شما از حالت بی‌روح خارج می‌شود و زیبایی‌اش دوچندان خواهد شد. اما به صورت کامل ظاهری شبیه به آدمیزاد پیدا نمی‌کند و این موضوع در هفته‌های بعدی اتفاق می‌افتد.

چشم‌های کودک از هفته شانزدهم کم کم آغاز به حرکت می‌کنند و در اطراف می‌چرخند و درک نور برای آن‌ها ممکن خواهد بود.

پوست جنین در این هفته همچنان نازک است. زیرا تا آخرین هفته بارداری روند رشد در تمام قسمت‌های بدن جنین وجود دارد که این موضوع شامل پوست نیز می‌شود.

هفته شانزدهم بارداری عبارت است از ماه چهارم بارداری که احتمالاً در اواخر این هفته می‌توان جنسیت جنین را هم تا حد بسیار زیادی تشخیص داد و فقط ۵ ماه از دوران بارداری برای مادر باقی می‌ماند.

میزان رشد نوزاد در هفته شانزدهم بارداری

وضعیت جنین هفته شانزدهم بارداری با رشد موهای ظریف بدن همراه خواهد بود این موهای ظریف در قسمت سر نوزاد هم در می‌آیند که تحت عنوان لانوگا شناخته می‌شوند. قد جنین ۱۶ هفته‌ای چیزی حدود ۱۰ تا ۱۳ سانتی‌متر و وزن این جنین هم چیزی حدود ۵۰ تا ۱۵۰ گرم است.

ناخن‌های دست جنین در این هفته به طور کامل شکل گرفتند و پاهای جنین کمی بلندتر از بازوها هستند حس لامسه هم در جنین به وجود می‌آید. به علت رشد ماهیچه‌های صورت جنین در این هفته حرکت لب‌ها به آرامی و به ندرت ممکن است که برای جنین رخ دهد.

درست است که در این دوران قلب جنین تشکیل شده است اما همچنان برخی از نیازهای بدن جنین از طریق بند ناف فراهم می‌شود. صفرای داخل معده جنین هم فعالیت و ترشح خود را آغاز می‌کند. سیستم دفاعی، اثر انگشت و کلیه‌های جنین به خوبی شکل گرفته‌اند و در این هفته جنین شما یک شخصیت مستقل خواهد داشت.

توانایی شنیدن جنین در این هفته رو به تکامل است و جنین می‌تواند از هفته شانزدهم به بعد کم کم صداها را به صورت محدود متوجه شود که میزان قدرت شنوایی در هفته‌های بعدی به خصوص در هفته هجدهم به اوج خود می‌رسد.

غضروف و اسکلت جنین در این هفته رشد دارد اما چندان سفت نیست و بسیار نرم بوده که رفته رفته سخت‌تر می‌شود. هرچقدر که به انتهای بارداری نزدیک می‌شوید میزان سختی اسکلت جنین هم بیشتر خواهد شد.

بررسی وضعیت قلب جنین در هفته شانزدهم بارداری

در این هفته قلب کوچک جنین شما به سرعت کار می‌کند و ۲۵ لیتر خون را در طول روز به سایر قسمت‌های بدن جنین پمپاژ خواهد کرد. برای اینکه سایر اندام‌ها و اعضای بدن جنین شما رشد بهتری داشته باشند و بتوانند عملکردی صحیح از خود ارائه دهند نیازمند کارکرد سالم قلب هستند.

در نتیجه نقش قلب در هفته شانزدهم بسیار پررنگ است و هرچه که به هفته‌های انتهای بارداری نزدیک می‌شویم نقش قلب پررنگ‌تر خواهد شد. حدوداً در هفته شانزدهم قلب جنین ۱۵۰ تا ۱۸۰ بار در دقیقه می‌زند که نشان دهنده سرعت عمل بسیار بالای قلب جنین است. برای اینکه قلب جنین بهتر بزند و عملکردی سالم داشته باشد مادر باردار باید به وضعیت جنین هفته شانزدهم بارداری مسلط باشد و هیچ استرسی به خود و جنین وارد نکند.

جنین در هفته شانزدهم بارداری عمل تنفس و بالا و پایین شدن قفسه سینه را انجام می‌دهد. اما بجای هوا، جنین مایع آمنیوتیک را جابجا می‌کند. این مایع، همان مواد تشکیل دهنده فضای داخلی رحم است که جنین در طول 9 ماهه بارداری در آن رشد و تکامل پیدا می‌کند.

تعیین جنسیت جنین در هفته شانزدهم بارداری

تعیین جنسیت یکی از لحظه‌های هیجان انگیز برای پدرها و مادرانی است که در انتظار تولد فرزند خود هستند. نویدی که باید به شما بدهیم این است که در پایان هفته شانزدهم بارداری تعیین جنسیت نوزاد انجام خواهد شد و با یک سونوگرافی می‌توان متوجه شد که جنین دختر است یا پسر.

این سونوگرافی به صورت شکمی انجام می‌شود و هیچ خطری برای مادر یا کودک نخواهد داشت و از جمله سونوگرافی‌هایی است که نیازی نیست مثانه شما قبل از انجام آن پر باشد‌. از آنجایی که در پایان هفته شانزدهم جنین به اندازه کافی رشد کرده است و دستگاه تناسلی جنین هم رشد کافی داشته‌ است، از طریق سونوگرافی می‌توان به راحتی جنسیت را مشخص کرد.

البته که رشد کامل و دقیق اندام جنسی جنین در هفته هجدهم انجام می‌پذیرد‌. اما سیر تکاملی رشد اندام جنسی در هفته شانزدهم همه چیز را برملا می‌کند.

به همین دلیل است که همه پزشکان توصیه می‌کنند در مدت زمان ۴ ماه و ۱۰ روز یعنی انتهای هفته شانزدهم بارداری سونوگرافی تعیین جنسیت انجام شود. زیرا هرگونه سونوگرافی قبل از این تاریخ احتمال خطا را افزایش خواهد داد.

آیا حرکات جنین در هفته شانزدهم بارداری احساس می‌شود؟

وضعیت جنین هفته شانزدهم بارداری نسبت به هفته‌های قبل بارداری متفاوت است. حرکات نوزاد در هفته شانزدهم بارداری در روش معاینه اولتراسوند قابل مشاهده خواهد بود. به صورت جزئی دست و پای جنین در این هفته حرکت می‌کند و حتی ممکن است خیلی از خانم‌ها احساس حرکت کودک خود را به شکل حباب گاز یا تکان دادن بال‌های پروانه در این دوران حس کنند که احساسی بسیار زیبا و وصف نشدنی است.

آن دسته از بانوانی که حاملگی دوم را تجربه می‌کنند در هفته شانزدهم حرکات بیشتری از کودک خود احساس خواهند کرد. اما اگر به هر دلیلی حرکت خاصی را در هفته شانزدهم از جنین خود احساس نکردید نگران نشوید. زیرا سرآغاز اصلی حرکت جنین در شکم مادر از هفته شانزدهم به بعد اتفاق می‌افتد و این دوره می‌تواند برای هر زن متفاوت باشد‌.

برخی از بانوان از هفته ۱۶ و برخی دیگر از سایر هفته‌های بارداری حرکت جنین را احساس می‌کنند. معمولا بانوانی که چربی‌های شکمی بیشتری دارند و کمی تپل هستند، دیرتر متوجه حرکات جنین می‌شوند. زیرا حرکات یک جنین کوچک در زیر آن حجم از چربی شاید به راحتی حس نشود.

قوه چشایی جنین در هفته شانزدهم بارداری

یکی دیگر از موارد مهمی که در امر بررسی وضعیت جنین هفته شانزدهم بارداری مورد توجه واقع شده است، میزان رشد قوه چشایی جنین است. وقتی که منافذ چشایی جنین در این هفته رشد پیدا کند، کودک می‌تواند مایع آمنیوتیک را هنگام ورود به دهان بچشد و از آنجایی که این مایع طعم و مزه رژیم غذایی مادر را به خود می‌گیرد کودک می‌تواند ترجیحات چشایی خود را ایجاد کند.

به همین دلیل هر غذایی که مادر، از شانزدهم بارداری به بعد بخورد می‌تواند روی قوه چشایی فرزند تاثیر زیادی بگذارد. برای مثال اگر یک مادر علاقه زیادی به خوردن شیرینی جات در این دوران داشته باشد طبیعتاً کودک او بعد از به دنیا آمدن میل زیادی به شیرینی پیدا می‌کند یا بالعکس. توصیه ما به مادران باردار این است که سعی کنند رژیم غذایی سالم داشته باشند تا کودک آن‌ها ترجیحات چشایی بهتری را تجربه کند.

وضعیت چشم جنین در هفته 16 بارداری

چشم جنین در هفته ی شانزدهم بارداری کم کم در حال تکمیل شدن است. به همین منظور وقتی که جنین با نور مواجه شود، روی خود را برمی‌گرداند تا نور ساطع شده از شکم مادر، چشمان جنین را اذیت نکند. تا قبل از هفته 16 بارداری چشم‌های جنین پلک بسته دارد. اما از این هفته به بعد پلک کم کم باز می‌شود. همین باز شدن پلک، موجب می‌شود تا جنین نسبت به نور، حساسیت نشان دهد.

انگشتان جنین در هفته شانزدهم بارداری

وضعیت جنین هفته شانزدهم بارداری در نقاط مختلف بدن جنین قابل مشاهده است. انگشتان دست و پای جنین در این هفته تکمیل می‌شوند. در این موقعیت جنین می‌تواند به خوبی دستان خود را مشت کند و انگشتش را بمکد. زیرا انگشتان او کاملا تشکیل شده‌اند.

اگر دقت کنید، اکثر نوزادان در سال‌های ابتدای زندگی خود، عادت مکیدن انگشتان دست را دارند. این عادت دقیقا از همان هفته 16 بارداری در جنین نهادینه می‌شود و جنین عادت مکیدن چیزهای مختلف از جمله شیشه شیر و.. را هم از همین هفته به یادگار گرفته است.

آیا جنین در هفته شانزدهم بارداری قادر به شنیدن است؟

گوش جنین در این هفته به طور کامل رشد نکرده است اما تا حدی از آن تشکیل شده است. در نتیجه، گوش جنین به موقعیت نهایی نزدیک‌تر شده است و جنین قادر است که صداهای اطراف خود را به خوبی بشنود. به همین منظور به مادران باردار توصیه شده است که از هفته 16 به بعد سعی کنند آواها و کلام‌های آرامش‌بخش بیشتری گوش کنند و تا حد امکان از گفتگو با صدای بلند و پر تنش جلوگیری داشته باشند. زیرا هرگونه سروصدای آزاردهنده می‌تواند روی روح و روان جنین اثر منفی بگذارد.

وضعیت سیستم عصبی کودک در هفته 16 دوران بارداری

تکامل سیستم عصبی کودک همچنان در هفته 16 هم ادامه دارد. در واقع مشاهده واکنش‌های مختلف از جنین در این هفته نظیر حرکت، مشت کردن دست، مکیدن انگشت، حساسیت به نور و… همه و همه نشان می‌دهند که سیستم عصبی جنین در حال تکامل است. حتی چنگ گرفتن بند ناف کودک و بازی کردن با آن هم از نشانه‌های تکامل سیستم عصبی جنین است. پس اگر مادران گرامی نشانه‌های خاصی از حرکات مختلف فرزند خود را در شکم احساس کردند، نگران نشوند و بدانند که سیستم عصبی فرزند دلبندشان در حال رشد است.

جفت جنین در هفته 16 بارداری چه شرایطی دارد؟

وضعیت جنین هفته شانزدهم بارداری شامل وضعیت جفت نیز می‌شود. زیرا جفت تا انتهای بارداری با جنین همراه است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رشد جفت در این هفته افزایش پیدا میکند و هرچقدر که جفت رشد بیشتری داشته باشد، رگ‌های خونی بیشتری را هم در خود جای می‌دهد. تا بدین ترتیب تبادل اکسیژن و مواد غذایی به جنین راحت‌تر و با کیفیت بیشتر انجام شود.

غربالگری جنین در هفته 16 بارداری

هفته 16 بارداری، به عنوان آغاز سه ماه دوم بارداری شناخته می‌شود. به همین منظور، انجام آزمایشات مختلف در این هفته هم تحت عنوان غربالگری سه ماه دوم بارداری معرفی می‌شود.

این آزمایش غربالگری در سه ماه دوم بارداری فقط شامل آزمایش خون کواد مارکر یا غربالگری چهارگانه مادر است. برای انجام این آزمایش، احتیاجی به ناشتا بودن نیست. طی انجام این آزمایش ۴ شاخص کواد مارکر در خون مادر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

این چهار شاخص متشکل از بتا، پروتئین آلفا فیتو پروتئین و اینهیبین آ است. انجام این آزمایش باید حتما در آزمایشگاه معتبر انجام شود تا خطری مادر و جنین را تهدید نکند و نتیجه بدون خطا داشته باشد.

کلام پایانی

تمام مراحل بارداری حائز اهمیت هستند و مادر باردار باید به تمام این مراحل و هفته ها واقف باشد تا بستری مناسب برای رشد بهتر جنین خود فراهم کند. همین رشد آرام جنین طی هفته‌های مختلف است که در نهایت منجر به تجربه یک بارداری شیرین برای مادر می‌شود و جنینی تکامل یافته را به دنیا می‌آورد.

وضعیت جنین هفته شانزدهم بارداری در این مقاله به طور کامل برای مادران باردار و کسانی که قصد بارداری دارند، توضیح داده شد. اگر با شناخت کامل، وارد این مرحله و هفته از بارداری شوید، قطعا می‌توانید در انتهای بارداری احساس بهتری داشته باشید و کودک سالم خود را با آسودگی خاطر در آغوش بگیرید.