وضعیت جنین هفته پانزدهم بارداری

اطلاع از وضعیت جنین هفته پانزدهم بارداری نقش مهمی در بررسی سلامت او و پیشگیری از ایجاد مشکلات جدی و خطرناک دارد. پزشک با بررسی جنین در این هفته و در نظر گرفتن تمامی شرایط، می‌تواند به خوبی از سلامت جنین آگاه شده و در صورت هرگونه مشکل اقدامات پزشکی لازم را انجام دهد.

به طور کلی مادران در هفته پانزدهم بارداری در ماه چهارم هستند و تقریباً ۵ ماه زمان تا زایمان احتیاج دارند. در این مواقع جنین آن‌ها به سرعت در حال رشد است و اعضای مختلف او در حال شکل‌گیری هستند. به همین دلیل مادر باید مراقب سلامت جسمی و روحی خود باشد تا مشکلی برای جنین آن‌ ایجاد نشود. در ادامه این قسمت توضیحات بیشتری در مورد وضعیت جنین هفته پانزدهم بارداری در اختیار شما قرار می‌دهیم.

قد و وزن جنین در هفته پانزدهم بارداری

اولین و مهم‌ترین موضوعی که در مورد وضعیت جنین در هفته پانزدهم بارداری باید بررسی شود، قد و وزن جنین است. در این زمان جنین شما قدی به طول ۱۰ سانتی‌متر و وزنی نزدیک به ۷۵ گرم دارد. از هفته پانزدهم تا چند هفته بعد جنین به سرعت رشد کرده و قد و وزن او نیز بیشتر می‌شود.

در این زمان علاوه بر قد و وزن، اندام‌های داخلی بدن نیز شروع به رشد کرده و پوست بدن، ناخن‌ها، مو‌های بدن و به طور کلی تمامی اجزا و قسمت‌های مختلف داخلی و بیرونی رشد اصلی خود را ادامه می‌دهند.

تغییرات کلی و مهم جنین در هفته ۱۵ام حاملگی

قبل از پرداختن به مبحث اصلی به صورت جزئی، بهتر است در ابتدا با ویژگی‌ها و تغییرات مهم و کلی جنین در این هفته آشنا شوید. به طور کلی در هفته پانزدهم، شکل‌گیری صورت جنین به صورت تخصصی آغاز می‌شود و در این مواقع سیستم شنوایی او شروع به فعالیت می‌کند و می‌تواند برخی صدا‌های مبهم را از اطراف تشخیص دهد.

علاوه بر این، چشم‌ها نیز مسیر تکامل را طی کرده و می‌توانند برخی از پرتو‌های نور را تا مقدار بسیار کم تشخیص دهند. به احتمال زیاد بروز سکسکه نیز از اوایل هفته پانزدهم آغاز می‌شود. به دلیل اینکه جنین شما اندازه بسیار کوچک دارد حرکات او برای شما قابل احساس نیست و ممکن است طی هفته‌های بعد بتوانید به راحتی حرکات او را تشخیص دهید.

علاوه بر موارد ذکر شده، جوانه‌های چشایی در این زمان شروع به رشد می‌کنند و رابطه بین اعصاب چشایی و مغز پررنگ‌تر می‌شود. همچنین اجزای صورت مانند ابرو، پلک، مژه و مو‌ها شروع به تکمیل شدن می‌کنند.

 

در هفته پانزدهم شما می‌توانید جنسیت جنین خود را متوجه شوید.

یکی از هیجان انگیزترین موضوعات برای بسیاری از والدین، اطلاع از جنسیت جنینشان است. به احتمال زیاد در هفته پانزدهم شما با انجام سونوگرافی می‌توانید جنسیت جنین خود را متوجه شوید. در صورتی که وضعیت جنین هفته پانزدهم بارداری در حالت نرمال باشد، پزشک می‌تواند با انجام سونوگرافی جنسیت او را به شما بگوید.

البته در برخی مواقع به دلایل گوناگون این امکان وجود ندارد و جای هیچگونه نگرانی نیست. زیرا شما می‌توانید طی ماه‌های بعد و با انجام سونوگرافی مجدد، جنسیت جنین خود را متوجه شوید. ولی بیشتر مادران در ماه چهارم و نزدیک هفته پانزدهم می‌توانند متوجه جنسیت جنین خود شوند.

وضعیت کلیه و غده تیروئید جنین در هفته پانزدهم بارداری

یکی از موضوعات مهم در مورد وضعیت جنین هفته پانزدهم بارداری چگونگی کارکرد کلیه و غده تیروئید او است. فعالیت‌های ابتدایی کلیه در هفته‌های قبلی آغاز شده است و در هفته پانزدهم شروع به تکمیل شدن می‌کند به گونه‌ای که عملکرد سلول‌های کلیوی در ترشح ادرار کامل‌تر شده و اندازه آن‌ها نیز شروع به بزرگ شدن می‌کنند.

در مقابل فعالیت‌های غده تیروئید نیز در این ماه به صورت اصولی‌تر آغاز می‌شود و شروع به تولید هورمون‌های اصلی و رشد می‌کند. البته تا تکامل غده تیروئید و کلیه‌ها هنوز زمان زیادی باقی مانده است ولی شروع کار اصلی آن‌ها و تکاملشان مربوط به اوایل هفته پانزدهم است

وضعیت پوست جنین در هفته ۱۵ام

در هفته پانزدهم روی بدن جنین مو‌های بسیار نازکی وجود دارد که آن‌ها را با نام کرک‌های جنینی نیز می‌شناسند. البته در این زمان به تازگی مو‌ها و ابرو‌های جنین شروع به رشد می‌کنند. اما این‌ها همان مو‌های پس از تولد نیستند و ممکن است پس از گذشته مدتی دوباره مو‌های جدید جایگزین آن‌ها شود.

پوست بدن او بسیار نازک و نرم است که می‌توان به راحتی شریان‌هایی که در حال تشکیل شدن هستند را مشاهده کرد. علاوه بر این، میزان شفافیت پوست جنین به حدی است که می‌توان به راحتی اسکلت بدن را از روی پوست مشاهده کرد. تا زمان ضخیم‌تر شدن پوست و رویش مو‌های اصلی هنوز زمان زیادی نیاز است. به طور کلی وضعیت جنین هفته پانزدهم بارداری از لحاظ پوست و رویش مو‌ها هنوز در حال تکامل است.

وضعیت استخوان‌بندی جنین در هفته پانزدهم

به طور کلی از هفته‌های قبل تکمیل شدن استخوان‌بندی جنین شروع می‌شود و برخی از مهم‌ترین استخوان‌های بدن از جمله استخوان‌های بلند، ستون فقرات و استخوان جمجمه شروع به سفت شدن کرده‌اند.

با این حال در زمان شروع هفته پانزدهم شاهد سفت شدن برخی استخوان‌های اصلی بدن مانند استخوان دست و پا هستیم. در نظر داشته باشید وضعیت جنین هفته پانزدهم بارداری به گونه‌ای است که هر چقدر مادر کلسیم بیشتری مصرف کند، می‌تواند نقش مؤثری روی تکمیل و سفت شدن بیشتر استخوان‌های بدن داشته باشد و از ایجاد مشکلات اسکلتی برای جنین پس از تولد جلوگیری می‌کند.

وضعیت جفت جنین در هفته پانزدهم بارداری

جفت مهمترین و اصلی‌ترین راه ارتباطی بدن مادر و جنین است که در هفته پانزدهم تغییرات مهمی می‌کند. در این زمان جفت مرحله دوم رشد خود را آغاز کرده و تا چند روز ادامه می‌دهد. همچنین شریان‌های مارپیچی رحم باعث گشادتر شدن عروق خونی و افزایش ورود جریان خون به جفت می‌شوند که این موضوع سبب دریافت بیشتر مواد غذایی و مواد مغذی از بدن مادر می‌شود.

هر چقدر اندازه جنین افزایش پیدا می‌کند، حجم جفت نیز بیشتر می‌شود. در این زمان تمامی مواد از جفت عبور کرده و به بدن مادر می‌رسد. به همین دلیل بسیاری از پزشکان در این زمان به مادران باردار توصیه می‌کنند از مصرف غذایی مضر یا انواع دارو‌ها و مسکن‌ها خودداری کنند، زیرا این کار بدترین تأثیرات را روی سلامت مغز جنین می‌گذارد.

تأثیر ورزش و فعالیت‌های سبک روی وضعیت جنین هفته پانزدهم بارداری

در صورتی که پزشک صلاح بداند مادران باردار می‌توانند اقدام به انجام ورزش‌های کششی سبک یا پیاده‌روی کنند. انجام ورزش در بارداری نه تنها خطری نداشته بلکه می‌تواند تأثیرات مثبت فراوانی روی حفظ سلامت جنین و رشد بهتر مغز او داشته باشد. انجام ورزش در زمان بارداری می‌تواند سبب تنظیم فشار خون شده و همین موضوع از سقط جنین یا ایجاد مشکلات خطرناک برای مادر و جنین پیشگیری می‌کند.

همچنین به منظور تقویت عضلات لگن و داشتن زایمانی راحت، بهتر است به صورت مرتب و روزانه فعالیت‌های ورزشی سبک انجام دهید. موضوع مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که طبق تحقیقات انجام شده در چند سال اخیر روی مادران بارداری که به صورت روزانه ورزش می‌کردند و مادرانی که هیچگونه فعالیتی انجام نمی‌دادند، مادران محرک، نوزادانی سالم و باهوش‌تر داشتند.

پس اگر می‌خواهید فرزندانی سالم داشته باشید و طی روند بارداری و زایمان مشکلی برای شما ایجاد نشود، بهتر است در ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و سپس ورزش کردن را شروع کنید.

نقش تغذیه مناسب در هفته پانزدهم بارداری

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که می‌تواند تأثیر مستقیم روی وضعیت جنین هفته پانزدهم حاملگی داشته باشد تغذیه مادر در این دوران است. همانطور که گفته شد، در هفته پانزدهم مغز و قسمت‌های مختلف بدن شروع به رشد سریع می‌کنند. به همین دلیل مادران باید مراقب سلامت خود باشند و از بهترین و سالم‌ترین مواد خوراکی استفاده کنند.

مصرف انواع ویتأمین‌ها، مواد معدنی و اسید فولیک از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این، خوردن غذا‌های سالم، گوشت قرمز، تخم مرغ، انواع میوه‌ها مانند موز، سبزیجات تازه و مغز‌های خام، حبوبات، مواد غذایی حاوی آهن و مواد خوراکی حاوی اسید فولیک از جمله کلم و اسفناج از اهمیت بالایی برخوردار است. این مواد می‌تواند رابطه مستقیمی با رشد بهتر جنین و باهوش شدن او داشته باشد.

توجه داشته باشید در صورتی که پزشک برای شما ویتأمین تجویز کرد، حتماً باید سر موقع آن‌ها را میل کنید. پس برای بهبود وضعیت جنین هفته پانزدهم بارداری داشتن یک رژیم غذایی سالم و حذف مواد غذایی ناسالم و مضر را در اولویت قرار دهید.

اثرات منفی استرس روی جنین هفته پانزدهم

داشتن استرس زیاد در مادر می‌تواند تاثیرات منفی فراوانی روی وضعیت روحی و سلامت مغز جنین داشته باشد. در این هفته سلول‌های مغز در حال تکامل و شکل‌گیری هستند که قرار گرفتن مادر در محیط‌های پرتنش یا استرس فراوان می‌تواند روی رشد جنین نیز تاثیر مخرب بگذارد.

این تاثیرات حتی بعد از به دنیا آمدن در نوزاد نیز مشخص هستند به همین دلیل مادران باردار باید بتوانند در تمام طول بارداری خود مخصوصاً در هفته پانزدهم در شرایط روحی مساعد و آرامی قرار بگیرند.

چه مادرانی در هفته پانزدهم موظف به انجام سونوگرافی هستند؟

به طور کلی و در حالت معمول مادران در هفته پانزدهم بارداری سونوگرافی ندارند. ولی در صورتی که سابقه سقط جنین داشته‌اید یا در سه ماهه اول بارداری، جنین شما مشکلی داشته است، در هفته پانزدهم نیز موظف به انجام سونوگرافی هستید. با این کار پزشک می‌تواند وضعیت سلامت جنین شما را تشخیص دهد.

در برخی مواقع در هفته‌های پانزدهم، پزشک اقدام به تجویز آزمایش آمنیوسنتز می‌کند تا از این طریق بتواند برخی مشکلات ژنتیکی جنین را تشخیص دهد.

علامت در صورتی که مادر با مشکلات مداومی مانند خونریزی، درد شدید در ناحیه لگن سردرد و حالت تهوع شدید روبرو باشد، پزشک اقدام به بررسی وضعیت جنین از طریق انجام سونوگرافی می‌کند. پس در صورتی که پزشک صلاح بداند بهتر است هرچه سریعتر برای انجام سونوگرافی در این هفته اقدام کنید.

نکات مهم و تکمیلی درباره هفته پانزدهم بارداری برای سلامت جنین

یکسری نکات در مورد وضعیت سلامت جنین در هفته پانزدهم وجود دارد که اطلاع از آن‌ها برای مادران باردار ضروری است. این اطلاعات عبارت است از:

  1. در این زمان احتمال سقط زیاد است. پس، از فعالیت بیش از اندازه یا‌ایستادن‌های طولانی پرهیز کنید.
  2. مصرف بیش از اندازه مواد غذایی و اضافه وزن می‌تواند تأثیرات منفی روی رشد و سلامت جنین شما داشته باشد به همین دلیل بهتر است از هفته پانزدهم یا همان ماه چهارم وزن خود را کنترل کرده و از افزایش آن جلوگیری کنید.
  3. از قرار گرفتن در محیط‌های آلوده خودداری کنید. همانطور که گفته شد تمامی مواد از بدن مادر از طریق ناف و جفت به بدن جنین وارد می‌شوند. به همین دلیل در صورتی که مادر در هوای آلوده و کثیف قرار بگیرد این کار می‌تواند روی رشد جنین تأثیرات منفی گذاشته و حتی سبب سقط او شود.
  4. بهتر است از هفته‌های پانزدهم صحبت کردن با جنین خود را آغاز کرده و به صورت روزانه و مرتب با او صحبت کنید. این کار می‌تواند روی رشد بهتر جنین تأثیر گذاشته و سبب واکنش دادن او در هفته‌های بعد می‌شود.
  5. در هنگام شروع هفته پانزدهم، جنین شما می‌تواند از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده کند. به همین دلیل بهتر است استفاده از چربی‌های سالم را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  6. برای بهبود وضعیت جنین هفته پانزدهم بارداری بهتر است مصرف انواع سبزیجاتی که دارای برگ‌های سبز و تازه هستند را فراموش نکنید، زیرا این مواد خواص بیشماری برای جنین شما دارند.
  7. در این زمان بدن جنین شروع به تشکیل و ساخت غلاف میلین در اطراف سلول‌ها و طناب عصبی می‌کند که شما باید کاملاً مراقب سلامت خود باشید و از استرس، اضطراب و نگرانی‌های بیش از اندازه دوری کنید.

کلام پایانی وضعیت جنین در هفته پانزدهم حاملگی

در هفته پانزدهم، جنین رشد اصلی خود را شروع کرده و هر چقدر مادران باردار بتوانند اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند می‌توانند بهتر مراقب جنین خود باشند و سلامت او را مدیریت کنند.

پس بهتر است بررسی مرتب شرایط جنین را در این هفته در اولویت قرار داده و کار‌هایی انجام دهید که به رشد و سلامت او بیشترین کمک را می‌کند. بررسی همه جانبه وضعیت جنین هفته پانزدهم حاملگی از موارد مهم و ضروری به حساب می‌آید که توجه ویژه به آن نقش مهمی در افزایش سلامت جنین و پیشگیری از ایجاد هرگونه مشکل یا آسیب برای او دارد.