وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری

یکی از خاص‌ترین هفته‌های طول دوره بارداری، هفته پانزدهم است. وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری به گونه‌ای است که می‌توان گفت بدن او به سرعت در حال تغییر است. بدن مادر دارد خود را برای شرایطی آماده می‌کند که فرزند دلبندش برای رشد و تکامل احتیاج دارد. این تغییرات می‌تواند با علائم آزاردهنده ناخواسته‌ای همراه باشد. برخی از این علائم شامل احساس تشنگی مکرر، سرگیجه، احساس دفع ادرار کمتر از سایر دوره‌ها، سردرد و احساس خشکی در دهان و چشم است.

البته این علائم عموما به دلیل از دست دادن مایعات ایجاد می‌شوند که توصیه می‌کنیم با مصرف مایعات فراوان به عملکرد صحیح متابولیسم خود کمک کنید. ضمن اینکه مصرف مایعات زیاد به وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری کمک می‌کند. خطر عفونت ادراری را که در دوران بارداری شایع است، کاهش می‌دهد.

کمک زیادی به عملکرد سالم روده‌‌های شما می‌کند و تاثیر تسهیل‌کننده‌ای بر هضم غذا دارد. همچنین چون در هفته پانزدهم بارداری، رحم مادر بیشتر نمایان می‌شود و تعادل هورمونی در بدنش تغییر می‌کند، لذا طبیعی است که نسبت به بسیاری از موارد حساسیت بالایی داشته باشید. همینطور علائم بارداری در سه ماهه اول می‌تواند خفیف‌تر باشد و از برخی جهات در مقایسه با سه ماهه اول، پریود راحت‌تری را تجربه کنید. با این حال ما در ادامه این مقاله از سیناکر قصد داریم تا وضعیت مادر را در هفته پانزدهم بارداری بررسی کنیم. پس همراه ما باشید.

در هفته پانزدهم بارداری چه اتفاقی برای مادر می‌افتد؟

در هفته پانزدهم بارداری، شکم با رشد کودک و ساختارهای اطراف او مانند کیسه آمنیوتیک و مایع آمنیوتیک شروع به رشد می‌کند. درد گهگاهی ممکن است در کناره‌های شکم احساس شود که شروع به آشکار شدن می‌کند. لذا برای تسکین این درد می‌توانید کمی پاهای خود را بلند کرده و استراحت کنید. اصولا وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری در شرایطی قرار دارد که خارش پوست شروع می‌شود.

برای تسکین خارش، استفاده از مرطوب‌کننده بدون عطر در ناحیه شکم، پوشیدن لباس‌های نخی و گرفتن دوش آب سرد ممکن است مفید باشد. البته در شرایطی که خارش بسیار شدید و غیرقابل تحمل می‌شود، بخصوص در شب، لازم است با پزشک مشورت کنید. در موارد نادر خارش روی پوست ممکن است به دلیل بیماری کبدی به نام یرقان باشد. با این حال نباید فراموش کرد که در اکثر قریب به اتفاق زنانی که در دوران بارداری دچار خارش پوستی می‌شوند، علت آن تغییرات هورمونی است.

در وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری، جریان خون در ناحیه لگن، جایی که رحم و تخمدان‌ها در آن قرار دارند افزایش می‌یابد. در نتیجه ترشحات واژن بیشتر می‌شود که به آن لکوره (Leukorrhea) می‌گویند. لکوره به محافظت از واژن در برابر عفونت کمک می‌کند. لذا اگر در ترشحات واژن شاهد ترشحات بد بو، تغییر رنگ یا تغییر در بافت بودید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. عفونت واژن حتی می‌تواند عفونت قارچی را نیز به همراه داشته باشد.

علائم رایج هفته پانزدهم بارداری مادر چیست؟

علائم مختلفی ممکن است در وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری رخ دهد. هرچند که تعداد و شدت علائم تجربه شده در زنان متفاوت است. با این حال ما برخی از مهم ترین این علائم را در این بخش معرفی می‌کنیم که عبارت است از:

  • گرفتگی عضلات پا و کشاله ران

از جمله علائم رایج در وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری، گرفتگی عضلات پا هست. برخی از زنان گرفتگی‌هایی را تجربه می‌کنند که به اندازه کافی شدید است که آن‌ها را در شب بیدار می‌کند. به علاوه می‌توان به درد کشاله ران اشاره کرد که به دلیل کشش رباط‌ها و عضلات متصل‌کننده رحم به شکم ایجاد می‌شود. اما با این حال برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا می‌توانید با انجام تمرینات پا در طول روز از آن بکاهید. به عنوان مثال می‌توانید این تمرین را انجام دهید و به‌طور متناوب ۳۰ بار روی انگشتان پا و سپس روی پاشنه بلند شوید.

  • سرگیجه و احساس غش

از دیگر شکایات رایج در وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری، سرگیجه و احساس غش است. شکایت از سرگیجه ممکن است به دلیل فشار خون پایین، تغییرات هورمونی، دمای شدید یا کاهش مقادیر آهن رخ دهد. برای رفع آن نیز می‌توان اگر در حالت نشسته یا درازکشیده هستید، بلند شوید. یا اگر در حالت درازکشیده احساس غش کردید به پهلو بچرخید. همچنین سعی کنید همیشه با نوشیدن مایعات زیاد هیدراته بمانید.

  • گرگرفتگی

میزان خون پمپاژشده توسط قلب در دوران بارداری افزایش می‌یابد. لذا هنگامی که این وضعیت با تغییرات هورمونی همراه شود، زنان باردار ممکن است گرگرفتگی غیر قابل تحملی را تجربه کنند. لذا برای جلوگیری از این حالت می‌توانید لباس گشاد و قابل تنفس بپوشید. دوش گرفتن مکرر هم مناسب است.

  • بروز سردرد

همچنین بروز سردرد می‌تواند یکی دیگر از حالات وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری باشد. لذا برای رفع آن می‌توانید استراحت کافی داشته باشید، مایعات زیاد بنوشید تا هیدراته بمانید یا از روش‌های ارامش‌بخش مثل ورزش یوگا استفاده کنید.

  • سوء هاضمه و سوزش سر دل

از دیگر علائم وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری، سوء هاضمه و سوزش سر دل است. دلیل این وضعیت تغییرات هورمونی و بزرگ شدن رحم است که با پیشرفت بارداری به معده فشار وارد می‌کند. لذا زنان بارداری که مشکلات سوء هاضمه دارند می‌توانند برای کاهش شکایات خود از غذاهایی که این حالت را تشدید می‌کند، مانند شکلات، غذاهای تند و آب‌ میوه اجتناب کنند. همچنین درست نشستن هنگام غذا خوردن، خوردن مکرر اما در وعده‌های کوچک و قطع غذا خوردن حداقل ۳ ساعت قبل از خواب به این موضوع کمک می‌کند.

  • بروز تورم در دست‌ها و پاها

چون در دوران بارداری بدن شروع به حفظ اب بیشتری می‌کند، این وضعیت باعث بروز تورم در دست‌ها و پاها می‌شود. لذا برای جلوگیری از آن می‌توانید از ایستادن طولانی جلوگیری کنید یا هر روز ۳۰ دقیقه پاهای خود را در موقعیتی بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

  • یبوست

اصولا یبوست یکی از علائم رایج در ابتدا و انتهای بارداری است و در وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری نیز ممکن است این علائم وجود داشته باشد. برای جلوگیری از آن می‌توانید به مقدار کافی فیبر و سبزیجات، میوه‌ها  یا غلات و حبوبات مصرف کنید. همینطور فعال ماندن یا نوشیدن آب فراوان هم موثر است.

آیا مادر می‌تواند حرکات کودک در هفته پانزدهم را احساس کند؟

در هفته پانزدهم بارداری، اندازه کودک به اندازه یک سیب است. قد نوزاد در این هفته تقریبا ۱۲ سانتی‌متر و وزن آن تقریبا ۸۵ گرم است. اما با این حال وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری در شرایطی است که می‌توان گفت هنوز زود است تا حرکات نوزاد در این هفته احساس شود. هرچند که نوزاد برای اولین بار شروع به شنیدن صداها می‌کند و می‌تواند صدای قلب و روده یا صدای خارجی مادر را بشنود. اصولا حرکات نوزاد معمولا از هفته ۱۷ تا ۲۰ بارداری رخ می‌دهد و طی هفته‌های بعدی قابل احساس می‌شود.

خطرات بارداری در هفته پانزدهم

در سه ماهه دوم بارداری که شامل هفته پانزدهم می‌شود، زنان باردار باید با توجه به سابقه پزشکی و شرایط ژنتیکی که ممکن است برای نوزاد مشکل ایجاد کند، بررسی شوند. سه ماهه دوم دوره‌ای است که اندام‌های حیاتی کودک مانند قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها و مغز فعال می‌شوند. بنابراین در این دوره باید عملکرد اعضای بدن نوزاد با سونوگرافی کنترل شود. به علاوه وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری در شرایطی است که‌ احتمال سقط جنین کمتر از سه ماهه اول است. با این حال عفونت‌ها، ناهنجاری‌های ساختاری در جفت یا رحم می‌توانند باعث سقط جنین شوند.

اما شایع‌ترین عارضه وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری، نارسایی دهانه رحم است. ساختاری است که رحم و واژن را به هم متصل می‌کند. اگر دهانه رحم ضعیف‌تر و ضعیف‌تر از آنچه باید باشد، به آن نارسایی دهانه رحم می‌گویند. در سه ماهه دوم، افزایش اندازه نوزاد ممکن است باعث گشاد شدن دهانه رحم شود و منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود. لذا هنگامی که نارسایی دهانه رحم به موقع تشخیص داده شود، با درمان مناسب می‌توان از موقعیت‌های نامطلوب جلوگیری کرد.

دردهای هفته پانزدهم بارداری چیست؟

همانطور که کودک رشد می‌کند، رحم نیز در حال رشد است. این ممکن است در وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری باعث درد کمر شود و ضعف و خستگی نیز ممکن است در این هفته‌های بارداری در مادر دیده شود.

تغذیه مادر در هفته پانزدهم بارداری چگونه باید باشد؟

در هفته پانزدهم بارداری باید رژیم غذایی سالم و متعادل را ادامه دهید. میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و از سلامت روده حمایت می‌کنند. در حالی که شیر، پنیر و ماست، کلسیم را تامین می‌کنند که برای استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مهم است، گوشت و محصولات غلات کامل نیاز آهن بدن را تامین می‌کند. مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی که باید در طول دوره بارداری استفاده شوند نیز باید تحت نظر پزشک مصرف شود. نوشیدن مایعات زیاد در طول بارداری مهم است.

آیا مادر می‌تواند در هفته پانزدهم بارداری دارو مصرف کند؟

به‌طور کلی مادر باید از مصرف دارو در طول دوره بارداری خودداری کند. هرچند مصرف برخی مسکن‌ها با نظر پزشک بلامانع است. همینطور تزریق واکسن آنفلوآنزا در دوره بارداری، از جمله در وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری بلامانع و بی‌خطر است.

تمرینات مادر در هفته پانزدهم بارداری

ورزش به وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری کمک می‌کند تا بارداری سالم‌تری داشته باشد. از این رو پیاده‌روی‌های سبک را می‌توان در هفته پانزدهم انجام داد. ورزش‌های پیلاتس و یوگا از جمله ورزش‌هایی هستند که مادر باردار می‌تواند انجام دهد. البته این تمرینات باید زیر نظر پزشک انجام شود و مادر را خسته نکند.

کلام پایانی

بارداری دوران هیجان و استرس است. در این دوره والدین آینده تلاش زیادی می‌کنند تا مطمئن شوند که همه چیز به خوبی پیش می‌رود. بخصوص وضعیت مادر هفته پانزدهم بارداری که در یک دوره مهم از بارداری قرار دارد. در این دوره قطعا تغییرات زیادی در مادر باردار مشاهده می‌شود که اعم از درد در اطراف شکم، ترشحات سفید رنگ واژن، سرگیجه و سردرد و غیره که ما کوشیدیم تا در این مقاله به مهمترین آن‌ها بپردازیم.