وضعیت مادر هفته چهاردهم بارداری

بارداری یک روند معجزه آسا است که آرزوی بسیاری از زنان برای بچه‌دار شدن را محقق می‌کند. در این میان اما مادران سهم بسزایی در گذراندن آرام و موفقيت‌آميز این فرآیند دارند. مادران باید هفته به هفته اطلاعات کسب کنند تا بارداری راحت و سالمی داشته باشند. اطلاعاتی که می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا به درستی با مشکلات دوره بارداری مواجه ‌شوند. با این حال وضعیت مادر هفته چهاردهم بارداری به شکلی است که می‌توان گفت شکم او بزرگ شده است. البته شاید این بزرگی از بیرون شبیه یک برجستگی کوچک دیده شود.

این برجستگی باعث کشیدگی عضلات و رباط‌های شکمی شده است که سبب می‌شود تا احساس درد شدید در ناحیه شکم داشته باشید. هفته چهاردهم بارداری دوران بسیار مهمی برای مادران باردار است که در طی آن رشد کودک به سرعت ادامه دارد. در این دوره درد شدید، استفراغ و غیره از علائم شایع آن نیستند. با آغاز سه ماهه دوم، شما شروع به احساس انرژی و کاهش خستگی می‌کنید.

در مادران باردار حساسیت سینه‌ها نسبت به هفته‌های اول کاهش می‌یابد. اما رشد سینه‌ها ادامه دارد. در حالی که ممکن است افزایش اشتهای شما مشاهده گردد، استفراغ و حالت تهوع نیز ممکن است کاهش یابد. همچنین گرفتگی مجرای بینی و واریس نواحی مختلف، از جمله علائم این هفته‌ بارداری است. با این حال ما در این مقاله قصد داریم تا به‌طور مفصل به وضعیت مادر هفته چهاردهم بارداری بپردازیم. پس با سیناکر همراه باشید.

چه تغییراتی در وضعیت مادر هفته چهاردهم بارداری رخ می‌دهد؟

از این هفته کودک شما در آغاز ماه چهارم است. لذا از آنجایی که در سه ماهه دوم بارداری هستید، مانند سه ماهه اول از شر برخی علائم مثل استفراغ و حالت تهوع خلاص خواهید شد. خروپف و گرفتگی بینی نیز ممکن است در وضعیت مادر هفته چهاردهم بارداری رخ دهد و عوارض عجیبی داشته باشد. با این انسداد ممکن است مشکلاتی در پمپاژ همگن خون به بدن ایجاد شود و در نتیجه همه این موارد دچار خونریزی بینی شوید. این موضوع هرچند منجر به ناراحتی شما می‌شود، اما لازم نیست به آن مشکوک شوید یا نگران باشید. همینطور درد رباط گرد که از هفته چهاردهم بارداری خود را نشان می‌دهد، گاهی اوقات برای مادران باردار دردناک است.

وضعیت مادر هفته چهاردهم بارداری در شرایطی است که هفته‌ای پرانرژی، سالم، بدون حالت تهوع صبحگاهی و بدون اثری از خستگی دارد. تغییرات ناگهانی و نوسانات خلقی عمدتا در این هفته ناپدید می‌شوند. نیاز به توالت رفتن نسبت به هفته‌های گذشته کاهش یافته است. حتی اگر سینه‌ها هنوز خیلی بزرگ باشند، حساسیت آن‌ها کاهش می‌یابد. مادران باردار ممکن است در شب دچار گرفتگی عضلات پا شوند. زیرا رحم بیش از حد رشد می‌کند و با فشار به لگن، به رگ‌های پا فشار می‌آورند. همچنین به دلیل انبساط رحم و کشیده شدن بافت‌های همبند و عضلانی، هر از چندگاهی ممکن است درد کشاله ران احساس شود.

باز هم بواسیر ممکن است با بزرگ شدن رحم در مادر هفته چهاردهم بارداری رخ دهد. اگرچه علائم در این هفته کاهش یافته است، احتمالا شاهد تنگی نفس باشید. دو سوم زنان باردار شاهد این وضعيت هستند. علاوه بر این ممکن است لکه‌های کوچکی روی پوست شما ظاهر شود و ممکن است تیره شدن رنگ خال‌هایتان را مشاهده کنید. برخی از مادران باردار نیز ممکن است دچار نفخ، مشکل در هضم و گاز معده را تجربه کنند. تورم خفیف در پا و مچ نیز ممکن است در این هفته شروع شود. همینطور احتمال ترشحات واژن نیز وجود دارد که اگر دارای علائمی مثل بوی بد یا خارش و سوزش بود باید به پزشک اطلاع دهید.

تغذیه مادر در هفته چهاردهم بارداری چگونه باید باشد؟

وضعیت مادر هفته چهاردهم بارداری در شرایطی است که‌ حتما می‌بایست از پروتئین در رژیم غذایی استفاده کند. در دوره اول بارداری، شکم بزرگ می‌شود و سیستم هضمی در این دوره شروع به کار می‌کند. لذا همراه با مواد غذایی حاوی پروتئین حیوانی، لوبیا و مغزها باید به رژیم غذایی اضافه شوند. در هفته چهاردهم بارداری، مصرف مواد غذایی متعادلی مانند هویج، سیب‌زمینی، کلم، آناناس و کیوی توصیه می‌شود.

همچنین مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌ها مانند نان، جو و جو دوسر نیز باید در نظر گرفته شوند. به علاوه مادران باردار می‌بایست از الکل و سیگار دوری کنند و مصرف محصولات لبنی غیر پاستوریزه، گوشت فرآوری شده، گوشت خام و فراورده‌های گوشتی اجتناب نمایند.

هفته چهاردهم بارداری مادر ماه چندم است؟

این تصور رایج و غلط در بیشتر جوامع وجود دارد که بارداری ۹ ماه طول می‌کشد. در صورتی که تصور نادرستی است و بارداری تقریبا ۴۰ هفته به طول می‌انجامد. به همین دلیل پزشکان، بارداری را بر اساس هفته‌ها ارزیابی کرده و معاینات را انجام می‌دهند. ضمن اینکه کنترل رشد بارداری هفته به هفته آسان‌تر و قابل درک‌تر است. به این ‌ترتیب بارداری به فواصل زمانی کمتری تقسیم می‌شود و پیگیری آن آسان‌تر می‌گردد. هفته چهاردهم بارداری معادل ۳ ماه و ۸ روز است. یعنی مادر در ماه چهارم است. هفته ۱۴ بارداری مصادف با سه ماهه دوم است و این دوره را سه ماهه دوم می‌نامند.

اندازه شکم مادر هفته چهاردهم بارداری

اگرچه شکم مادر در هفته چهاردهم نسبت به هفته‌های گذشته بیشتر دیده می‌شود، اما هنوز آنقدر رشد نکرده است که از بیرون مورد توجه قرار گیرد. تقریبا اندازه یک کیوی است و برای قابل مشاهده بودن رحم کافی نیست. اما در هفته چهاردهم، مادر ممکن است متوجه شود که برخی شلوارها و لباس‌هایش تنگ است. دلیل این امر رشد نوزاد در رحم و افزایش وزن توسط مادر است.

مادر چه آزمایشاتی در هفته چهاردهم بارداری انجام می‌دهد؟

آزمایشاتی وجود دارد که باید در سه ماهه اول بارداری انجام داد. هفته ۱۱ تا ۱۴ بارداری در طول معاینه اولتراسوند یک آزمایش دوگانه انجام می‌شود که شامل اندازه‌گیری شفافیت نوکال نوزاد، بررسی استخوان بینی و غربالگری از نظر سندرم داون است. علاوه بر این وضعیت مادر باردار هفته چهاردهم بارداری در شرایطی است که‌ مقادیر بتا در PAPP-A و HCG نمونه خون گرفته شده از مادر باردار بررسی می‌شود. با این سونوگرافی و آزمایش خون، خطر ابتلا به سندرم داون و سایر ناهنجاری‌های کروموزومی ارزیابی می‌گردد و تشخیص داده می‌شود.

همچنین دوره زمانی ایده‌آل برای تست غربالگری دوگانه بین هفته‌های ۱۱ تا ۱۴ بارداری است. با تست غربالگری شفافیت نوکال، درجه شفافیت مایع انباشته شده در پشت گردن نوزاد اندازه‌گیری می‌شود. این شفافیت ناشی از مایع پشت گردن نوزاد پس از هفته چهاردهم کاهش می‌یابد. با این حال تست دوتایی که معمولا در هفته دوازدهم ایده‌آل است، بعد از هفته چهاردهم بارداری انجام نمی‌شود. بنابراین مادر باردار باید این آزمایشات را نهایتا تا هفته چهاردهم بارداری انجام دهد.

رابطه جنسی مادر در هفته چهاردهم بارداری

این سوالی است که ممکن است برای هر مادر بارداری در این هفته از بارداری یا در طول دوره بارداری پیش بیاید. از این رو در وضعیت مادر هفته چهاردهم بارداری باید بگوییم که اگر برای مادر باردار مشکلی پیش نیامده باشد که پزشک آن را منع کرده باشد، مانعی ندارد. زیرا در مواردی نظیر مشکلات جفت یا خطر زایمان زودرس، ممکن است پزشک رابطه جنسی را ممنوع کند.

خونریزی در هفته چهاردهم بارداری طبیعی است؟

خونریزی در هر مرحله‌ای از بارداری مادر به یک وضعیت خطرناک اشاره دارد. بخصوص در هفته چهاردهم بارداری که مورد انتظار نیست. لذا در صورت بروز خونریزی در طی این هفته باید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید و آزمایشات لازم از جمله کنترل سونوگرافی انجام شود.

به چه مواردی در هفته چهاردهم بارداری توجه کنیم؟

اکنون که سه ماهه اول پرخطر را پشت سر گذاشته‌اید، می‌توانید ورزش را شروع کنید. فراموش نکنید که ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. همچنین وضعیت مادر هفته چهاردهم بارداری به گونه‌ای است که ورزش این امکان را می‌دهد تا گردش خون را در بدن خود افزایش دهد و در نتیجه میزان اکسیژنی که به نوزاد می‌رسد افزایش یابد. ورزش برای کاهش درد قسمت‌های مختلف بدن مفید است. ضمن اینکه احساس نفخ را نیز کاهش می‌دهد. می‌توانید تمرینات سبک را برای ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در روز، حداقل ۳ تا ۴ روز در هفته انجام دهید. ایده‌آل‌ترین ورزش‌ها در دوران بارداری شامل پیاده‌روی، شنا و یوگا هستند. اصولا ورزش به شما این امکان را می‌دهد تا بارداری راحت‌تری داشته باشید.

البته ورزش می‌تواند باعث شود تا زایمان و دوره پس از زایمان راحت‌تری نیز داشته باشید. به علاوه چون ممکن است مادران باردار در این هفته هنوز احساس خوبی نداشته باشند، ورزش تا حدی بتواند روحیه‌بخش باشد. ضمن اینکه وضعیت مادر هفته چهاردهم بارداری در شرایطی قرار می‌گیرد که ممکن است نیاز به پیگیری بیشتر یا افزایش وزن داشته باشید و همینطور به استراحت و غذای بیشتری نیاز پیدا کنید. با این حال باید مواد معدنی و ویتامین‌های بیشتری با نظر پزشک مصرف کنید و بیشتر مراقب خود باشید.

کلام پایانی

سه ماهه دوم بارداری را می‌توان به عنوان ماه عسل بارداری دانست. زیرا بیشتر ناراحتی‌های مادر در هفته‌های قبل از بین رفته است. با این حال مادر در اوایل سه ماهه دوم بارداری قرار دارد. در این هفته از بارداری بسیاری از علائم بارداری نظیر تهوع و استفراغ ممکن است کاهش یابند و مادر احساس بهبودی کند. همچنین جنین در این مرحله در حال رشد است و اندام‌های مختلف بدنش شکل می‌گیرند. لذا مادر باید به تغذیه سالم و متنوع توجه کند و به مراقبت‌های پیش‌زایمانی خود ادامه دهد. بر این اساس ما در این مقاله کوشیدیم تا به شرح وضعیت مادر هفته چهاردهم بارداری بپردازیم و به نکات و موارد مورد نیاز مادران باردار در این هفته اشاره کنیم.