وضعیت جنین هفته چهاردهم بارداری

هفته چهاردهم بارداری که در اصل اوایل ماه چهارم بارداری نیز به حساب می‌آید یکی از حساس‌ترین ماه‌های حاملگی برای خانم‌ها است. آن‌ها وظیفه دارند ابعاد مختلف تکامل جنینشان را بدانند تا بتوانند بهترین اقدامات را برای رشد سریع‌تر و حفظ سلامت او انجام دهند. به طور کلی می‌توانیم بگوییم وضعیت جنین هفته چهاردهم بارداری به گونه‌ای است که بیشتر اندام‌های داخلی در حال رشد کردن هستند.

جنین در این زمان به سرعت در حال وزن‌گیری است و مادران باردار موظف به حفظ سلامت جسمی و روحی خود هستند تا به جنین آسیبی وارد نشود. در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در مورد جنین در هفته چهاردهم بارداری در اختیار شما قرار داده و وضعیت کلی و تکامل و رشد جنین را بررسی می‌کنیم.

قد و وزن جنین در هفته چهاردهم بارداری

مهم‌ترین موضوعی که در ابتدا باید در مورد وضعیت جنین بررسی کنیم، قد و وزن او است. در این زمان جنین شما در حالت جمع شده مانند یک آلوی زرد است. قد او ۸ تا ۹ سانتی‌متر بوده و وزنی بین ۴۳ تا ۴۵ گرم دارد.

در این زمان گردن جنین شروع به تشکیل و تکامل کرده و دیگر سر او به‌شانه‌هایش متصل نیست. همین موضوع نشان دهنده این است که جنین شما به سرعت، در حال تکامل یافتن و قد کشیدن است. به همین دلیل شما باید تمامی اقدامات لازم برای رشد او را فراهم کنید.

گاهی مواقع پس از انجام سونوگرافی در این هفته ممکن است متوجه شوید که قد و وزن جنین شما از حالت طبیعی بسیار کمتر یا بیشتر است که اصلاً جای نگرانی نیست و نوزادانی با وزن و قد غیر استاندارد نیز، شانس زنده ماندن دارند.

وضعیت قلب، ریه‌ها و کلیه‌های جنین در هفته ۱۴ام

بررسی وضعیت جنین هفته چهاردهم بارداری از نظر اعضای داخلی بدن نیز اهمیت فراوانی دارد. در این زمان ضربان قلب جنین حدوداً دو برابر ضربان قلب مادر است و میزان قوی بودن آن به حدی زیاد است که به راحتی با دستگاه سونوگرافی شنیده می‌شود. در این زمان اگر قلب جنین مشکلی داشته باشد به راحتی می‌توان آن ‌را تشخیص داد.

در هفته چهاردهم، ریه‌های جنین درون مایع آمنیوتیک تنفس کرده و این مایع برای کارکرد صحیح دستگاه تنفس بسیار ضروری است. در اوایل هفته چهاردهم جنین قادر به انجام رفلاکس بلع است و می‌تواند به آسانی مایع آمنیوتیک را خورده و این مایع به صورت ادرار از کلیه‌ها دفع می‌شود.

به طور کلی علاوه بر قلب، ریه و کلیه‌ها، بیشتر اعضا و جوارح داخلی کودک کار تخصصی خود را شروع کرده و تا نزدیک به تولد جنین به تکمیل شدن خود ادامه می‌دهند.

وضعیت رشد بدن جنین در هفته چهاردهم

بدن جنین در هفته چهاردهم شروع به رشد کردن و قد کشیدن می‌کند. در این زمان بازو‌های او نسبت به بخش‌های دیگر بدنش بزرگتر است. علاوه بر این، جنین شما پا‌هایی نزدیک به ۱۴ میلیمتر دارد که نسبت به ماه‌های قبل کمی بزرگ شده‌اند و اندکی زمان احتیاج است تا نسبت به دیگر بخش‌های بدن به تناسب لازم برسند.

در این هفته او می‌تواند به خوبی انگشتان خود را جمع کرده و مشتش را گره کند. مو‌های بسیار نازک و کرک مانند در این زمان روی بدن رشد کرده و می‌توان به راحتی حالت چهره جنین را که اخم کرده است یا خوشحال است، تشخیص داد.

همچنین پوست او نیز در این هفته بسیار نازک بوده به طوری که می‌توان اسکلت جنین و رگ‌هایی که به تازگی شروع به تشکیل شدن می‌کنند را مشاهده کرد. در مورد وضعیت جنین هفته چهاردهم بارداری از لحاظ تکان خوردن باید بگوییم که جنین شما به حدی کوچک است که نمی‌توانید به راحتی حرکت او را تشخیص دهید.

با این حال نگران سلامت او نباشید و در صورتی که پزشک صلاح بداند می‌توانید با انجام سونوگرافی، از سالم بودن او و رشد منظم قسمت‌های مختلف بدنش مطمئن شوید.

وضعیت جنسیت جنین در هفته چهاردهم

به طور کلی جنسیت جنین از همان اول تشکیل نطفه مشخص می‌شود ولی از اوایل هفته چهاردهم عملکرد اندام‌های جنسی و تکامل آن‌ها رشد چشمگیری پیدا می‌کند. به همین دلیل پزشک می‌تواند به راحتی جنسیت او را تشخیص دهد. در این زمان تخمدان جنین دختر در حال حرکت کردن از شکم به سمت لگن بوده و در بدن نوزادان پسر نیز پروستات به سرعت تکامل و رشد پیدا می‌کند. در اغلب مواقع با انجام سونوگرافی در هفته‌های چهاردهم تا هجدهم می‌توان به آسانی جنسیت جنین را تشخیص داد.

وضعیت جفت در هفته ۱۴ام بارداری

برای اینکه بهتر بتوان وضعیت جنین هفته چهاردهم بارداری را مشخص کرد باید میزان رشد و تکامل جفت او را نیز بررسی نمود. در این زمان جفت به طور کامل مجهز شده و در آن شبکه‌ای از عروق خونی شکل گرفته‌اند. این کار باعث می‌شود تا جفت بتواند وظیفه خود یعنی تغذیه جنین و ایجاد هورمون‌ها را به طور کامل انجام دهد.

در این زمان بند ناف جنین به طور کامل تکمیل شده و دارای سه رگ خونی شامل دو شریان و یک ورید است. ورید دارای خون تمیز، مواد مغذی و اکسیژن فراوان است که آن‌ها را به جنین می‌رساند و رگ‌های شریانی، مواد زائد و دی اکسید کربن را از بدن جنین خارج کرده و آن‌ها را به سمت جفت می‌برند.

یکی از موضوعات مهمی که امروزه در علم پزشکی بررسی می‌شود این است که مواد غذایی که مادر مصرف می‌کند یا استعمال انواع الکل، مواد مخدر و دارو‌ها به سرعت از جفت عبور کرده و تأثیرات مستقیمی روی جنین می‌گذارد. به همین دلیل مادر باید مراقب مواد خوراکی یا غذایی که وارد بدن خود می‌کند باشد.

علائم سقط جنین در هفته چهاردهم که باید جدی گرفته شود.

گاهی مواقع احتمال سقط جنین در هفته چهاردهم وجود دارد که مادران باردار باید علائم آن را جدی گرفته و در صورت مشاهده، هرچه سریع‌تر به بیمارستان یا نزد پزشک مراجعه کنند. گاهی مواقع مشاهده یک سری علائم و اقدام به موقع از خطر سقط جنین یا تهدید سلامت مادر جلوگیری می‌کند.

در ادامه مهم‌ترین علائمی که پس از مشاهده شما باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید را معرفی می‌کنیم:

  • خونریزی شدید واژینال
  • احساس درد شدید در ناحیه لگن
  • ضعف و سرگیجه شدید
  • تپش قلب
  • تنگی نفس
  • سردرد
  • احساس خستگی زیاد
  • رنگ پریدگی یا زردی در لب‌ها، پلک‌ها و در نوک انگشتان
  • خروج بافت و لخته از واژن
  • گرفتگی شدید و غیر قابل تحمل در شکم، لگن یا کمر

تأثیر ورزش و فعالیت‌های روزانه روی بهبود وضعیت جنین هفته چهاردهم بارداری

در دوران بارداری و در ماه‌های مختلف، استرس می‌تواند بیشترین تأثیر منفی را روی جنین بگذارد. به همین دلیل در هفته چهاردهم که هنوز زمان زیادی به زایمان باقی مانده، بهتر است روحیه خود را سرزنده نگه داشته و از افسردگی و ناراحتی دوری کنید.

علاوه بر این، انجام ورزش و فعالیت‌های سبک با مشورت پزشک می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت شما و جنینتان داشته باشد. ورزش کردن رابطه مستقیمی با آزادسازی هورمون اپی نفرین داشته و از این طریق می‌تواند احساس بهتری در شما به وجود بیاورد. همچنین میزان اکسیژن بدن را افزایش داده که این خود برای جنین شما بسیار مفید است.

قبل از انجام هرگونه حرکات ورزشی بهتر است در ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و در صورتی که او اجازه دهد حرکات کششی سبک و مناسب دوره بارداری را انجام دهید. علاوه بر این، راه رفتن در آب یا پیاده‌روی می‌تواند تأثیرات مثبت بیشماری روی رشد بهتر و سلامت جسم و روح جنین شما داشته باشد. پس بهتر است برای بهبود وضعیت جنین هفته چهاردهم بارداری فعالیت و تقویت روحیه را فراموش نکنید.

آیا انجام سونوگرافی یا آزمایش در هفته چهاردهم بارداری ضروری است؟

معمولاً در هفته چهاردهم بارداری، سونوگرافی یا آزمایش برای شما تجویز نمی‌شود اما اگر در هفته‌های قبل مانند هفته ۱۲ یا ۱۳ پزشک مورد مشکوکی ببیند، ممکن است دوباره در هفته چهاردهم نیز برای شما آزمایش یا سونوگرافی تجویز کند.

در این زمان برای بررسی وضعیت جنین هفته چهاردهم بارداری و اطمینان از سلامت او نیاز است تا شما هرچه سریع‌تر برای انجام سونوگرافی یا آزمایشات ذکر شده اقدام کنید. در نظر داشته باشید عدم اهمیت این موضوع می‌تواند مشکلات فراوانی برای شما یا جنینتان به وجود بیاورد.

در این مواقع ممکن است با انجام یکسری آزمایش یا سونوگرافی بتوان جلوی سقط جنینی یا مشکلاتی مانند عدم رشد برخی از اندام‌های داخلی جنین را گرفت. پس در صورتی که پزشک صلاح بداند بهتر است در این هفته نیز برای انجام آزمایش یا سونوگرافی اقدام کنید.

نقش شرکت در کلاس‌های آمادگی زایمان روی سلامت و وضعیت جنین هفته چهاردهم بارداری

در صورتی که در اوایل ماه چهارم هستید و هنوز تا زایمان زمان زیادی دارید، بهتر است برای مدیریت استرس و کسب اطلاعات دقیق در مورد داشتن تغذیه‌ای صحیح، بهترین حرکات ورزشی و کسب اطلاعات بیشتر از مادران، در کلاس‌های آمادگی زایمان و بارداری شرکت کنید.

این کلاس‌ها اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهند و در صورتی که در بارداری اول قرار دارید می‌توانید از این اطلاعات برای حفظ سلامت بیشتر جنین و پیشگیری از به وجود آمدن خطرات و مشکلات جدی استفاده کنید. علاوه بر این، در این کلاس‌ها مربیان با تجربه و متخصص وجود دارند که شما می‌توانید سؤالات ضروری خود را از آن‌ها پرسیده و به این طریق آمادگی خود را برای زایمان یا بارداری افزایش دهید.

تغذیه سالم چه تأثیری روی سلامت و رشد جنین هفته چهاردهم دارد؟

موضوع مهمی که بیشترین تأثیر را روی بهبود وضعیت جنین هفته چهاردهم بارداری دارد، تغذیه مناسب و سالم مادران است. همانطور که گفته شد اوایل هفته چهاردهم، جنین به سرعت در حال رشد کردن است به همین دلیل نیاز است تا مادر مراقب برنامه غذایی خود باشد و از خوراکی‌ها و میوه‌های سالم و مغذی استفاده کند.

در این زمان مصرف انواع گوشت قرمز، تخم مرغ، لبنیات، مغز‌های خام و غیر نمکی، میوه و سبزی‌هایی با برگ‌های سبز، حبوبات پخته، غلات، مواد غذایی حاوی ید مانند ماهی و میگو، مواد غذایی حاوی ویتأمین و اسید و فولیک و… نقش مهمی در افزایش سلامت مادران باردار و جنین آن‌ها دارند.

این مواد از ایجاد مشکلاتی مانند رشد نکردن اندام‌های داخلی یا مغز جلوگیری می‌کند و به همین دلیل یکی از موضوعات مهم و حیاتی که تمام مادران باردار باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، پیروی از یک رژیم غذایی جامع و کامل است.

نکات تکمیلی در مورد رشد و تکامل جنین در هفته چهاردهم

در ادامه این قسمت یکسری نکات تکمیلی در مورد وضعیت جنین هفته چهاردهم بارداری را که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست و جزء موارد ضروری به حساب می‌آید را عنوان می‌کنیم:

  • در این هفته استخوان‌های گوش داخلی تشکیل شده و به طور تقریبی تکامل پیدا کردند و او می‌تواند صدا‌ها را به صورت مبهم بشنود.
  • غذا‌های حاوی امگا ۳ بیشترین تأثیر را روی بهبود عملکرد مغز او دارد، پس بهتر است از مصرف این مواد غافل نشوید.
  • در این زمان لب بالایی به طور کامل فرم گرفته و حالت چهره او شبیه یک انسان واقعی است.
  • در این هفته تار‌های ابرو او جوانه می‌زنند.
  • در هفته چهاردهم، پانکراس تولید انسولین و ترشح هورمون‌های دیگر را به صورت رسمی آغاز می‌کند.
  • در این زمان، فعالیت و همکاری طحال با مغز استخوان جهت همکاری گلبول‌های قرمز بیشتر می‌شود.
  • این هفته سر جنین بیشترین رشد را دارد به طوری که سر او ۴ برابر بیشتر از ماه‌های قبل رشد کرده و حجم آن زمان تشکیل نطفه ۶۰ برابر می‌شود.

کلام پایانی بررسی وضعیت جنین در هفته چهاردهم حاملگی

توجه به وضعیت جنین هفته چهاردهم بارداری همانند هفته‌های دیگر حساسیت خود را دارد و نیاز است تا در این هفته شما کاملاً مراقب سلامت خود و سلامت جنین‌تان باشید. در این هفته تمام توصیه‌های پزشک را انجام داده و مراقب مواد غذایی که مصرف می‌کنید باشید. علاوه بر این، در صورتی که پزشک برای شما مکمل و ویتأمین‌های ضروری تجویز کرده است، به طور مرتب آن‌ها را مصرف کنید. در نظر داشته باشید حفظ سلامت شما رابطه مستقیمی با سلامت و رشد بهتر جنینتان دارد. پس به طور کامل مراقب وضعیت روحی و جسمی خود باشید تا جنین شما نیز با مشکلی روبرو نشود.