دیابت بارداری در سه ماهه اول

تصویر دمو سیناکر

در دوران حاملگی امکان دارد که سطح قند خون در زن حامله بالا برود. به این وضعیت دیابت بارداری گفته می‌شود که به طور معمول با یک سری علائم و نشانه‌ها همراه است. مبتلا شده به دیابت بارداری بدین معنی نیست که شما قبل از حاملگی دچار بیماری دیابت بوده‌اید و یا این که بعد از آن به این بیماری دچار می‌شوید. اما باید بدانید که دیابت بارداری می‌تواند احتمال ابتلای افراد را به دیابت نوع دو تا حد بالایی افزایش دهد. در نظر داشته باشید که اگر این بیماری با روش درست و به موقع درمان نشود می‌تواند سبب بروز مشکلات زیادی در جنین و مادر شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد علائم دیابت بارداری در سه ماهه اول بارداری با شما صحبت کنیم.

نکاتی در مورد دیابت بارداری در سه ماه اول

رشد بیشتر از اندازه جنین در سه ماهه اول پیش از تشخیص دیابت نوع دو بارداری آغاز می‌شود. در ابتدای این دوره نیاز است تا تست عدم تحمل گلوکز مورد بررسی قرار بگیرد. مادر حامله که مبتلا به عدم تحمل گلوکز باشد امکان دارد که مقدار قند خون ناشتایش طبیعی و نرمال باشد و یا کمی بالا باشد. اگر تست HbA1c را که آزمایشی مهم در تشخیص این است که تا چه اندازه بدن شما در کنترل قند خونتان موفق بوده است را در سه ماه اول بارداری انجام دهید بهتر است. زیرا می‌توانید هر چه سریع‌تر وضعیت قند خود را بررسی کنید. در این صورت امکان پیشگیری و کنترل بیماری دیابت بارداری را بیشتر برای خودتان فراهم می‌کنید. زیرا این نوع دیابت که در سه ماه نخست حاملگی شما رخ می‌دهد به طور معمول ممکن است علامت خاصی در این مدت را برای شما پدیدار نکند.

 افرادی که بیشتر در معرض مبتلا شدن به دیابت بارداری در سه ماهه اول هستند

به صورت کلی نمی‌توان مشخص کرد که چه افرادی در سه ماه اول بارداری به دیابت مبتلا می‌شوند. ولی بعضی از فاکتورها سبب می‌شوند تا این موضوع بیشتر در زنان باردار در این دوره دیده شود. این نکته‌ها حاوی موارد زیر است:

  • فشار خون بالا
  • بیش از 25 سال سن داشتن
  • داشتن سوابق دیابت در اعضای خانواده
  • باردارهای شامل چندقلو
  • چاق بودن پیش از بارداری
  • داشتن وزن زیاد در زمان حاملگی
  • کم شدن یا زیاد شدن گلوکز
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • داشتن سقط جنین یا زایمان‌هایی که جنین مرده بوده است بدون علت
  • داشتن نژادهای آفریقایی، آسیایی، بومی آمریکایی و آسیایی، اسپانیایی

موارد بالا سبب می‌شود تا احتمال دیابت بارداری در سه ماه اول بارداری بیشتر شود و باید تحت مراقبت‌های ویژه قرار بگیرند. اگر زن بارداری در سه ماه اول بارداری دچار قند خون بالا نشود و آزمایشات قند خون طبیعی و نرمال را در وی نشان بدهد لازم است که در هفته‌های 24 تا 28 حاملگی دوباره آزمایش دهد. دلیل مجدد آزمایش قند خون در این هفته‌ها این است که باید دوباره زن باردار به لحاظ این که دچار قند خون بالا است یا خیر مورد ارزیابی و سنجش قرار بگیرد. اما اگر در سه ماه اول حاملگی دچار دیابت شده باشید لازم است تا پیشگیری و کنترل قند خون در شما انجام بگیرید. در این صورت لازم است که شما برای مدیریت قند خون خود باید از راه‌های اصولی بهره بگیرید تا بتوانید بیماری دیابت را در سه ماه اول بارداری به بهترین شکل تحت کنترل دربیاورید.

علائم دیابت بارداری در سه ‌ماهه اول بارداری

باید بدانید که بیشتر بانوان باردار ممکن است دیابت بارداری را تجربه کنند. بر طبق آمار سه تا شش درصد از زنان حامله دچار بیماری قند خون بالا در سه ماه اول بارداری خود می‌شوند. در اصل امکان دارد که علائم دیابت در این دوره به صورت خاموش باشند. در این صورت زن باردار نمی‌تواند متوجه شود که دچار قند خون بالا شده است.

بسیاری از شرایط و نشانه‌های وجود دیابت در سه ماه اول بارداری مانند دیگر دیابت‌ها بروز می‌کند. اما یک سری علائم خاموش هستند که نشان‌دهنده این است که این زن باردار در سه ماه اول بارداری به دیابت مبتلا شده است. در زیر به شرح علائم بارداری در سه ماه اول بارداری در زنان می‌پردازیم:

بیشتر تشنه شدن فرد در سه ماه اول بارداری

اگر زنی در سه ماه اول بارداری به دیابت مبتلا شود بیشتر از بقیه زنان حامله دچار تشنگی می‌شود. در این شرایط بدن زن باردار برای این که بتواند گلوکزهای بالا را در خون رقیق کند به مایعات و آب بیشتری نیاز دارد. همین امر سبب می‌شود تا زن باردار در سی روز بیشتر دچار تشنگی شود. به جز این مساله برای این که خو در بدن رقیق‌تر شود نیاز به مصرف مایعات مختلف است. مایعات از بافت‌ها به خون می‌روند و آن را رقیق می‌کنند.

برای مثال مصرف زیاد آب و مایعات سبب می‌شود تا آب عدسی خارج شود. این امر می‌تواند اثر زیادی بر روی تمرکز بینایی در فرد داشته باشد. در دوره بارداری اگر قند خون افراد بالا رود سبب تاری دید می‌شود.

زیاد شدن ادرار در طول روز

به طور طبیعی اگر در طول روز از مایعات بیشتری استفاده کنید ادرار شما بیشتر خواهد شد. زن باردار در صورت ابتلا به دیابت بارداری بسیار آب می‌نوشد و بسیار دفع ادرار دارد. همین امر سبب می‌شود تا بسیاری از سموم از بدن وی دفع شوند. اما همان‌طور که می‌دانید یکی از نشانه‌های دیابت در هر نوع دفع ادرار زیاد است. در این صورت کلیه‌ها فعالیت بیشتری دارند و کارکرد آن‌ها از راه زیاد شدن حجم ادرار بالا می‌رود. در واقع کلیه‌ها قند اضافی را در بدن از راه ادرار به خارج هدایت می‌کنند. در این صورت کلیه در تلاش هستند که میزان بالای قند خون را از راه ادرار دفع کنند.

زمانی که زن باردار به دیابت بارداری در سه ماه اول دچار شود در ادرار او میزان بالایی از گلوکز دیده می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که فرد به دیابت بارداری مبتلا شده است. بنابراین لازم است که در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کند تا راهکارهای درمانی درست و به موقع برای وی انجام بگیرد.

احساس خستگی زیاد در طول روز

در نظر داشته باشید که زنان در طول دوره بارداری به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن رخ می‌دهد دچار خستگی می‌شوند. بر اساس آمار 78 درصد زنان باردار دچار اختلالات خواب می‌شوند. این امر نشان‌دهنده میزان خستگی و کسلی در آن‌ها است.

اگر قند خون زن باردار بالا باشد بدن نمی‌تواند از سلول‌های حاوی انسولین به طرز درستی استفاده کندو در نتیجه گلوکز نمی‌تواند به سلول‌ها وارد شود و به تدریج سبب می‌شود تا سطح قند خون در بدن زن باردار افزایش یابد. به دلیل این که بدن نیاز دارد تا انرژی لازم را از سلول‌های موردنظر فراهم بیاورد؛ لذا از عضله‌ها و ذخایر چربی بدن استفاده می‌کند. به همین دلیل است که در طول روز احساس کسلی و خستگی بیشتر از اندازه در زن باردار مبتلا به قند خون بالا در سه ماه اول دست می‌دهد. اصلی‌ترین دلیل آن را می‌توان کم شدن عضلات و بافت‌ها دانست که به تدریج سبب می‌شود تا وزن زن باردار در این دوره کم شود. چون این شرایط سبب می‌شوند تا مقدار انرژی مصرفی در زن حامله در سه ماه اول بیشتر از میزان توان او باشد.

نمودار شدن تهوع و استفراغ

بسیاری از بانوانی که دارای دیابت بارداری در سه ماه اول هستند تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند. علت این امر را می‌توان به زیاد شدن هورمون‌های خاصی در بدن نسبت داد. اگر فردی این حالت را به طور مداوم تجربه کند می‌تواند نشانه دیابت بارداری در سه ماه اول باشد. در نظر داشته باشید که در این مورد سوخت بدن از راه قند خون فراهم نمی‌شود و مواد سمی به اسم کتون در بدن تجمع می‌یابد. این ماده می‌تواند میزان تهوع و استفراغ را در زنان تا حد بسیار زیادی شدت بدهد.

زیاد شدن اشتها اما کاهش وزن

یک نشانه مهم در دیابت پرخوری است. افرادی که دیابت دارند بسیار زیاد احساس گرسنگی می‌کنند. این امر در دیابت بارداری به خصوص در سه ماه اول بارداری خیلی مشاهده می‌شود. این امر سبب می‌شود تا بسیاری از بانوان درگیر دیابت بارداری بسیار پرخوری کنند. اما باید بدانید که در کنار این پرخوری وزن افراد نیز رو به کاهش می‌گذارد.

دلیل این امر این است که هورمون انسولین در خون بیشتر تولید و ترشح می‌شود و بیشترین اثر آن این است که اشتها در زنان باردار بالاتر می‌رود. در نتیجه بیش از اندازه احساس گرسنگی می‌کنند. ولی به علت این که انرژی‌های موجود به بدن رسانده نمی‌شوند وزن افراد کم می‌شود. اگر این مساله برای شما رخ داد لازم است که آزمایشات سه ماه اول بارداری را انجام دهید. در صورتی که مبتلا به دیابت بارداری سه ماه اول باشید اقدامات درمانی سریع برای شما انجام می‌شود.

خروپف کردن

خر و پف کردن در بارداری بروز می‌یابد و امری طبیعی به شمار می‌رود. این امر می‌توان به دلیل تورم‌هایی که باشد که در بدن زنان باردار رخ می‌دهد. ولی باید بدانید که در بعضی دیگر از موارد خر و پف کردن می‌تواند علامتی خاموش از ابتلا به دیابت بارداری باشد. بنابراین اگر در سه ماه اول بارداری خر و پف می‌کنید و به آپنه انسدادی دچار شده‌اید لازم است که به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشات لازم برای شما انجام شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد علائم دیابت بارداری در سه ماهه اول با شما صحبت کردیم. لازم است که در صورت بروز هرگونه علائم هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا برای شما آزمایشات لازم در نظر گرفته شود. استفاده از اپلیکیشن‌های پایش سلامت و مشاوره پزشکی مانند اپلیکیشن سیناکر به شما در تشخیص این بیماری کمک می‌کند.