3 راه برای کاهش نگرانی درباره اطلاعات دیابت!

زندگی با دیابت به معنای زیر نظر داشتن موارد بیشتری از میزان انسولین و قند خون در بدن است. در واقع شما احتمالا به صورت روزانه در حال ثبت وعده‌های غذایی، تمرینات ورزشی، وزن، فشار خون، حتی الگوی خواب و میزان استرس خود هستید. این موارد حتی شامل اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی منظمی نیست که احتمالا برای کنترل سطح کلسترول، عملکرد کلیه و سطح A1C  انجام می‌دهید. در کمترین حالت می‌توان گفت، مدیریت دیابت بسیار دشوار است؛ به خصوص وقتی که می‌خواهید الگوهایی پیدا کنید که چه چیز‌هایی برای سلامتی شما مفید هستند و چه مواردی از مزایای کافی برخوردار نیستند.

در این میان ممکن است برای داده‌هایی که به دست می‌آورید دچار استرس شوید و نگرانی‌های مختلفی درباره بیماری خود داشته باشید. بنابراین در این مطلب از سیناکر با برخی از توصیه‌های کارشناسان سلامت برای کسانی که درباره‌ اطلاعات دیابت خود مضطرب می‌شوند، آشنا می‌شوید.

نگرانی‌های بیماران دارای دیابت درباره بیماری خود

کارشناسان سلامت، متخصصین تغذیه و متخصصان آموزش و مراقبت‌های دیابت توضیح می‌دهند که یکی از رایج ترین بازخوردهایی که از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دریافت می‌کنیم این است که آن‌ها از اطلاعات سلامتی خود برای تصمیم‌گیری روزمره استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال میزان قند خون فعلی و کربوهیدرات مصرفی برای محاسبه‌ی دوز انسولین در زمان غذا را بررسی می‌کنند. اما آن‌ها از دورتر به این موضوع نگاه نمی‌کنند و به الگوهای بزرگ‌تر توجهی ندارند. برخی از افراد می‌گویند وقتی به هفته‌ها یا ماه‌ها از داده‌ها نگاه می‌كنند دچار اظطراب می‌شوند، در حالی كه عده‌ی دیگری اعتراف می‌كنند كه هرگز نحوه‌ی تفسیر داده‌ها به آن‌ها آموخته نشده است!

بنابراین آن‌ها به پزشک خود وابسته هستند تا این كار را برای آن‌ها انجام دهد. گاهی اوقات تجربه کردن مرور مقدار زیادی از داده‌های سلامتی حتی می‌تواند اضطراب‌آور باشد. همچنین تقریبا احساسی شبیه به گرفتن نمره‌ی امتحان و دریافت کارنامه‌ی عملکرد خودتان داشته باشد. حال در این مواقع است که کارشناسان سلامت وارد عمل می‌شوند. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا تمام داده‌های جمع آوری شده را بفهمید و درک کنید؛ بنابراین می‌توانید اعتماد به نفس بیشتری در تصمیم‌گیری بر اساس این اعداد داشته باشید.

برای استفاده از این خدمات می‌توانید بسته مدیریت هوشمند قند خون سیناکر را خریداری کنید و از سرویس پایش آنلاین پزشک بهره‌مند شوید. در ادامه به معرفی سه گام که برای افزایش روحیه بیماران دارای دیابت مفید هستند می‌پردازیم.

کاهش نگرانی درباره اطلاعات دیابت

گام اول: ذهنیت خود را روی نقاط مثبت تنظیم کنید!

داشتن تعداد زیادی اطلاعات و برنامه برای پیروزی از آن‌ها سبب می‌شود تمرکز بر روی تمام زمینه‌های سلامتی شما که نیاز به بهبود دارند آسان شود و همچنین نحوه‌ی اصلاح آن‌ها به صورت هوشمند صورت گیرد. با این حال اگر شما تمرکز خود بر روی نكات منفی این اطلاعات بگذارید، باعث ضعفتان خواهد شد.

اگر شما دائما از حالتی كه در آن به هم ریخته و پریشانید، به داده‌های خود نگاه ‌كنید، احساس می‌كنید كه در حال جنگ در یک نبرد بی پایان هستید. این احساس عدم کفایت در نهایت می‌تواند منجر به دنبال کردن کمتر برنامه‌ها و تصمیم‌گیری کمتر آگاهانه شود. بنابراین کارشناسان سلامت توصیه می‌کنند که به جای اینکه به داده‌های خودتان از نظر این که «چه چیزی اشتباه پیش رفته» نگاه کنید، از خودتان بپرسید: «چه چیزی خوب پیش رفته است؟»

همچنین به روزهایی نگاه کنید که سطح قند خون شما در محدوده‌ی مناسب هستند و مشکلی از بابت آن ندارید. شما باید توجه خود را به وعده‌های غذایی معطوف کنید که در آن‌ها به خوبی کربوهیدرات‌ها را مدیریت کرده‌اید و مقدار زیادی مواد مغذی را در غذایی خود جای داده‌اید. بنابراین به جای اینکه به نقاط منفی دقت کنید، به روزهایی توجه داشته باشید که بیشترین قدم را طی کرده‌اید یا برای ورزش زمان گذاشته‌اید. لذا توصیه می‌کنیم چند لحظه وقت بگذارید تا متوجه کار‌هایی که برای مراقبت از خود و مدیریت سلامتی خود انجام داده‌اید شوید و برای آن‌ها شکرگزار باشید. ثبت و دنبال کردن برنامه‌هایتان به تنهایی موضوعی است که باید خود را به خاطر آن تحسین کنید!

پس از یافتن چند عامل که در مدیریت سلامت شما به خوبی پیش می‌روند، در مورد راهکارهایی که استفاده کرده‌اید و چگونگی بازآفرینی و تکرار آن روزها فکر کنید. به عنوان مثال، اگر روزی را پیدا كنید كه قند خون شما در تمام طول روز در محدوده‌ي هدف قرار دارد، موارد خاصی را كه احتمالا تأثیر داشته است را در نظر بگیرید. آیا شما ناهارتان را از خانه برده بودید به جای این که بیرون غذا بخورید؟ آیا به بخش‌های کربوهیدرات توجه داشتید؟ آیا در طول روز فعالیت انجام داده بودید؟ به دنبال پیدا کردن علت و اثرات رفتار‌های خود در یک فضای مثبت باشید. مطمئنا هنوز هم مهم است که الگوهای قند خون بالا و پایین یا سایر داده‌های نگران‌کننده را بشناسیم و در مورد آن‌ها اقدام کنیم. با این حال ما باید این را با شناسایی موارد مثبت متعادل کنیم.

گام دوم: اعداد را با احساسات ارتباط دهید!

هنگامی‌که برای مدیریت سلامت خود مرتبا به دنبال اعداد هدف هستید، می‌تواند باعث شود که احساس کنید فقط مانند یک نوع عدد هستید. در حقیقت مهم این است که معنای پشت این اعداد را به خود یادآوری کنید. به عنوان مثال قرار داشتن در «محدوده‌ی هدف» و فراتر از آن برای کاهش خطر ابتلا به عوارض سلامتی در ادامه‌ی کار است. خوب است بدانید هنگامی‌که قند‌های خون پایدار هستند و در محدوده‌ی سالم قرار دارند، مردم اغلب بهترین احساس را دارند. این حس وقتی ما در حال تمرین الگوهای غذایی سالم، ورزش منظم یا تمرین روش‌های کنترل استرس هستیم نیز وجود دارد. این کارها اثر بیشتری از جلوگیری از عوارض در ادامه‌ی زندگی دارند. آن‌ها به ما کمک می‌کنند تا در حال حاضر بهترین احساسات را داشته باشیم!

بنابراین، به جای اینکه صرفا به فکر بالا بردن یا کاهش اعداد خاصی در زمان بررسی داده‌های سلامتی خود باشید؛ به این فکر کنید که این اعداد چطور حال شما را خوب می‌کنند. همچنین در مورد روش‌هایی که می‌توانید آن لحظات «احساس خوب» را افزایش دهید، فکر کنید. مثلا زمان بیشتری را برای پیاده‌روی در طول روز اختصاص دهید یا یک برنامه‌ی مراقبت از خود جهت کاهش استرس در هر شب برای رفع فشار بعد از کار تنظیم کنید.

صحبت کردن و احساسات خود را به اشتراک گذاشتن

گام سوم: صحبت کنید و احساسات خود را به اشتراک بگذارید!

احتمالاً از قبل می‌دانید که به اشتراک گذاشتن اهداف خود با دیگران می‌تواند به شما کمک کند تا پاسخگو و متعهد بمانید. کارشناسان سلامت می‌گویند: «همچنین صحبت کردن در مورد اهداف خود با شخص دیگری، خواه کارشناس بهداشت شما باشد یا حتی یک دوست یا یکی از اعضای خانواده معتمد، می‌تواند به شما کمک کند یک دیدگاه جدید در مورد دستیابی به این اهداف به دست بیاورید.» او توضیح می‌دهد: «وقتی شما با شخص دیگری درباره‌ی اعداد سلامتی خود صحبت می‌كنید، بینش‌های جدیدی می‌توانید به دست بیاورید.»

به عنوان مثال، یکی از کارشناسان سلامت می‌گوید: «من هنگام کار با شخصی که به دیابت نوع 1 مبتلا است، متوجه الگوی خاصی شدم. این الگو حاکی از افزایش قند خون بود که به دنبال آن یک سری افت قند در بعد از ظهر‌ها رخ می‌داد. نکته جالب توجه و عجیب این است که هر روز این اتفاق تکرار می‌شد. من آن را به آن فرد گفتم و پرسیدم آیا او می‌داند که چه چیزی ممکن است باعث افزایش قابل توجه و متعاقب آن پایین آمدن قندش شود؟ او گفت که پسرش هر روز بعد از ظهر به ملاقاتش می‌آید و او همیشه کلوچه، پای یا نوعی دسر پخته شده می‌پخت تا وقتی پسرش به ملاقاتش می‌آمد با او بخورد. این روال با پسرش به وضوح برای او بسیار خاص بود، بنابراین او علی‌رغم اینکه بر سلامتی او تاثیر می‌گذاشت، قصد ترک کردن آن را نداشت. در عوض، کارشناس سلامت به او کمک کرد تا یک راه حل جایگزین پیدا کند.»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «من به او اطمینان دادم كه مجبور نیست دست از شیرینی بردارد. ما در پایان گفتگویی در مورد چگونگی جبران میان‌وعده‌های پر‌کربوهیدرات با انسولین انجام دادیم. هنگامی‌که او شروع به انجام این کار کرد، پیک‌های او به طور قابل توجهی کاهش یافت و او دیگر سطح قند پایین جبرانی را نداشت. او مطمئناً قبل از مکالمه‌ی ما از آن بالا و پایین‌های قند خود آگاه بوده است، اما تا زمانی که با هم در مورد آن داده‌ها بحث نکردیم، متوجه نشده بود که گزینه‌های دیگری به غیر از حذف کردن شیرینی‌ها وجود دارد!»

پس توصیه می‌کنیم اگر مبتلا به دیابت هستید راهکارهای گفته شده در این مطلب را برای افزایش روحیه خود انجام دهید. همچنین اگر آماده‌اید تا از داده‌های سلامت خود سر در بیاورید؛ اپلیکیشن سیناکر (برنامه‌ی SinaCare) را دانلود کنید و برای شروع با یکی از کارشناسان سلامت ما در ارتباط باشید. برای اندازه گیری میزان قند و سطح گلوکز خود نیز می‌توانید دستگاه تست قند خون دیابان به همراه 25 عدد نوار تست را به همراه سوزن لانست  از سیناکر به صورت آنلاین سفارش دهید.