تغذیه، وضعیت مادر و رابطه جنسی در هفته دهم بارداری

بر اساس تقویم هفتگی بارداری، مادری که هفته‌های ۹ تا ۱۳ بارداری خود را می‌گذراند، به معنای این است که در سه ماهه اول بارداری خود قرار دارد. وضعیت مادر هفته دهم بارداری به گونه‌ای است که از یک طرف با دردهای این هفته از جمله‌ درد شکم مواجه می‌شوند و از طرف دیگر تغییرات هورمونی آن‌ها را به لحاظ روحی تحت تاثیر قرار خواهد داد. همچنین علائمی که ممکن است در این هفته به سراغ مادران باردار بیاید، علاوه بر درد شکم که به خاطر کش آمدن عضلات شکمی ایجاد می‌شود، می توان به مواردی نظیر درد و حساسیت در ناحیه پستان‌ها، تورم، خونریزی لثه و تغییرات خلق و خو اشاره کرد.

یکی از نکات مهمی که باید مادران در هفته دهم بارداری با پزشک خود در میان بگذارند، سوال در خصوص تست‌های ژنتیکی و نمونه‌برداری کوریون است. بویژه که این موضوع برای زنان باردار دارای بیماری‌های ژنتیکی مثل سندرم داون، مشکلات رشد و تکامل مغز و غیره حائز اهمیت است. با این حال بارداری فرآیندی است که در آن تغییرات شگفت‌انگیزی در جسم و روح یک زن رخ می‌دهد.

لذا آنچه در دوران بارداری ۱۰ هفته‌ای ممکن است اتفاق بیافتد، احساسات متفاوتی که ممکن است مادران باردار با آن مواجه شوند و نکات مهم مخصوص این دوران را در این مقاله با عنوان وضعیت مادر هفته دهم بارداری برای شما گرد آورده‌ایم. پس در ادامه همراه ما باشید.

تغییرات مادر هفته دهم بارداری

هفته دهم بارداری یکی از هفته‌هایی است که علائم بارداری در مادر به شدت احساس می‌شود. اگرچه این علائم و شدت آن در هر مادری متفاوت است. اما به‌طور کلی در وضعیت مادر هفته دهم بارداری شاهد تغییراتی هستیم که ممکن است مادر باردار را به چالش بکشد. علائم و تغییرات رایج در هفته 10 حاملگی عبارت است از:

  • حالت تهوع و استفراغ (بخصوص در صبح)
  • میل مداوم به خواب و داشتن احساس خستگی
  • نیاز مکرر به ادرار کردن
  • بوجود آمدن یبوست و مشکلات نفخ
  • سرگیجه
  • افزایش اشتها یا از دست دادن اشتها
  • افزایش ترشحات واژن
  • سردرد
  • درد و گرفتگی در ناحیه شکم و کشاله ران
  • به جهت رشد غدد شیر، سینه‌ها پرتر و سنگین‌تر می‌شوند که این‌ منجر به حساس شدن و درد سینه‌ها می‌گردد.
  • چون هفته دهم بارداری دوره‌ای است که گردش خون به تدریج افزایش می‌یابد، ممکن است لثه‌های شما متورم شوند و خونریزی کنند.
  • امکان بوجود آمدن تغییراتی نظیر پوست چرب
  • احتمال درخشندگی و ضخیم شدن مو به دلیل تغییر تعادل هورمونی

درد شکم و ظاهر آن در هفته دهم بارداری

معمولا درد شکم از جمله مشکلات و تغییراتی است که اغلب در وضعیت مادر هفته دهم بارداری دیده می‌شود. علت اصلی بیشتر این دردها رشد و انبساط تدریجی رحم است. رحم که شروع به اعمال فشار بر بافت‌ها و اندام‌های اطراف آن می‌کند، ممکن است در طول این انبساط باعث درد در کشاله ران و پایین شکم شود. اگرچه این طبیعی است، اما اگر بسیار شدید باشد، ممکن است نشانه‌ای از سقط جنین باشد. بنابراین در صورت دردهای طولانی‌ مدت و شدید شکم، باید به پزشک خود یا مراکز درمانی مراجعه کنید.

در حقیقت رحم مادر هنوز مشخص نشده است و برآمدگی در شکم دیده نمی‌شود، اما نوزادی که رشدش تا قبل از این هفته کندتر بود، از هفته دهم به سرعت شروع به افزایش قد و وزن می‌کند. لذا از این هفته به بعد شکم مادر به تدریج شروع به بیرون زدن می‌کند. همچنین انتظار می‌رود تا هفته دهم بارداری، مادران باردار تقریبا ۱ تا ۱.۵ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشند. البته افزایش وزن ممکن است در وضعیت مادر هفته دهم بارداری که مشکلات شدید تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند، در این سطح نباشد. لذا برای داشتن یک بارداری سالم، باید مراقب باشید که تا حد امکان از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید.

در هفته دهم بارداری چقدر باید وزن اضافه کنید؟

افزایش وزن بیش از حد در هفته‌های اول بارداری وضعیت مطلوبی نیست. از آنجایی که نوزاد شما بعد از سه ماهه اول سریعتر رشد می‌کند، افزایش وزن شما نیز تسریع می‌شود. به همین دلیل باید مراقب باشید که یک رژیم غذایی مناسب و متعادل داشته باشید. اما با این حال اگر می‌خواهید بدانید که باید در وضعیت مادر هفته دهم بارداری چقدر اضافه وزن داشته باشید؟ در جواب باید گفت که افزایش وزن شما در سه ماه اول باید بین ۱ تا ۳ کیلو باشد.

آیا رابطه جنسی در هفته دهم بارداری امکان‌پذیر است؟

این سوالی است که شاید بسیاری از مادران باردار هفته دهم داشته باشند. در پاسخ باید بگوییم که وضعیت مادر هفته دهم بارداری به گونه‌ای است که اگر مشکل جفت، خطرات مربوط به زایمان زودرس، مشکل در ساختار آناتومیک رحم یا شکایات خونریزی نداشته باشد، برقراری رابطه جنسی بلامانع است.

نکاتی برای به حداقل رساندن علائم آزاردهنده هفته دهم بارداری

از آنجایی که بارداری دوره تغییرات زیادی است، برخی از مشکلاتی که تجربه می‌کنید ممکن است شما را آزار دهد. بخصوص ۹ هفته اول بارداری که دوران پرخطری است. اما وضعیت مادر هفته دهم بارداری به گونه‌ای است که شما به سمت دوران لذت‌بخش بارداری قدم می‌گذارید. با این وجود در هفته دهم نیز شاهد علائم ازاردهنده‌ای هستید که برای برای به حداقل رساندن آن‌ها می‌بایست به نکات زیر توجه کنید:

  • معمولا وضعیت مادر هفته دهم بارداری به گونه‌ای است که ممکن است مشکلات روحی و روانی داشته باشد، ممکن است دچار فروپاشی عاطفی و کمی اضطراب شود. لذا اگر دچار این حالات شدید، چیزی که باید به آن توجه کنید این است که احساسات خود را کنترل نکنید و آن‌ها را رها کنید.
  • حتی اگر هفته‌های پرخطر به پایان رسیده‌اند، نباید معاینات پزشک خود را نادیده بگیرید و در دوره‌هایی که پزشکتان مناسب می‌داند به معاینه بروید. این کار از شما و کودکتان در برابر هرگونه مشکلی محافظت می‌کند.
  • بارداری مسئولیت‌های زیادی را به همراه دارد. در حال حاضر علامت سوال‌های زیادی در ذهن شما وجود دارد. این علامت سوال‌ها تغییرات عاطفی را به همراه دارد. علاوه بر رهاسازي احساساتتان، نکته دیگری که می‌توانیم به شما بگوییم این است که برای خودتان وقت بگذارید. در حالی که در وضعیت مادر هفته دهم بارداری، شکم شما هنوز به شما فشار نمی‌آورد و نوزاد کوچک شما نیز نیازی به توجه ندارد، باید در زندگی اجتماعی خود فعال باشید، پیاده‌روی کنید و به‌طور خلاصه فعالیت‌هایی که به شما لذت می‌بخشد را مرور کنید. این برای شما خوب خواهد بود.
  • تکرر ادرار در دوران بارداری وضعیتی است که تقریبا هر مادر باردار تجربه می‌کند. بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند کافئین را از زندگی خود حذف کنید یا در این دوره به میزان قابل توجهی آن را کاهش دهید. این به‌خاطر ادرارآور بودن کافئین است. همچنین اگر کافئین مصرف کرده‌اید، باید مراقب باشید که آب بیشتری مصرف کنید تا از کم آبی بدن در طول روز جلوگیری نمایید.
  • وضعیت مادر هفته دهم بارداری در شرایطی است که‌ ممکن است در این هفته احساس خستگی و ضعف کند. لذا برای کاهش این حالت می‌توانید دراز بکشید و استراحت کافی داشته باشید. همچنین می‌توانید با راه‌رفتن، کشش پاها یا درازکشیدن به پهلوی چپ، گردش خون را افزایش دهید. این به شما احساس خوبی می‌بخشد.
  • در هفته دهم بارداری، گردش خون به تدریج افزایش پیدا می‌کند. لذا ممکن است لثه‌های شما خونریزی کند یا متورم شود. به همین دلیل مسواک زدن را فراموش نکنید. اگر قبلا خمیر دندان خود را عوض نکرده‌اید، توصیه می‌شود از خمیر دندان‌های ارگانیک در این دوره استفاده نمایید. منتها اگر خونریزی و تورم به سطوح شدید رسید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تغذیه مادر هفته دهم حاملگی

از آنجایی که نوزاد شما با دریافت مواد مغذی مصرفی شما از طریق جفت شروع به رشد می‌کند، باید در مورد تغذیه دقت کنید. از این رو در وضعیت مادر هفته دهم بارداری، باید غذاهای غنی از پروتئین مصرف شود. گوشت قرمز و سفید باید ترجیح داده شود. مصرف تخم‌مرغ، گوشت و شیر نیز مهم است و همینطور از مصرف آجیل‌هایی نظیر گردو و فندق که سرشار از امگا ۳ هستند در میان وعده‌ها غافل نشوید. همینطور علاوه بر رژیم غذایی سرشار از سبزیجات سبز، باید به مصرف میوه نیز توجه کرد. نان سبوس‌دار، گوجه‌فرنگی فراوان، پنیر، زیتون، سبزی و تخم‌مرغ باید در صبحانه مصرف شود. بهتر است حداقل هفته‌ای یک‌بار مرغ یا ماهی بخورید و سالاد زیاد مصرف کنید.

البته با کاهش تهوع شما در صبح، اشتهای شما ممکن است افزایش یابد. لذا وضعیت مادر هفته دهم بارداری در شرایطی قرار می‌گیرد که در این صورت باید مراقب و هوشیار باشید. حتی می‌توانید با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید تا توصیه‌های لازم را درباره تغذیه دریافت کنید. اما با این حال میان وعده‌های سالم گزینه‌های ایده‌آلی هستند. بخصوص زمانی که خسته هستید یا عجله دارید، آجیل و میوه‌ها از این نظر مناسب‌تر هستند.

به علاوه آهن هم برای مادر و هم نوزاد بسیار حیاتی است. عملکردهای زیادی نیز دارد که از کمک به رشد مغز گرفته تا گردش خون را شامل می‌شود. بنابراین سطح آهن شما در دوران بارداری باید بررسی شود. در صورت لزوم پزشک می‌تواند به شما مکمل آهن بدهد. علاوه بر این می‌بایست از غذاهایی که باعث افزایش آهن می‌شوند، نظیر گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ، لوبیا، عدس، نخود، میوه‌های خشک به‌طور منظم استفاده کنید.

توصیه‌های ورزشی هفته دهم بارداری

به‌طور کلی ورزش در دوران بارداری بسیار مهم است. زیرا باعث حفظ تناسب اندام شما می‌شود و همچنین به شما در کنترل افزایش وزن کمک می‌کند. برای زایمان نیز مفید است. ضمن اینکه شکم در حال رشد شما نیز پس از مدتی بر سیستم اسکلتی عضلانی تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل انجام اقداماتی نظیر ورزش می‌تواند شرایط شما را در وضع مطلوبی نگه دارد. اما با این حال تمرینات ورزشی که می‌توانید در این هفته‌ها انجام دهید عبارت است از:

  • پیاده‌روی سبک
  • حرکات کششی برای تقویت ستون فقرات
  • تمرینات گروهی
  • پیلاتس
  • یوگا
  • شنا کردن

کلام پایانی هفته 10 حاملگی

به عنوان کلام پایانی باید بگوییم که هنوز ماه‌ها باقی مانده است تا فرزندتان را در آغوش بگیرید. اما دوران بارداری ده هفته‌ای بخش مهمی از این راه است. در این هفته تغییرات در مادر توسط خود مادر احساس می‌شود اما اطرافیان او ممکن است تفاوت زیادی احساس نکنند. در واقع وضعیت مادر هفته دهم بارداری به گونه‌ای است که برای درک بارداری از بیرون کمی زود است. اما با این حال مادر همچنان با علائم و تغییرات بارداری نظیر درد شکم، تهوع، سرگیجه، سردرد، خستگی، مشکلات روحی و غیره مواجه است که به آن‌ها به‌طور مفصل در این مقاله پرداختیم. همچنین به توصیه‌ها و نکاتی اشاره کردیم که به سلامت و راحتی وضعیت مادر هفته دهم بارداری کمک می‌کنند.