علائم + وضعیت مادر در هفته اول بارداری

برای مادران باردار یک موضوع سبب کنجکاوی است که در هفته اول چه علائمی نشان‌دهنده بارداری است، چگونه باید رفتار کنند، چگونه باید حرکت کنند و در دوران بارداری باید به چه نکاتی توجه کنند که دوران بارداری را به خوبی سپری کنند. هفته‌های اول بارداری دوره‌ای است که تغییراتی در تخمدان‌ها و رحم رخ می‌دهد. به همین دلیل وضعیت مادر در هفته اول بارداری متفاوت است. برخی از زنان در هفته اول بارداری متوجه علائمی مانند لکه بینی یا سردرد می‌شوند. دیگران ممکن است به سادگی یک قاعدگی از دست رفته را تجربه کنند. با این حال، دقیق‌ترین راه برای درک این‌که آیا یک فرد باردار است یا خیر، انجام تست بارداری است.

علائم هفته اول بارداری چیست؟

در حالی که برخی از زنان در هفته اول بارداری خود علائمی را نشان نمی‌دهند، برخی دیگر ممکن است علائمی را تجربه کنند. در هفته اول بارداری، درد کشاله ران، خستگی، حساس شدن سینه‌ها و گرفتگی خفیف شکم ممکن است رخ دهد. هفته اول بارداری اولین هفته آخرین قاعدگی نیز است. بنابراین خونریزی ممکن است در هفته اول بارداری رخ دهد. همچنین ممکن است در اوایل بارداری نوسانات خلقی وجود داشته باشد. احساساتی مانند افسردگی، تحریک پذیری و اضطراب ممکن است تجربه شود.

وضعیت مادر در هفته اول بارداری با علائمی همراه است. شایع‌ترین علامت اولیه بارداری، عقب افتادن قاعدگی است. سایر علائم بارداری را می‌توان این‌گونه فهرست کرد. تهوع و استفراغ، لکه بینی یا خونریزی خفیف، ترشح شفاف، تورم سینه، حساسیت، احساس سوزن سوزن شدن، تکرر ادرار، سردرد، افزایش دمای بدن، نفخ شکم و گاز، درد خفیف لگن، خستگی، افزایش حس بویایی، افزایش میل یا بی‌میلی به خوردن، عصبانی و تحریک‌پذیر بودن، طعم فلزی در دهان که در ادامه به توضیح برخی از آن‌ها پرداخته می‌شود.

شایعترین علامت های اولیه بارداری

لکه بینی

پس از لقاح، تخمک بارور شده به دیواره رحم می‌چسبد. در نتیجه این وضعیت، ممکن است لکه‌ای مایل به قرمز و خفیف مشاهده شود که ممکن است به آن خونریزی لانه گزینی نیز گفته شود. لکه بینی ممکن است تقریباً 6 تا 12 روز پس از لقاح رخ دهد. این مورد در زنان با توجه به شیوه زندگی و وضعیت مادر هفته اول بارداری می‌تواند متفاوت باشد.

گرفتگی

گرفتگی‌هایی که در روزهای اول بارداری دیده می‌شوند، ممکن است شبیه دردهای قاعدگی باشند. به همین دلیل، گرفتگی عضلات ممکن است توسط اکثر زنان به عنوان نشانه بارداری تلقی نشود.

تاخیر در قاعدگی

بارزترین علامت بارداری عدم وجود دوره قاعدگی مورد انتظار است. تاخیر یک هفته‌ای یا بیشتر در دوره قاعدگی زنان در سنین باروری ممکن است شک به بارداری را تقویت کند. با این حال، این ممکن است در زنان با سیکل‌های قاعدگی نامنظم گمراه کننده باشد و در مواردی که با شک مواجه‌اند، باید آزمایش بارداری انجام شود.

تکرر ادرار

تکرر ادرار ممکن است در طول بارداری رخ دهد. دلیل این امر را می‌توان این‌گونه توضیح داد که کلیه‌ها مایعات بیشتری را به مثانه می‌فرستند زیرا تولید خون بدن در دوران بارداری افزایش می‌یابد.

یبوست

تغییر سریع هورمونی که با بارداری شروع می‌شود، می‌تواند باعث کند شدن سیستم گوارشی شود. هورمون پروژسترون، به ویژه، می‌تواند باعث شود غذا کندتر از حد معمول از روده‌ها عبور کند. نوشیدن آب زیاد و خوردن غذاهای غنی از فیبر ممکن است برای درد یبوست مفید باشد.

سردرد

سردرد که از علائم هفته اول بارداری است، به خصوص در هفته‌های اول بیشتر دیده می‌شود. افزایش سطح هورمون، نگرانی، اضطراب و نوسانات خلقی در دوران بارداری می‌تواند باعث سردرد تنشی شود. سردرد معمولاً با پیشرفت بارداری کاهش می‌یابد یا ممکن است به طور کامل ناپدید شود. البته که این مورد نیز با توجه به وضعیت مادر هفته اول بارداری می‌تواند متفاوت باشد.

خونریزی بینی

افزایش سطح هورمون و تولید خون در دوران بارداری می‌تواند باعث تورم و خشک شدن غشاهای مخاطی بینی شود. گاهی اوقات ممکن است به التهاب بینی و گاهی خونریزی بینی منجر شود. چون علائم در زنان متفاوت است ممکن است برخی از مادران با این علائم نیز مواجه شوند ولی به طور کلی این مورد بسیار نادر است.

تغییر خلق و خو

تغییر خلق و خو ممکن است جایگاه مهمی در میان علائم هفته اول بارداری داشته باشد. این وضعیت، به ویژه در مراحل اولیه دیده می‌شود، می‌تواند باعث شود زنان باردار بیشتر از حد معمول احساس عاطفی، گریه و بی‌قراری کنند.

سرگیجه و غش

وضعیت مادر هفته اول بارداری با سرگیجه همراه است. در روزهای اول بارداری، سرگیجه و غش گاه به گاه با گشاد شدن عروق خونی، قند خون و فشار خون پایین همراه است.

ترشحات

ترشحات واژن که در روزهای اول مشاهده می‌شود، عمدتاً سفید و مایع هستند. این وضعیت به دلیل ضخیم شدن دیواره واژن پس از لقاح رخ می‌دهد. سلول‌های متصل به دیواره واژن رشد می‌کنند و می‌توانند باعث ترشحات واژن شوند. این ترشحات ممکن است در دوران بارداری رخ دهد و به طور کلی بی ضرر در نظر گرفته می‌شود.

تغییرات سینه

از روز اول بارداری، تغییرات در سطح هورمون‌ها شروع می‌شود و این رایج‌ترین علائم در وضعیت مادر هفته اول بارداری است. این تغییرات ممکن است باعث تورم، درد، گزگز و حساسیت در سینه‌ها شود. علاوه بر این، رنگ نوک پستان و اطراف آن ممکن است تیره شود. این وضعیت ممکن است در ابتدای بارداری شدیدتر احساس شود، اما ممکن است به مرور زمان با عادت کردن به تغییرات هورمونی کاهش یابد.

خستگی و ضعف

خستگی و ضعف که از علائم اولیه بارداری است، طبیعی تلقی می شود. این وضعیت به دلیل افزایش هورمون پروژسترون و کاهش قند خون و فشار خون ایجاد می‌شود. به منظور کنترل شکایات خستگی و ضعف در دوران بارداری، مصرف غذاهای غنی از پروتئین، آهن و استراحت کافی ممکن است مفید باشد.

حالت تهوع

حالت تهوع که از جمله تجربیات هفته اول بارداری است، وضعیتی است که اکثر زنان باردار آن‌را تجربه می‌کنند. حالت تهوع، به خصوص در هنگام صبح، ممکن است گاهی همراه با استفراغ و گاهی بدون استفراغ رخ دهد. حالت تهوع ممکن است گاهی با بیزاری از غذا و حساسیت به بوی غذا همراه باشد.

در هفته اول بارداری چه اتفاقی می‌افتد؟

از آن‌جایی که قاعدگی در هفته اول اتفاق می‌افتد، علائم معمول قاعدگی تجربه می‌شود. در واقع، برای برخی از زنان، خونریزی قاعدگی در این دوره ممکن است حتی شدیدتر باشد. یک تخمک مربوط به قاعدگی انتخاب می‌شود و این تخمک رشد می‌کند. وقتی تخمک رشد می‌کند، مقداری هورمون ترشح می شود. این هورمون همان هورمون استروژن است. این هورمون رحم را برای بارداری آماده می‌کند. وقتی تخمک به اندازه مشخصی می‌رسد، یک هشدار به مغز ارسال می‌شود. با این هشدار هورمون LH ترشح می‌شود. این امکان تخمک گذاری را فراهم می‌کند. تخمک درون یک کیست کوچک قرار دارد. این کیست دفع می‌شود و هورمون دیگری از آن ترشح می‌شود. این هورمون همان پروژسترون که رحم را برای بارداری آماده می‌کند.

بیشتر بدانید: وضعیت جنین در هفته اول بارداری

سیکل قاعدگی در بارداری چگونه است؟

در هر سیکل قاعدگی، بدن زن برای بارداری آماده می‌شود. دفع تخمدان نیز با هفته دوم قاعدگی مطابقت دارد. در این دوره، تخمک توسط فیمی‌ها در انتهای لوله‌های فالوپ به داخل لوله کشیده می‌شود. در همین حال، اسپرم و تخمک در لوله بارور می‌شوند. دوره تخمک گذاری هر 28 روز یکبار اتفاق می‌افتد، از روزهای 12 و 13 قاعدگی شروع می شود، اما افرادی با طول چرخه‌های مختلف نیز وجود دارند و به همین دلیل است که وضعیت مادر هفته اول بارداری متفاوت است.

روز تخمک‌گذاری برای کسانی که هر 40 روز قاعدگی دارند متفاوت خواهد بود. برخی از زنان ممکن است در طول تخمک‌گذاری متوجه این موضوع شوند. ترشحات شفاف ممکن است رخ دهد. به طور کلی کسانی که می خواهند بچه‌دار شوند باید معاینه اولیه انجام دهند. اگر مشکلاتی وجود دارد، بهتر است قبل از بارداری آن‌ها را حل کنید.

در هفته اول بارداری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هفته اول بارداری در واقع با اولین روز آخرین قاعدگی شروع می‌شود. اولین کاری که باید در این فرآیند انجام دهید مراجعه به متخصص زنان و زایمان است. هفته اول بارداری توسط پزشک با آزمایش‌های مختلف خون، سونوگرافی و معاینه زنان سپری می‌شود و اگر قبل از طرح بارداری مشکلی وجود داشته باشد، پزشک آن‌را درمان می‌کند.

به عنوان مثال، اگر خانمی مبتلا به کم خونی باشد، درمان مناسب توسط پزشک منتخب توصیه می‌شود. اگر عفونت ادراری وجود داشته باشد برطرف می‌شود. زنانی که قصد بارداری دارند باید تمهیداتی مانند تغذیه و ورزش داشته باشند. آمادگی برای بارداری را می‌توان با یک رژیم غذایی سالم، سبک زندگی منظم و ورزش‌های سبک انجام داد. البته باید به مصرف اسید فولیک نیز توجه کرد. اسید فولیک باید به اندازه توصیه پزشک مصرف شود. همچنین تمامی داروهایی که بدون تجویز پزشک مصرف می‌شود حتی ساده‌ترین آن‌ها نیز باید حذف شده و تنها با هماهنگی و اجازه پزشک مجدد مصرف شود.

آیا در هفته اول بارداری در آزمایش نشان داده می‌شود؟

بارداری تقریباً 8 روز پس از تاخیر قاعدگی در آزمایشات خانگی قابل تشخیص است. اگر یک یا دو روز پس از عقب افتادن قاعدگی آزمایش دهید، ممکن است نتیجه مثبتی مشاهده نکنید زیرا ممکن است hCG کافی در ادرار وجود نداشته باشد. hCG هورمونی است که فقط در خون و ادرار زنان باردار یافت می‌شود. با توجه به وضعیت مادر هفته اول بارداری، آزمایش خون می‌تواند hCG را زودتر از آزمایش ادرار تشخیص دهد.

آزمایش خون می‌تواند 6-8 روز پس از تخمک گذاری نتایج مثبت بدهد، در حالی که آزمایش ادرار می‌تواند حدود 3 هفته پس از تخمک گذاری نتایج مثبت بدهد. آزمایش خون معمولاً در یک محیط بالینی انجام می‌شود. اگر در آزمایش ادرار نتیجه مثبت به دست آمد، حتماً باید با پزشک وقت ملاقات بگذارید.

آیا تغذیه در هفته اول بارداری مهم است؟

با توجه به وضعیت مادر هفته اول بارداری، نیازی به افزایش وزن در این دوران نیست. تغذیه سالم برای رشد کودک و سلامت مادر در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. خوردن به اندازه دو نفره در دوران بارداری فقط باعث افزایش وزن مادر می‌شود. با این حال، افزایش وزن در دوران بارداری باید واجد شرایط باشد. مصرف شیر و لبنیات در دوران بارداری بسیار مهم است. از گوشت‌ها و فرآورده‌های نپخته و فرآوری‌شده باید اجتناب شود. یک رژیم غذایی غنی از پروتئین، فیبر، میوه‌های تازه و سبزیجات ممکن است بهترین باشد.

آیا در هفته اول بارداری خونریزی وجود دارد؟

مدت زمانی که طول می‌کشد تا اسپرم به تخمک برسد تقریباً 12 ساعت است. در طول بارداری، صدها اسپرم در عرض یک هفته به سمت تخمک می‌روند، اما تنها یکی از آن‌ها از سطح بیرونی تخمک وارد می‌شود. خونریزی خفیف در روزهای اول بارداری نشانه شروع بارداری است. در ادامه کیسه حاملگی در سونوگرافی زمانی قابل مشاهده است که خانمی با تست بارداری مثبت در هفته چهارم بارداری باشد. ضربان قلب در هفته پنجم یا ششم بارداری نیز در سونوگرافی شنیده می‌شود.

برخی از زنان ممکن است در هفته اول بارداری دچار سردرد شوند. این به دلیل تغییرات هورمونی است. بنابراین با توجه به وضعیت مادر هفته اول بارداری، قرار گرفتن در محیط‌هایی که ممکن است در معرض تشعشعات قرار بگیرید، خوردن غذاهای ناسالم، انجام کارهای سنگین، استفاده از داروهایی که پزشک توصیه نمی‌کند، محافظت نکردن در برابر عفونت و استفاده از الکل و سیگار از جمله مواردی است که در دوران بارداری نباید انجام شود.

آیا نوزاد در هفته اول باداری رشد می‌کند؟

در هفته اول بارداری نوزادی در رحم رشد نمی‌کند. در طی این فرآیند، بدن زن شروع به آماده شدن برای فرآیند بارداری می‌کند. تخمک در این هفته فرآیند بلوغ خود را آغاز می کند. هورمونی به نام FSH برای فرآیند تخمک گذاری آماده می‌شود. در این دوره، حتی اگر نوزادی وجود نداشته باشد، باید سالم غذا خورد و شروع به مصرف ویتامین کرد. هفته اول بارداری مربوط به آخرین قاعدگی قبل از نوزاد است. دوره بارداری از روز اول این دوره قاعدگی محاسبه می‌شود.

نکات پایانی هفته اول بارداری

پس از برنامه ریزی بارداری، نباید از هیچ دارویی که توسط پزشک توصیه نمی شود استفاده کنید. امروزه استفاده سرخود از انواع آنتی بیوتیک‌ها بسیار رایج است به خاطر داشته باشید هیچ نوع دارویی بدون اجازه پزشک در دوران بارداری مجاز نیست. هورمون‌های استروژن و پروژسترون در دوران بارداری مهم هستند. این دو هورمون آمادگی بدن برای بارداری را تضمین می‌کنند. افزایش این دو هورمون دیواره رحم را ضخیم و برای بارداری آماده می‌کند. به همین دلیل دو هورمون در شکل‌گیری بارداری مهم هستند. درد کشاله ران و درد شکم و غیره با توجه به وضعیت مادر هفته اول بارداری طبیعی است. در نهایت مادر باید به تغذیه و ورزش در این دوران اهمیت دوچندان دهد. برای آگاهی از وضعیت مادر در هفته دوم بارداری در ادامه با ما همراه باشید.