سیگار (نیکوتین) در آزمایش طب کار

سیگار در آزمایش طب کار

اگر تست اعتیاد حاوی آزمون نیکوتین باشد سیگار جواب آزمایش را مثبت می‌کند. چون قلیان و سیگار شامل ماده‌ای به نام نیکوتین هستند. آزمایش نیکوتین در تست عادی طب کار وجود ندارد. اما باید بدانید که بعضی از شغل‌ها هستند که نیاز به تست نیکوتین دارند. همچنین اگر کارفرما درخواستی مبنی بر آزمایش سیگار بدهد لازم است که تست سیگار در آزمون طب کار انجام شود. در نظر داشته باشید که آزمون طب کار شامل موارد متعددی است. برای مثال بینایی سنجی، شنوایی سنجی، تست نوار قلب برای افراد بالای 35 سال، آزمایشات خون و ادرار برای بررسی برخی از شاخص‌ها و تست تنفس از جمله تست‌های اصلی در طب کار هستند. این آزمون‌ها می‌توانند تا حد زیادی تعیین کنند که آیا فرد سلامت جسمی دارد یا خیر. این آزمون‌ها با توجه به شغلی که فرد دارد دارای اهمیت دارد. ولی برای همه شغل‌ها لازم و ضروری است. با توجه به نوع تست سیگار و برخی از داروها می‌تواند تست اعتیاد را مثبت کنند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد سیگار در آزمایش طب کار با شما صحبت کنیم. پس تا انتهای این مقاله از سیناکر با ما همراه باشید.

سیگار در تست طب کار

آیا کشیدن سیگار سبب می‌شود تا جواب تست اعتیاد طب کار مثبت شود؟ در جواب به این سوال باید گفت که بستگی به نوع آزمایش دارد. اگر تست اعتیاد حاوی آزمایش نیکوتین باشد سیگار آزمایش را مثبت می‌کند. چون قلیان و سیگار دارای نیکوتین هستند. آزمون نیکوتین در تست عادی طب کار نیست. اما همان‌طور که پیش از این توضیح دادیم بنا به خواست کارفرما و یا در بعضی از شغل‌ها صورت می‌گیرد.

در نظر داشته باشید که نیکوتین در بدن می‌تواند متابولیزه شود و به ماده‌ای موسوم به کوتینین بدل شود. هشتاد درصد پروسه متابولیزه در کبد صورت می‌گیرد. همچنین قسمتی از تبدیل نیکوتین به ماده کوتینین در عضو ریه انجام می‌پذیرد. ماده کوتینین توسط ادرار از بدن بیرون می‌آید. ولی مقدار پایداری آن به مدت‌زمان اعتیاد، میزان مصرف کردن و نوع آزمون تشخیصی شامل خون، ادرار، مو و بزاق بستگی دارد.

ارزیابی استفاده از سیگار در تست طب کار و آزمون نیکوتین

در حالت کلی برای این که اعتیاد در طب کار تشخیص داده شود لازم است که از تست‌های ادرار، خون، بزاق و مو کمک بگیرند. امکان دارد که تست اعتیاد حاوی موارد گوناگونی از جمله نیکوتین باشد. ولی در پروسه تست تغییری دیده نشود. مدت‌زمان پایداری نیکوتین در هر یک از مواردی که ذکر شد فرق دارد. برای مثال نیکوتین در ادرار می‌تواند از دو روز تا یک هفته باقی بماند. این مدت‌زمان در خون یک هفته الی ده روز و برای مو تا چند ماه است. موارد پایین برای تشخیص این که در بدن فرد نیکوتین وجود دارد یا خیر به کار می‌روند:

  • تست خون: نیمه عمر نیکوتین در خون دو ساعت است. این مدت‌زمان برای کوتینین به بیست ساعت هم می‌رسد. به همین علت است که ماده کوتینین برای مدت‌زمان درازتری در خون باقی می‌ماند.
  • تست بزاق: با بهره‌گیری از سوآپ لازم است ک از بزاق فرد نمونه‌گیری انجام شود. بعد از آن نمونه را در درون کیت‌های تشخیصی قرار می‌دهند. تست بزاق وجود کوتینین و نیکوتین را تا دو هفته پس از مصرف کردن سیگار نشان خواهد داد.
  • تست مو: تست فولیکول مو راه بسیار دقیق برای تشخیص دادن نیکوتین و دیگر مواد مخدر است. مصرف سیگار را تا سه ماه قبل می‌توان با انجام این تست تشخیص داد. به لحاظ این که این آزمون از دقت بسیار بالایی برخوردار است؛ لذا نیاز به تجهیزات و ابزارهای بسیار پیشرفته‌ای دارد. در نتیجه هزینه بیشتری را نیز خواهد داشت. به همین دلیل است که برای تشخیص سیگار در تست طب کار این آزمایش بسیار کم‌کاربرد است.
  • تست ادرار: آزمایش ادرار مرسوم‌ترین تست نیکوتین است. زیرا مقدار زیادی از نیکوتین متابولیزه شده با ادرار از بین می‌رود. به طور متوسط کوتینین تا چهار روز به همراه ادرار از بدن بیرون می‌آید و بعد از آن از بین خواهد رفت.

نکته‌های مهم تست اعتیاد طب کار

لازم است که نکته‌های زیر را در نظر بگیرید تا اشکالی در تست اعتیاد طب کار شما ایجاد نشود:

  • اگر از دارویی استفاده می‌کنید لازم است که قبل از انجام آزمایش با متخصص مربوطه این موضوع را در میان بگذارید. چون داروهایی مثل دیفن هیدرامین و ایبوپروفن می‌توانند جواب آزمایش اعتیاد را مثبت کنند.
  • ترکیباتی که شامل دانه‌های خشخاش باشند سبب می‌شوند که تست اعتیاد مثبت شود.
  • ناشتا بودن اثری در تست اعتیاد در طب کار ندارد.
  • داشتن کارت شناسایی و معرفی‌نامه از محل کار برای انجام آزمایش لازم است.

موارد بالا در قبل از انجام تست اعتیاد باید رعایت کنید.

چرا شرکت‌های گوناگون افرادی را که اعتیاد داشته باشند استخدام نمی‌کنند؟

اعتیاد یکی از مهم‌ترین مواردی است که سبب می‌شود تا فرد در معاینات ابتدای استخدام مردود اعلام شود. باید بدانید که اعتیاد زیان‌های بسیاری را به افراد می‌رساند. همچنین فرد معتاد در چگونگی ارتباط با دیگران نمی‌تواند به خوبی رفتار کند و سبب به وجود آمدن برخی از مشکلات و تنش‌ها در محیط کار می‌شود. اگر محیط کار سبب کم شدن کارایی افراد شود بازدهی شرکت‌ها نیز کم می‌شود. به علاوه جامعه همواره تلاش می‌کند تا اوضاع را به لحاظ اجتماعی و سلامتی در کنترل در بیاورد. در نتیجه استخدام نکردن افرادی که اعتیاد دارند در جهت مدیریت بهتر جامعه مفید است.

دیگر علل انجام تست اعتیاد و موادی که در آزمایش اعتیاد قابل تشخیص هستند

در زیر به دیگر علت‌های انجام تست اعتیاد می‌پردازیم:

  • بررسی سلامتی در افراد به خصوص افرادی که به سوء رفتار دچار هستند.
  • استخدام نکردن افرادی که اعتیاد دارند.
  • ایجاد محیط دارای امنیت زیاد و به دور از ریسک‌های بهداشتی و رفتاری برای دیگر پرسنل
  • پیشگیری از هر نوع رویداد احتمالی مرتبط با استفاده از مشروب‌های الکلی

انجام دادن تست‌های اعتیاد به این علت انجام می‌گیرد که هر نوع ماده یا ترکیب‌هایی که مخدر هستند به درستی تشخیص داده شوند. در این صورت این تست می‌تواند طیف گسترده‌ای از ترکیبات را مورد ارزیابی قرار دهد. در تست اعتیاد می‌توان موارد پایین را تشخیص داد:

  • کوکائین
  • استروئیدها
  • ترکیب‌های الکلی
  • ترکیب‌هایی که شامل ماری‌جوانا هستند
  • آمفتامین‌ها
  • متادون و بعضی از مسکن‌ها
  • ترکیب‌های الکلی

در آزمایش اعتیاد می‌توان موارد بالا را به درستی تشخیص داد.

موارد بالا به صورت معمول در آزمایش اعتیاد برای افراد در طب کار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در صورتی که کارفرما بخواهد می‌تواند ذکر کند که آزمایش نیکوتین نیز در تست انجام شود. در حالت کلی از طریق آزمایش ادرار می‌توان پی برد که آیا فردی اعتیاد دارد یا خیر. برای این منظور یک ظرف خاص به فرد داده می‌شود. بعد از آن همه مرحله‌های دریافت نمونه از راه یک دوربین مداربسته توسط یکی از نیروهایی که مسئول هستند تحت کنترل قرار می‌گیرد. در این صورت امکان خطا و دست‌کاری کم می‌شود. دسترسی داشتن به جواب تست اعتیاد محرمانه است. ادارات و شرکت‌ها دارای محدودیت برای گرفتن این اطلاعات هستند. در قسمت خصوصی نیز فقط بخش منابع انسانی و مدیریت شرکت‌ها و در قسمت دولتی تنها قسمت اداری و استخدامی می‌توانند به نتایج آزمایش دسترسی داشته باشند.

آیا اگر فرد سیگار بکشد در تست اعتیاد قابل تشخیص است؟

در جوابی کوتاه به این سوال می‌توان جواب داد خیر. ولی به چه دلیل؟ یکی از مواد مخدری که در تست‌های معمولی اعتیاد مورد آزمایش قرار نمی‌گیرد ماده نیکوتین است. این ماده اعتیادآور است و در سیگار و قلیان موجود است. اما در تست‌های معمولی اعتیاد قابل تشخیص نیست. مگر این کارفرما خودش این مورد را در نامه درخواست ذکر کرده باشد. در این صورت است که آزمایشگاه به وسیله تست مشخص می‌کند که آیا فرد سیگار مصرف می‌کند یا خیر. اگر فردی سیگار می‌کشد در تست‌های معمول که برای اعتیاد در طب کار به کار می‌رود می‌تواند از این تست بگذرد. اما اگر نیکوتین در تست مورد درخواست باشد خیر و او رد خواهد شد.

توجه داشته باشید که سیگاری بودن افراد سبب مردودی در معاینات ابتدای استخدام می‌شود. ولی نکته مهم در این جا آن است که تشخیص این که فردی سیگاری است یا خیر بسته به حساسیت شرکت یا ادرار ای است که این شخص می‌خواهد در آن جا استخدام شود. ولی بر اساس قانون کنترل و مدیریت خدمات کشور دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تا سلامت جسمانی و روانی افراد را برای استخدام بسنجند. در این قوانین استخدام افرادی که معتاد به مواد مخدر، الکل و دخانیات هستند منع دارد.

مصرف سیگار در درازمدت و کوتاه‌مدت می‌تواند تاثیرات بسیار بد و مخربی را بر روی سلامت جسمی و روحی افراد بگذارد. همچنین سیگار می‌تواند زندگی اجتماعی افراد را نیز مختل کند. به علاوه همه این صدمات بزرگ، سیگار کشیدن می‌تواند آینده کسب و کار افراد را نیز با ضرر رو به رو کند. بنابراین ترک کردن این عادت بد صدمه زننده لازم است که هر چه سریع‌تر انجام گیرد تا اثرات مثبتش فورا خود را نشان بدهد.  تشخیص دادن نیکوتین در تست یک چالش بزرگ برای افرادی که سیگار می‌کشند. برای افرادی که می‌خواهند آزمون اعتیاد بدهند لازم است که بدانند مصرف کردن دخانیات تا چندین روز در تست قابل تشخیص است.

سخن آخر

در این مقاله در مورد سیگار در آزمایش طب کار با شما صحبت کردیم. لازم است که در صورت مصرف سیگار این مطالب را مطالعه کنید. اگر کارفرمای شما نسبت به مصرف سیگار حساس است با تست نیکوتین در آزمایش جواب مثبت خواهد شد. در این صورت فرد سیگاری در آزمون استخدام مردود می‌شود.