اندازه گیری قندخون با دستگاه تست قند خون دیابان

برای اندازه‌گیری دقیق قند خون علاوه بر تهیه دستگاه دقیق، لازم است که طرز صحیح کار با آن را نیز یاد بگیرید. در ادامه با سیناکر همراه باشید تا نحوه اندازه گیری قند خون در دستگاه قند خون دیابان و ثبت نتایج در اپلیکیشن پایش سلامت را یاد بگیرید. موارد مورد نیاز:

  • دستگاه تست قند خون (گلوکومتر)
  • نوار تست قند خون
  • قلم لنست و سوزن
  • پنبه آغشته به الکل یا پد الکی

قدم اول: آماده سازی دستگاه قندخون

ابتدا باید دستگاه را آماده اندازه‌گیری کنید. برای این امر مراحل ساده زیر را دنبال می‌کنیم:

 

1- نوار تست قندخون را مطابق جهت مشخص شده روی نوار، از پایین دستگاه داخل آن جای گذاری می‌کنیم.

2- پس از این کار دستگاه به صورت خودکار روشن می‌شود و بعد از تشخیص نوار، گزینه “آماده فعالیت” را با نمایان شدن یک “قطره چشمک‌زن” روی صفحه نمایش دستگاه نشان می‌دهد.

حال دستگاه آماده اندازه‌گیری است.

قدم دوم: آماده سازی قلم لنست

در قدم بعدی باید لنست (سوزن تست قند خون) را آماده کنیم:

3- ابتدا در پوش قلم لنست را با احتیاط باز کنید.

4- یک سوزن در داخل آن قرار دهید.

5- در پوش خود سوزن را با چرخاندن آن باز کنید. درپوش را دور نیاندازید زیرا در مراحل بعدی به آن احتیاج پیدا می‌کنید.

6- پس قرار دادن سوزن در لنست و باز کردن درپوش آن، حال درپوش قلم لنست را ببندید. در انتهای قلم یک ضامن قرار دارد. با کشیدن ضامن قلم لنست، آن را آماده نمونه‌گیری کنید.

7- قلم لنست برای تعیین ضخامت پوست از ۱ تا ۵ درجه بندی شده است. مطابق وضعیت پوست خود، یکی از درجه‌ها را انتخاب کنید. توجه کنید که درجه ۱ برای کم‌ترین فرورفتی و جراحت است و عدد ۵ بیشترین میزان را دارد.

قدم سوم: گرفتن نمونه خونی و اندازه‌گیری قندخون

اکنون زمان نمونه‌گیری فرا رسیده است. ترجیحا محل نمونه‌گیری را با یک پد الکلی ضدعفونی کنید و سپس اقدامات زیر را انجام دهید:

8- نوک انگشت خود را کمی ماساژ دهید و نوک قلم لنست را بر روی آن قرار دهید، سپس کلید لنست را بزنید تا جراحت بر روی انگشت شما ایجاد شود. (دستگاه به ۵ میکرولیتر خون یعنی حدود یک قطره خون نیاز دارد.)

9- دستگاه را مطابق تصویر کنار قطره خون نگه دارید بطوری که نوار تست، قطره خون را به داخل بکشد. پس از مکش خون و صدای بوق دستگاه، نوار را از قطره خون و انگشت خود جدا کنید تا خون اضافه مکش نشود. (عملیات مکش خون حدود یک ثانیه زمان می‌برد.)

10- دستگاه پس از ۵ ثانیه اندازه‌گیری را انجام می‌دهد و نتیجه را به شما نمایش می‌دهد.

11- پشت دستگاه قند خون یک ضامن وجود دارد که نوار تست را ثابت نگه می‌دارد. با کشیدن آن می‌توانید نوار را از دستگاه جدا کنید و دور بی‌اندازید.

12- در صورتی که نوار خارج نشد کمی دستگاه را تکان دهید تا نوار خارج شود.

13- در این مرحله باید درپوش سوزن را مجدد روی آن قرار دهیم. مطابق تصویر، درپوش را روی یک سطح صاف می‌گذاریم و از بالا نوک سوزن را روی درپوش فشار می‌دهیم تا درپوش مجددا روی آن قرارگیرد.

14- مطابق تصویر و با استفاده از اهرمی که در انتهای قلم لنست وجود دارد، سوزن را از قلم لنست بیرون بی‌اندازید.

عملیات نمونه‌گیری به پایان رسیده است.

قدم چهارم: ثبت نتیجه اندازه‌گیری در نرم‌افزار سیناکر به صورت OCR

برای پایش هر چه بهتر وضعیت سلامت خود و اشتراک گذاری راحت‌تر با پزشکان، حتما نتایج را در نرم‌افزار سیناکر ثبت کنید. می‌توانید با دانلود اپلیکیشن سیناکر را از طریق این لینک دانلود کنید.

15- ابتدا وارد نرم‌افزار سیناکر شوید و گزینه “ثبت داده جدید” را بزنید و آیکون “افزودن قندخون جدید”  را انتخاب کنید.

16- تب “ثبت اسکن” را انتخاب و دستگاه قند خون را مقابل دوربین قرار دهید و منتظر بمانید تا اپلیکیشن به صورت خودکار مقدار قند خون را شناسایی کند.

17- قند خون خود را ثبت کنید. پس از نمایش قند خون، زمان اندازه‌گیری قند خون (ناشتا، دو ساعت بعد از غذا یا تصادفی) را در نرم‌افزار مشخص کنید و گزینه ذخیره را بزنید.

نتایج شما با تمام جزئیات در اپلیکیشن باقی خواهند ماند.