وضعیت مادر در هفته سی ‌و یکم بارداری

هفته سی و یکم بارداری | وضعیت مادر

در مقاله قبلی به طور کامل و دقیق درباره علائم مادر در هفته ۳۰ حاملگی صحبت کردیم، حال جالب است بدانید که همه‌ حواس پنجگانه فرزند درون رحم شما، در هفته سی و یکم بارداری به صورت کامل شکل گرفته است. همچنین هرچه به عدد هفته‌های بارداری شما اضافه می‌شود، هوش فرزند شما نیز بیشتر می‌شود. هرچند که وضعیت مادر در هفته سی و یکم بارداری به گونه‌ای است که شاید احساس گنگی و فراموش‌کاری کند، اما جای نگرانی نیست. این موضوع بیشتر به خاطر حجم فکر و خیالاتی است که اصولا در سه ماهه سوم بارداری به سراغ مادران باردار می‌آید و ممکن است مشکلات را بزرگ جلوه دهند.

لذا شاید بهترین کار این باشد که سعی کنید تا جایی که ممکن است از استرس و این فکر و خیالات به دور باشید و روی آرامش خود تمرکز کنید. همچنین در این هفته با علائم رایجی نظیر تنگی نفس، انقباضات بریکستون هیکس، بی‌خوابی، کمردرد و سیری زودرس مواجه می‌شوید. البته این علائم چیز جدیدی نیستند و در هفته‌های قبل نیز این علائم را داشته‌اید. منتها در این هفته تشدید شده یا کمتر شده‌اند.

به علاوه اگر احساس کردید کفش‌های شما به پایتان تنگ شده، علت مشخص است و این به خاطر ورم پاها است که از علائم رایج این هفته از بارداری هستند. از طرف رحم و فرزند شما به رگ‌های پا فشار وارد می‌شود و این موضوع سبب ورم پا می‌شود و جریان طبیعی خون را مختل می‌کند. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به وضعیت مادر در هفته سی و یکم بارداری بپردازیم. پس در این مقاله از سیناکر همراه ما باشید.

تغییرات مادر در هفته سی و یکم بارداری

تجربه انقباضات بدون درد به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در هفته سی و یکم بارداری کاملا طبیعی است. این‌ها انقباضات بریکستون هیکس هستند. این انقباضات رحم را برای زایمان آماده می‌کنند. البته این دردها کاملا طبیعی و بی‌ضرر هستند. اما اگر این انقباضات دردناک بود و در فواصل منظم رخ دهند، ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد. لذا در چنین مواردی باید به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این در این هفته مادر ممکن است مشکلات خواب، افزایش ترشح بزاق، هیپرتروفی، تورم لثه‌ها و خونریزی بینی داشته باشد.

اکنون حرکات و لگدهای کودک شروع به دردناک شدن می‌کند. ضمن اینکه برخی از زنان باردار ممکن است سردرد و کمردرد را تجربه کنند. اگر فشار خون طبیعی باشد، نیازی به ترس از سردرد نیست. با این حال در صورت سردرد مداوم باید به پزشک خود مراجعه کنید. همینطور گرفتگی عضلات پا، رفلاکس، سوزش سر دل، ضعف و تعریق در دست‌ها و پاها ممکن است در هفته سی و یکم بارداری رخ دهد.

همچنین عفونت ادراری گاهی در این هفته‌ها بدون هیچ علائمی اتفاق می‌افتد که در صورت عدم درمان، می‌تواند برای مادر در هفته سی و یکم بارداری منجر به زایمان زودرس شود. بنابراین کشت ادرار (یک روش آزمایشگاهی) توصیه می‌گردد. در این دوره خط شکم تیره‌تر می‌شود. همینطور تغییرات خلقی، بی‌قراری صبحگاهی، افزایش اشتها، حساسیت به بو، شیر شفاف سفید که از پستان می‌آید و ترشحات بی‌بوی واژن ممکن است مشاهده شود.

هفته سی و یکم بارداری یعنی چند ماهگی است؟

یکی از چیزهایی که مادران باردار همیشه پیگیر آن هستند، هفته و ماه بارداری خود است. از این رو اگر بخواهیم معادل هفته سی و یکم بارداری را به ماه بارداری بگوییم، شما در ماه هفتم بارداری هستید و کمتر از ۶۰ روز دیگر زایمان خواهید کرد.

چه آزمایشاتی در هفته سی و یکم بارداری انجام می‌شود؟

سونوگرافی در هفته سی و یکم بارداری انجام می‌گیرد. همچنین در مواردی که تصور می‌شود نوزاد در ناراحتی است، ضربان قلب نوزاد با NST بررسی می‌شود. همینطور حرکات بدن و وضعیت مایع آمنیوتیک در نوزاد با سونوگرافی مورد بررسی قرار می‌گیرد. با این حال وضعیت مادر هفته سی و یکم بارداری در شرایطی است که‌ فشار خون او اندازه‌گیری می‌شود. همچنین آزمایش ادرار برای بررسی پروتئین در ادرار او و کشت ادرار برای بررسی عفونت در مادر انجام می‌پذیرد. به علاوه پزشکان در هر معاینه فشار خون شما را بررسی خواهند کرد. این بررسی به دلیل این است که فشار خون بالا برای شما و کودک‌تان مضر است و می‌تواند نشانه اولیه پره اکلامپسی باشد.

در هفته سی و یکم بارداری چقدر به وزن اضافه می‌شود؟

این شاید سوالی باشد که بسیاری از مادران در هفته سی و یکم بارداری از خود بپرسند تا بر اساس آن شرایط وزنی خود را بسنجند. هرچند ممکن است این برای همه زنان باردار در این هفته یکسان نباشد، اما به‌طور معمول احتمالا در هفته سی و یکم بارداری به میزان ۹ تا ۱۲ کیلوگرم اضافه وزن خواهید داشت. حال اگر دوقلو باردار باشید، این میزان بیش از ۱۲ کیلوگرم خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: انواع و علائم بارداری دوقلو

مادر در هفته سی و یکم بارداری چگونه بخوابد؟

در طول سه ماهه سوم بارداری که شامل هفته سی و یکم بارداری نیز می‌شود، به مادران باردار توصیه می‌شود که به پهلو بخوابند. زیرا تحقیقات نشان داده است که خوابیدن به پشت خطر مرده‌ زایی را افزایش می‌دهد. اصولا خوابیدن به پهلوی چپ که برای خواب روزانه و شبانه توصیه می‌شود، تغذیه مطلوبی را برای جفت فراهم می‌کند. همچنین به اندام‌هایی مانند کلیه‌ها اجازه می‌دهد راحت‌تر عمل کنند.

مادر در هفته سی و یکم بارداری باید به چه نکاتی توجه کند؟

مانند هر لحظه از بارداری، در هفته سی و یکم نیز مواردی وجود دارد که باید به آن­‌ها توجه کنید. اصولا برای داشتن یک دوره سالم تا زمان تولد نوزاد باید به نکات زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید که عبارت است از:

  • چون استخوان‌های نوزاد شما در این هفته از بارداری شروع به سفت شدن کرده است، نیاز او به کلسیم بیشتر از همیشه خواهد بود. لذا مصرف غذاهای سرشار از کلسیم می‌تواند به این نیاز شما و نوزادتان کمک کند. پس از آن غافل نباشید.
  • در مصرف میوه‌ها و سبزیجات اطمینان حاصل کنید که فصلی و تازه هستند.
  • با نزدیک‌تر شدن به تولد، سینه‌ها و شکم شما بزرگ می‌شوند. همچنین می‌توانید سوتین‌هایی را که استفاده می‌کنید، به مرور زمان مطابق با این تغییر معمولی تغییر دهید. می‌توانید سوتین‌های راحت، غیر چسب و بدون سیم انتخاب کنید.
  • همانطور که رحم شما رشد می‌کند، به روده‌ها فشار می‌آورد و خطر یبوست را در ماه‌های آخر بارداری افزایش می‌دهد. به همین دلیل باید مراقب باشید که مایعات زیادی مصرف کنید. هر روز تا حد امکان پیاده‌روی کوتاه داشته باشید و روی غذاهای پرفیبر تمرکز کنید.
  •  مادر در هفته سی و یکم بارداری احساس خستگی و ضعف بیشتری دارد. در چنین مواقعی استراحت‌های کوچک در برنامه روزانه بسیار مهم است.‌ شما حتی می‌توانید برای خود فرصت‌هایی را ایجاد کنید تا از نظر جسمی و روحی آرام شوید.
  • اگر پاها و مج پای شما در هفته ۳۱ام بارداری متورم و دردناک است، باید کفش‌های خود را عوض کنید و کفش‌های راحت بپوشید.
  • در هفته 31ام بارداری از حرکات ناگهانی و سریع خودداری کنید و بدون عجله به فعالیت‌های آرام بپردازید. همچنین باید مراقب باشید که وسایل سنگین را تا زمان تولد نوزاد بلند نکنید.

تغذیه در هفته ۳۱ام بارداری چگونه باید باشد؟

رژیم غذایی متعادل برای مادر از روزهای اول بارداری تا پایان بارداری و حتی بعد از آن مهم است. رژیم غذایی سالم و مناسب به‌طور مستقیم بر سلامت مادر و نوزادش تاثیر می‌گذارد. لذا اتخاذ یک رژیم غذایی مناسب که در آن مادر تمام غذاها را به‌طور متعادل مصرف کند و وعده‌های غذایی اصلی و میان وعده‌های خود را در طول بارداری تنظیم کند، از سلامت او و نوزادش حمایت می‌کند. غذاهایی که برای مادر در هفته سی و یکم بارداری مناسب هستند، عبارت است از:

  • غلات
  • پروتئین
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • کلسیم
  • اسید فولیک
  • فیبر
  • آهن

همچنین مادر باید به مصرف آب خود نیز توجه کند و آب فراوان مصرف نماید. علاوه بر رژیم غذایی متعادل، مادر حتما باید از سیگار و الکل دوری کند و مصرف محصولاتی مانند غذاهای بسیار چرب و شیرین، کافئین و غذاهای بسته بندی شده را محدود کند.

بیشتر بدانید: وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری

تمرینات ورزشی در هفته سی و یکم بارداری

شما می‌توانید فعالیت‌های فیزیکی نظیر تمرینات ورزشی کگل (Kegel exercises) را داشته باشید. این تمرینات ضمن اینکه عضلات واژن را تقویت می‌کند، راحتی زایمان را نیز همراه دارد. همچنین پیاده‌روی آرام، شنا و پیاده‌روی در آب، یوگا و پیلاتس به صورت آرام و با شدت کم نیز قابل انجام است. البته باید مادران باردار در نظر داشته باشند که اصولا سه ماهه سوم بارداری برای شروع یک ورزش جدید یا تمرینات ورزشی جدید مناسب نیست.

کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به طور کامل به وضعیت مادر در هفته سی و یکم بارداری بپردازیم. از تغییرات مادر در این هفته گفتیم که با علائمی نظیر انقباضات بریکستون هیکس، گرفتگی عضلات پا، سوزش سر دل، تنگی نفس، بی‌خوابی، سردرد و غیره مواجه می‌شود. ضمن اینکه کوشدیم تا به نکات و موارد مهم بارداری در این هفته اشاره کنیم. با این حال باید توجه داشت که شما در ۳ ماهه سوم بارداری خود هستید که دوره‌ حساسی است. حساس از این جهت که چیز زیادی به تولد نوزاد و زایمان شما باقی نمانده است. حتی زایمان زودرس نیز در این هفته‌ها محتمل است. لذا این می‌طلبد که بیشتر مراقبت کنید و توصیه‌های بارداری را جدی بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر به شما پیشنهاد می‌کنیم، مقاله مربوط به هفته سی و دوم بارداری و وضعیت مادر را مطالعه نمایید.