مهم‌ترین مشکلات سلامت که کارکنان شما با آن‌ها مواجهند؛ از دست شما چه کاری ساخته است؟

مشکلات سلامت کارمندان

در این مقاله، قرار است نتایج مطالعات تحقیقی که در زمینه‌ی مسائل مربوط به سلامت شغلی است، را باهمدیگر مطالعه کنیم. بانک داده‌ی این مطالعه منحصر به فرد است که متشکّل است از مجموع نتایج حاصل از بیش از 32000 فرد شاغل در نقاط مختلف دنیا. با تجزیه و تحلیل این داده‌ها 7 مشکل اصلی که نه تنها مرتبط با استرس و سلامت کارکنان هستند، بلکه با غیبت‌های شغلی، کاهش مشارکت و کاهش بهره‌وری در کسب و کار شما ارتباط دارند، شناسایی می‌گردد.

در ادامه نکات و توصیه‌هایی مطرح شده است که به شما در رفع این عوامل کمک می‌کند.

نداشتن خواب کافی

مطالعات نشان داده‌اند از هر سه کارمند، دو کارمند خواب کافی ندارند.

مشکل این جاست که بسیاری از مردم از میزان محرومیتشان از خواب یا اثر سوئی که این عامل بر سلامت آن‌ها می‌گذارد بی‌اطّلاع هستند.

دو راهکار برای این که به کارمندان خود کمک کنید تا خواب بهتری داشته باشند:

  • آن‌ها را تشویق کنید که در ساعت ناهار به پیاده‌روی در معرض نور خورشید بروند. (نور و افزایش فعّالیت احتمال این را که خواب بهتری داشته باشند افزایش می‌دهد.)
  • آن‌ها را تشویق کنید تا بدن خود را از عوارض وسایل الکترونیکی سم‌زدایی کنند. (بعد از ساعت 8 شب، نور آبی که از کامپیوتر، تلوزیون، گوشی همراه و تبلت ساطع می‌شود می‌تواند سطوح ملاتونین را مختل کند، که متعاقب آن خواب دچار اختلال خواهد شد.)

آیا می‌دانستید؟

خوابیدن به میزان تنها 6.5 ساعت در شب به مدّت دو هفته از نظر شناختی، سرعت واکنش نشان دادن و توانایی استدلال اثر مخرّبی هم‌ارز مصرف الکل به میزان دوبرابر حدّ قانونی برای رانندگی دارد.

عدم مصرف سبزیجات کافی

تنها 5.8 درصد نیروی کار در استرالیا روزانه سبزیجات کافی مصرف می‌کنند.

یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات برای حفظ سلامت و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی-عروقی ضروری است. اگر میان‌وعده‌ی عصر تنها وعده‌ای است که درآن سبزیجات مصرف می‌کنید، کار شما برای برآورده کردن نیاز روزانه‌ی مصرف سبزیجات دشوار خواهد بود.

راهکارهایی برای این که بتوانید به کارکنانتان کمک کنید تا سبزیجات بیشتری مصرف کنند:

  • آن‌ها را تشویق کنید تا مصرف سبزیجات را در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام لحاظ کنند.
  • امکاناتی را در محل کار مهیّا کنید تا کارکنان بتوانند وعده‌های غذایی سالم را همچون سالاد و اسموتی تهیه کنند و همچنین بتوانند غذاهای خود را گرم کنند.
  • سیستم تهیه و توزیع غذا را مورد بازبینی قرار دهید. از وجود همیشگی گزینه‌های غذایی سالم اطمینان حاصل کنید.

آیا می‌دانستید؟

داشتن یک رژیم سرشار از سبزیجات احتمالاً تنها جزء یک رژیم غذایی سالم است که تمام متخصّصین حوزه‌ی سلامت، کارشناسان تغذیه و پزشکان روی آن اتّفاق نظر دارند.

عدم سلامت روحی-روانی

بین 32000 نفری که مورد بررسی قرار گرفتند، از هر 4 نفر یک نفر از مشکلات سلامت روان رنج می‌برد. (افسردگی، اضطراب و/یا سطوح بالای استرس)

بیماری‌های مرتبط با استرس احتمالاً مسئول نیمی از غیبت‌های شغلی مربوط به بیماری هستند. امّا خبر خوب این است که شما می‌توانید نحوه‌ی مدیریت استرس توسّط کارکنانتان را با ارتقای تاب‌آوری و سرسختی آن‌ها بهتر کنید.

راهکارهایی که می‌توانید با به کارگیری آن‌ها به کارکنان خود کمک کنید سلامت روانی بهتری داشته باشند:

  • به آن‌ها کمک کنید کارشان را به خوبی انجام دهند – به آن‌ها کمک کنید در برابر مشکلات توانمند باشند و به این منظور کاری کنید که حس کنند:
  1. در کاری که انجام می‌دهند موفّق هستند.
  2. کاری که انجام می‌دهند برای مجموعه مفید و اثربخش است.
  3. نقاط قوّت منحصر به فردشان مورد توجّه قرار می‌گیرد و اررزش‌مند تلقی می‌شود.
  • به آن‌ها فرصت کافی بدهید تا بتوانند ارزش‌مندترین منبعشان را که همان انرژی است بازیابی کنند.
  • با همدلی رفتار کنید.

همدلی به این معنا است که یک مسئله را از تمام جوانب ببینیم. همدلی در تعامل با کارکنانتان به این معنا است که نسبت به وقایع دیگری که در زندگی آن‌ها اتّفاق می‌افتد بی‌تفاوت نباشید.

این را در نظر داشته باشید: اکثریت ما حدّاقل با یک مشکل غیرقابل بیان دست و پنجه نرم می‌کنیم. مثلا بدهی مالی، طلاق یا مادر همسر که آلزایمر دارد و قرار است از این به بعد با شما زندگی کند و … انتظار نداشته باشید فردی که در حال حاضر هر روز خود را به سختی به پایان می‌برد، بهترین عملکرد کاری خود را ارائه دهد. سعی کنید با برنامه‌هایی که برای افزایش تاب‌آوری یا کمک به کارکنان در مواجهه با مشکلات شخصی طرّاحی شده است، آن‌ها را کمک کنید و حمایت مناسب را برایشان مهیّا کنید.

آیا می‌دانستید؟

سرسختی با توانمند کردن افراد حاصل می‌شود، نه با فشار آوردن بر آن‌ها. اگر ما احساس کنیم لایق و توانا هستیم و منابع و زمان بازیابی کافی برای مدیریت استرس داشته باشیم، آن موقع می‌توانیم سرسخت باشیم؛ امّا وقتی در مواجهه با استرس فراوان و بی‌امان هستیم و منابع کافی برای مدیریت آن نداریم، مستعد این هستیم که از پا درآییم.

مشکلات سلامت کارکنان

نشستن بیش از حد

بیش از نیمی از ما بیشتر روز کاری خود را در حالت نشسته سر می‌کنیم.

نشستن برای دوره‌های طولانی نه تنها انرژی و قدرت ذهنی ما را تضعیف می‌کند، بلکه سوخت و ساز بدنمان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به طوری که کارایی بدن در سوزاندن چربی کاهش می‌یابد. در سوی مقابل داشتن تحرّک به صورت منظّم باتری‌های ما را شارژ می‌کند و ما را هوشیار نگه می‌دارد.

مسئله این جاست؛ ما نه تنها نیاز داریم راه‌هایی پیدا کنیم تا افراد را تشویق به تحرّک بیشتر کنیم، بلکه ما باید فضاهای کاری و برنامه‌ی کاری را به نحوی طرّاحی کنیم تا فرصت تحرّک داشتن را به کارکنان بدهیم.

دو توصیه برای این که به کارکنان خود کمک کنید تحرّک بیشتری داشته باشند:

  • محیط را تغییر دهید

میزهای ایستاده بخرید، ارزشش را دارد. اگر از پس هزینه‌ی آن برنمی‌آیید، به دنبال یک فضای اشتراکی جدا از محوّطه‌ی کاری باشید تا بسیاری از افراد بتوانند از آن استفاده کنند، مثلاً ایستگاه‌های شارژ لپ‌تاپ یا پیشخوان‌هایی که افراد در حالت ایستاده به آن‌ها تکیه دهند و روزنامه بخوانند.

  • برنامه‌ی کاری را منعطف تنظیم کنید تا افراد بتوانند قبل، حین و بعد از کار ورزش کنند.

یک ساعت کار بیشتر هم‌ارز یک ساعت کارایی بیشتر نیست؛ وقتی مغز از نشستن بیش از حد تیره و کدر شده است. زمانی در نظر بگیرید تا افراد بتوانند در طول روز  انرژی خود را بازیابی کنند. در نظر گرفتن 10 دقیقه‌ی اضافه در زمان استراحت ناهار برای این که افراد بتوانند تحرّک بیشتری داشته باشند، همراه خواهد بود با کارایی و بازده بیشتر.

آیا می‌دانستید؟

تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که در طول روز کاری فرصت می‌یابند که تحرّک داشته باشند در مقایسه با افرادی که تمام روز می‌نشینند خوشحال‌تر و خلّاق‌تر هستند و بهتر خواسته‌های مشتری‌ها را برآورده می‌کنند.

مصرف بیش از حد مواد قندی

اگر مستند «That Sugar Film» را دیده باشید می‌دانید که ما مقدار زیادی مواد قندی را به صورت مخفی از غذاهای فراوری‌شده دریافت می‌کنیم.

علاوه بر محتوای قندی مخفی، تحقیقات نشان می‌دهد از هر سه نفر یک نفر بیش از حد موادّ غذایی ناسالم (شکلات، چیپس، آبنبات و …) مصرف می‌کند.

نسبت قابل توجّهی از این مقدار سر کار مصرف می‌شود. یک‌چهارم افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند بیان کردند شرایطی که در آن بیشترین احتمال را دارد که به سراغ غذاهای ناسالم و بی‌ارزش، بعد از ظهر، پشت میزشان در محل کار است. بیشتر افراد زمانی که احساس خستگی می‌کنند به غذاهای ناسالم رو می‌آورند و دستگاه سکه‌ای خودکار تحویل‌دهنده‌ی مواد خوراکی که در محل کار وجود دارد سریع‌ترین راه برای دستیابی به خواسته‌شان است.

دو راهکار برای این که به کارکنانتان کمک کنید مصرف قند را کاهش دهند.

  • عوامل وسوسه‌برانگیز را از محیط کار حذف کنید.

از قرار دادن شیرینی و شکلات بر روی میزها اجتناب کنید. سراغ گزینه‌های کترینگی که غذاهای ناسالم را شامل می‌شوند نروید. اجازه ندهید بسته‌های میان‌وعده‌ی تبلیغاتی در محل کار وجود داشته باشند.

  • کارکنانتان را با قانون FFB آشنا کنید.

قانون FFB چیست؟

F = Fluid به معنای مایعات    F = Fruit به معنای میوه          B = Bakery به معنای مواد غذایی از دسته‌ی شیرینی‌جات و نان‌ها؛ به ترتیب این موارد دقّت کنید.

دفعه‌ی بعدی که هنگام بعد از ظهر احساس رخوت کردید، به جای این که در همان وهله‌ی اوّل به سراغ شکلات و شیرینی‌جات بروید، ابتدا یک لیوان آب بنوشید، سپس مقداری میوه مصرف کنید؛ سپس تنها در صورتی که میلتان به خوردن همچنان وجود دارد به سراغ دسته‌ی سوم بروید.

از هر 10 مرتبه، 9 مرتبه احساس خواهید کرد دیگر نیازی به خوردن مواد غذایی دسته‌ی سوم ندارید؛ با این حال ما کماکان انسان هستیم و هرازچندگاهی وسوسه می‌شویم و باز هم به سراغ موادّ غذایی دسته‌ی سوم می‌رویم!

آیا می‌دانستید؟

یک پیاده‌روی کوتاه اطراف محل کار خستگی را تا 65 درصد کم می‌کند. به علاوه، پژوهشی نشان داد که پیاده‌روی بعد از ظهر مصرف شکلات را در افرادی که عادت به خوردن شکلات در بعد از ظهر داشتند، نصف می‌کند.

کار کردن بیش از حد

بر اساس نتایج این تحقیق از هر پنج کارمند، یک نفر برای ساعت‌های طولانی کار می‌کند.

همچنین یک پنجم کارمندان وقتی سر کار نیستند به سختی تقلّا می‌کنند ذهن خود را از کار فارغ کنند. این نسبت مشابه نشان می‌دهد این افراد از عدم تعادل بین کار و زندگی خود ناراضی هستند. همه‌ی ما دوره‌هایی از افزایش استرس و فشار کاری را پشت سر گذاشته‌ایم، امّا کلید فائق آمدن بر این مشکلات و نشان دادن سرسختی به جای ناامیدی یا افسردگی، بازیابی خود است. بازیابی به معنای این است که که در طی یک روز کاری، یک هفته یا یک سال، دوره‌هایی را در نظر بگیریم و در این دوره‌ها کم‌تر کار کنیم.

راهکارهایی برای این که به کارکنان خود کمک کنید:

  • به کارکنان خود کمک کنید با ذهن آرام محیط کار را ترک کنند.

بهترین راه برای تحقّق این امر این است که افراد احساس کنند که عملکرد خوبی سر کار داشته‌اند، این امر زمانی حاصل می‌شود که افراد حس کنند پیشرفت داشته‌اند و با مشارکت مؤثّر به مجموعه کمک کرده‌اند. به کارمندان کمک کنید بار کاری خود را مدیریت کنند و هر روز از کارکنان قدردانی و تلاش‌های آن‌ها را تحسین کنید.

  • مکث کنید تا نیروی تازه بگیرید.

به کارکنان خود بیاموزید که با این تکنیک ساده بتوانند راحت‌تر خود را از کار جدا کنند؛ تکنیک «مکثی که نیروی شما را بازمی‌گرداند.».

وقتی که از سر کار برمی‌گردید و به خانه می‌رسید، مقابل در ورودی توقّف کنید، چشم‌هایتان را ببندید و به آرامی نفس عمیق بکشید. همان طور که هوا را از ریه‌هایتان به سمت بیرون می‌رانید تصوّر کنید مشکلات کاری از شما دور می‌شوند. سپس وارد خانه شوید و تعهّد و توجّه خود را تمام وکمال وقف خانواده کنید. این تکنیک ساده برگرفته است از مفهوم mindfulness (توجّه به زمان حال) – در حال حاضر چه چیزی اهمیت دارد؟

آیا می‌دانستید؟

پژوهشی که اخیراً در نشریه‌ی علمی Lancet به چاپ رسید نشان داد کارمندانی که بیش از 55 ساعت در هفته کار می‌کنند 33 درصد بیشتر از کارمندانی که 40 ساعت در هفته کار می‌کنند، در معرض خطر سکته‌ی مغزی هستند.

چکیده

با توجّه کردن به این 6 مشکل و لحاظ کردن آن‌ها در مرتبه‌ی بعدی که برنامه‌ی سلامت آن‌ها را تنظیم یا مرور می‌کنید، نه تنها در مسیر ارتقای سلامت جسمی و روانی نیروی کار خود قدمی رو به جلو برمی‌دارید، بلکه محرّک‌های اصلی کسب و کار خود و عملکرد مجموعه‌ی تحت رهبریتان را نیز بهبود می‌بخشید.

ارسال سریع و مطمئن

تحویل فوری در شهر تهران

پشتیبانی مداوم

پاسخگویی پزشکان در اپلیکیشن سیناکر

خدمات پس از فروش

۷ روز ضمانت بازگشت کالا

در صورت خرید از فروشگاه آنلاین سیناکر

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x