علائم مشترک و رایج دیابت نوع 1 و 2 + تفاوت و شباهت‌ها

تصویر دمو سیناکر

تشخیص به‌ موقع نشانه‌های اولیه دیابت برای افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است. زندگی با دیابت نیازمند برنامه‌ریزی و آمادگی دقیق است تا فرد بتواند سلامت و ایمنی خود را در سال‌های آینده حفظ کند. هرچه سریع‌تر بتوانید علائم دیابت را شناسایی کنید مسیر درمان شما آسان‌تر است. با مراجعه زودهنگام به پزشک متخصص می‌توانید یک برنامه مناسب برای مدیریت آن تدوین کنید. متأسفانه، با وجود اینکه حدود ۳۷.۳ میلیون آمریکایی (تقریباً ۱ نفر از هر ۱۰ نفر) به دیابت مبتلا هستند، تقریباً ۱ نفر از هر ۵ نفر از وجود این بیماری در خود بی‌خبرند. نسبت این آمار در سایر کشورهای جهان نیز نمود می‌کند.

با اینکه دیابت یک بیماری نسبتاً شایع است، اما همچنان به‌درستی درک نشده و بسیاری از افراد آگاهی کافی درباره آن ندارند. خوشبختانه، در سراسر جهان تلاش‌هایی برای افزایش آگاهی عمومی درباره دیابت در حال انجام است. ماه نوامبر به‌عنوان ماه آگاهی از دیابت شناخته می‌شود و فرصتی عالی برای افرادی است که نگران این بیماری هستند. اگر شما و یا اطرافیانتان به این بیماری مبتلا هستید لازم است آگاهی خود را درمورد علائم آن افزایش دهید. پس در این مقاله از سیناکر با ما همراه باشید.

شناسایی نشانه‌های اولیه دیابت با آگاهی از انواع مختلف آن

یکی از دلایلی که تشخیص زودهنگام دیابت را دشوار می‌کند، وجود انواع مختلف این بیماری است. دو نوع اصلی دیابت عبارتند از دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ .در دیابت نوع ۱، سیستم ایمنی بدن به‌طور غیرطبیعی به انسولین حمله کرده و آن را تخریب می‌کند، قبل از اینکه بتواند سطح قند خون را تنظیم کند. در دیابت نوع ۲، بدن یا به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند یا سلول‌های بدن نسبت به انسولین مقاوم می‌شوند و به‌درستی به آن پاسخ نمی‌دهند.

برخی از انواع دیابت دارای علائم هشداردهنده خفیف و نامحسوسی هستند . دیابت ممکن است سال‌ها بدون تشخیص باقی بماند، به‌ویژه دیابت نوع ۲. بسیاری از افراد مبتلا به این نوع دیابت تا زمانی که با عوارض بلندمدت بیماری مواجه نشوند، از وجود آن بی‌اطلاع می‌مانند. برای همین تست سالانه قند خون پیشنهاد می‌شود. علاوه بر این، برخی از واضح‌ترین نشانه‌های دیابت بدون کمک یک متخصص پزشکی قابل تشخیص نیستند. به‌عنوان مثال، افزایش سطح گلوکز در خون یکی از علائم هشداردهنده مهم است، اما اگر به‌طور منظم آزمایش خون انجام ندهید، ممکن است متوجه این مشکل نشوید. برایند این مشکلات تشخیص بیماری دیابت را دشوار می‌کند. پس لازم است دانش خود را در مورد این بیماری بالا ببرید تا با مشاهده کوچک‌ترین نشانه خطری اقدامات لازم را انجام دهید. می‌توانید برای مشورت سریع و بدون اتلاف وقت با پزشکان از اپلیکیشن سیناکر استفاده کنید.

علائم مشترک و رایج در دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2

اگرچه شناسایی اولین علائم دیابت می‌تواند دشوار باشد، اما برخی از نشانه‌های رایج در رابطه با دیابت وجود دارند که هم در دیابت نوع 1 و هم در دیابت نوع 2 قابل مشاهده هستند. اگر هر یک از علائم و نشانه‌های زیر را مشاهده کردید، برای اطمینان از سلامت خود به پزشک مراجعه کنید.

  • خستگی زیاد

گلوکز ماده‌ای است که از قند ایجاد شده و توسط بدن شما به انرژی تبدیل می‌شود. این امر به شما کمک می‌کند تا در طول روز به طور عادی فعالیت نمایید. بدن شما برای تبدیل گلوکز به انرژی و مدیریت جریان قند خون، به انسولین متکی است. اگر انسولین کافی تولید نکنید یا سیستم ایمنی بدنتان به انسولینی که تولید شده حمله کند، دچار احساس خستگی و فرسودگی زیاد خواهید شد.

  • گرسنگی مداوم

اگر همواره حتی بعد از غذا خوردن گرسنه هستید، این امر می‌تواند نشانه‌ی مشکلات متعددی از جمله اشکال در نحوه‌ٔ تولید سیگنال‌های گرسنگی توسط بدن باشد. این حالت گرسنگی مداوم می‌تواند نشانه‌ دیابت باشد. وقتی بدن شما نتواند انرژی لازم برای فعالیت سلول‌ها و اندام‌های مختلف را تولید کند، پیامی به مغز می‌فرستد تا به شما اعلام کند که غذای بیشتری بخورید.

دیابت می‌تواند مکانیسم‌های بدن شما را به اشتباه اندازد. زمانی که سیر هستید به شما فرمان دهد تا بیشتر بخورید که بتوانید به انرژی موردنیاز برای عملکرد طبیعی بدن، دسترسی داشته باشید.

  • تکرر ادرار

تکرر ادرار، پر ادراری یا پلی اوریا، نشانه‌ی بسیاری از مشکلات مرتبط با سلامتی و بیماری‌هاست. همچنین این شرایط یکی از اولین علائم بیماری دیابت است. یک فرد معمولی اغلب مجبور است بین 4 تا 7 بار در یک روز مثانه‌ خود را خالی کند. با این حال، افراد مبتلا به دیابت ممکن است بیشتر به سرویس بهداشتی مراجعه کنند.

بدن شما به طور معمول و به شکل طبیعی، گلوکز را هنگام حرکت، از طریق کلیه‌ها جذب می‌کند. با این وجود، زمانی که دیابت سطح قندخون شما را افزایش می‌دهد، کلیه‌ها نمی‌توانند گلوکز را به درستی پردازش کنند. این امر سبب می‌شود تا بدن ادرار بیشتری تولید کند و مایعات بیشتری جذب کند.

  • تشنگی مفرط

مشابه گرسنگی بیش از حد، افراد مبتلا به دیابت سطح تشنگی بیشتری را نیز تجربه می‌کنند. این مورد نتیجه‌ی فعالیت بیش از حد کلیه‌ها برای ایجاد ادرار اضافی است. به این معنی که مایعاتی که مصرف می‌کنید به سرعت جذب و پردازش می‌شوند.

حتی پس از نوشیدن مقدار زیادی آب، فرد مبتلا به دیابت ممکن است دائما احساس تشنگی کند. هر چه بیشتر در نتیجه‌ دیابت قریب‌الوقوع به سرویس بهداشتی مراجعه کنید، بیشتر به نوشیدنی نیاز خواهید داشت. تشنگی بیش از حد می‌تواند منجر به علائم دیگری مانند خشکی دهان، قرمزی، تورم و حساس شدن لثه‌ها و افزایش خطر عفونت‌های دستگاه ادراری شود.

  • خارش یا خشکی پوست

پوست شما به طور طبیعی در طول فصول مختلف سال، تغییرات زیادی را تجربه می‌کند، به همین دلیل است که کشف روتین مراقبت پوستی مناسب برای خودتان بسیار مهم است. پوست شما ممکن است در تابستان و پاییز یا حتی در زمستان، اگر از محصولات گرمایشی خانه زیاد استفاده می‌کنید، خشکی بیشتری داشته باشد.

خارش و خشکی پوست نیز می‌تواند نشانه‌ٔ دیابت باشد. از آنجایی که بدن شما از مایعات برای تولید ادرار اضافی استفاده می‌کند، رطوبت کمتری برای محافظت از پوست باقی می‌ماند. ممکن است این خشکی یا خارش و پوسته‌پوسته شدن را در نهایت در همه‌جای بدن حس کنید. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، روتین مراقبت از پوست خود را برای کمک به مقابله با عوارض جانبی دیابت تطبیق داده‌اند.

  • تاری دید

یکی از رایج‌ترین علائم اولیه‌ دیابت که بسیاری از مردم از آن آگاه نیستند، تاثیر آن بر بینایی است. دیابت می‌تواند به روش‌های مختلف بر چشم شما اثر بگذارد. این عارضه می‌تواند سبب التهاب و تورم عدسی چشم شده که دید واضح را دشوار می‌کند. ممکن است متوجه شوید که این علائم زمانی که قندخون شما بالا می‌رود، بدتر می‌گردد.

تاری دید همچنین می‌تواند نتیجه‌ی تغییر در سطح مایعات بدن باشد که ناشی از دیابت است. هرچه رطوبت کمتری در بدن خود داشته باشید تا چشمان خود را مرطوب نگه دارید، احتمال اینکه در اثر دیابت از تغییراتی در بینایی خود رنج ببرید، بیشتر خواهد بود.

علائم خاص دیابت نوع یک و دو

در حالی که علائم اولیه ذکر شده در بالا ممکن است با تمام انواع دیابت بروز کنند، برخی علائم به طور خاص‌تر با یک نوع از این بیماری مرتبط هستند. توجه به علائم زیر می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات بیشتری را در اختیار پزشک خود قرار دهید و در برنامه‌ریزی و درمانی‌تان موثرتر عمل کنید.

علائم دیابت نوع 1

دیابت نوع 1 به دلیل یک اختلال خودایمنی ایجاد می‌شود. احتمال اینکه دیابت نوع یک سبب تغییراتی در سیستم گوارشی و وزن شما باشد زیاد است. با ابتلا به این بیماری ممکن است متوجه موارد زیر شوید:

  • کاهش وزن غیرقابل توضیح: اگر بدن شما نتواند مقادیر صحیحی انرژی را از غذا جذب کند، ممکن است به جای آن شروع به سوزاندن عضلات و چربی بکند. حتی اگر به همان میزانی که کالری مصرف می‌کنید ورزش هم بکنید، باز وزن از دست می‌دهید.
  • تهوع و استفراغ: زمانی که بدن شما برای تامین انرژی مورد نیاز خود شروع به سوزاندن چربی می‌کند، کتون ایجاد می‌شود. این مواد می‌توانند تا سطوح خطرناکی در خون رسوب کنند و حتی ممکن است منجر به وضعیتی به نام کتواسیدوز دیابتی شوند. کتون‌ها می‌توانند سبب ایجاد احساس بیماری در فرد شده و باعث استفراغ مکرر شوند. این عوامل منجر به بالارفتن احتمال کم‌آبی در بدن می‌شود.
  • لثه‌های متورم یا حساس: اغلب در نتیجه‌ تغییر سطح مایعات بدن است که از ابتلا به دیابت ناشی می‌شود. لثه‌ها متورم و حساس شده و ممکن است خوردن و آشامیدن عادی را دشوار کنند. ممکن است لثه‌های شما از دندان‌های‌تان جدا شوند یا دچار زخم لثه شوید. همچنین ممکن است متوجه شوید که دندان‌های‌تان به دلیل تغییر در ساختارشان، کمی لق شده‌اند.

علائم دیابت نوع 2

علائم دیابت نوع 2 می‌تواند شامل تمامی مشکلات رایجی باشد که فرد در دیابت نوع 1 با آن روبه‌رو می‌شود. به علاوه می‌تواند با نشانه‌های بیشتری هم همراه باشد. این علائم معمولا پس از بالا بودن سطح گلوکز فرد برای مدت طولانی رخ می‌دهند:

  • افزایش عفونت: مردان و زنان مبتلا به دیابت اغلب با سیستم ایمنی بدن خود مشکل دارند. این امر می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. به ویژه در این افراد عفونت‌‎های مخمری شایع هستند، زیرا مخمر از گلوکز تغذیه می‌کند. هرچه قندخون شما بالاتر باشد، مخمرها رشد بیشتری خواهند داشت و این سبب ایجاد عفونت بین انگشتان دست و پا، اطراف سینه‌ها یا اندام‌های جنسی می‌شود. این شرایط می‌تواند هم مردان و هم زنان را تحت تاثیر قرار دهد.
  • بهبود آهسته: با گذشت زمان، سطوح بالای قندخون می‌تواند بر جریان خون اثر گذاشته و سبب آسیب عصبی شود. این امر بهبود زخم‌ها را برای بدن دشوارتر می‌کند. این بدان معناست که احتمال بهبودی سریع شما بعد از هرگونه تصادف یا بریدگی کاهش خواهد یافت. آهسته بودن بهبود فرد همچنین شانس او را برای ابتلا به عفونت افزایش می‌دهد.
  • سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها: وجود گلوکز بیش از حد در خون می‌تواند بر عملکرد اعصاب تاثیر بگذارد. ممکن است در این شرایط متوجه گزگز و بی‌حسی در اندام‌های خود شده و همچنین درد سوزشی در سراسر دست‌ها، پاها، بازوهای خود شوید.

سخن پایانی

در حالی که علائم اولیه ذکر شده در بالا ممکن است با تمام انواع دیابت بروز کنند، برخی علائم به طور خاص‌تر با یک نوع خاص از این بیماری مرتبط هستند. توجه به علائم ذکر شده می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات بیشتری را در اختیار پزشک خود قرار دهید و یک درمان مناسب را برگزینید. گردآوری این مقاله با همکاری مرکز خدمات تخصصی ژنتیک حنیفا صورت گرفته است

منبع:

https://circledna.com/blog/the-first-signs-of-diabetes-what-to-watch-for/

ارسال سریع و مطمئن

تحویل فوری در شهر تهران

پشتیبانی مداوم

پاسخگویی پزشکان در اپلیکیشن سیناکر

خدمات پس از فروش

۷ روز ضمانت بازگشت کالا

در صورت خرید از فروشگاه آنلاین سیناکر