شنوایی سنجی (ادیومتری) در معاینات طب کار

شنوایی سنجی (ادیومتری) در معاینات طب کار

شنوایی سنجی یا ادیومتری از تست‌های پاراکلینیکی در حیطه طب کار است. در نظر داشته باشید که این آزمایش برای شناخت و کم کردن خطرهای ناشی از اصوات در محیط کار است. حفاظت از ایمنی و سلامت کارکنان و پیشگیری از صدماتی که به علت کار روی می‌دهد از جمله منظورهای مهم ادیومتری است. اگر پرسنل هر شرکت در معرض اصوات و نویزهای محیط کار هستند لازم است که به طور سالیانه تست ادیومتری را انجام دهند. آزمون شنوایی سنجی یکی از معاینات لازم و ضروری در طب کار است. این تست به کارفرماها کمک می‌کند تا بتوانند برنامه‌های درست و مناسب را برای حفاظت از سلامت شنوایی افراد در محل کار ترتیب دهند. لازم است که کارفرماها همه اقدامات ضروری برای مدیریت ریسک‌های ناشی از سر و صداها را در محیط کاری انجام دهند.

باید بدانید که تست ادیومتری به وسیله متخصص گوش و یا پزشک انجام می‌گیرد. با بهره‌گیری از دستگاه‌های مخصوصی می‌توان از عملکرد شنوایی و میزان شنوایی در افراد باخبر شد. در این مقاله از سیناکر با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد شنوایی سنجی در معاینات طب کار با شما صحبت کنیم.

مزیت‌ها و اهمیت شنوایی سنجی در طب کار؛ نقش ادیومتری در حفاظت از سلامت شنیداری در پرسنل

باید بدانید که انجام منظم ادیومتری در طب کار مزیت‌های زیادی برای کارمندان دارد. این امر می‌تواند سلامتی گوش‌ها را برای آن‌ها تضمین کند. از مزیت‌هایی که در این جا می‌توان نام برد کم کردن هزینه‌ها و غرامت‌های ناشی از صدمات پرسنل است. لازم است که با رعایت مقررات و قوانین وزارت کار کارمندانی که در معرض کم شدن شنوایی هستند شناسایی شوند و درمان مناسب بر روی آن‌ها انجام گیرد. هر ساله ممکن است به علت سر و صداهایی که در محیط‌های کاری وجود دارد تغییراتی که بر روی حس شنوایی افراد ایجاد می‌شود تغییر کند. در این صورت بهتر می‌توان از عواقب این مشکلات جلوگیری کرد. تست‌های شنوایی سنجی بخشی مهم در معاینات طب کار هستند.

با این آزمون‌ها می‌توان اطلاعات دقیقی را در مورد وضعیت شنوایی در کارمندان و کارگران در مقابل فاکتورهای محیط به دست آورد. این آزمون‌ها به پزشکان یاری می‌رساند تا بتوانند ریسک از دست دادن شنوایی را ر محل کار بررسی کنند. در این صورت است که می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند. اگر فردی بیش از حد در مقابل نویزهای شغلی است این آزمون می‌تواند به او کمک کند تا بتواند مشکلات خود را بشناسد. در این صورت این فرد لازم است که از ادامه دادن همان کار در محیط کار خودداری کند. در صورتی هم که نیاز باشد می‌تواند به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی رجوع کند.

تست‌هایی که برای شنوایی سنجی به کار می‌روند برای حفظ شنوایی افراد در محیط کار هستند. به همین دلیل کارکنان بعد از نتیجه تست متوجه می‌شوند که باید اقدامات لازم و مناسب را انجام دهند. همان‌طور که می‌دانید حس شنوایی در افراد در ارتباط برقرار کردن با دیگران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این تست‌ها در واقع می‌توانند تلنگری برای افراد باشند تا از شنوایی خود به نحو احسن محافظت کنند. کارکنان هر شرکت با انجام آزمون‌های ادیومتری متوجه می‌شوند که باید در مقابل اثرات مخرب و ویران گر اصوات محیطی از گوش خود مراقبت کنند.  در حالت کلی شنوایی سنجی برای بررسی شنوایی افراد در محیط‌های کاری به کار می‌رود. این دانش اطلاعات کاملی را از وضعیت شنوایی افراد و تاثیرات نویزها و همچنین شرایط کاری بر روی سلامت گوش‌ها می‌گذارد.

هدف‌های ادیومتری طب کار و نقش شنوایی سنجی در جلوگیری از صدمات شنوایی محیط کار

اصلی‌ترین منظورهای ادیومتری در طب کار را در زیر می‌آوریم:

  • تشخیص نشانه‌های اولیه صدمات شنوایی: این تست به تشخیص فوری مشکلات در شنوایی افراد کمک می‌کند و از پیشرفت صدمات شنوایی جلوگیری می‌کند.
  • جلوگیری و کنترل از وخیم‌تر شدن و پیشرفت صدمات شنوایی: شنوایی سنجی امکان مدیریت و کنترل کردن صدمات شنوایی در افراد را فراهم می‌آورد. در نتیجه از بدتر شدن وضعیت شنوایی و ریسک‌های احتمالی در آینده پیشگیری می‌کند.
  • بررسی درست کارکرد شنوایی پرسنل در محیط کار: آزمون شنوایی سنجی اطلاعات دقیق و درستی را از وضعیت شنوایی در مقابل فاکتورهای محیط در دست قرار می‌دهد.
  • بالا بردن آگاهی و آموزش دادن رفتار درست و بهینه در مقابل ریسک‌های ناشی از اصوات: اطلاعاتی که از ادیومتری به دست می‌آید می‌تواند پرسنل را در برابر ریسک‌ها و خطرات ناشی از اصوات آگاه کند. در نتیجه سبب بهتر شدن رفتار و نگرش در افراد می‌شود.
  • رعایت قوانین وزارت کار: بر مبنای قوانین و مقرراتی که وجود دارد انجام دادن ادیومتری در محیط‌های کاری که سر و صداها زیاد هستند کمکی در جهت رعایت استانداردها و بهداشت و سلامت کارکنان است.

موارد بالا از هدف‌های شنوایی سنجی در محیط‌های کاری است. در واقع می‌توان اذعان داشت که منظور اصلی ادیومتری در طب کار بررسی دقیق وضعیت شنوایی سنجی در افراد است. در شرایط کاری مخصوص پیشگیری از صدماتی که به گوش‌ها وارد می‌شوند بسیار مهم است.

آمادگی‌های ضروری پیش از انجام آزمون ادیومتری

در زیر به آمادگی‌های لازم که باید قبل و در حین آزمایش ادیومتری رعایت کنید اشاره می‌کنیم:

  • لازم است که افراد پیش از تست‌های ادیومتری یا شنوایی سنجی آمادگی کاملی داشته باشند. در این صورت است که نتایج آزمون‌ها دقت لازم را خواهند داشت. باید بدانید که اگر شما مبتلا به عفونت گوش‌ها باشید و یا جرم گوش داشته باشید ممکن است که در جواب تست شنوایی سنجی شما خطا به وجود بیاید.
  • برای این که دقیق‌ترین نتیجه را به دست بیاورید لازم است که در طول تست ساکت باشید. همچنین دستوراتی را که ادیولوژیست به شما می‌دهد را با دقت اجرا کنید. یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت کنید این است که از جویدن آدامس و یا بهره‌گیری از تلفن همراه خودداری کنید.
  • لازم است که آمادگی‌های فیزیکی لازم را نیز رعایت کنید. از جمله این که به اندازه کافی استراحت کنید. لازم است که در حین انجام تست ادیومتری از سلامت جسمی و روحی خوبی برخوردار باشید. محیط بی صدا و آرام سبب می‌شود تا نتایج تست بسیار دقیق‌تر در بیاید.
  • لازم است که بر روی دستورات صوتی تمرکز و دقت بسیار بالایی داشته باشید. ارائه جواب‌های واضح و دقیق و پاسخگویی با صدای رسا و بلند می‌تواند نتایج بسیار خوبی را برای شما به بار بیاورد.

اگر به این موارد دقت کنید به احتمال بسیار بالا جواب تست شما بسیار دقیق خواهد شد. در صورتی که شما سوالی قبل از تست ادیومتری داشتید می‌توانید آن را از مسئول مربوطه بپرسید.

نحوه انجام تست شنوایی سنجی یا ادیومتری در طب کار

تست ادیومتری در طب کار در حالت کلی حاوی سه قسمت اصلی است. در نظر داشته باشید که در هر کدام از این بخش‌ها کیفیت و وضعیت شنوایی افراد ارزیابی می‌شود. در این تست‌ها از دستگاه­های خاصی استفاده می‌شود تا بتوانند محدوده شنیداری فرد را مورد سنجش قرار دهند. در زیر به این موارد اشاره می‌کنیم:

  1. تست تون خالص: در این مرحله به وسیله دستگاهی که ادیومتر خوانده می‌شود اصوات متفاوت را توسط هدفون در گوش شما می‌گذارند. در این گام لازم است که شما به هر صوتی که می‌شنوید با حرکت‌ها و یا واکنش‌هایی که نشان می‌دهید پاسخ دهید. این تست می‌تواند محدوده شنوایی شما را به طرز درستی ارزیابی کند و به سنجش توانایی شنیداری در شما بپردازد.
  2. تست تشخیص گفتار: در این تست لازم است که شما یک سری کلمات که از راه هدفون برای شما گذاشته می‌شود را تکرار نمایید. این آزمون جهت سنجیدن توانایی شما در درک و تشخیص کلمه‌ها در برابر نویزهایی است که در پس زمینه انجام می‌شود.
  3. سنجش ارتعاشات از راه گوش: برای این که بتوانید این تست را انجام دهید لازم است که از یک چنگال تنظیم بهره گرفته شود. همچنین یکی دیگر از وسایلی که می‌توان برای انجام این تست از آن استفاده کرد نوسان‌ساز استخوانی است. به این طریق می‌توان ارتعاشات را از راه استخوان به گوش دخلی منتقل کرد. این تست برای مشخص کردن مقدار ارتعاش‌ها از راه مسیر استخوانی صورت می‌گیرد.

توجه داشته باشید که همه این تست‌ها را می‌توان در بازه زمانی یک ساعته انجام داد. این تست‌ها بدون ایجاد هیچ‌گونه درد و ناراحتی هستند.

تفسیر جواب ادیومتری یا شنوایی سنجی در طب کار

باید بدانید که نتایج ادیومتری می‌توانید تصاویر بسیار دقیق از وضعیت شنوایی افراد را ارائه دهد. این جواب‌ها به طور معمول بر مبنای سیستم گروه‌بندی شنوایی، مقدار تغییرات شنوایی و سن در افراد هستند. سازمان طب کار 4 گروه برای سنجیدن شنوایی در افراد را در نظر می‌گیرد. در زیر به این طبقه‌بندی توجه می‌کنیم:

  • گروه اول: شنوایی عالی است و هیچ مشکلی ندارد.
  • گروه دوم: شنوایی اندکی پایین‌تر از سطح نرمال است و یا به عبارت دیگر نسبتا خوب است.
  • گروه سوم: شنوایی با صدمه بیشتر از حد عادی نسبت به سن است.
  • گروه چهارم: صدمات شنوایی بسیار گسترده است.

دسته‌بندی دیگری نیز به اسم یک طرفه وجود دارد. در این طبقه‌بندی شنوایی در یک گوش در سطح کمتری از گوش دیگر است. باید بدانید که گوش‌ها باید به طور معمول در حالت تعادل باشند. اگر شنوایی در یک گوش کمتر باشد احتمالا مشکلی باید وجود داشته باشد.

سخن آخر

در این مقاله در مورد شنوایی سنجی در معاینات طب کار با شما صحبت کردیم. لازم است که اگر در محیطی پر از سر و صدا مشغول به کار هستید به طور سالیانه آزمون ادیومتری را انجام دهید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از شنوایی خود حفاظت کنید.

ارسال سریع و مطمئن

تحویل فوری در شهر تهران

پشتیبانی مداوم

پاسخگویی پزشکان در اپلیکیشن سیناکر

خدمات پس از فروش

۷ روز ضمانت بازگشت کالا

در صورت خرید از فروشگاه آنلاین سیناکر