هفته سی و ششم بارداری؛ وضعیت مادر

هفته سی و ششم بارداری و وضعیت مادر

در هفته سی و ششم بارداری، زمان بسیار کمی تا پایان بارداری و ملاقات با نوزاد باقی مانده است. ما حدس می‌زنیم که شما بسیار هیجان زده هستید. حق با شماست که هیجان زده باشید. زمان کمی تا در آغوش گرفتن نوزادی که به مدت سی و شش هفته در درون خود رشد داده‌اید باقی مانده است. در مجموع ممکن است در هفته سی و ششم نیز به طور متوسط ​​بین 11-13 کیلوگرم وزن اضافه کرده باشید. البته لازم به ذکر است که افزایش وزن برای هر زن متفاوت است.

همانطور که بیشتر دوران بارداری خود را کامل می‌کنید و به هفته‌های پایانی می‌رسید، ممکن است کمی احساس خستگی کنید، هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی. با این حال، به یاد داشته باشید که شما در سفر بارداری خود تنها نیستید، شریک زندگی شما نیز با کنجکاوی منتظر است. با یکدیگر زیاد صحبت کنید و شادی مشترک خود را به اشتراک بگذارید. این به شما کمک می­کند تا آرامش داشته باشید و روحیه و انرژی خود را افزایش دهید. در ادامه این مقاله از سیناکر به برخی از تغییرات مهم وضعیت مادر در هفته سی و ششم بارداری می‌پردازیم.

تغییرات وضعیت مادر در هفته سی و ششم بارداری

خیلی به انتهای جاده نزدیک هستیم. در هفته سی و ششم بارداری، بدن شما از طریق هورمون‌ها برای تولد آماده می‌شود. ممکن است به دلیل شل شدن عضلات صاف خود دچار بی‌اختیاری ادرار شوید. این کاملا طبیعی و قابل انتظار است. کودک شما روز به روز به رشد خود ادامه می‌دهد. به همین دلیل درد کمر را نیز تجربه می‌کنید. ممکن است به دلیل فشرده شدن بدن، روی صورت، پاها و دستان خود ورم داشته باشید.

اگر کودک شما برای تولد آماده باشد و به کانال زایمان فرود آید، فشار در ناحیه کشاله ران شما افزایش می‌یابد. نگران نباشید این هم تاثیر مثبتی دارد. اگر کودک شما پایین‌تر از بدن شما حرکت کرده باشد، فشار در دیافراگم و در نتیجه ریه‌های شما کاهش می‌یابد. به این ترتیب مشکلات تنفسی را که در هفته‌های گذشته تجربه کرده‌اید برطرف می‌شود و با توجه به قرارگرفتن در هفته سی و ششم بارداری نفس کشیدن برای شما راحت‌تر شود.

قدم به قدم تغییرات مادر در هفته سی و ششم بارداری

هنگامی که کودک شما فضای زیادی را در شکم شما اشغال می‌کند، نشستن، ایستادن و خوابیدن در وضعیت‌های عادی بسیار دشوار است. در این دوره، مصرف وعده‌های غذایی کوچک و مکرر ممکن است مفید باشد. اما نگران نباشید، با نزدیک شدن کودک به ناحیه لگن، احساس آرامش خواهید کرد. این وضعیت معمولا چند هفته قبل از تولد رخ می‌دهد. با تغییر موقعیت کودک، فشار بیشتری بر مثانه شما وارد می‌شود. به همین دلیل است که ممکن است احساس کنید که باید بیشتر به توالت بروید.

ممکن است انقباضات براکستون هیکس شما افزایش یافته باشد. شما باید دوباره در مورد علائم زایمان با پزشک خود صحبت کنید. در شرایط عادی، تا زمانی که کیسه آب شما پاره نشود و انقباضات از یک دقیقه بیشتر نشود، نیازی به تماس با پزشک ندارید. با این حال، اگر احساس کردید که حرکات کودکتان کاهش می‌یابد، ترشح مایع آمنیوتیک، مشکلات بینایی، خونریزی واژینال، تب شدید، سردرد یا درد شکمی احساس می‌کنید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

تغییرات مادر در هفته سی و ششم حاملگی

انقباضات در هفته سی و ششم بارداری

با توجه به وضعیت مادر در هفته سی و ششم بارداری، ممکن است انقباضات خفیفی را در قسمت تحتانی شکم تجربه کنید. این انقباضات براکستون هیکس نامیده می‌شوند که در این دوره کاملا طبیعی هستند. این‌ها نشانه‌هایی هستند که بدن شما برای تولد آماده می شود. رحم شما که حاوی یک لایه صاف از ماهیچه است، برای زایمان تمرین می‌کند. اگر انقباضات شما بیشتر طول بکشد، به خصوص اگر هر پنج دقیقه یک بار رخ دهد و تا شصت ثانیه طول بکشد، نباید از آن‌ها غافل شوید و فورا باید با پزشک خود مشورت کنید.

زایمان زودرس در هفته سی و ششم بارداری

زایمان ممکن است با توجه به وضعیت مادر در هفته سی و ششم بارداری اتفاق بیفتد. اگر زایمان در این هفته اتفاق بیفتد، زایمان زودرس نامیده می‌شود. اما نباید نگران نباشید. نوزادانی که در هفته سی و ششم متولد می‌شوند شانس بالایی برای زنده ماندن دارند. دانستن علائم زایمان زودرس می‌تواند به شما کمک کند که اگر به چنین وضعیتی مشکوک هستید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. در ادامه علائم زایمان زودرس ذکر شده است.

  • افزایش فشار و انقباض در ناحیه کشاله ران
  • احساس فشار در پاها
  • خروج مایع آمنیوتیک از واژن
  • ترشحات خونی یا مخاطی از واژن
  • انقباضاتی که در فواصل کمتر از ده دقیقه رخ می‌دهد.

درد رحم در هفته سی و ششم بارداری

درد رحم تجربه شده در هفته سی و ششم بارداری ممکن است افزایش یابد. در این دوران درد رحم یکی از مشکلاتی است که باید مورد توجه بسیار قرار گیرد. فراوانی و شدت درد رحم در هفته سی و ششم بارداری مهم است. اگر درد سه بار در ساعت یا بیشتر رخ دهد، این دردها ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد. همچنین به دلیل تغییر در لگن و کانال زایمان، ممکن است شکایاتی مانند سوزش واژن رخ دهد.

ترشحات کرم رنگ و بدون بو ممکن است نه تنها در این هفته، بلکه در کل دوران بارداری رخ دهد. با این حال، وجود ترشحات سبز یا قهوه ای، ترشحات بدبو و خونریزی مهم است. از آنجایی که این نوع ترشحات طبیعی نیست، لازم است به پزشک اطلاع داده شود.

سردرد و تپش قلب در هفته سی و ششم بارداری

برای دردهایی که در هفته سی و ششم بارداری تجربه می‌شود، می‌توان از مسکن‌های توصیه شده توسط پزشک که برای جنین مضر نیستند، استفاده کرد. به جز این، مادر باردار نباید خود را خسته کند، دوری از استرس، تمرکز بر ورزش، تغذیه خوب و خواب کافی در پیشگیری از سردرد مهم است. از سوی دیگر، اگر صبح‌ها در ناحیه گردن درد دارید، اندازه‌گیری و پایش فشار خون بسیار با اهمیت است. تپش قلب نیز در ماه‌های آخر بارداری شایع بوده و بسیار دیده می‌شود. اگر کم خونی با علتی زمینه‌ای وجود داشت باشد بهتر است قبل از تولد درمان شود.

بزرگی شکم مادر در هفته سی و ششم بارداری

در هفته سی و ششم بارداری، ممکن است احساس کنید جایی در شکم‌تان باقی نمانده است. وزنی که اضافه کرده‌اید ممکن است به 14 کیلو رسیده باشد. دامنه حرکتی کودک نیز به تدریج در حال کاهش است. حالا به سختی می‌خوابید و حتی شب‌های زیادی بدون خواب می‌گذرد، این ممکن است شما را آزار دهد، اما در واقع همه این ناراحتی‌ها وضعیتی است که باعث می‌شود بعد از تولد نوزاد و شنیدن صدای او به بی‌خوابی عادت کنید. نگران نخوابیدن نباشید زیرا برای شما و کودک‌تان ضروری است.

در این هفته به طور مکرر به توالت می‌روید و به دلیل بزرگی رحم، مثانه شما نیازی به پر شدن ندارد، بنابراین اغلب بدون دریافت سیگنال توالت رفتن، به توالت می‌روید. از آنجایی که شکم شما بسیار بزرگ شده است، ممکن است در شب نتوانید جلوی خود را ببینید، بنابراین باید اشیاء را از مسیر خود بردارید تا از خطر زمین خوردن روی آن­ها جلوگیری کنید.

شکم مادر در هفته سی و ششم بارداری

درد کشاله ران در هفته سی و ششم بارداری

در هفته سی و ششم بارداری، جنین و بافت رحم درون آن به رشد خود ادامه می دهند. این رشد ممکن است خود را به صورت سنگینی در ناحیه کشاله ران مادر نشان دهد. اگر نوزاد سرش را به سمت پایین بچرخاند و برای آمادگی تولد به موقعیتی که هنگام زایمان می‌گیرد برود، ممکن است فشار در ناحیه لگن افزایش یابد و باعث شکایت از درد کشاله ران شود. گرچه علائم در مادران متفاوت است اما ممکن است شما نیز در هفته سی و ششم بارداری درد کشاله ران و کمردرد را تجربه کنید. چنین انقباضاتی در هر پنج دقیقه در طی یک ساعت وارد شده و وقوع آن بیش از یک دقیقه طول نمی‌کشد.

عفونت ادراری در هفته ۳۶ام

عفونت ادراری در دوران بارداری یکی از مشکلاتی است که بسیاری از مادران باردار با آن مواجه هستند. اگرچه درمان آن بسیار آسان است، اما اگر جدی گرفته نشود، می‌تواند به طور جدی بر سلامت مادر و جنین تأثیر بگذارد. در حالی که علائم عفونت ادراری در دوران بارداری گاهی به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند، اما گاهی اوقات می‌توانند به صورت موذیانه پیشرفت کنند زیرا عموما با علائم مشابه آنفولانزا اشتباه گرفته می‌شوند. شایع‌ترین علائم عبارتند از سوزش در هنگام ادرار، میل مکرر به ادرار کردن به خصوص در شب، درد کشاله ران، تب، ادرار تیره، ترشحات سبز بدبو و خارش در ناحیه تناسلی.

درمان عفونت ادراری در هفته سی و ششم بارداری

عفونت مجاری ادراری که معمولا مادر در هفته سی و ششم بارداری با آن مواجه می‌شود، بیماری است که با دارو قابل درمان است. برای این منظور، استفاده از آنتی بیوتیک‌های توصیه شده توسط پزشک کافی خواهد بود. البته در این مرحله حتما باید از داروهای توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید و خوددرمانی نکنید. حتی اگر قبلاً از آن استفاده کرده باشید و مزایای آن را دیده باشید، چنین داروهایی می‌توانند در دوران بارداری آسیب جدی به جنین شما وارد کنند.

درمان عفونت ادراری در دوران بارداری تقریباً یک هفته طول می‌کشد. علائم از روز سوم پس از شروع درمان دارویی کاهش می‌یابد. اما در صورت بروز علائمی که در این مدت از بین نرفت، باید بدون انتظار با پزشک مشورت کرد و اگر درمان شود، هیچ آسیبی برای نوزاد ایجاد نمی‌کند. اگر عفونت ادراری در دوران بارداری درمان نشود، می‌تواند باعث باز شدن زودرس کیسه آب شود. از آنجایی که این امر می‌تواند باعث زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و گاهی اوقات حتی مرده زایی شود، به محض ظاهر شدن علائم عفونت باید فوراً روند درمان آغاز شود.

دردهای خطرناک در هفته سی و ششم بارداری

‌اگرچه بیشتر دردهایی که در دوران بارداری ایجاد می‌شود طبیعی و بی‌ضرر هستند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند خطرناک باشند. وضعیت خطر بسته به علت و محل بروز این دردها و شدت آن‌ها تعیین می‌شود. علائم را می‌توان برای تعیین اینکه آیا درد طبیعی یا خطرناک است بررسی کرد. در صورت بروز تهوع و استفراغ و همچنین گرفتگی و درد باید به متخصص مراجعه کرد. اگر خونریزی، تب و لرز همراه با درد رخ دهد، این ممکن است نشان دهنده یک وضعیت خطرناک باشد.

یکی دیگر از دردهای خطرناک در این هفته از بارداری، دردهایی است که برای مدت طولانی ادامه دارد. دردی که با وجود استراحت بدون کاهش ادامه می‌یابد، ممکن است نشان‌دهنده این باشد که وضعیتی متفاوت از روند طبیعی در حال رخ دادن است. همچنین اگر درد باعث مشکل در تنفس و مشکل در راه رفتن و صحبت کردن شود، باید در اسرع وقت با پزشک مشورت شود. علاوه بر این دردها، درد متمرکز در ناحیه کشاله ران نیز نشانه‌ای از خطر سقط جنین باشد.

معاینات و آزمایشات در هفته سی و ششم بارداری

به طور کلی بررسی‌های بارداری هر 7 تا 10 روز یکبار، در شرایط عادی قبل و بعد از هفته سی و ششم بارداری توصیه می‌شود. رفته رفته هر چه به زمان زایمان که عموما چهل هفته است، نزدیک‌ترمی‌شود، فاصله انجام معاینات نیز کاهش می‌یابد. هر مرحله از بارداری فرآیندی است که باید با احتیاط و کنترل انجام شود. تعدادی آزمایش وجود دارد که باید در هفته 36 بارداری انجام شود. این آزمایش‌ها به شرح زیر است:

وزن و فشار خون مادر باردار اندازه گیری می‌شود، کانال زایمان ارزیابی می‌شود، در صورت مشکوک بودن به عفونت، آزمایش کشت انجام می‌شود، در صورت لزوم می توان آزمایش اسمیر انجام داد، با تشخیص عفونت، درمان آنتی بیوتیکی انجام می‌شود، در صورت لزوم، معاینه NST داپلر و آزمایش‌های بیوفیزیکال پروفایل می‌تواند برای ارزیابی وضعیت سلامت نوزاد متولد نشده انجام شود.

کلام پایانی

با گذشت سریع هفته‌ها، شما مضطرب‌تر می‌شوید. زیرا تقریباً زمان آن رسیده است که دستان کوچکی را که آرزویش را داشتید، در دست بگیرید. در این هفته به دلیل تاثیر هورمون‌ها تغییراتی در بدن شما ایجاد می‌شود و در نتیجه این تغییرات دردهایی را بیشتر از هفته‌های قبل احساس خواهید کرد.

دردهایی مانند درد کمر، سردرد، تپش قلب. همچنین ممکن است در خوردن مشکل داشته باشید زیرا کودک شما اکنون فضای بیشتری را نسبت به قبل اشغال می‌کند. علاوه بر این در هفته سی و ششم بارداری، استخوان‌های لگن مادر باز می‌شود. درد استخوان افزایش می‌یابد. کیفیت خواب مادر باردار بدتر می‌شود. نشستن و راه رفتن سخت‌تر خواهد شد. مادر باردار ممکن است هنگام خوابیدن به پشت دچار تنگی نفس شود. به همین دلیل خوابیدن به پهلوی راست یا چپ مناسب خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله مربوط به بایدها و نبایدها و وضعیت مادر در هفته سی و هفتم بارداری را مطالعه نمایید.