وضعیت جنین در هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری | وضعیت جنین

در مقاله قبلی به طور کامل درباره وضعیت جنین در هفته بیست و پنجم بارداری صحبت کردیم. بارداری یکی از لذت بخش‌ترین حوادثی است که هر زنی می‌خواهد آن‌را تجربه کند؛ و لذت مادر شدن، یکی از شیرین‌ترین اتفاق‌های زندگی هر دختری است. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی وضعیتی که جنین در هفته بیست و ششم بارداری دارد بپردازیم. در این دوره نوزاد درون شکم مادر، به اندازه‌ی یک هندوانه‌ی متوسط است.

جنین در این وضعیت حدود، 36 سانتی‌متر قد و چیزی در حدود 1 کیلوگرم وزن دارد. در این زمان که دوران بشدت مهمی است، جنین در حال تکامل دادن حواس و استعدادهای خود است. در ادامه مطالب، به بررسی وضعیت جنین هفته در بیست و ششم بارداری، به طور مفصل خواهیم پرداخت.

نوزاد من در هفته بیست و ششم بارداری

با این‌که شما هنوز فرزندتان را در آغوش نگرفته و آن‌را ندیده‌اید، اما او به خوبی کنترل شما را به دست گرفته و خواب و خوراکتان را مختل نموده است. در هفته بیست و ششم از دوران بارداری، شما دچار استرس زیاد و یا سر درد می‌شوید؛ اما این‌ها پس از تولد فرزندتان نیز برای سروسامان گرفتنش ادامه دارد. زمانی که متوجه می‌شوید 9 ماه دیگر فرزندی را به دنیا می‌آورید، فورا به دنبال رفع احتیاجات و خرید کردن برای آن هستید اما، مهم‌تر از همه‌ی این نیازها، شما باید خود را بلحاظ ذهنی و روحی نیز آماده کرده تا بتوانید حس مادرانه‌ی خوبی را تجربه کنید.

با همه‌ این‌ها، فرزند شما با اذیت‌های خود در هفته بیست وششم بارداری، شما را برای داشتن یک تجربه‌ دل‌انگیز آماده می‌سازد. وضعیت جنین هفته بیست و ششم بارداری، یعنی شما در ماه ششم قرار داشته و 3 ماه دیگر، فرزند دلبندتان را در آغوش می‌گیرید.

وضعیت جنین در هفته ۲۶ از دوران بارداری

در این هفته از دوران بارداری، جنین چیزی تقریبا برابر ۲۳٫۵ سانتی‌متر است. علاوه بر این قد نوزاد نیز در این هفته از سر تا پای آن چیزی در حدود 33 سانتی‌متر می‌گردد و با توجه به رشدی که جنین طی این ماه‌ها داشته، وزن آن تقریبا به 900 گرم خواهد رسید. اما علاوه بر تمامی موارد گفته شده، تغییرات دیگری نیز در جنین حاصل می‌شود که به شرح زیر است:

  • تمامی بخش‌های مرتبط به چشم‌ها تا به این هفته تشکیل گردیده است؛ ابروها و مژه‌های نوزاد نیز رشد نموده‌اند.
  • رفلکس‌های جنین در این دوران آغاز می‌گردد. رفلکسی به نام رفلکس مورو در نوزادان وجود داشته که باعث می‌شود نوزاد به صداهای بلند و یا حرکات یهویی، واکنش دهد. وضعیت جنین هفته بیست و ششم بارداری این حرکات را به دنبال دارد. علاوه بر این، جنین می‌تواند با کف دست خود، کف پاهایش را گرفته و لمس کند.
  • اگر فرزند شما پسر باشد، در این زمان بیضه‌های او به سمت درون کیسه‌ی بیضه حرکت خواهد کرد.
  • روده‌ی کوچک و بزرگ در حال رشد و تکامل بوده و علاوه بر این، روده می‌تواند مواد مغذی را از مایع آمنیوتیک جذب نماید. در روده‌ها آنزیم‌هایی تولید می‌شود که، می‌تواند به هضم کردن مواد مغذی از جمله قند، چربی و پروتئین کمک کند.

در هفته ۲۶ از دوران بارداری جنین به چه شکل است؟

همان‌طور که در مطالب فوق بدان اشاره نمودیم، جنین تقریبا به اندازه‌ی ۲۳٫۵ سانتی‌متر است. چربی‌ها در زیر پوست جنین در این دوران رو به افزایش بوده و همین عامل باعث افزایش وزن جنین و چاق شدن آن می‌شود. به همین سبب، چروک پوست نوزاد به آرامی برطرف می‌گردد. وضعیت جنین هفته بیست و ششم بارداری، به این شکل بوده که پلک او کم کم باز شده و می‌تواند به اطراف بنگرد. اما برای تشکیل رنگ مردمک، هنوز به اندازه‌ی کافی رنگدانه  در عنبیه وجود ندارد. در این دوران عکس‌العمل جنین بیشتر می‌شود و نسبت به صداها و نور واکنش نشان داده، مدام تکان خورده و لگد می‌زند.

علائم سقط جنین در هفته بیست و ششم بارداری

به سقط جنین در این هفته از دوران بارداری، مرده‌زایی می‌گویند. نقص‌هایی که به دلایل ژنتیکی پدیدار می‌شوند، فشار خون زیاد و برخی از بیماری‌ها، می‌توانند علت سقط جنین در هفته‌ها و ماه‌های پایانی این دوران شوند. از علائمی که ممکن است در زمان سقط ایجاد شود، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • خروج مایع و بافت از ناحیه‌ی واژن
  • خونریزی به صورت کم یا زیاد از واژن
  • متوقف شدن و یا کند شدن حرکات نوزاد

حرکات جنین در هفته بیست و ششم بارداری

در هفته ۲۶ حاملگی همانطور که اشاره کردیم، در زیر پوست جنین چربی‌ها شروع به رشد کرده و پوست را از حالت چروک بودن خارج می‌کنند. در این دوران استخوان‌ها و عضلات نوزاد نیز محکم‌تر از هفته‌های قبل شده است. از این‌رو با تکان خوردن نوزاد درون شکمتان، ممکن است احساس درد در ناحیه‌ی دنده‌‌ی خود کنید. وضعیت جنین هفته بیست و ششم بارداری بسیار پر اهمیت بوده چرا که نوزاد شما، به دم و بازدم در مایع آمنیوتیک که به روند رشد ریه‌ها کمک می‌نماید، ادامه می‌دهد. هر روزی که بعد از این هفته سپری می‌کنید، کودکتان می‌تواند صداها را واضح‌تر شنیده و با ادامه‌ی رشد اعصاب گوش، صدای شما را از اطرافیان تشخیص دهد.

هفته بیست و ششم بارداری چندمین ماه از دوران بارداری است؟

بارداری‌ معمولا بر اساس ماه‌ها سنجیده می‌شود از این‌رو، زمانی که می‌گوییم هفته بیست و ششم بارداری، ممکن است این سوال ایجاد شود که این هفته در کدام ماه حاملگی قرار گرفته است؟؛ وقتی صحبت از هفته بیست و ششم از بارداری می‌کنیم در واقع شما در ماه ششم از حاملگی قرار گرفته‌اید و 3 ماه دیگر فرزند خود را به دنیا می‌آورید. البته باید بگوییم که این 40 هفته از دوران بارداری را می‌توان با روش‌های مختلف به ماه تقسیم‌بندی نمود. شما با طی نمودن هفته بیست و هشتم به بعد، وارد 3ماهه سوم بارداری خود می‌شوید.

رشد کودک و وضعیت جنین هفته بیست و ششم بارداری

همان‌طور که می‌دانید دوران بارداری، یکی از حساس‌ترین دوران‌هایی است که هر زنی در زندگی خود آن‌را تجربه می‌کند. از این‌رو آگاه بودن به روندی که جنین درون رحم شما طی می‌کند، بسیار می‌تواند به شما در سپری کردن این دوران به خوبی و سلامت کامل، کمک نماید. در ادامه به بررسی برخی از روندهایی که نوزاد شما در این هفته از دوران بارداری طی می‌کند، خواهیم پرداخت.

  • در هفته ۲۶ بارداری، ریه‌های نوزاد به سختی می‌تواند کار کند اما، برای کشیدن اولین نفس پس از تولد، مراحل تکامل را طی نموده و آماده می‌شود. ریه‌ها در این دوران، شروع به تولید کردن سورفکتانت می‌کنند. این ماده به ریه‌ها برای بهبود عملکرد در زمان نفس کشیدن، کمک می‌کند.
  • وضعیت جنین هفته بیست و ششم بارداری بسیار حائز اهمیت است، چرا که نوزاد در این هفته بسیار رشد داشته و آگاه به برخی حرکات و حواس است. رفلکس مکیدن در این دوران بشدت بالا بوده تا آنجایی که، اگر دست نوزاد روی صورتش قرار بگیرد، قادر است شست و یا انگشتان خود را میک بزند. سونوگرافی در این دوران عمل مکیدن انگشتان توسط نوزاد را به خوبی نشان می‌دهد.
  • در نوزادان پسر اکنون بیضه‌ها به شکل کامل نزول کرده‌اند.
  • پوست جنین در هفته 26 از دوران حاملگی، به رنگی مایل به رنگ قرمز در حال تغییر است، هر چند که هنوز پوست کمی شفافیت دارد.
  • موهای روی سر جنین در حال رشد بوده و مژه‌ها و ابرو نیز، در حال تکامل و جوانه زدن هستند.
  • همه‌ی بخش‌های چشم نوزاد به خوبی در این دوران رشد می‌کنند؛ اگرچه هنوز چشمان به طور کامل باز نشده و بسته هستند. اما با گذشت زمان و طی کردن دوهفته، نوزاد می‌تواند چشم خود را باز کرده و عمل پلک زدن را بیاموزد.

نکته‌ی مهم:

شما در هر هفته و ماه از دوران بارداری که باشید، ممکن است با توجه به نظر پزشک بخواهید، از حرکات و وضعیت جنین در هفته 26 بارداری آگاه باشید. البته که این‌ها همه طبیعی بوده و بعنوان یک مادر دیگر صبری برای در آغوش کشیدن فرزندتان ندارید. در این دوران شما تمامی لگدها، تلنگرها و بازیگوشی‌های جنین در رحم خود را شمارش می‌کنید. وضعیت جنین در این هفته از دوران بارداری، ممکن است ثابت نبوده و با تغییراتی همراه باشد. در هفته‌های پیش رو، توجه به حرکات و کاهش یا افزایش سرعت آن‌ها، بسیار حائز اهمیت است؛ که پزشک در رابطه‌ با نحوه‌ی انجام این کار، شما را راهنمایی می‌نماید.

آگاهی همسر

همسر شما که تقریبا ماه‌های آخر حاملگی خود را طی می‌کند، ممکن است دچار درد در برخی از نواحی خود از جمله شکم و پهلوها شود. از این‌رو توصیه‌ی ما به شما در این دوران این است که، هرشب به آرامی از کرم و لوسیون‌های موجود برای ماساژ دادن او استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا هرگونه درد و یا خارشی التیام پیدا کند. علاوه بر این‌ها، ایجاد آرامش و توجه کافی به همسر خود را فراموش نکرده و بدانید، دوران بسیار حساسی را سپری می‌کند.

نکات مهم و حائز اهمیت در هفته 26 از دوران بارداری

همان‌طور که از مهم بودن وضعیت جنین در هفته بیست و ششم بارداری در مطالب فوق، اطلاعاتی را به شما عزیزان ارائه دادیم، در این قسمت می‌خواهیم تا شما را با برخی از نکات مهم در این هفته طلایی آشنا سازیم. این نکات به شرح زیر می‌باشند:

  • ریه‌های جنین در این هفته از روند تکامل با تولید سورفکتانت، خود را برای تنفس در دنیای بیرون آماده می‌سازند.
  • بدن شما در این دوران از حاملگی ممکن است با انقباضات براکستون هیکس، برای زایمان بهتر تمرین کند.
  • با نزدیک شدن زمان زایمانتان، تصمیم گرفتن برای انتخاب یک نام مناسب برای نوزاد، یکی از الویت‌های مهم تلقی می‌شود.

آریتمی قلب جنین در بارداری

به ضربان غیر معمول قلب، آریتمی گفته می‌شود. گاهی اوقات ممکن است که پزشکان با استفاده از دستگاه دوپلر و یا گوشی‌های پزشکی، در زمان چکاب مادر باردار، متوجه یک ناهماهنگی و یا ضربان نامنظم در قلب جنین شوند. این صدا به این صورت است که انگار قلب در زمان کار، یک تپش را جا می‌گذارد. باید بگوییم که این مسئله مشکل خاصی را برای جنین ایجاد نمی‌کند.

معمولا نوزادان با سپری کردن مدت زمانی تا به دنیا آمدن و با رشد مناسب خود، این ناهماهنگی در ضربان قلب را پشت سر گذاشته و در زمان تولد، ضربان قلب منظم و پرقدرتی خواهند داشت. با توجه به وضعیت جنین هفته بیست و ششم بارداری، باید گفت از جنین می‌توان در این دوران انتظار حرکات عجیب و غیر منتظره‌ای را داشت.

پیشنهاد مطالعه: هفته بیست و ششم بارداری؛ وضعیت مادر

تغذیه‌ مناسب برای جنین در هفته بیست و ششم دوران بارداری

نوزاد برای جذب آهن مورد نیاز بدن خود، آهن را از بدن مادر می‌گیرد. از این‌رو در این دوران مصرف مواد مغذی از جمله، اسفناج و عدس که سرشار از آهن هستند را فراموش نکنید.

  • با توجه به وضعیت جنین هفته بیست و ششم بارداری، نوشیدن یک لیوان آب پرتغال تازه، علاوه بر اینکه ویتامینc بدن شما را تامین می‌نماید، بلکه به جذب بهتر آهن و سلامت لثه‌ها نیز کمک بسیار زیادی می‌کند.
  • کولین نوعی ماده است که برای رشد و تکامل مغز جنین، بسیار مفید است. کولین در مواد غذایی از جمله، تخم‌مرغ، گوشت فاقد چربی و بادام زمینی وجود داشته که با مصرف آن‌ها، کولین مورد نیاز را به مغز جنین خود می‌رسانید.
  • لوتین‌ها از دیگر موادی هستند که حتما باید مصرف کردن آن‌ها را زیاد کنید. لوتین به بالا بردن سلامت قوه‌ی بینایی نوزاد در بارداری، بسیار کمک می‌کند؛ از این‌رو مصرف آن، بسیار مهم است. این ماده را در موادی مانند کلم، ذرت و اسفناج می‌توانید بیابید.
  • از کاهوهای معمولی در این دوران برای بالابردن سلامت جنین خود استفاده نمایید. مواد مغذی از جمله، فیبر، اسید فولیک، ویتامینc موجود در این نوع از کاهوها، از کاهو پیچ بیشتر است.

کلام پایانی

همان‌طور که در مطالب بالا به آن اشاره نموده‌ایم، وضعیت جنین  در هفته بیست و ششم بارداری بسیار مهم و حائز اهمیت است. در این دوران جنین روند تکامل خود را بیش از هفته‌های گذشته طی می‌کند. در این دوران جنین، وزنی معادل 900 گرم دارد. رنگ پوست نوزاد رو به قرمزی رفته و چشم‌های او، روند تکامل خود را کامل می‌کنند.

جنین در این دوران، نسبت به هفته‌های گذشته می‌تواند صداها را بشنود، انگشت خود را میک زده و حتی پلک زدن را در رحم مادر بیاموزد. در این هفته شما چندان نیازی به سونوگرافی ندارید اما اگر، مشکوک به دیابت بارداری باشید، با توجه به نظر پزشک، آزمایشاتی انجام می‌دهید تا بارداری خوبی داشته و فرزند خود را به سلامت در آغوش بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله مربوط به وضعیت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری را مطالعه نمایید.

ارسال سریع و مطمئن

تحویل فوری در شهر تهران

پشتیبانی مداوم

پاسخگویی پزشکان در اپلیکیشن سیناکر

خدمات پس از فروش

۷ روز ضمانت بازگشت کالا

در صورت خرید از فروشگاه آنلاین سیناکر