وضعیت جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

هفته بیست و پنجم بارداری | وضعیت جنین

همانطور که مشاهده کردید در مقاله قبلی به‌طور کامل راجب وضعیت جنین در هفته ۲۴ حاملگی صحبت کردیم. حال اطلاع از وضعیت جنین در هفته بیست و پنجم بارداری می‌تواند به مادران باردار کمک کند تا نکات مهم برای سلامت جنین را در نظر گرفته و اقدامات لازم را انجام دهند. در هفته 25 بارداری شما به طور تقریبی نزدیک به ماه‌های هفتم هستید و به 3 ماهه سوم بارداری نزدیک می‌شوید. در این زمان نیاز است تا تمامی تمرکز خود را روی حفظ سلامت جنین خود بگذارید. همچنین باید تمام کارهایی که پزشک برای رشد بهتر جنین به شما توصیه می‌کند را انجام دهید. همانند ماه‌های قبل، در هفته بیست و پنجم بارداری جنین شما در حال وزن گرفتن است.

سلول‌های مغزی و عصبی او در حال پیچیده شدن و انجام فرکانس‌های مختلف هستند، به همین دلیل نیاز است تا شما یکسری کارها را برای افزایش وزن جنین و حفظ سلامت روحی و روانی او انجام دهید. در ادامه این قسمت توضیحات بیشتری در مورد وضعیت جنین در هفته 25 بارداری در اختیار شما قرار می‌دهیم.

قد و وزن جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری قد جنین شما به طور تقریبی 33 سانتی متر و وزن او بین 690 تا 750 گرم است. همچنین قلب او با داشتن 140 ضربه در دقیقه، بیشترین حالت ضربان قلب را حتی پس از تولد دارد. گاهی مواقع پس از انجام سونوگرافی، مادران باردار متوجه می‌شوند جنین آن‌ها قد و وزن کمتر یا بیشتر از حالت طبیعی دارد.

در این مواقع جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، زیرا اگر وزن و قد جنین شما از مقدار ذکر شده بسیار کمتر باشد، شما هنوز وقت کافی داشته تا با اصلاح تغذیه، وزن او را افزایش دهید. همچنین طبق نظر بسیاری از پزشکان، افزایش یا کاهش بیش از اندازه قد و وزن تاثیری روی سلامت جنین نداشته و نوزادانی با کمتر یا بیشتر از این مقدار نیز شانس زنده ماندن دارند.

میزان فعالیت جنین در هفته 25 بارداری

اگر مایل هستید از وضعیت جنین و میزان فعالیت او در هفته 25 بارداری بدانید، باید بگوییم که در بین هفته‌های 24 تا 28، جنین بیشترین فعالیت‌ها را در رحم دارد. حرکات او در این زمان نامنظم است و نیاز است به منظور حفظ سلامت جنین و بررسی ضربان قلب، اقدام به انجام سونوگرافی کنید.

البته همان‌طور که گفته شد در هفته بیست و پنجم حرکات او نامنظم است و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. در هفته 25ام، جنین به تازگی شروع به افزایش وزن و حجم می‌کند و هنوز فضای زیادی در رحم مادر برای جنب و جوش وجود دارد. به همین دلیل هر چقدر به هفته 35ام نزدیک می‌شوید، حرکات او کندتر و منظم‌تر می‌شود.

وضعیت ریه‌ها و رگ‌های خونی در هفته 25 بارداری

در اوایل هفته 25 بارداری رگ‌های خونی زیر پوست شروع به رشد کردن و تکامل می‌کنند. در این موقع داخل مویرگ‌ها پر از خون شده و خونرسانی به قسمت‌های مختلف بدن افزایش میابد.

در مقابل، کیسه‌های هوایی نیز که به تازگی از مویرگ پوشیده شده‌اند، شروع به انجام فعالیت کرده و جنین را برای تنفس بیرون از بدن مادر آماده می‌کنند. در این هفته هنوز مویرگ‌های خونی یا ریه‌ها نیاز به تکامل بیشتری داشته و تا چندین هفته نزدیک به تولد، تکامل آن‌ها ادامه پیدا می‌کند.

اگر می‌خواهید وضعیت جنین هفته بیست و پنجم بارداری را از نظر سطح تنفس و کارکرد شش‌ها بدانید باید بگوییم که در این زمان به تازگی ریه‌ها آماده پر شدن از هوا می‌شوند. به نوعی دوره کامل شدن ریه‌ها و انجام سکسکه را می‌توانیم این زمان معرفی کنیم.

وضعیت بویایی جنین در هفته 25 حاملگی

در هفته بیست و پنجم حاملگی بخشی از بینی جنین که مرتبط با بویایی است شروع به فعالیت کرده و جنین می‌تواند برخی از بوها مانند مایع آمنیوتیک را استشمام کند. در این زمان هنوز سیستم بویایی جنین کامل نشده و رابطه تخصصی بین مغز و استشمام بوها شکل نگرفته است. ولی با این حال به دلیل ایجاد بخش ابتدایی بینی نوزاد، می‌تواند برخی از بوها را تشخیص دهد.

در مورد وضعیت جنین هفته بیست و پنجم بارداری در حوزه تشخیص بو باید بگوییم که طبق نظر برخی از پزشکان، جنین قادر به تشخیص بوهای شدید است. این اتفاق تا هفته‌های آخر بارداری که مغز جنین به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود، ادامه پیدا می‌کند.

وضعیت سیستم گوارشی و مغز در هفته بیست و پنجم بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری، سیستم گوارش و مغز جنین به رشد خود ادامه می‌دهند. در این زمان مغز و سیستم گوارش تشکیل شده‌اند ولی رشد آن‌ها به پایان نرسیده و هنوز زمان زیادی نیاز است تا به طور کامل تکمیل شوند. ولی مغز و سیستم گوارش به اندازه‌ای کامل شده‌اند که در ۸۰ درصد مواقع می‌توانند بیرون از بدن مادر و در دستگاه دوام بیاورند.

در این زمان مغز در حال تکمیل شدن است و بخش‌های مختلف مغز از جمله قسمت‌های سفید و خاکستری و سلول‌های تخصصی در حال تشکیل و مشخص شدن هستند. در این دوره مغز می‌تواند تا حدودی دمای بدن و تنفس را کنترل کند. همچنین تنظیم برخی از آنزیم‌ها و سلول‌های دستگاه گوارش نیز زیر نظر مغز آغاز می‌شوند.

علاوه بر این، در این زمان ارتباط بین سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی در حال تکمیل شدن و شکل‌گیری کامل است. درون سیستم گوارشی، سلول‌ها و قسمت‌هایی که مخصوص تولید آنزیم و هضم شیر هستند در حال تکامل پیدا کردن می‌باشند. برخی از سلول‌های تخصصی روده‌ها نیز در حال شکل‌گیری و جایگزینی در بخش مخصوص به خود هستند.

نکات تکمیلی در مورد رشد جنین در هفته 25 بارداری

در مورد تکامل رشد و وضعیت جنین در هفته 25 جاملگی یک سری نکات مهم وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست این نکات عبارت است از:

  • جنین در هفته بیست و پنجم شروع به ساخت و تولید چربی می‌کند که این موضوع سبب صاف شدن چین و چروک‌های پوست او می‌شود.
  • در هفته 25ام شروع فعالیت و توسعه بخش‌های مختلف سیستم عصبی است و تکامل سیستم عصبی سبب کنترل و تاثیر روی مغز و قسمت‌های مختلف بدن می‌شود.
  • در این هفته فعالیت حس شنوایی آغاز می‌شود، البته تا تکامل آن مدت زمان زیادی نیاز است ولی جنین شما می‌تواند تا حدودی به صداها واکنش نشان داده و در صورتی که صدا آشنا باشد، به سرعت واکنش نشان می‌دهد.
  • در صورتی که می‌خواهید فعالیت‌های جنین خود را متوجه شده و از سالم بودن آن اطمینان پیدا کنید، بهتر است در ساعاتی از روز آرام نشسته و هیچ‌گونه فعالیتی نکنید. در این مواقع شما می‌توانید متوجه فعالیت‌های او شده و حتی آن‌ها را بشمارید.
  • مصرف سرخود برخی از داروها مانند انواع مسکن بدترین تاثیرها را روی سلامت جنین شما دارد. پس هیچ‌گاه بدون مشورت پزشک از داروهای شیمیایی استفاده نکنید.
  • در هفته 25، ابروها و لب‌های جنین شما کامل‌تر می‌شود، همچنین او قادر است چشم‌هایش را باز کند.
  • در اوایل هفته بیست و پنجم، موهای جنین دختر و پسر به تازگی شروع به رشد کرده و روی سطح بدن آن‌ها موهای کرک مانند و نرم وجود دارد.

تاثیر انجام ورزش‌های سبک یا پیاده روی روی سلامت و رشد بهتر جنین

موضوع مهمی که تمام مادران باردار باید در نظر داشته باشند این است که داشتن یک برنامه ورزشی مناسب و آرام نقش مهمی در حفظ تندرستی و سلامت جنین آن‌ها دارد. انجام ورزش سبب تنظیم قند خون و رفع اختلالات فشار خون می‌شود که همین موضوع از مشکلاتی مانند سقط جنین ناگهانی جلوگیری می‌کند.

مادرانی که ورزش می‌کنند روحیه بهتری داشته و میزان آدرنالین خون آن‌ها تنظیم می‌شود که این خود بیشترین تاثیر را روی سلامت جنین دارد. در این دوره بهتر است در ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و اگر او اجازه داد، اقدام به انجام تمرینات ورزشی مناسب و سبک کنید. در اغلب مواقع وضعیت جنین هفته بیست و پنجم بارداری به انجام ورزش و فعالیت بستگی داشته و پیاده‌روی و نرمش می‌تواند تاثیرات مثبتی روی جنین بگذارد.

انجام ورزش نه تنها مادر را برای یک زایمان راحت آماده می‌کند بلکه می‌تواند روی رشد بهتر مغز جنین نیز تاثیر بگذارد و باعث واکنش بهتر او به اتفاقات اطراف می‌شود. جالب است بدانید مادرانی که تمرینات کششی و ورزشی مناسب انجام می‌دهند در اغلب مواقع نوزادانی باهوش و سالم‌تر به دنیا می‌آورند. پس تاثیر پیاده‌روی یا ورزش‌های سبک را نادیده نگرفته و برای سلامت جنین خود به صورت روزانه و مرتب آن‌ها را انجام دهید.

مکمل‌ها و مواد معدنی ضروری در هفته 25ام

در کنار مصرف انواع مواد خوراکی و غذایی سالم، نیاز است تا از انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها نیز استفاده کنید. برای مثال مصرف ویتامین C، ویتامین K، آهن و اسید فولیک از ضروریات است. موارد ذکر شده ازضروری‌ترین مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند که تاثیر بسزایی در رشد بهتر مغز جنین دارند.

شما می‌توانید برای وزن گرفتن بهتر او اقدام به مصرف ویتامین K و کلسیم کنید. علاوه بر این، مصرف آهن از کم خونی جلوگیری کرده و سبب رشد بهتر سلول‌های مغزی جنین می‌شود. در زمان بارداری پزشک به صورت مرتب برای شما آزمایشاتی می‌نویسد. پس از انجام آزمایش‌ها می‌توانید متوجه شوید که چه نوع ویتامین یا مواد معدنی را نیاز دارید. پس بهتر است به منظور پیشگیری از ایجاد مشکلات خطرناک برای جنین، تمامی ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که پزشک برای شما تجویز کرده است را مصرف کنید.

برنامه غذایی در هفته بیست و پنجم بارداری

بسیاری از مادران باردار پس از اطلاع از وضعیت جنین هفته بیست و پنجم بارداری متوجه می‌شوند باید یک برنامه غذایی مناسب و سالم داشته باشند. در این زمان بهتر است از انواع سبزیجات و میوه‌جات تازه، ماهی، گوشت قرمز، تخم مرغ، آجیل‌ها، مغزهای خام، حبوبات پخته شده و غلات استفاده کنید.

برخی از پزشکان معتقدند مصرف سبزیجاتی که دارای برگ سبز هستند مانند کلم بروکلی و اسفناج و سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج می‌تواند بیشترین تاثیر را روی سلامت جنین و پیشگیری از ایجاد مشکلات مختلف برای او داشته باشد. بهتر است تا جایی که امکان دارد مصرف غذاهای فریز شده، سرخ کردنی، کنسرو شده و تنقلات ناسالم را کاهش دهید.

این مواد می‌تواند تاثیرات مخربی روی ساختار مغز جنین شما داشته باشد. علاوه بر این مصرف بیش از اندازه غذاهای سرخ کردنی به دلیل داشتن حجم زیادی از روغن‌های حیوانی سبب اختلال در کارکرد مغز و تکامل اندام‌های داخلی می‌شود. پس تا جایی که امکان دارد مصرف غذاهای سالم و تازه را جایگزین مواد غذایی کنسرو شده و ناسالم کنید.

پیشنهاد مطالعه: هفته بیست و پنجم بارداری؛ وضعیت مادر

تا حد امکان از استرس دوری کنید.

طبق تحقیقاتی که در چند سال اخیر انجام شده است، قرار گرفتن مادران باردار در محیط استرس‌زا و داشتن نگرانی و اضطراب بیش از حد تاثیرات منفی زیادی روی سلامت جنین می‌گذارد. وضعیت جنین هفته بیست و پنجم بارداری به گونه‌ای است که قسمت‌های مختلف مغز و سلول‌های مغزی او در حال رشد و تکامل هستند. به همین دلیل در صورتی که مادر در محیط‌های پر تنش قرار بگیرد، این کار ممکن است تاثیرات مخربی روی جنین بگذارد.

علاوه بر این، استرس بیش از حد ممکن است مشکلاتی مانند زایمان زودرس و سقط جنین را نیز به همراه داشته باشد. پس در کنار اهمیتی که مصرف مواد غذایی سالم و انواع مکمل‌ها دارد، شما باید به سلامت روحی خود نیز اهمیت دهید. همچنین باید تا جایی که می‌توانید از قرار گرفتن در محیط‌های استرس‌زا و یا ناراحتی بیش از حد دوری کنید.

کلام پایانی

اطلاع از وضعیت جنین در هفته 25 بارداری برای مادران از اهمیت زیادی برخوردار است. مادران در این هفته باید بتوانند به خوبی حرکات جنین خود را بررسی کرده و از وضعیت سلامت او از طریق انجام سونوگرافی یا آزمایش‌های مختلف آگاه شوند. در این زمان مادران باید به غذاهایی که مصرف می‌کنند توجه کرده و مراقب سلامت خود باشند. این کار سبب می‌شود نوزاد آن‌ها پس از به دنیا آمدن با انواع مشکلات روحی و جسمی روبرو نشود. یکی از حساس‌ترین دوره‌های بارداری، هفته بیست و پنجم است که جنین از جهات مختلف رشد می‌کند.

در این موقع نیاز است تا مادر در شرایط روحی مساعدی قرار داشته باشد، همچنین باید از مصرف مواد غذایی ناسالم پرهیز کند. در صورتی که می‌خواهید مشکلی در هنگام زایمان یا پس از به دنیا آمدن برای کودک شما ایجاد نشود، بهتر است حساسیت‌های هفته 24 تا 28 را در نظر داشته باشید. برای آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله مربوط به وضعیت جنین در هفته ۲۶ حاملگی را مطالعه نمایید.

ارسال سریع و مطمئن

تحویل فوری در شهر تهران

پشتیبانی مداوم

پاسخگویی پزشکان در اپلیکیشن سیناکر

خدمات پس از فروش

۷ روز ضمانت بازگشت کالا

در صورت خرید از فروشگاه آنلاین سیناکر