برند کارفرمایی در واقع تصوری است که کارجویان، متخصصان بازار کار و حتی سایر کارفرمایان در هنگام شنیدن نام مجموعه شما در ذهنشان شکل میگیرد. یک برند، زمانی محبوب تلقی میشود که محیط سازمانی مناسبی جهت کار کردن برای کارجوها داشته باشد. اهمیت برند کارفرمایی برای مدیران سازمانها به ویژه مدیران منابع انسانی تازگی ندارد، اما امروزه در سازمانها تا چه میزان تمایل به ایجاد برند کارفرمایی وجود دارد؟ و مدیران و رؤسای ایرانی تا چه اندازه به ایجاد برند کارفرمایی جهت بالا بردن جذابیت سازمان برای کارکنان اهمیت میدهند؟ در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با تعریف درست برند کارفرمایی، مزایا و سایر اطلاعات آن آشنا کنیم، پس بهتر است که با ما تا آخر این مقاله از سیناکر همراه باشید.
آنچه در این مقاله خواهید خواند
برند کارفرمایی چیست؟
برند کارفرمایی به انگلیسی (Employer Branding) شناخته میشود که در واقع بیانگر ذهنیت و هویت مجموعه شما در تصور افراد است و به بررسی میزان محبوبیت، شهرت و همچنین درک پرسنل از شما به عنوان یک مدیر میپردازد. در صورتی که عملکرد شما جهت ساخت برند کارفرمایی درخشان باشد، احتمال جذب نیروی کار ماهر و توانمند نیز بالاتر میرود. علاوه بر این، داشتن برند کارفرمایی قوی به شما در حفظ مهرههای کلیدی و مهم مجموعه کاریتان، کمک زیادی میکند.
برند کارفرمایی یا برند سازمانی
برند کارفرمایی و برند سازمانی به لحاظ معنی، عملکرد و هدف اصلی خود متفاوتاند که آنها را به طور مجزا بررسی میکنیم.
بررسی برند سازمانی
تمرکز برند سازمانی اغلب بر روی فروش محصولات، خدمات و رقابت در بازار میشود و هدف آن جذب و حفظ مشتریان است. در برندهای سازمانی مخاطبان اصلی بیشتر مصرفکنندگان، مشتریان بالقوه و بازار هدف محصولات و یا خدمات هستند. پیامهای مرتبط با برند سازمانی معمولاً شامل ارزشها، کیفیت، قیمت، مزایا و تجربه مشتری است. این برند تعاملات خود با مشتریان را از راه تبلیغات، بازاریابی دیجیتال، رسانههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بستهبندی و ارتباط مستقیم با خریداران انجام میدهد.
بررسی برند کارفرمایی
تمرکز برند کارفرمایی بیشتر بر روی ساخت هویت، ارتباط مؤثر با کارکنان و ایجاد محیطی مناسب جهت رشد و توسعه آنها میشود و هدف اصلی آن جذب نیروی کاری مناسب، حفظ کردن آن در مجموعه و همچنین ایجاد انگیزه برای آنها است. مخاطبان برند کارفرمایی شامل کارکنان فعلی، کارجویان و جامعه کاری میشود. پیامهای برند کارفرمایی بیشتر راجع به فرهنگ سازمانی، ارزشهای شرکت، ایجاد فرصتهای رشد شغلی، تعادل بین کار و زندگی و کیفیت محیط کاری است و لازم به ذکر است که تبلیغات این برند از طریق سایتهای شغلی، شبکههای اجتماعی، مصاحبهها و بازخورد کارکنان انجام میشود.
شاخصهای برند کارفرمایی
شاخصهای برند کارفرمایی به شما در تقویت اثر بخشی فعالیتهای خود جهت تقویت برند کارفرمایی خود کمک بسیاری میکند. در ادامه به بررسی چند شاخص کارفرمایی میپردازیم:
- سطح توانمندی استخدامیها
سرمایهگذاری روی برند کارفرمایی جهت جذب نیروهای ماهر و توانمند از اهمیت بالایی برخوردار است که به طور میانگین ساخت یک برند قوی ۵۰٪ احتمال جذب افراد متخصص را افزایش میدهد. برای بررسی سطح توانمندی متقاضیان کار باید درصد افرادی که برای مصاحبه انتخاب میشوند را به خوبی بررسی کنید و در صورتی که مقدار آن ۱۲٪ باشد، احتمال استخدام افرادی که واجد شرایط هستند بالا بوده و اگر این مقدار کمتر باشد، لازم است تا فرایند جذب را بهبود و ارتقا بدهید.
- هزینههای استخدام
یکی از قابلیتهای یک برند کارفرمایی قوی، کاهش هزینههای استخدام به میزان چشمگیر و قابل توجه است. مجموعههای معروف و شناخته شده بیشتر به دنبال جذب افراد مناسبی هستند که به خوبی با مسئولیتهای شغلیشان آشنایی دارند و میتوانند وظایفی که به آنها محول میشود را، به خوبی انجام بدهند. این مسئله به کسانی که مسئولیت استخدام با آنهاست نیز کمک میکند تا در زمان کوتاه و با هزینه کمتر، نیروی کاری ایده آل برای موقعیتهای شغلی خالی را به راحتی پیدا کنند.
- شناخت برند
آگاهی و شناخت از برند جهت معرفی مجموعه به افراد، ضروری است و هرچه شرکت شناخته شدهتر باشد، جذب افراد متخصص و ماهر راحتتر انجام میشود. این آگاهی را میتوان از طریق ارتباط و تعامل در شبکههای اجتماعی به دست آورد تا به درک بهتری از احساس مردم نسبت به برند خود دست پیدا کنید.
- منابع استخدام
سنجیدن منبع استخدام به کسانی که مسئولیت استخدام با آنهاست کمک میکند تا بتوانند کانالهای مهم و مطمئن را بهتر شناسایی کنند. برای سنجش منبع استخدام باید ببینید که بخش عمده استخدامیها از کجا بودند و بررسی کنید که آیا روی منابع مطمئن، هدفگذاری و سرمایهگذاری کردهاید یا نه. چنانچه تعداد بسیار کمی از استخدامهای جدید شما از منابع مقرونبهصرفهتری مانند ارجاع کارمندان میآیند، باید جهت بالا بردن بهرهوری این منابع سرمایهگذاری انجام بگیرد مثلاً برای کارمندان خود پاداش بیشتری در نظر بگیرید.
- تایید و رضایت مدیر استخدام
یکی از بهترین روشها جهت سنجش موفقیت استراتژی استخدام، دریافت نظر مثبت از مدیران استخدام است. این بازخوردها نشان میدهند که تا چه اندازه در جذب افراد مناسب موفق بودهاند و این افراد چقدر با فرهنگ سازمانی همخوانی دارند. نظرسنجی از مدیران و تحلیل بازخوردها در بهتر شدن پروسه استخدام بسیار مؤثر است.
- تجربه کارمند
یکی از جنبههای اصلی برند کارفرمایی این است که میزان تجربههای کارمندان را با اهداف مجموعه تطبیق بدهید. باوجود اینکه معیار دقیقی جهت سنجش تواناییهای کارکنان وجود ندارد، اما کمک با نظرسنجی و انجام مصاحبه تا حدودی میتوان قابلیتهای شخص را بررسی و تحلیل کرد و در صورتی که بین تجربه واقعی و مورد توقع تفاوتی وجود داشته باشد، برند کارفرمایی باید استراتژی خود را اصلاح کند.
اهمیت برند کارفرمایی چیست؟
امروزه داشتن برند کارفرمایی، اهمیت بسیار زیادی دارد، مخصوصاً زمانی که رقابت برای جذب و نگه داشتن نیروهای متخصص و با قابلیت شدید است. در ادامه به بررسی مهمترین دلایل اهمیت این موضوع میپردازیم:
- جذب نیروهای جدید ماهر و توانمند: نیروهای ماهر و با استعداد جذب مجموعههایی میشوند که برند کارفرمایی قوی دارند.
- کاهش چشمگیر زمان و هزینهها: یک برند کارفرمایی شناخته شده در زمان کوتاه و با هزینههای تبلیغات کم، اقدام به جذب نیروهای متخصص و با استعداد کرده و نیروهای مناسب، سریعتر با فرهنگ سازمانی هماهنگ میشوند.
- بالا رفتن تعامل کارکنان و افزایش رضایت آنها: برند کارفرمایی قوی با تعامل، ایجاد حس تعلق و ارزشمندی، انگیزه کارکنان را بیشتر کرده و وفاداری آنها به مجموعه را بالاتر میبرد. در نتیجه احتمال ترک شغل نیز کم میشود.
- ایجاد اعتبار نزد مشتریان: برند کارفرمایی قوی و معتبر باعث افزایش اعتبار مجموعه میشود و سازمان را به عنوان مجموعهای مسئولیتپذیر، قابل اعتماد و حرفهای به مشتریان معرفی میکند.
- تبدیل کارکنان داخلی به حامیان برند: برند کارفرمایی معتبر باعث میشود کارکنان مجموعه با افتخار از سازمان خود تعریف و تمجید کنند و حتی با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در فضاهای مجازی و شخصیشان اعتبار مجموعه را بالا برده و مشتری و نیروهای جدید جذب کنند.
مولفههای برند کارفرمایی
عوامل زیادی در ساخت برند کارفرمایی دخیل هستند. مدیران برندسازی با به کار گیری از روشهای مختلف، کمپینهای برندسازی کارفرمایی را اجرا میکنند. روشها شامل سیاستها، برنامهها، پاداش، مزایا و امتیازات ارائه شده به داوطلبان استخدامی و کارمندان فعلی میشود. محبوبترین و پر کاربردیترین مؤلفههای برند کارفرمایی به شرح زیر هستند:
- توصیفات کارکنان و کارمندان: بخش گستردهای از برند کارفرمایی شما را در واقع کارمندان فعلیتان تشکیل میدهند. آنها در شکل گیری ذهنیت سایر افراد نسبت به مجموعه شما و استخدام نیروهای کاری جدید، بسیار موثرند. حقیقت این است که معمولاً متقاضیان کار، به کارمندان یک مجموعه سه برابر بیشتر از خود کارفرمایان اعتماد میکنند.
- محیط دفتر و فضای کار: محیط دفتر و محل کار تصویر بیرونی شما را نشان میدهد؛ بنابراین بهتر است مراقب باشید که هویت و روح کسب و کار شما را به درستی نمایش بدهد.
- مزایا و خدمات: برخی از مزایای جانبی شغلی شاید مهمترین مؤلفههای انتخاب یک شرکت نباشند، با این وجود ممکن است که برای خیلی از افراد مهم باشد. این امتیازات شامل بیمههای درمانی، عضویت در باشگاههای ورزشی، صبحانههای شرکتی، سرویس ایاب ذهاب و غیره میشوند. توجه داشته باشید این ویژگیها زمانی مهم تلقی میشوند که متقاضیان باید بین دو پیشنهاد مشابه یکی را انتخاب کنند.
- فرهنگ سازمانی: فرهنگ سازمانی در واقع روحیه کار تیمی، نحوه تقسیم وظایف و مسئولیتها بین کارکنان و تعامل میان کارکنان و مدیران است.
کارشناسی برند کارفرمایی
کارشناس برند کارفرمایی نقش اساسی و مهمی را در تدوین و اجرای استراتژیهای مربوط با منابع انسانی دارد. این کارشناس با تحلیل و بررسی احتیاجات پرسنل، بررسی و ارزیابی پروسه بازار کار، تدوین برنامههای ارتقا فرهنگ سازمانی، تعادل کار و زندگی، به شرکت کمک میکند تا به یک کارفرمای قوی و قدرتمند تبدیل بشود. کارشناس برند کارفرمایی از دانش عمیقی نسبت به چالشهای منابع انسانی، ارتباطات سازمانی و بازاریابی برخوردار باشد.
نحوه ساخت برند کارفرمایی
انجام دادن مراحل زیر در ایجاد برند کارفرمایی قوی میتواند به شما کمک زیادی کند:
- لیستی از ارزشها و معیارهای اصلی مجموعه خود تهیه کنید.
- برند کارفرمایی خود را به طور مداوم مورد ارزیابی و بررسی قرار بدهید.
- همواره در جهت با ارزش کردن برند خود در تلاش باشید.
- رضایت کارمندان فعلی را جلب نموده و انگیزه آنها را تقویت کنید.
- سعی کنید برای اولین روز کاری کارمندان، یک برنامه منظم و جذاب ترتیب بدهید.
- بستر مناسبی را برای کارمندان خود جهت یادگیری و پیشرفت مهیا کنید.
- استفاده از ویدئو، پستهای وبلاگ، عکسها و نمایشهای اسلایدی به شما کمک زیای در برندسازی میکند.
- شرکت با ترویج ابتکار و نوآوری در سازمانتان تنوع ایجاد کنید.
چه کسی مسئول برند کارفرمایی است؟
مسئولیت برند کارفرمایی صرفاً با بخش منابع انسانی نیست و نمیتوان آن را با دستورالعمل خاصی ساخت. در واقع این برند فرهنگ و رفتار کلی شرکت را نشان میدهد. هویت و اعتبار یک شرکت با کمک و همکاری بنیانگذاران، مدیر عامل و تیم اجرایی شکل میگیرد. به همین علت، برند کارفرمایی بیشتر به جای مجموعهای از اقدامات رسمی و برنامهریزیشده، شامل منش کلی شرکت و فرهنگ سازمانی حاکم بر آن میشود.
همچنین علاوه بر آن سرپرستان، تیم منابع انسانی و بازاریابی نقش مهم و کلیدی در شکل گیری ذهنیت کارجویان و پرسنل به سازمان دارند. برای قدرتمند شدن برند کارفرمایی، هماهنگی این افراد با یکدیگر الزامی است. اتخاذ تصمیم جهت میزان حقوق، امتیازات شرکت و شرایط کاری، تجربه کارکنان در یک مجموعه را به وجود میآورد و بدون همکاری تیمها، تلاش برای معرفی شرکت به دیگران بیفایده است.
مزایای داشتن برند کارفرمایی قدرتمند
دانستن مزایای داشتن یک برند کارفرمایی قدرتمند به شما کمک میکند تا ارزش آن را درک کنید. مجموعههایی که اقدام به ساخت برند کارفرمایی قدرتمند میکنند، با درخواستهای استخدام بیشتری مواجه میشوند چرا که افراد به طور طبیعی کار کردن در این مجموعهها را بیشتر دوست میدارند.
در این شرکتها استخدام به سرعت انجام میشود. زیرا متقاضیان کار انگیزههای بالایی دارند و فرصتهای شغلی را سریعتر قبول میکنند. همچنین در این سازمانها افراد با استعداد تمایل دارند تا ماندگار شوند و علت آن این است که برند کارفرمایی موفق، نمایانگر محیط کاری سالم است و امکان رشد و پیشرفت در آن زیاد است.
چگونه استراتژی برند کارفرمایی خود را تعیین کنیم؟
اولین اقدامی که در ساختن یک برند کارفرمایی قوی اهمیت دارد، خوب بودن کارفرما است و دومین نکته مهم این است که کارهای خود را بهعنوان یک کارفرما، بهصورت عمومی تبلیغ کنید. برای این کار بهتر است به همه افرادی که با مجموعه شما در ارتباط هستند، هم کارکنان و هم سایر افراد، توجه کافی داشته باشید و با آنها به خوبی رفتار کنید. بهعنوان مثال:
- با طراحی یک فرایند استخدام عادلانه تلاش کنید تا تمام متقاضیان کار در مجموعه شما شانس برابری برای استخدام داشته باشند.
- برای زمانی که کارجویان جهت درخواست کار و انجام مصاحبه با شما گذاشتهاند ارزش قائل شوید. رزومه همه را بررسی کرده و در نهایت با آنها قرار بگذارید.
- سیاستهای عادلانهای را برای فضای کاری سازمانتان به کار بگیرید تا همه پرسنل در مجموعه شما احساس امنیت، راحتی و ارزشمند بودن، کنند.
- با فراهم نمون شرایط کاری مناسب به کارمندان فرصت بدهید تا بین زندگی شخصی و کاری خود تعادلشان را حفظ کنند.
- برای تبلیغ برند کارفرماییتان کارزار مناسبی را طراحی کنید.
- با تهیه تصاویر جالب و مثبت از مجموعهتان و به اشتراک گذاشتن در شبکههای اجتماعی برند کارفرمایی خود را تبلیغ کنید.
- در سایت خود صفحاتی را جهت اطلاع رسانی برای شغلهای مختلف ایجاد کنید تا افراد حرفهای جذب مجموعه شما شوند.
سخن پایانی
برند کارفرمایی نقش مهمی در جذب و نگهداری نیروهای متخصص و ماهر دارد و همچنین باعث ایجاد تجربه مثبت برای کارکنان یک مجموعه میشود. معیارهای مختلفی مانند جذب نیرو، نگهداشت کارکنان، تجربه کارمندان، شهرت برند و تأثیرات مالی در ساخت برند کارفرمایی اثرگذارند.
جهت بررسی موفقیت برند کارفرمایی، باید ترکیب مناسبی از این معیارهای فوق را در نظر بگیرید و فرایندهای استخدام و برندسازی را ارتقا بدهید و همزمان با آن به اهداف سازمانی نیز توجه داشته باشید. این مقاله میتوانند به شما در روند ساخت یک برند کارفرمایی قدرتمند کمک زیادی کند و مسیر پیشرفت شما را هموارتر بسازد.
سؤالات متداول
در ادامه قصد داریم شما را با برخی از رایجترین پرسش و پاسخهای مربوط به برند کارفرمایی آشنا کنیم.
۱. علت داشتن برند کارفرمایی برای شرکتمان چیست؟
در بازار رقابتی امروز فقط در نظر گرفتن دستمزد و مزایا برای کارکنان مهم نیست. در صورتی که ذهنیت روشن و درستی از فضای کاری، معیارها و مسیر پیشرفت نداشته باشید، افراد با استعداد جذب مجموعههای بهتر میشوند به همین دلیل برند کارفرمایی به شما کمک میکند تا اولین انتخاب برای متقاضیان کار باشید.
۲. چه چیزهایی شامل تولید محتوای برند کارفرمایی میشود؟
تولید محتوا برای برند کارفرمایی شامل مجموعهای از ویدئوهای روزانه کارکنان، مصاحبهها، پشت صحنه کار، معرفی امتیازات و فرهنگ سازمانی، برگزاری جشنها و مناسبتها، ماجرای رشد و پیشرفت شغلی پرسنل و نمایش محیط و تعاملات واقعی شرکت میشود.
۳. داشتن برند کارفرمایی قوی چه مزایایی دارد؟
داشتن برند کارفرمایی شامل مزیتهای زیر میشود:
- جذب زودتر نیروی قابل، ماهر و با استعداد
- پایین آوردن هزینهها جهت استخدام و آموزش
- بالا بردن میزان رضایت و وفاداری کارکنان فعلی
- بهبود فرهنگ سازمانی
- بالا رفتن اعتبار نزد مشتریان