ویژگی‌ها و استانداردهای محیط کار خوب

محیط کار سالم و شاد با فضای دوستانه و استانداردهای مثبت برای کارمندان.

محیط کار مانند محیط خانه برای هر فرد شاغل دارای اهمیت زیادی است. به این علت که افراد ساعات زیادی از یک روز را در محل کار خود می‌گذرانند. چنان چه فردی در محیط کار راحت نباشد نمی‌تواند بازدهی لازم را داشته باشد. همچنین در طولانی‌مدت با افسردگی و کاهش اشتیاق به کار نیز رو به رو می‌شود. اگر محیط کار بر طبق استانداردهای مشخصی باشد انگیزه افراد در محیط کار بیشتر می‌شود. همچنین انرژی آن‌ها بیشتر خواهد بود و سالم‌تر می‌مانند. دانستن فاکتورهای محیط کار خوب هم برای کارفرما و هم برای کارکنان حائز اهمیت است. در این مقاله با سیناکر همراه باشید تا بیشتر در مورد ویژگی‌ها و استانداردهای محیط کار خوب با شما صحبت کنیم.

برخی از خصوصیات یک محیط کار استاندارد

جالب است بدانید که محیط کار نامطلوب حتی می‌توانند سبب بروز بیماری های جسمی و روحی در کارکنان شود. مواردی که در ادامه نام می‌بریم تعریف یک محیط کار استاندارد است:

  1. فضای فیزیکی مناسب: فضای کاری می‌تواند نقش مهمی در جذب کردن پرسنل و افزایش انگیزه شغلی در آن‌ها داشته باشد. تهویه مناسب و نور، استاندارد بودن اندازه صندلی و میز، چینش میزها و جداسازی فضاها بر حسب نوع کارها بسیار اهمیت دارد. همچنین لازم است که محل کار تا مکان سکونت افراد نیز دارای دسترسی مناسبی باشد. بهره‌گیری از گیاهان طبیعی و همچنین رنگ‌هایی که شادی‌آور هستند می‌تواند در بهبود روحیه کارکنان یک شرکت تاثیر بسزایی داشته باشد.
  2. روابط مناسب میان کارمندان: لازم است که ارتباطات سالم و سازنده و دوستانه‌ای بین کارمندان یک شرکت وجود داشته باشد. این رفتارها سبب می‌شود تا اغلب افراد رغبت بیشتری را در انجام کارها داشته باشند. اگر اتاق‌ها و دسته‌های کاری جدا نباشد و یا رفتارهای تبعیض‌آمیز میان کارمندان در یک شرکت وجود داشته باشد محیط کاری نمی‌تواند سالم و بر طبق استانداردها باشد. همچنین اگر محیط کاری بسیار خشک باشد سبب می‌شود تا استرس زیادی به کارمندان وارد شود. در نتیجه تمرکز و قدرت خلاقیت در آن‌ها بسیار افت می‌کند.
  3. به وجود آوردن حس پیشرفت و مفید فایده بودن در پرسنل: هر فردی میل به پیشرفت و به دست آوردن تجارب و حس مفید بودن در محیط کار به صورت غریزی دارد. افرادی که دارای پیشرفت زیادی در کار خود باشند و درجه‌های ارتقاء و ترفیع کسب کنند به کار خود بیشتر علاقه نشان می‌دهند. این در حالی است که آن‌ها برای حصول به هدف‌های عالی در شرکت بسیار تلاش خواهند کرد. بهترین شرکت‌ها آموزش‌های لازم را برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند. زیرا اصلی‌ترین داشته هر شرکتی نیروهای انسانی در آن هستند که تبحر و مهارت کافی را در شغل خود داشته باشند.
  4. ایجاد موازنه میان کار و زندگی خصوصی در پرسنل: بدون شک لازم است که درکی دو طرفه بین کارمند و کارفرما وجود داشته باشد. این امر سبب محکم شدن پیوند میان آن‌ها می‌شود و منجر به نوعی همدلی میان آن‌ها می‌شود. کارفرماها لازم است که نظم و قوانین در مجموعه را اجرا کنند. اگر حجم کاری برای یک کارمند بسیار بالا باشد و یا این که اضافه کاری اجباری برای هر فرد در نظر گرفته شود سبب افت کار و پایین آمدن انرژی می‌شود. همچنین مرخصی‌های استحقاقی برای هر کارمند لازم است و کارفرما باید با آن موافقت کند. در نظر داشته باشید که یکی از خصوصیات کارگاه هلی مناسب به وجود آوردن توازن و تعادل بین زندگی و کار در افراد است.
  5. اجرای سیاست تشویق و پاداش: هر کارفرما لازم است که برای کارکنان خود پاداش‌های لازم و تشویق در نظر بگیرد. این امر سبب می‌شود تا استمرار کار و احساس مسئولیت در پرسنل به مراتب بالاتر رود. افرادی مه به بهترین شکل کارهای خود را انجام می‌دهند لازم است که پاداش مناسب دریافت کنند. این سبب می‌شود تا دیگر کارکنان نیز ترغیب شود تا وظایف خود را به صورت دقیق‌تر انجام دهند.
  6. قوی کردن روحیه مشاوره و نظرخواهی: یکی از راهکارهای خوبی که هر کارفرما باید در نظر بگیرد این است که از هر کارمند با توجه به تخصصی که دارد مشورت‌های لازم را بگیرد. همچنین او می‌تواند از آن‌ها بخواهد که راه‌حل‌های آن‌ها برای این که محیط کار بهتر شود و راندمان کاری آن‌ها بالاتر رود چیست. در اغلب موارد پیشنهاداتی که کارمندان می‌دهند می‌تواند راهگشا باشد.
  7. شناسایی نقطه‌های ضعف و قوت در کارمندان: در اشخاص گوناگون نقاط ضعف و قوت فرق دارد. برای مثال فردی می‌تواند به خوبی رانندگی کند؛ اما فرد دیگر در قسمت حراست و نگهبانی می‌تواند به خوبی ظاهر شود. تشخیص نقاط قوت در هر فرد و قرار دادن شخص ر منصب درست بر عهده کارفرما است. این امر سبب می‌شود تا بازدهی شرکت بسیار بالا رود و کارکنان از کار خود خسته و دلسرد نشوند. محل کار برای افرادی که به شغل خود بسیار علاقه دارند می‌تواند محلی دل‌چسب و جذاب باشد. همچنین روحیه مشارکت در افراد در یک شرکت افزایش پیدا می‌کند.
  8. تقویت روحیه در انجام دادن کارها به صورت گروهی: انسان در ذات خود موجودی اجتماعی است و از گوشه‌گیری و انزوا نفرت دارد. انجام کارهای تیمی در یک شرکت سبب می‌شود تا افراد شادتر باشد و انگیزه کافی برای انجام دادن کارها را پیدا کنند. همچنین این امر سبب می‌شود تا هر فرد دقت زیادی را در انجام امور محوله به خرج دهد. احساس مسئولیت مضاعفی که در کارمندان به علت روحیه کار گروهی ایجاد می‌شود به نفع کارفرما و شرکت است. به علاوه وقتی که افراد کارها را به صورت گروهی انجام می‌دهند امور با سرعتی بسیار بیشتر انجام می‌شود.

همه موارد بالا باید به صورتی طراحی شود که محیط کار بدون هیچ‌گونه استرسی باشد. محل کار باید چنان جذاب باشد که پرسنل تمایل داشته باشند که در آن حاضر شوند. مطالعات نشان دهنده این است که جذابیت محیط کار می‌تواند نرخ ترک کار را بصورت قابل توجهی کاهش دهد. رازداری و روابط متقابل میان کارمندان و کارفرما حتما لازم است. همچنین بایستی که کارفرما بسیار خوش‌حساب باشند و سیستم سالمی به دور از هرگونه فساد را به وجود بیاورند.

تاثیر روانی محیط کاری آرام و استاندارد بر روی کار پرسنل

کار کردن در محیط کاری شلوغ دارای یک سری معایب و مزایا است. ولی بر طبق تحقیقات می‌توان اذعان داشت که عیوب آن بیشتر است. زیرا افراد برای این که در کاری که انجام می‌دهند موفق باشند نیاز به یک محیط آرام دارند تا تمرکز بیشتر داشته باشند. کار کردن در محیط‌هایی که بسیار پر سروصدا هستند راندمان کاری افراد را به شدت کاهش می‌دهند. اما باید بدانید که محیط کاری بسیار آرام که هیچ فردی در آن حضور نداشته باشد نیز می‌تواند برای شاغلین کسل‌کننده باشد. در یک محیط بدون هیچ‌گونه سروصدا می‌توانید از موسیقی‌های شادی‌بخش و آرام بهره ببرید. در این صورت می‌توانید روحیه خود را شاد نگه دارید و انرژی خود را همواره در حالت مطلوب بگذارید.

ویژگی‌های فیزیکی محیط کاری مناسب

محیط کاری مناسب باید به لحاظ فیزیکی دارای استانداردهای به روز و سالم باشد. در زیر به این استانداردها اشاره می‌کنیم:

  1. روشنایی:

کار کردن در محیط‌هایی که تاریک هستند می‌تواند یک سری مشکلات برای افراد شاغل ایجاد کند. اگر محیط کاری روشنایی مناسبی نداشته باشد بازدهی کارمندان پایین می‌آید. محیط‌های کاری استاندارد و خوب از پنجره‌های بزرگ با رنگ‌هایی که گرم هستند استفاده می‌کنند. دلیل این کار این است که چشم پرسنل به زودی خسته نشود. همچنین هشیاری کارمندان در محیط کاری با نور مناسب بالاتر می‌رود. بنابراین آن‌ها به سطح بالاتر در خلاقیت می‌رسند.

  1. ابعاد اتاق‌ها: فضاهای کاری که کوچک هستند برای کارمندان راحتی لازم را ندارند. این موضوع سبب می‌شود تا حواس کارمندان مرتبا پرت شود. در یک محیط کاری مناسب فضاها به خوبی تقسیم‌بندی شده‌اند. در این صورت به هر کارمند یک فضای مشخص برای انجام کار داده می‌شود.
  2. تجهیزات و اثاثیه در محیط کار

نوع اسبابی که در یک محیط کار مورداستفاده قرار می‌گیرد بر روی سطح عملکرد پرسنل یک شرکت تاثیر زیادی دارد. به عنوان مثال اگر صندلی‌ها راحتی لازم را نداشته باشند کارمندان نمی‌توانند برای طولانی‌مدت بر روی صندلی‌ها بنشینند و تمرکز درستی بر روی کارشان داشته باشند. همچنین لازم است که یک محیط کاری مناسب همه امکانات و تجهیزات لازم را برای کارمندان خود فراهم کند. برای مثال بهره‌گیری از برخی از دستگاه‌ها مانند پرینتر، فکس و غیره لازم است.

  1. تهویه هوا

اگر در محیط کار دما بسیار بالا یا پایین باشد کارمندان نمی‌توانند به خوبی بر روی کاری که انجام می‌دهند تمرکز داشته باشند. در نتیجه بهره‌وری و راندمان کاری در آن‌ها بسیار کم می‌شود. لازم است که در محیط کاری از چند دستگاه تهویه در نقاط گوناگون استفاده شود. در این صورت سطح دما می‌تواند در حد تعادل بماند.

  1. ایجاد فضاهای تفریحی در محیط کار

یکی از بهترین کارهایی که کارفرماها می‌توانند انجام دهند این است که در محیط کار فضاهایی را برای تفریح کارمندان ایجاد کنند. در این صورت کارمندان بهتر می‌توانند انرژی‌های منفی روزانه خود را تخلیه کنند و با انرژی بیشتری در روز بعد در محیط کار حاضر شوند.

خصوصیات غیر فیزیکی در یک محیط کاری خوب

  1. آموزش و توسعه

یک محیط کاری خوب بر روی آموزش و توسعه بر روی کارمندان خود سرمایه‌گذاری لازم را انجام می‌دهد. در این صورت است که توانایی‌ها و استعدادهای نهفته‌ای که در هر انسان وجود دارد شکوفا می‌شود. این‌گونه محیط کار پرسنل خود را تشویق می‌کند تا در برنامه‌هایی که مربوط به گسترش کسب و کار است شرکت کنند.

  1. ایجاد توازن میان کار و زندگی

اگر یک محیط کاری خوب باشد در مقابل نیازهایی که کارمندان در کار و زندگی دارند انعطاف به خرج می‌دهد. در چنین محیطی افراد احساس امنیت می‌کنند. زیرا کارفرما مشکلات کارمندان را درک می‌کند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد ویژگی‌ها و استانداردهای محیط کار خوب با شما صحبت کردیم. لازم است که برای ایجاد یک محیط کار سالم به همه این موارد دقت داشته باشید.

اشتراک گذاری: