ارتقا سلامت سازمان در محیط کار

تصویر دمو سیناکر

پرسنل یک مجموعه بهترین دارایی برای هر سازمانی به شمار می‌آیند. بنابراین لازم است که برای ارتقاء سلامتی آن‌ها تلاش شود. در نظر داشته باشید که این امر می‌تواند سبب شود تا بهره‌وری کارکنان در محیط کار افزایش یابد و از مرخصی‌های استعلاجی و اتفاقات ناگوار تا حد امکان جلوگیری شود. اگر محیط کار حمایتی باشد باعث می شود تا کارمندان بتوانند سبک زندگی سالم‌تری را در پیش بگیرند. اگر کارمندان به خوبی کار کنند شرکت‌ها نیز می‌توانند کارکرد بسیار خوبی را از خود نشان دهند. به همین دلیل است که بایستی سلامتی کارکنان یک شرکت در درجه اول اهمیت شمرده شود. در این مقاله می‌خواهیم بیشتر در مورد ارتقا سلامت سازمان در محیط کار با شما صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تعریف ارتقا سلامت در محیط شغلی

محیط کار برای پرسنل به منزل خانه دوم است. آن‌ها تقریبا نیمی از ساعت‌های روز و بهترین سال‌های عمر خود را در محل کار می‌گذرانند. وقتی فردی زمان زیادی از عمر خود را در یک محیط می‌گذراند امکان دارد که کیفیت زندگی و شخصیت وی از آن مکان تاثیر بگیرد. بر مبنای این اصل می‌توان اذعان داشت که کار کردن در یک مکان سالم بر روی بازدهی و انگیزه افراد و همچنین سلامت جسمانی آن‌ها اثرگذار است. این گونه محیط سبب بالا بردن رضایت افراد از شغلشان می‌شود. اما هیچ عامل مشخص و واحدی وجود ندارد که با رعایت آن‌ها بتوان هر مکانی را به یک محیط کاری عالی بدل کرد.

بر طبق یک تعریف درست و ساده، مکان کاری سالم جایی است که در آن امکاناتی مثل صندلی‌ها، کامپیوتر و میزها با شرایط کارکنان به خوبی تناسب داشته باشد. همچنین لازم است که تعاملات اجتماعی پرسنل با هم و با مدیران به خوبی برقرار شود. در واقع می­توان گفت که محیط کاری مجموعه­ای از سه زیر محیط انسانی، فنی و سازمانی است.

نحوه ارتقا دادن سلامتی افراد در محیط کار

برای این که بتوان سلامت افراد را در محیط کار ارتقا داد لازم است که مدیران برنامه ابتکاری و خلاقانه برای سلامت پرسنل یک مجموعه به وجود بیاورند. برای مثال مدیران هر شرکت می‌توانند به ترویج کردن یک سری تغییرات در سبک زندگی افراد بپردازند. این کار سبب رضایت و احساس سلامتی در بین کارکنان یک شرکت می‌شود. به کار گیری و اجرای این برنامه‌ها به معنی کم کردن هزینه‌ها برای مراقبت‌های بهداشتی است. همچنین با این کار بازدهی و بهره‌وری کارمندان بالاتر می‌رود و این به نفع شرکت مربوطه است.

در نظر داشته باشید که یک برنامه سلامتی برای پرسنل بایستی حاوی سه اصل مهم زیر باشد:

  • مهارت‌های رفتاری
  • انگیزه
  • اطلاعات

مدیر یک مجموعه می‌تواند با هماهنگ کردن و تدوین یک برنامه به صورت تخصصی به پرسنل خود کمک کند تا وضعیت جسم و روان خود را در یک فضای کاری بهبود دهند. برنامه‌های سلامتی پرسنل برای ارتقا سلامتی در فضای کار می‌تواند حاوی مطالب زیر باشد:

  • به وجود آوردن عادات غذایی سالم

غذا خوردن در زمان انجام کار یک عادت بد است. زیرا این کار سبب می‌شود تا افراد بیش از اندازه لازم غذا بخورند و در نتیجه دچار افزایش وزن شوند. به همین دلیل است که لازم است تا مدیران فضایی را برای صرف ناهار برای پرسنل خود ایجاد کنند. همچنین شما به عنوان مدیر یک مجموعه می‌توانید از راهکارهای زیر برای افزایش سلامت کارکنان خود بهره ببرید:

  • از میان وعده‌هایی مثل سبزیجات و میوه‌ها در زمان استراحت برای کارمندان استفاده کنید.
  • وقت کافی برای ناهار پرسنل اختصاص دهید.
  • از وعده‌های غذایی سالم برای ساعات ناهار استفاده کنید.
  • در محل کار برای کارکنان یک یخچال بگذارید. این کار سبب می‌شود تا افراد از خانه غذاهای سالم بیاورند و در یخچال قرار دهند.

زمانی که کارمندان غذاهای سالم مصرف کنند انرژی و روحیه آن‌ها بالاتر می‌رود و بر روی بهره‌وری آن‌ها تاثیر بسزایی دارد.

  • استراتژی‌های مدیریت استرس و اضطراب را افزایش دهید

اضطراب و استرس بزرگ‌ترین موانع بر سر انجام درست و صحیح کارها هستند. همه کارمندان در فضای کاری به نوعی استرس را تجربه می‌کنند. در نظر داشته باشید که این امر می‌تواند سبب به وجود آوردن بسیاری از اختلالات روحی در افراد شود. بنابراین مدیران هر سازمان می‌توانند با ارائه دادن یک سری آموزش‌ها در جهات کاهش استرس در افراد بکاهند. این آموزش‌ها به کارکنان یاد می‌دهد که چگونه توان خود را برای افزایش چالش‌ها بالا ببرند.. این امر سبب می‌شود تا یک محیط کار شاداب و سالم‌تری به وجود بیاید.

  • ورزش را به در برنامه کاری کارمندان قرار دهید

اگر کارمندان یک سازمان ورزش کنند به طور چشمگیری بر سلامت روان و جسم آن­ها افزوده می‌شود. ورزش به صورت روتین و روزانه سبب شادابی و افزایش انرژی در افراد می‌شود و خستگی ناشی از کار را در آن‌ها کم می‌کند. در نتیجه این امر سبب می‌شود تا آن‌ها کمتر غیبت کنند. شما به عنوان یک مدیر می‌توانید مکانی را برای تناسب اندام افراد در نظر بگیرید و از تجهیزات تناسب اندام در آن استفاده کنید. این راهکار می‌تواند برای افراد شاغل بسیار جذابیت داشته باشد و به مرور سبب ارتقاء سلامتی آن‌ها شود. اگر اختصاص دادن این فضا برای شما امکان‌پذیر نیست می‌توانید با عضو کردن کارمندان خود در باشگاه‌های ورزشی آن‌ها را به ورزش کردن ترغیب کنید.

  • به سلامت روان کارمندان توجه کنید

یکی از موارد اثرگذار در محیط کار و افزایش بهره‌وری پرسنل، اهمیت دادن به سلامت روان آن‌ها است. اگر مدیر هر سازمان به این مساله اهمیت چندانی ندهد کارایی و راندمان افراد در آن فضای کاری کاهش پیدا می‌کند. سلامت روان پرسنل با میزان رضایتمندی آن‌ها از فضای کار رابطه مستقیمی دارد. زیرا افراد حداقل یک سوم از وقت خود را در محل کار سپری می‌کنند. محیط‌های کاری که استرس‌زا هستند سبب می‌شود تا نیروهای کاری به تدریج فرسوده و از کار افتاده شوند. بعضی از راه‌حل‌ها برای کم کردن استرس و اضطراب به قرار زیر است:

  • ایجاد کردن محیط سالم و صمیمی و به دور از تبعیض در بین کارمندان
  • ترغیب پرسنل برای جلسه‌های حضوری
  • ایجاد حس همدلی و تعامل و همکاری درست و مفید در بین کارکنان
  • به کار بردن راه‌های مبتنی بر سازش به جای روش‌هایی که بر پایه زورگویی و اجبار باشد.
  • بالا بردن تعاملات اجتماعی در محیط کار
  • شناخت عوامل ایجادکننده تنش و سعی در برطرف کردن آن‌ها

موارد بالا همگی می‌توانند بر کم کردن استرس ناشی از کار بر روی کارمندان تاثیر داشته باشند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد راهکاری مناسب در مورد ارتقا سلامت سازمان در محیط کار با شما صحبت کردیم. لازم است که به عنوان یک مدیر به این موارد توجه کنید و آن‌ها را برای بالا بردن بهره‌وری در مجموعه خود به کار گیرید.  استفاده از برنامه‌های طب‌ کار سیناکر یکی از بهترین راهکارها برای تضمین سلامت پرسنل است.

اشتراک گذاری: