آزمایشات کارت سلامت رانندگان

آزمایشات سلامت رانندگان

کارت سلامت رانندگان یک گواهینامه پزشکی رانندگی است که برای رانندگان صادر می‌گردد. هدف از صدور این کارت برای رانندگان اطمینان از سلامت آن‌ها برای رانندگی انواع وسایل نقلیه است. برای دریافت کارت سلامت، رانندگان باید انواع آزمایشات مختلف چون آزمایش خون و ادرار، تست بینایی، شنوایی، نوار قلب و… را انجام دهند. در این مقاله سعی داریم تا در مورد آزمایشات کارت سلامت رانندگان مطالبی برای شما بیان نماییم. اگر به‌دنبال اطلاعاتی در این زمینه هستید با ما در این مقاله از سیناکر همراه باشید.

کارت سلامت رانندگان

کارت سلامت رانندگان نوعی مدرک پزشکی است که رانندگان انواع مختلف وسایل نقلیه باید نسبت به دریافت آن اقدام نمایند. داشتن این کارت توسط سازمان راه و ترابری برای رانندگان اجباری است. کارت سلامت رانندگان جهت پیشگیری از صدمات ناشی از تلفات رانندگی صادر می‌شود. دریافت کارت سلامت توسط رانندگان این اطمینان را حاصل می‌کند که آن‌ها از نظر بینایی، شنوایی، مشکلات قلبی و… سالم هستند. از آنجایی که اغلب رانندگان وسایل نقلیه باری باید به مدت زیادی در حالت نشسته و بدون تحرک کافی باشند. ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگونی چون بیماری‌های قلبی ـ عروقی، اسکلتی ـ عضلانی و… قرار بگیرند. هدف از صدور این کارت برای رانندگان، حفظ سلامت و امنیت جاده‌ها برای جلوگیری از تصادفات است.

دلایل صدور کارت سلامت برای رانندگان

صدور کارت سلامت برای رانندگان به‌دلایل گوناگونی از جمله حفظ سلامت رانندگان و امنیت جاده‌ها، پیشگیری از بیماری‌های مختلف و ایجاد نظم انجام می‌گیرد. در ادامه در مورد هر یک از دلایل صدور کارت سلامت رانندگان توضیحاتی را برای شما ذکر می‌کنیم.

حفظ سلامت جسمی و روحی رانندگان و کنترل وضعیت سلامت آن‌ها: رانندگان وسایل نقلیه مختلف از جمله رانندگان کامیون‌ها و اتوبوس‌ها و یا رانندگان تاکسی و دیگر خودروها بر طبق قانون باید کارت سلامت دریافت کنند. در این صورت می‌توان از سلامت جسمی و روحی آنان اطمینان یافت و اینگونه از حوادث احتمالی و تصادفات جلوگیری نمود.

پیشگیری از بیماری‌های مختلف: معاینات و آزمایشات مختلف کارت سلامت رانندگان به‌صورت دوره‌ای انجام می‌شود. انجام این آزمایشات سبب می‌شود تا رانندگان بتوانند از بیماری‌های احتمالی خود آگاهی یابند و نسبت به درمان آن‌ها اقدام نمایند.

انجام قانون افزایش ایمنی در جاده‌ها: در اغلب کشورها صدور کارت سلامت برای رانندگان امری ضروری است و یکی از شرط‌های دریافت گواهینامه رانندگی به‌شمار می‌رود. در واقع باید گفت قانون صدور کارت سلامت رانندگان به حفظ سلامت و ایمنی رانندگان و نیز جاده‌ها کمک فراوانی می‌کند.

ایجاد نظم و هماهنگی در سیستم حمل و نقل: صدور کارت سلامت رانندگان موجب برقراری نظم در سیستم حمل و نقل جاده‌ای می‌شود.

نحوه ثبت‌نام کارت سلامت رانندگان و انجام آزمایشات

نحوه ثبت‌نام برای دریافت کارت سلامت رانندگان کار دشواری نیست. برای دریافت این کارت می‌توانید به مراکز پزشکی مخصوص صدور این کارت مراجعه نمایید. در این مراکز باید مدارکی چون اصل و کپی گواهینامه رانندگی، کارت ملی، کارت پایان خدمت و یک قطعه عکس 3 در 4 ارائه دهید. باید توجه کرد که به‌دلیل تغییرات قوانین ممکن است مدارک لازم برای صدور کارت سلامت رانندگان با تغییراتی همراه باشد. به همین علت پیش از مراجعه برای دریافت این کارت از مدارک لازم برای صدور کارت سلامت توسط مراکز مربوطه اطمینان یابید. پس از ارائه مدارک در مراکز مربوطه آزمایشات گوناگونی از شما گرفته می‌شود که شامل شنوایی‌سنجی، بینایی، تست خواب، آزمایش خون و ادرار و… است.

برای کسانی که بیشتر از 40 سال سن دارند تست‌های دیگری چون نوار قلب الزامی است. علاوه بر موارد یاد شده که مربوط به سلامت جسمی راننده هستند در صورت نیاز مشاوره‌های روانشناسی نیز برای رانندگان انجام می‌شود. مشاوره‌ها و تست‌های روانشناسی برای اطمینان از سلامت روح و روان راننده انجام می‌گیرد. پس از طی نمودن مراحل گفته شده در صورت اطمینان از سلامت جسمی و روحی رانندگان اطلاعات آن‌ها در سیستم ثبت خواهد شد. و پس از آن کارت سلامت برای آن‌ها صادر می‌شود.

آزمایشات کارت سلامت رانندگان

همان‌گونه که پیش‌تر نیز ذکر شد رانندگان برای دریافت کارت سلامت باید نسبت به انجام یک سری آزمایشات اقدام نمایند. در ادامه آزمایشاتی که برای کارت سلامت رانندگان از شما گرفته می‌شود را بیان می‌کنیم.

  • آزمایش بینایی‌سنجی: این تست شامل انواع اختلالات بینایی چون کاهش میدان بینایی، کاهش حدت بینایی، اختلال دید رنگی و تک چشمی است. تست‌های بینایی‌سنجی توسط اپتومتریست یا تابلو بینایی‌سنجی دیجیتال یا با استفاده از دستگاه vision screener انجام می‌شود.
  • آزمایش شنوایی‌سنجی (گوش): بررسی کاهش شنوایی با استفاده از PTA در اتاق آکوستیک انجام می‌گیرد.
  • اختلالات کلیوی: آزمایشات اختلالات کلیه شامل نارسایی کلیه و دیگر بیماری‌های مخصوص کلیه است. رانندگانی که پیوند کلیه داشته‌اند پس از بهبودی بر اساس نظر پزشک متخصص طب کار می‌توانند به رانندگی ادامه دهند.
  • آزمایشات مشکلات تنفسی: که شامل نارسایی‌های تنفسی است.
  • اختلالات غدد آندوکرین: این آزمایشات شامل آزمایش‌های دیابت نوع 1 و نیز نوع 2 که درمان آن با انسولین انجام می‌شود، بیماری‌های مربوط به غده تیروئید، غده پاراتیروئید، هیپوفیز، غدد آدرنال و… است.
  • آزمایش‌های مربوط به اختلالات نورولوژیک: این آزمایشات شامل سرگیجه، سنکوب‌های پیوسته و نیز سنکوب منفرد، تومورهای خوش‌خیم و بدخیمCNS، صرع، حمله تشنجی منفرد، ضربات به سر طی یکسال گذشته و… است.
  • آزمایشات مربوط به مشکلات عصبی ـ عضلانی: این آزمایشات شامل بیماری‌های مانند پارکینسون، میوپاتی، als، Essential tremor و ماسکولاردیستروفی است.
  • آزمایشات و تست‌های قلبی: این آزمایشات شامل بیماری‌های عروق کرونر، آریتمی، پیوند قلب و نیز کاردیومیوپاتی است.
  • آزمایشات مخصوص اختلالات و مشکلات دریچه‌ای قلب: این آزمایشات تنگی و نارسایی آئورت (تنگی و نارسایی میترال)، جراحی‌ دریچه‌های قلبی و اختلالات قلبی را دربرمی‌گیرد.
  • تست‌های مربوط به مشکلات روحی و روانی: این تست‌ها شامل اختلالات روحی روانی و اعصاب و روان است.
  • آزمایشات مربوط به اختلالات خواب: این آزمایشات اختلالات خواب، کم‌خوابی و پرخوابی رانندگان را شامل می‌شود.
  • آزمایش ادرار: این آزمایش جهت شناخت بیماری‌هایی مانند نارسایی کبد، کلیه و دیابت انجام می‌گیرد.
  • آزمایش اعتیاد: آزمایش اعتیاد به مواد مخدر از طریق آزمایشات خون و ادرار قابل تشخیص است.

لازم به ذکر است که آزمایشات صدور کارت سلامت رانندگان به دو دسته آزمایشات برای رانندگان زیر چهل سال و آزمایشات رانندگان بالای چهل سال تقسیم می‌شوند. صدور کارت سلامت برای رانندگان زیر چهل سال شامل معاینات شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، تست‌های مختلف روانشناسی و… است. برای افراد بالای چهل سال نیز علاوه بر آزمایشاتی که برای افراد زیر چهل سال در نظر گرفته می‌شود. باید آزمایشات مختلف نوار قلب نیز انجام گردد. اگر در هر کدام از آزمایشات یاد شده مشکل داشته باشید رد می‌شوید و دیگر کارت سلامت برای شما صادر نخواهد شد.

هزینه دریافت کارت سلامت رانندگان و آزمایشات آن چقدر است؟

باید گفت که هزینه صدور کارت سلامت برای رانندگان در مراکز صادرکننده این کارت با توجه به شرایط اقتصادی متغیر است. هزینه‌هایی که باید برای دریافت کارت سلامت رانندگان پرداخت گردد شامل هزینه‌های مربوط به آزمایشات مختلف است. این هزینه‌ها برای آزمایش‌های بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، تست خون و… از رانندگان دریافت می‌شود. همچنین رانندگان بالای چهل سال باید تست نوار قلب انجام دهند که شامل هزینه است. صادر شدن کارت سلامت رانندگان نیز خود هزینه‌هایی دارد که از رانندگان دریافت خواهد شد. به‌طور کلی هزینه صدور کارت سلامت رانندگان بر طبق آخرین تعرفه در سال 1402 بین 1.5 تا 2 میلیون تومان است. اما هزینه این کارت در سال 1403 با توجه به شرایط اقتصادی ممکن است تغییر پیدا کند.

کلام آخر

کارت سلامت رانندگان یک مدرک پزشکی مخصوص رانندگان وسایل نقلیه مختلف است که جهت حفظ سلامت جسمی و روحی آنان صادر می‌شود. این کارت وضعیت سلامت رانندگان را بر اساس بررسی‌های پزشکی نشان می‌دهد. برای صدور این کارت از رانندگان آزمایشات مختلفی چون بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، آزمایش ادرار و خون و… گرفته می‌شود. پس از انجام آزمایشات مختلف اگر راننده سلامت کافی را برای رانندگی داشته باشد کارت سلامت را دریافت خواهد کرد. در این مقاله ما در مورد کارت سلامت رانندگان و آزمایشات مربوط به آن مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید با نحوه صدور کارت سلامت رانندگان و آزمایشات آن آشنا شوید.