علائم، نکات مهم و وضعیت مادر در هفته سی و سوم بارداری

هفته سی و سوم بارداری و وضعیت مادر

در مقاله قبلی به طور کامل و دقیق با علائم و وضعیت مادر در هفته سی و دوم حاملگی آشنا شدیم. همان‌طور که می‌دانید، نفس کشیدن و استراحت کردن ساده‌ترین کارهایی که هر انسانی در طول روز به صورت روتین انجام می‌دهد. اما وضعیت مادر در هفته سی و سوم بارداری متفاوت است. در هفته ۳۳ام بارداری، بدن شما برای زایمان بیشتر از قبل آماده می‌شود و ممکن است رشد رحم باعث بروز علائمی مانند سوزش سر دل شود. همچنین، استخوان‌های جنین در این مرحله محکم‌تر می‌شود. اگر در این هفته از بارداری هستید یا به زودی وارد این مرحله می‌شوید، مطالعه این مقاله از سیناکر می‌تواند به شما کمک شایانی کند.

در ادامه، توضیح می‌دهیم که در این هفته چه علائمی ظاهر می‌شود و کدام نشانه‌ها شدیدتر از قبل به چشم می‌خورند. همچنین، تغییراتی که در بدن شما رخ می‌دهد و افزایش اندازه شکم نیز به طور کامل بررسی خواهد شد.

بایدها و نبایدهای هفته سی و سوم بارداری

اگر باردار هستید حتما باید برای انجام معاینات و آزمایش‌های لازم به دکتر زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. از مصرف داروهای سرخود بپرهیزید و به سلامت بدن خود بیش از قبل اهمیت دهید. استرس و اظطراب کاملا طبیعی است اما اگر آن را متعادل نگه دارید. آب زیادی بنوشید و آرامش خود را حفظ کنید. از جمله کارهایی که در این هفته پیشنهاد می‌شود:

  • مطالعه در زمینه مراقبت‌های پس از زایمان است.
  • در این زمان باید کابینت داروهای خود را تغییراتی دهید و تمامی وسایل و ابزاری که به مراقبت‌های ویژه مادران مرتبط است را چیدمان کنید.
  • گرفتن دوش آب گرم در این دوره احساس خوبی به شما می­‌دهد.
  • به پهلو تغییر وضعیت دهید تا هنگام خواب به اعصاب سیاتیک کمرتان کمتر فشار بیاید. همچنین می‌­توانید از یک پد گرم کننده هنگام خواب استفاده کنید تا با آرامش بیشتری استراحت کنید.
  • در این دوره فشار بر روی اعضای بدن شما افزایش یافته است. بنابراین رفتن به استخر و آب درمانی می‌­تواند نتیجه فوق العاده‌­ای روی فیزیک بدنی شما داشته باشد. با شنا کردن یا راه رفتن در آب تورم عضلات شما کمتر می­‌شود و با احساس بی وزنی منحصر به فردی روبه رو می­‌شوید.

تغییرات بدن و شکم مادر در هفته سی و سوم بارداری

تغییرات وزنی در این دوره از اهمیت بسیاری برخوردار است. شما در این دوره بین 11 تا 14 کیلو افزایش وزن خواهید داشت. ظ بدهی است که در چنین شرایطی افزایش وزن شما بیشتر از سایر مادران باردار است. بدن در هفته 33ام بارداری بیش از حد خون تولید می‌کند به طوری که این میزان به 40 درصد افزایش می‌­یابد. به همین خاطر قلب برای پمپاژ حجم افزایش یافته باید باید سریع­‌تر فعالیت کند. لذا افزایش ضربان قلب در این هفته­‌های بارداری طبیعی است.

در این دوره شما بزرگ شدن بخش میانی بدن از جمله شکم، رون پاها و لگن را مشاهده می‌­کنید. همچنین پستان­‌ها رشد می­‌کنند و خود را برای موقعیت شیردهی به نوزاد آماده می‌­سازند. یک خبر خوب برای شما دارم، وضعیت مادر در هفته سی وسوم بارداری ثابت نیست و پس از زایمان به حالت طبیعی باز می­­گردد.

تغییرات شکم مادر در هفته سی و سوم

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در این هفته علائم بارداری شدیدتر از حد طبیعی شده است. باید برای کنترل علائم به پزشک مراجعه کنید. به‌عنوان‌مثال اگر انقباضات رحمی شدید یا مکرر است یا تنگی نفس شدید شده است، به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین باید به علائم سقط جنین و زایمان زودرس توجه داشته باشید و در این شرایط سریعا پزشک را مطلع کنید. سوال‌­هایی که باید از پزشک زمان بارداری بپرسید را روی یک برگه یا نت بوک موبایل بنویسید و زمان مراجعه آن­‌ها را مطرح کنید. در صورت بروز علائمی همچون تنگی نفس شدید، حرکت­‌های غیر ارادی جنین و یا ثابت ماندن آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برای بررسی علائم رایج و نشانه‌های خطرناک دوران بارداری باید به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. در هفته ۳۳ام بارداری، جنین تقریبا ۳۰ سانتی‌متر می‌شود و وزن آن به ۲۱۰۰ گرم می‌رسد.

در این هفته، استخوان‌های جنین در حال رشد بوده و سفت می‌شوند. همچنین رفلکس مکیدن از هفته ۲۸ام بارداری شروع شده است و هماهنگی و تمرین مکیدن افزایش می­‌یابد. چربی بدن جنین در این دوره همچنان در حال افزایش است و موهای ریز روی بدن جنین (لانوگو) در حال ریزش است. سیستم ایمنی جنین در هفته سی و سوم بارداری قوی شده است و آنتی‌بادی‌های بدن مادر به جنین منتقل می‌شود تا بعد از تولد بتواند با میکروب‌ها مبارزه کند.

وضعیت مادر در هفته سی و سوم بارداری

با توجه به تقویم بارداری در هفته ۳۳ام استخوان‌های جنین محکم‌تر شده و جنین هنوز در حال تمرین مهارت‌هایی مانند مکیدن، بلعیدن و تنفس است. حواس پنج‌گانه جنین در این هفته کامل کار می‌کند و می‌تواند بشنود و ببیند. جنین در سه‌ ماهه سوم بارداری می‌تواند تاریکی را از روشنایی تشخیص دهد. همچنین، با شنیدن صدای شما، ضربان قلب جنین کاهش پیدا کرده و آرام می‌شود.

افزایش وزن مادر 

در هفته سی و سوم بارداری، وزن مادر به بیش از ۱۰ کیلوگرم افزایش خواهد یافت. در صورت داشتن دوقلو، این افزایش وزن به حدود بیست کیلوگرم می‌رسد. بنابراین، فعالیت‌های ورزشی و تغذیه مادر بایستی با این افزایش وزن متناسب باشد.

وضعیت رحم مادران باردار در هفته سی و سوم 

منظور از وضعیت طبیعی در این هفته، پانصد برابر وضعیت معمولی است. در نتیجه، مایع آمنیوتیک کاهش پیدا می‌کند و مادر ممکن است حرکت بیشتری از جنین را احساس کند. گرفتگی شکم در این مرحله بیشتر از هفته‌های قبل است و با انقباض براکستون مواجه می‌شود. این انقباضات شدید نیستند و در صورت بروز با رابطه جنسی یا فعالیت بدنی بیش از حد، نیاز به دارو ندارند.

پره اکلامپسی در هفته سی و سوم بارداری

پره اکلامپسی معمولا با نام مسمویت بارداری شناخته می­‌شود. این بیماری بسیار جدی است ودر صورت بروز هر گونه علامت آن باید به پزشک مراجعه فرمائید. طبق آمار به دست آمده حود 2 تا 8 درصد زنان باردار به این بیماری مبتلا می‌­شوند. زنانی که اولین بارداری را تجربه می‌کنند، چند قلو باردار هستند، مادران دارای دیابت بارداری، بیماری کلیوی و اختلالات سیستم ایمنی بیشتر در معرض پره اکلامپسی قرار می­‌گیرند.

پره اکلامپسی به صورت معمول در هفته سوم بارداری خود را نشان ­دهد اما در در تمام طول بارداری باید به علائم آن توجه داشته باشید. این بیماری بیشترین تاثیر را بر روی فشار خون مادر می‌­گذارد و اندام‌هایی مثل کلیه و کبد را درگیر خواهد کرد.

تغذیه در هفته 33ام بارداری 

در دوران بارداری، مصرف هیچ ویتامین یا مولتی‌ویتامینی بدون تجویز پزشکی توصیه نمی‌شود. در صورت نیاز به ویتامین، بهتر است از میوه‌های فصلی استفاده کنید. همچنین، مصرف اسیدفولیک را از منابع طبیعی مانند جگر، سبزیجات مانند اسفناج و حبوبات تامین کنید. مصرف خاکشیر و آب‌لیمو تازه به‌عنوان جایگزین مناسب آب، به ویژه در فصل تابستان توصیه می‌شود.

تغذیه مادر در هفته ۳۳ام بارداری

علائم هفته ۳۳ام بارداری برای مادر

در هفته ۳۳ام بارداری، با رشد رحم ممکن است متوجه بروز دردهایی شوید. اگر از هفته‌های قبل ناراحتی‌های مربوط به رشد شکم را تجربه کرده‌اید، این هفته نشانه‌ها شدیدتر می‌شوند. از مهم‌ترین علائم در هفته سی و سوم بارداری خستگی، گرگرفتگی، افزایش ترشحات واژن، تورم مچ پا، مشکلات خواب، تنگی نفس، سوزش سر دل، بیشتر شدن انقباضات براکستون هیکس، سندرم درد مچ دست و درد دنده می‌توان اشاره کرد.

فشار و درد دنده

لازم به ذکر است در ماه‌های آخر بارداری دنده‌ها منبسط می‌شوند و فشار رحم روی آن‌ها افزایش می‌یابد. با لگد زدن جنین به دنده‌ها مادران ممکن است درد شدیدی را تحمل کنند. از طرفی رشد رحم، ریه‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و تغییرات هورمونی سیستم تنفسی را تحریک می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که حدود 62 درصد از مادران، این مشکل را گزارش کرده‌اند.

ورم مچ پا

ورم مچ پا در هفته سی و سوم بارداری طبیعی است. در این دوره رحم به وریدهای ساق پا فشار وارد می­‌کند و موجب درد و ورم کردن می‌شود. برای کاهش درد مچ پا  بهتر است به صورت روزانه 15 الی 20 دقیقه پاها را از سطح قلب بالاتر نگه دارید. اگر تورم پا بیش از حد دردناک و بزرگ شده بود می­‌تواند نشانه مسمویت بارداری یا پره اکلامپسی باشد که باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. در هفته 33ام شما در ماه اخر بارداری به سر می‌­برید به همین خاطر انقباضات، گرفتگی بخش تحتانی و پاره شدن کیسه آب در صورت زایمان زودرس امکان پذیر است.

گرگرفتگی

وضعیت مادر در هفته سی و سوم بارداری بدین صورت است که متابولیسم بدن افزایش می‌­یابد و فرد مدام احساس گرما می­‌کند. گرگرفتگی یکی از طبیعی‌­ترین علائم این دوره به شمار می‌­رود و نیاز به نگرانی نیست.

احساس خستگی و کوفتگی بدن

در هفته ۳۳ام بارداری، خستگی شما احتمالا بیشتر خواهد شد زیرا حدود ۲ کیلوگرم وزن اضافه را با خود حمل می‌کنید. با رشد رحم، برخی علائم شما شدیدتر خواهد شد و ممکن است دچار مشکلات گوارشی شوید. انقباضات براکستون هیکس افزایش می‌یابد و احتمالا در طول روز ۲۰ تا ۳۰ ثانیه احساس گرفتگی داشته باشید. این انقباضات شما را برای زایمان آماده می‌کنند.

سردرد

وضعیت مادر در هفته سی و سوم بارداری به دلیل نوسانات شدید هورمونی با سردرد همراه است. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است آب بسیاری بنوشند. در صورت داشتن استرس این وضعیت بدتر خواهد شد. بنابراین بهتر است در هر شرایطی خونسردی خود را حفظ کنند و آرامش داشته باشند.

فراموشی و نقصان حافظه

فراموشی و نقصان حافظه از دیگر علایم مادران در این دوره است. توجه داشته باشید که در صورت فراموشی مادر او را مسخره نکنید و با او همراهی کنید. Baby brain پدیده ناشناخته‌ای است که منشاء این شرایط محسوب می‌شود که ممکن است به دلیل استرس و اظطراب ناشی از تولد فرزندتان باشد.

نکات مهم در هفته سی و سوم بارداری

اگر نوزاد شما حدود ۲۵۰۰ گرم باشد، نگران عقب‌ماندگی ذهنی و جسمی نباشید. توجه کنید که وزن نوزاد در هر هفته بارداری می‌تواند متفاوت باشد و بیشترین تاثیر آن، وضعیت کلینیکی و پزشکی نوزاد پس از تولد خواهد بود. هفته سی و سوم بارداری، معادل ۸ ماه و ۱ هفته بارداری است. برخی موارد مهم و قابل توجه وجود دارد که  شامل رشد جنین، تغییرات در بدن مادر، و مواردی همچون مایع آمنیوتیک، حرکات جنین، و برخی فعالیت‌های مجاز برای مادران باردار است.

همانگونه که توضیح داده شد، در هفته سی و سوم بارداری یا در هفته‌های آتی برای شما سونوگرافی روتین به عنوان بخشی از فرآیند بررسی پروفایل فیزیکی کودکتان Bio-Physical profile انجام می‌شود. اگرسونوگرافی حاملگی در هفته سی و سوم را انجام دهید، می‌بینید که فرزند شما هنگام بیدار بودن چشمان خود را باز می‌کند. همچنین جنین شما در این هفته، شروع به هماهنگی تنفس با مکیدن و بلع می‌کند که یک مهارت مهم برای زندگی در خارج از بدن به شمار می‌رود.

علائم زایمان زودرس در هفته ۳۳ام بارداری عبارتند از؛ خونریزی واژینال، انقباض منظم رحم، کمردردهایی شدید، فشارهای غیر طبیعی به لگن، ترشحات غیر طبیعی از واژن که همگی باید تحت نظارت پزشک مورد بررسی قرار گیرند.

کلام پایانی

همان­طور که در این مقاله بررسی کردیم وضعیت مادر در هفته سی و سوم بارداری بسیار متفاوت است. شایع‌­ترین علائم بارداری در این دوره عبارتند از درد دنده، تنگی نفس، گرگرفتگی، سردرد، فراموشی بارداری و در نهایت پره اکلامپسی که هر کدام را به صورت مختصر برای شما توضیح دادیم. وزن جنین در این دوره به صورت تقریبی 2100 گرم و وزن مادر 11 الی 14 کیلوگرم افزایش می‌­یابد. در این بازه زمانی تناسب بدن مادر و جنین از اهمیت بسیاری برخوردار است. در صورت مشاهده علائمی همچون پاره شدن کیسه آب، ورم­‌های شدید و دردناک, تکان­‌های غیر عادی و یا ثابت ماندن مداوم جنین به پزشک مراجعه فرمائید.