هفته سی‌ام بارداری؛ وضعیت مادر

هفته سی‌ام بارداری و وضعیت مادر

پس از به پایان رساندن هفته بیست و نهم بارداری و وضعیت مادر، وقتی پا به هفته سی‌ام بارداری می‌گذارید، این یعنی شکم شما بزرگ شده است و شاید از بزرگی آن تعجب کنید. حتی ممکن است از برآمدگی شکم احساس شرمندگی داشته باشید. اما چیزی که بیشتر در هفته سی‌ام بارداری ممکن است به سراغ مادر بیاید عصبانیت است.‌ زیرا در زمان خواب این بزرگی و برآمدگی شکم به شما اجازه خواب راحت را نمی‌دهد. اینجا شاید دلتنگ روزهای قبل از بارداری شوید، اما وقتی به لذت و شیرینی پاداشی که در راه است فکر کنید، حتما به آرامش خواهید رسید.

در این هفته چون وضعیت حاملگی شما نمایان است، ممکن است نظرات ناخوشایند و خوشایند زیادی راجب حاملگی بشنوید. لذا همیشه سعی کنید به نظرات مثبت توجه کنید. اصولا در هفته سی‌ام بارداری، مادر با علائمی نظیر بزرگی شکم، کشیدگی پوست که ناشی از همین بزرگی شکم است و همچنین تشدید امواج بریکستون هیکس مواجه می‌شود. امواجی که می‌تواند در حالت تشنگی، فعالیت فیزیکی و حتی فعالیت جنسی تشدید شوند.

لذا اگر با این انقباضات مواجه شدید، استراحت کنید و اگر شدید بود حتما با پزشک مشورت نمایید. همینطور افزایش وزن شما باید در این هفته حدود ۸ تا ۱۱ کیلوگرم باشد، که در بارداری‌های دوقلو به بیش از ۱۱ تا ۱۸ کیلوگرم می‌رسد. البته ممکن است افزایش وزن ناشی از یک عارضه حاملگی نظیر پره‌اکلامپسی باشد. در ادامه این مقاله از سیناکر به وضعیت مادر در هفته سی‌ام بارداری می‌پردازیم، پس همراه ما باشید.

تغییرات مادر در هفته سی‌ام بارداری

هفته سی‌ام بارداری دوره‌ای است که با آخرین مراحل بارداری همزمان است. وضعیت مادر در هفته سی‌ام بارداری نیز به گونه‌ای است که با تغییراتی همراه است. همچنین درد در هفته سی‌ام بارداری را هر مادری تجربه می‌کند. از جمله دردهای خفیف در ناحیه شکم یا درد کشاله ران که به جهت رشد رحم و کشیدگی عضلات رخ می‌دهد. این دردها معمولا طبیعی هستند، اما در صورت شدید بودن یا مداوم بودن آن­‌ها حتما می‌بایست با پزشک مشورت کنید. همینطور یکی از تغییراتی که مادر در هفته سی‌ام بارداری مشاهده می‌کند، ناتوانی در خواب و سوزش سر دل است.

در این شرایط بهترین حالت خوابیدن، خوابیدن به پهلو است. زیرا سیاهرگ‌های اصلی که خون را به قلب بر می‌گرداند در سمت راست شکم قرار دارند. خوابیدن به پهلوی چپ، فشار این رگ‌ها را کاهش می‌دهد. البته برای خوابیدن به این شکل باید احتیاط بکنید و یک بالش زیر شکم قرار دهید. به علاوه وضعیت مادر در هفته سی‌ام بارداری در شرایطی است که‌ ممکن است این روزها احساس خستگی کند.

همچنین با رشد کودک، مادر کمی سنگین‌تر می‌شود. ضمن اینکه به دلیل تغییرات هورمونی، بروز فراز و نشیب‌های عاطفی رایج است. به علاوه رشد جنین ممکن است باعث شل شدن بافت‌های همبند شود. یا ممکن است در مفاصلی که تعادل را حفظ می‌کنند، ضعف ایجاد شود.

هفته سی‌ام بارداری معادل چندماه است؟

از آنجایی که برخی از ماه‌ها بیش از چهار هفته دارند، پزشکان برای تعیین هفته دقیق تولد، بارداری را به جای ماه‌ها در هفته‌ها دنبال می‌کنند. از این رو هفته سی‌ام بارداری معادل ۷ ماه بارداری است. ماه هفتم بارداری بین ۲۸ تا ۳۱ هفته است. بر این اساس ماه هفتم بارداری از هفته بیست و هشتم شروع و در پایان هفته سی و یکم به پایان می‌رسد.

آیا زایمان در هفته 30ام بارداری خطرناک است؟

زایمان زودرس یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مادران در دوران بارداری است. حال اینکه اگر مادر در هفته سی‌ام بارداری دچار زایمان زودرس شود، جنین به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان نیاز دارد. به‌ویژه در بارداری‌های پرخطر، پیگیری زایمان در بیمارستان‌های دارای بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان که تحت نظر پزشکان متخصص باشد بسیار مهم است.

معاینات هفته سی‌ام بارداری چیست؟

انجام برخی معاینات مادر در هفته سی‌‌ام بارداری ضروری است. از این رو ما در این بخش برخی از آن­‌ها را برای شما لیست کرده‌ایم که عبارت است از:

  • آزمایش شمارش کامل خون (CBC)
  • بیوشیمی
  • آزمایشات کامل ادرار
  • معاینه اولتراسوند باید انجام شود. در طول معاینه اولتراسوند، اندازه‌گیری جنین، مایع آمنیوتیک و جفت بررسی می‌شود. لذا در صورت وجود مایع آمنیوتیک اضافی، قند خون باید کنترل شود.
  • در زنان باردار با خطر زایمان زودرس، طول دهانه رحم با سونوگرافی ارزیابی می‌شود.

طول دهانه رحم مادر در هفته سی‌ام بارداری

طول دهانه رحم مادر در هفته سی‌ام بارداری باید تقریبا ۳ تا ۴ سانتی‌متر باشد. گشاد شدن یا کوتاه شدن دهانه رحم ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد. بنابراین ادامه معاینات منظم توسط پزشک بسیار مهم است. به‌طور کلی در این هفته تغییرات مختلفی در مادر باردار رخ می‌دهد. از این رو برای روند طبیعی بارداری، انجام معاینات پزشکی منظم و پیگیری مشکلات احتمالی ضروری است.

پیشنهاد مطالعه: وضعیت جنین هفته سی‌ام بارداری

توصیه‌های تغذیه‌ای برای هفته سی‌ام بارداری

از آنجایی که رشد مغز نوزاد متولد نشده شما از این هفته‌ به بعد سرعت می‌گیرد، باید به تغذیه خود توجه کنید. وجود یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای اینکه کودک در حال رشد شما سالم به دنیا بیاید، بسیار مهم است. اصولا مادر در هفته سی‌ام بارداری در شرایطی است که‌ باید بیشتر روی سلامت تغدیه تمرکز کند تا اینکه چقدر می‌خورد. در ادامه برای تغذیه سالم و حفظ سلامت مادر و جنین توصیه‌هایی داریم که به شرح زیر هستند:

  • در هفته ۳۰ام بارداری، بدن شما به مواد معدنی و ویتامین‌‌های بیشتری نیاز دارد. لذا رژیم غذایی سرشار از پروتئین، کلسیم، ویتامین‌ها، روی، آهن، منیزیم و سایر مواد معدنی برای رشد سالم کودک و سلامت شما بسیار مهم است.
  • شما باید نوزاد در حال رشد خود را با مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه‌ای که با توجه به فصل انتخاب می‌کنید، تغذیه کنید.
  • برای حمایت از رشد مغر نوزادتان نباید از محصولات غنی از امگا۳ غافل شوید. برای این کار می‌توانید چند روز در هفته ماهی‌های فاقد فلزات سنگین مصرف کنید. در عین حال غذاهایی مانند تخم مرغ و گردو نیز سرشار از امگا۳ هستند.
  • شما می‌توانید هر روز شیر و لبنیات مانند کفیر، شیر و ماست و پنیر را هم در میان وعده‌ها و هم در وعده‌های غذایی اصلی قرار دهید.
  • می‌توانید در رژیم غذایی روزانه خود بر روی محصولاتی با ارزش پروتئین بالا تمرکز کنید. شما باید مطمئن شوید که حداقل در یک وعده غذایی هر روز پروتئین مصرف می‌کنید.
  • همینطور وضعیت مادر به گونه‌ای است که می‌توانید محصولات غلات کامل بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • نیازهای اولیه انرژی خود را از نان‌های گندم کامل و آرد قهوه‌ای یا حبوبات خشک مانند لوبیا، نخود و عدس تامین کنید.
  • یبوست ممکن است در هفته سی‌ام بارداری برای مادران شایع باشد، لذا برای جلوگیری از آن باید مقدار زیادی سبزیجات و میوه‌های تازه، آلو، زردآلو خشک و همچنین غذاهای سرشار از فیبر مصرف کنید.
  • مایعات نیز جایگاه مهمی در رژیم غذایی مادر دارند. باید مراقب باشید که روزانه ۲ لیتر آب مصرف کنید و از مصرف مایعات غافل نشوید.

در هفته سی‌ام بارداری چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

شما در هفته سی‌ام بارداری ۴۰ هفته‌ای خود هستید. لذا اگر همه چیز به حالت عادی پیش برود، ۱۰ هفته باقی مانده است تا کوچولوی نازتان را در آغوش بگیرید. با این حال برای اینکه بارداری شما به سلامت ادامه یابد، می‌توانید به موارد زیر توجه بیشتری داشته باشید که عبارت است از:

  • مراقب باشید که هر گروه غذایی را به صورت متعادل در رژیم غذایی خود مصرف کنید. همینطور رژیم غذایی خود را در ۳ وعده اصلی و ۳ میان وعده در روز تنظیم نمایید.
  • افزایش وزن کنترل شده در دوران بارداری بسیار مهم است. برای جلوگیری از افزایش وزن بیش از حد لازم، مراقب باشید که سالم، کم و اغلب غذا بخورید.
  • از کرم‌های کشش، روغن‌های مرطوب‌کننده و ترمیم کننده‌ها برای جلوگیری از ترک‌های پوستی روی بدن استفاده کنید.
  • شما نباید تمرینات کگل را فراموش کنید که نه تنها در دوران بارداری بلکه پس از زایمان نیز مفید است.
  • در این دوران ممکن است احساس عدم تعادل در بدن و حرکات خود داشته باشید و برای وقت گذراندن در حالت ایستاده دچار مشکل شوید. لذا در چنین مواقعی در هر زمان که فرصت کردید استراحت کنید.
  • برای اطمینان از عملکرد منظم دستگاه گوارش و جلوگیری از ادم در بدن، غیر فعال نمانید. با مشورت پزشک می‌توانید ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، کشش سبک، شنا با سرعت کم، پیلاتس بارداری، یوگای بارداری و تنفس را انجام دهید. ‌
  • برای کاهش درد کمر می‌توانید در طول روز پیاده‌روی‌های کوتاه انجام دهید که شما را خسته نکند. در حالی که پیاده‌روی درد را در بدن شما کاهش می‌دهد، گردش خون شما را افزایش می‌دهد و در نتیجه میزان اکسیژنی که به کودک می‌رسد، افزایش پیدا می‌کند.
  • برای جلوگیری از اختلال در الگوی خواب، موقعیت‌های خواب خود را تغییر دهید. برای یک خواب راحت، می‌توانید به پهلوی چپ دراز بکشید.

کلام پایانی

اصولا وقتی از هفته سی‌ام بارداری صحبت می‌شود، یعنی تنها یک چهارم بارداری باقی مانده و شمارش معکوس برای تولد شروع شده است.‌ مادر روز به روز سنگین‌تر می‌شود و نوزاد همچنان خود را برای دنیای بیرون آماده می‌کند. با این‌ حال مادر در هفته سی‌ام بارداری در شرایطی است که تغییراتی نظیر بزرگی شکم، انقباضات بریکستون هیکس و درد‌های خفیف و غیره را تجربه می‌کند. در این مقاله کوشیدیم تا به‌طور مفصل به همه موارد مهم بپردازیم. ضمن اینکه با توجه به احتمال زایمان زودرس و لزوم زایمان سزارین، ممکن است زایمان زودتر از انتظار باشد. لذا آمادگی داشتن از این هفته‌ها ضروری است. برای آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله مربوط به وضعیت مادر در هفته سی و یکم بارداری را مطالعه نمایید.