همواره در شرکتها و ادارهها کارکنان در معرض مشکلات زیادی قرار دارند که سلامت جسمی و روحی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. این مشکلات نه تنها میتوانند سبب کاهش بازدهی شوند؛ بلکه در داشتن انگیزه و همکاری با یکدیگر هم موثر هستند. بنابراین مهم است که این عوامل شناسایی و برطرف شوند. در این مقاله با نتایج مطالعات تحقیقی در زمینهی مسائل مربوط به سلامت شغلی آشنا میشوید. خوب است بدانید که بانک دادهٔ این مطالعه بسیار منحصر به فرد بوده و گردآوری شده از مجموع نتایج بیش از 32000 فرد شاغل در نقاط مختلف دنیا است. با تجزیه و تحلیل این دادهها به 6 مشکل سلامت اداری خواهید رسید که عوامل اصلی مرتبط با استرس و سلامت کارکنان هستند. همچنین با غیبتهای شغلی، کاهش مشارکت و کاهش بهرهوری در کسب و کار شما ارتباط دارند. در این مطلب سیناکر افزون بر شناسایی مشکلات سلامتی اداری، با نکات و توصیههای مفید هم آشنا خواهید شد که به شما در رفع این عوامل کمک میکنند.
آنچه در این مقاله خواهید خواند
نداشتن خواب کافی، اولین مشکل سلامتی اداری
مطالعات نشان دادهاند که از هر سه کارمند، دو نفر آنها خواب کافی ندارند. مشکل جایی نمایان میشود که بسیاری از این افراد حتی از میزان کم خوابی خود یا اثر مضری که این عامل بر سلامت آنها میگذارد، بیاطلاع هستند. در زیر با دو راهکار برای این که به کارمندان خود کمک کنید تا خواب بهتری داشته باشند آشنا میشوید:
- آنها را تشویق کنید که در ساعت ناهار به پیادهروی در معرض نور خورشید بروند. (نور و افزایش فعالیت بدنی احتمال این را که خواب بهتری داشته باشند افزایش میدهد.)
- آنها را تشویق کنید تا بدن خود را از عوارض وسایل الکترونیکی سمزدایی کنند. (بعد از ساعت ۸ شب، نور آبی که از کامپیوتر، تلوزیون، گوشی همراه و تبلت ساطع میشود میتواند سطوح ملاتونین را مختل کند. در نتیجه بدن هنگام خواب دچار اختلال خواهد شد.)
آیا میدانستید؟
خوابیدن به میزان تنها 6.5 ساعت در شب به مدت دو هفته از نظر شناختی بر شما تاثیر میگذارد. در این اثر سرعت واکنش نشان دادن و توانایی استدلال شما همتراز با اثر مخرب مصرف الکل به میزان دو برابر حد قانونی برای رانندگی میشود! همچنین خوب است بدانید برای دریافت دورههای سلامتی از جمله تشخیص، کنترل و پیگیری بیماریهایی مانند دیابت، فشار خون، چاقی و اضافه وزن میتوانید کارت اشتراک پایش سلامت سیناکر را تهیه کنید.
عدم مصرف سبزیجات کافی در رژیم غذایی
طبق تحقیقات انجام شده، تنها 5.8 درصد از نیروی کار در استرالیا به صورت روزانه سبزیجات کافی مصرف میکنند. در صورتی که یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات برای حفظ سلامت و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطانها و بیماریهای قلبی-عروقی ضروری است. بنابراین اگر میانوعدهی عصر تنها وعدهای است که درآن سبزیجات مصرف میکنید، کار شما برای برآورده کردن نیاز روزانهی مصرف سبزیجات دشوار خواهد بود. در زیر راهکارهایی که بتوانید به کارکنانتان کمک کنید تا سبزیجات بیشتری مصرف کنند را معرفی میکنیم:
- آنها را تشویق کنید تا مصرف سبزیجات را در وعدههای صبحانه، ناهار و شام لحاظ کنند.
- امکاناتی را در محل کار مهیا کنید تا کارکنان بتوانند وعدههای غذایی سالم را همچون سالاد و اسموتی تهیه کنند. همچنین بتوانند غذاهای خود را گرم کنند.
- سیستم تهیه و توزیع غذا را مورد بازبینی قرار دهید. از وجود همیشگی گزینههای غذایی سالم اطمینان حاصل کنید.
پیشنهاد مطالعه: 5 توصیه طلایی برای دستیافتنی کردن رژیم غذایی بر پایه گیاهان!
آیا میدانستید؟
داشتن یک رژیم سرشار از سبزیجات تنها جزء یک رژیم غذایی سالم است که تمام متخصصان در حوزهی سلامت، کارشناسان تغذیه و پزشکان روی آن اتفاق نظر دارند. بنابراین تا حد امکان برنامه غذایی خود را مملو از سبزیجات تازه کنید. برای دریافت عادات غذایی مناسب و آشنایی با اصول تغذیه هم میتوانید از سیناکر اشتراک پزشک بگیرید.
بیشتر بدانید: رژیم غذایی دش (DASH) چیست و چه مزایایی دارد؟
عدم سلامت روحی و روانی، مهمترین مشکل سلامت شغلی
در میان 32000 نفری که مورد بررسی قرار گرفتند؛ از هر 4 نفر 1 نفر از مشکلات سلامت روان رنج میبرد. این مشکلات میتواند افسردگی، اضطراب یا سطوح بالای استرس باشد. در حقیقت بیماریهای مرتبط با استرس مسئول نیمی از غیبتهای شغلی مربوط به بیماری هستند. با این حال خبر خوب این است که شما میتوانید نحوهٔ مدیریت استرس توسط کارکنانتان را با ارتقای تابآوری و سرسختی آنها بهبود ببخشید. در زیر به راهکارهایی که میتوانید با به کارگیری آنها به کارکنان خود کمک کنید تا سلامت روانی بهتری داشته باشند میپردازیم:
- به آنها کمک کنید کارشان را به خوبی انجام دهند.
- به کارکنان خود کمک کنید در برابر مشکلات توانمند باشند و به این منظور کاری کنید که حس کنند در آن موفق هستند. همچنین کاری که انجام میدهند برای مجموعه مفید و اثربخش است. (تشکر و قدردانی)
- نقاط قوت منحصر به فردشان را مورد توجه بیشتری قرار دهید و اررزش بیشتری برای آن قائل شوید.
- به آنها فرصت کافی بدهید تا بتوانند ارزشمندترین منبعشان را که همان انرژی است بازیابی کنند.
- با همدلی رفتار کنید. در حقیقت همدلی همدلی در تعامل با کارکنانتان به این معنا است که یک مسئله را از تمام جوانب مشاهده نمایید و نسبت به وقایع دیگری که در زندگی آنها اتفاق میفتد بیتفاوت نباشید.
- این نکته را در نظر داشته باشید که اکثریت ما حداقل با یک مشکل غیرقابل بیان دست و پنجه نرم میکنیم. به عنوان مثال: بدهی مالی، طلاق یا مادر همسر که آلزایمر دارد و قرار است از این به بعد با شما زندگی کند و…؛ پس انتظار نداشته باشید فردی که در حال حاضر هر روز خود را به سختی به پایان میبرد، بهترین عملکرد کاری را ارائه دهد. در نتیجه سعی کنید با برنامههایی که برای افزایش تابآوری یا کمک به کارکنان در مواجهه با مشکلات شخصی طراحی شده است، آنها را کمک کنید و حمایت مناسب را برایشان مهیا نمایید.
آیا میدانستید؟
سرسختی با توانمند کردن افراد حاصل میشود و نه با فشار آوردن بر آنها! اگر ما احساس کنیم لایق و توانا هستیم و منابع و زمان بازیابی کافی برای مدیریت استرس داشته باشیم، آن موقع میتوانیم سرسخت باشیم. ولی وقتی با استرس فراوان و بیامان مواجع میشویم، منابع کافی برای مدیریت آن نداریم و مستعد تضعیف روحیه هستیم.
نشستن بیشتر از حد برای مدت زیاد
بیشتر از نیمی از ما اکثر روز کاری خود را در حالت نشسته سر میکنیم. نشستن طولانی مدت نه تنها انرژی و قدرت ذهنی ما را تضعیف میکند؛ بلکه سوخت و ساز بدنمان را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. با این روند کارایی بدن در سوزاندن چربی کاهش مییابد و در معرض افزایش وزن و چاقی قرار میگیرد. در صورتی که داشتن تحرک، فعالیت بدنی و ورزش به صورت منظم باتریهای ما را شارژ میکند و ما را هوشیار نگه میدارد. بنابراین شما به عنوان کارفرما یا مدیر مجموعه نه تنها باید راههایی پیدا کنید تا افراد را تشویق به تحرک بیشتر نمایید؛ بلکه باید فضاهای کاری و برنامهها را به نحوی طراحی کنید تا کارکنان فرصت فعالیت بدنی داشته باشند. در ادامه دو توصیه برای این که به کارکنان خود کمک کنید تحرک بیشتری داشته باشند را مشاهده میکنید:
- محیط و چیدمان را تغییر دهید: برای این کار میزهای ایستاده بخرید، ارزشش را دارد. اگر از پس هزینهی آن برنمیآیید هم میتوانید به دنبال یک فضای اشتراکی جدا از محوطهی کاری باشید تا بسیاری از افراد بتوانند از آن استفاده کنند. به عنوان مثال ایستگاههای شارژ لپتاپ یا پیشخوانهایی که افراد در حالت ایستاده به آنها تکیه دهند و روزنامه بخوانند.
- برنامه کاری را منعطف تنظیم کنید تا افراد بتوانند قبل، حین و بعد از کار ورزش کنند: خوب است بدانید یک ساعت کار بیشتر نمیتواند بازدهی چندانی داشته باشد اگر مغز از نشستن بیش از حد خسته شده باشد. بنابراین زمانی را در نظر بگیرید تا افراد بتوانند در طول روز انرژی خود را بازیابی کنند. به عنوان مثال در نظر گرفتن ۱۰ دقیقهی اضافه در زمان استراحت ناهار برای این که افراد بتوانند تحرک بیشتری داشته باشند؛ با کارایی و بازدهی بیشتر همراه است.
حتما بخوانید: 10 عارضه ناشی از نشستن طولانی مدت
آیا میدانستید؟
تحقیقات نشان میدهند افرادی که در طول روز کاری فرصت مییابند تحرک داشته باشند؛ در مقایسه با افرادی که تمام روز مینشینند خوشحالتر و خلاقتر هستند. در نتیجه میتوانند به نحوه بهتری خواستههای مشتریها را برآورده کنند.
مصرف بیش از حد مواد قندی در روز
اگر مستند «That Sugar Film» را دیده باشید میدانید که ما مقدار زیادی مواد قندی را به صورت مخفی از غذاهای فراوریشده دریافت میکنیم. همچنین باید بدانید که علاوه بر محتوای قندی مخفی، تحقیقات نشان میدهد از هر سه نفر یک نفر بیش از حد مواد غذایی ناسالم (شکلات، چیپس، آبنبات و …) مصرف میکند. از این مقدار، نسبت قابل توجهی در سر کار مصرف میشود. از طرفی دیگر یکچهارم افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند بیان کردند: «شرایطی که در آن بیشترین احتمال را دارد که به سراغ غذاهای ناسالم و بیارزش برویم، هنگام بعد از ظهر، پشت میز در محل کار است.»
علت این موضوع نیز این است که بیشتر افراد زمانی که احساس خستگی میکنند به غذاهای ناسالم رو میآورند و ترجیح میدهند تنقلات یا نوشیدنیهای شیرین مانند نوشابه بخورند. در نهایت این رژیم غلط سبب افزایش قند در بدن خواهد شد و مشکلات زیادی از جمله دیابت پدید میآورد. شما برای اندازه گیری قند و گلوکز خون خود میتوانید از سیناکر دستگاه تست قند، لانست و نوار تست سفارش دهید. در ادامه دو راهکار برای این که به کارکنانتان کمک کنید مصرف قند را کاهش دهند معرفی میکنیم:
- عوامل وسوسهبرانگیز را از محیط کار حذف کنید: برای این کار باید از قرار دادن شیرینی و شکلات بر روی میزها اجتناب نمایید. همچنین باید سراغ گزینههای کترینگی که غذاهای ناسالم را شامل میشوند نروید و اجازه ندهید بستههای میانوعدهی تبلیغاتی در محل کار وجود داشته باشند.
- کارکنانتان را با قانون FFB آشنا کنید.
بیشتر بدانید: عوامل زیان آور شغلی در محیط کار و نقش طب کار
قانون FFB چیست؟
این قانون به معنای مواد غذایی از دستهی مایعات، میوه و شیرینیجات است؛ به ترتیب این موارد دقت کنید. (F=Fluid به معنای مایعات؛ F= Fruit به معنای میوه؛ B=Bakery به معنای شیرینی) دفعهی بعدی که هنگام عصر احساس رخوت و خستگی کردید، به جای این که در همان وهلهی اول به سراغ شکلات و شیرینیجات بروید، ابتدا یک لیوان آب بنوشید و سپس مقداری میوه مصرف کنید. سپس تنها در صورتی که میلتان به خوردن همچنان وجود دارد به سراغ دستهی سوم یعنی شیرینی بروید. خوب است بدانید از هر 10 مرتبه، 9 مرتبه احساس خواهید کرد دیگر نیازی به خوردن مواد غذایی دستهی سوم ندارید! با این حال ما کماکان انسان هستیم و هرازچندگاهی وسوسه میشویم و باز هم به سراغ مواد غذایی دستهی سوم میرویم!
آیا میدانستید؟
یک پیادهروی کوتاه اطراف محل کار خستگی را تا 65 درصد کم میکند. به علاوه، پژوهشی نشان داده است که پیادهروی بعد از ظهر میتواند مصرف شکلات را در افرادی که عادت به خوردن آن در عصر دارند، نصف کند.
کار کردن برای ساعات طولانی
بر اساس نتایج این تحقیق از هر پنج کارمند، یک نفر از آنها برای ساعتهای طولانی کار میکند. همچنین یکپنجم کارمندان وقتی سر کار نیستند به سختی تقلا میکنند ذهن خود را از کار فارغ کنند. این نسبت مشابه نشان میدهد این افراد از عدم تعادل بین کار و زندگی خود ناراضی هستند.
همهی ما دورههایی از افزایش استرس و فشار کاری را پشت سر گذاشتهایم؛ اما کلید فائق آمدن بر این مشکلات، فقط بازیابی روح و جسم است. به عبارتی دیگر شما با نشان دادن سرسختی به جای ناامیدی یا افسردگی میتوانید مشکلات را حل کنید. بازیابی هم به معنای این است که در طی یک روز کاری، یک هفته یا یک سال، دورههایی را در نظر بگیرید و در این دورهها کمتر کار کنید. در ادامه به راهکارهایی برای این که به کارکنان خود کمک کنید میپردازیم:
به کارکنان خود کمک کنید با ذهن آرام محیط کار را ترک کنند: بهترین راه برای تحقق این امر این است که افراد احساس کنند عملکرد خوبی سر کار داشتهاند. حال این امر زمانی حاصل خواهد شد که افراد حس کنند پیشرفت داشتهاند و با مشارکت موثر به مجموعه کمک کردهاند. پس شما باید کارمندان را حمایت کنید تا بار کاری خود را مدیریت نمایند. همچنین از قدردانی و تحسین تلاشهای آنها غافل نشوید.
مکث کنید تا نیروی تازه بگیرید: به کارکنان خود بیاموزید که با این تکنیک ساده بتوانند راحتتر خود را از کار جدا کنند. شعار این تکنیک «مکثی که نیروی شما را بازمیگرداند.» نام دارد. در حقیقت وقتی که از سر کار برمیگردید و به خانه میرسید، باید مقابل در ورودی توقف کنید. سپس چشمهایتان را ببندید و به آرامی نفس عمیق بکشید. همانطور که هوا را از ریههایتان به سمت بیرون میرانید، تصور کنید مشکلات کاری از شما دور میشوند. سپس وارد خانه شوید و تعهد و توجه خود را تمام وکمال وقف خانواده کنید. این تکنیک ساده برگرفته است از مفهوم (mindfulness) میباشد: در حال حاضر چه چیزی اهمیت دارد؟
بیشتر بدانید: ۵ حرکت کششی پشت میز کار برای کاهش استرس
آیا میدانستید؟
پژوهشی که اخیرا در نشریهی علمی Lancet به چاپ رسیده است نشان میدهد کارمندانی که بیش از 55 ساعت در هفته کار میکنند، 33 درصد بیشتر از کارمندانی که 40 ساعت در هفته کار میکنند، در معرض خطر سکتهی مغزی قرار دارند.
نتیجهگیری و جمع بندی مشکلات سلامت کارمندان
در نهایت با توجه کردن به این 6 مشکل و لحاظ کردن آنها در زندگی خود میتوانید در مسیر ارتقای سلامت جسمی و روانی خود قدمی رو به جلو بردارید. همچنین محرکهای اصلی کسب و کار و عملکرد مجموعه را بهبود میبخشید. برای خرید دورههای مراقبتی هوشمند هم میتوانید از اپلیکیشن سیناکر کمک بگیرید.
متشکرم از مطالب مفیدتون
ممنونیم از ثبت نظر شما ❤️