رابطه جنسی و نزدیکی در دوران بارداری

شاید پرتکرارترین سوالات برای پدر و مادرها در دوران بارداری مربوط به رابطه جنسی در این دوران است. نزدیکی و رابطه جنسی در دوران بارداری می‌تواند موضوعی حساس و مهم برای زوج‌ها باشد. این دوره می‌تواند با تغییراتی در روابط جسمی و عاطفی همراه باشد که لازم است با دقت و درک متقابل مورد توجه قرار گیرد. ایمنی و راحتی مادر و جنین در این دوران بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل، داشتن دانش کافی درباره نحوه برقراری رابطه جنسی مطمئن در این دوران، ضروری است.

در حالت کلی رابطه جنسی بین زوجین در طول دوره بارداری خطری ندارد. مگر این که ماما یا پزشک شما این کار را بنا بر عللی برای‌تان صلاح نداند. باید بدانید که رابطه جنسی خطری را نمی‌تواند متوجه جنین سازد. چون آلت تناسلی مرد نمی‌تواند بیشتر از فضای واژن قرار بگیرد. در این مقاله از سیناکر با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد رابطه جنسی و نزدیکی در طول دوران بارداری با شما صحبت کنیم.

رابطه جنسی در طول دوره بارداری

همان‌طور که در مقدمه توضیح دادیم در حالت کلی برقرار کردن رابطه جنسی در دوره بارداری نمی‌تواند به جنین آسیبی وارد کند. از طرف دیگر جنینی که در حال رشد کردن است به وسیله مایع آمنیوتیک رحم و عضله‌های قدرتمند رحم حفاظت می‌شود. لذا فعال بودن از نظر جنسی در این مدت زمان نمی‌تواند به نوزاد داخل رحم شما صدمه‌ای رساند. اما باید بدانید که این موضوع نمی‌تواند برای همه زنان صادق باشد. برای مثال اگر شما دارای مشکلات جفت و یا عوارضی مثل زایمان زودرس باشید ممکن است در صورت داشتن رابطه جنسی در طول دوره حاملگی خطراتی جنین را تهدید کند.

با این وجود تغییرات در میل جنسی می‌توان در مدت‌زمانی که باردار هستید طبیعی و نرمال باشد. بنابراین در صورتی که در این زمینه دچار تغییر و تحول شده‌اید نباید نگران شوید. همچنین بهتر است که در این خصوص با همسر خود صحبت کنید. امکان دارد که برخی از زنان تمایل به رابطه جنسی در دوره بارداری داشته باشند. این در حالی است که بعضی دیگر از زنان هیچ میلی به ارتباط جنسی در این دوران ندارند. شما می‌توانید روش‌های دیگری را برای دوست داشتن یا عشق ورزیدن به همسر خود انتخاب کنید. اصلی‌ترین چیزی که باید در این دوران در نظر داشته باشید این است که در مورد احساساتی که تجربه می‌کنید با همسرتان حرف بزنید.

روابط جنسی در دوره بارداری؛ ممنوع یا مجاز

بر طبق یافته‌هایی که دانشمندان به دست آورده‌اند اگر دوره حاملگی شما طبیعی است و دارای هیچ عارضه یا مشکلی نیستید می‌توانید رسیدن به ارگاسم در رابطه جنسی را تجربه کنید. باید بدانید که این مساله هیچ تهدیدی در مورد زایمان شما محسوب نمی‌شود. بدین معنی که برقرار کردن رابطه جنسی نمی‌تواند شما را با مشکلاتی مانند سقط جنین و یا زایمان زودرس روبه‌رو کند. اغلب سقط‌هایی که رخ می‌دهند به این دلیل هستند که جنین قادر نیست تا به طور طبیعی و نرمال رشد کند. در ماه‌های آخر بارداری رابطه جنسی و یا ارگاسم می‌توانند سبب شوند تا شما گرفتگی‌ها و انقباضات را به صورت خفیف تجربه کنید. در نتیجه شما احساس می‌کنید که عضله‌های رحم شما سفت شده‌اند. امکان دارد که وضعیت سخت و ناراحت‌کننده‌ای را در این مورد تجربه کنید. اما باید بدانید که این امر می‌تواند بسیار طبیعی باشد.

بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. در این بین یک سری نشانه‌های مشخص ممکن است وجود داشته باشند که از برقرار کردن رابطه جنسی برای بارداری ممانعت به عمل بیاورند. بنابراین امکان دارد که به علت همین علائم پزشک به شما بگوید که رابطه جنسی در این دوران نداشته باشید. بنابراین نکته‌ای را باید در این خصوص در نظر بگیرید این است که معاینات به صورت دوره‌ای با پزشک را جدی بگیرید. در نه ماه بارداری لازم است که حتما ملاقات‌های مشخصی با پزشک متخصص زنان داشته باشید و راهنمایی‌های لازم را از او بگیرید.

روابط جنسی در دوره بارداری

اگر بارداری شما بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای است و پروسه بارداری به شکل طبیعی پیش می‌رود ممکن است تجربه‌های شما از رابطه جنسی در هر ماه بارداری فرق داشته باشد. در ادامه به الگوها و نشانه‌های نرمال و طبیعی میل جنسی در این دوره مهم می‌پردازیم:

  • سه ماه اول بارداری: در سه ماهه اول باردازی نشانه‌های مختلفی مانند حالت تهوع، تحریک‌پذیری یا خستگی زیاد در پستان امکان دارد که سبب شوند تا میل جنسی در شما از بین برود. اما باید بدانید که همه این علائم برطرف می‌شوند و جای نگرانی نیست.
  • سه ماه دوم باردرای: در سه ماهه دوم بارداری میل جنسی در شما امکان دارد که اندکی زیاد شده باشد. در واقع زید شدن گردش خون و هورمون‌ها در همه بدن می‌تواند سبب شود تا ارگاسم زیاد شود.
  • سه ماه سوم بارداری: در سه ماهه سوم بارداری وقتی به زمان به دنیا آوردن نوازد نزدیک می‌شوید، امکان دارد که برقرار ساختن رابطه جنسی به علت بزرگ شدن بیش از اندازه شکم برای شما و همسرتان کمی غیر قابل تحمل باشد.

برخی از افراد سوال می‌پرسند که آیا ریخته شدن اسپرم در دوره بارداری می‌تواند ضرر داشته باشد؟ در نظر داشته باشید که تحریک پستان‌ها، وجود بعضی از هورمون‌ها در مایع منی به اسم پروستاگلاندین­‌ها و یا ارگاسم زنانه می‌توانند سبب گرفتگی‌های رحم شوند. به همین علت است که امکان دارد پزشک شما با مشاهده این نشانه‌ها از شما بخواهد که رابطه جنسی در این دوران را متوقف کنید. این نشانه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • خون‌ریزی‌های بی‌علت و بی‌دلیل از واژن
  • نشت مایع آمنیوتیک که احتمال عفونت را بالا می‌برد.
  • کم شدن قدرت در عضله‌های دهانه رحم و باز شدن دهانه رحم به صورت زودرس
  • بارداری چند قلویی
  • جفت سر راهی یا پوشیده شدن کم دهانه رحم به وسیله جفت
  • دارا بودن سابقه سقط‌های مکرر یا تجربه زایمان زودرس
  • اگر این احتمال برای شما وجود دارد که شریک جنسی شما در طول دوره بارداری با دیگر افراد رابطه جنسی برقرار می‌کند، استفاده از کاندوم برای شما لازم است. زیرا این کار به شما و کودکتان کمک می‌کند تا در برابر عفونت‌های مقاربتی ایمن باشید.

دلایل و مزایای برقرار کردن رابطه جنسی در طول دوره بارداری

بسیاری از خانم‌ها می‌گویند که همسرشان در طول دوره بارداری مایل به برقراری رابطه جنسی است. اما این زنان نگران هستند که به جنین آن‌ها آسیبی برسد. باید بدانید که ایجاد رابطه جنسی می‌تواند برای زنان و همسرشان در طول دوره بارداری مزیت‌ها و فواید زیادی را در بر داشته باشد. در حالت کلی تا وقتی که پزشک یا ماما علت مشخص و محکمی برای نداشتن رابطه جنسی در بارداری برای شما بیان نکند نمی‌تواند خطری برای شما و جنین وجود داشته باشد. زنانی که در دوره بارداری به علت رابطه جنسی به ارگاسم می‌رسند از هورمون‌های آرام‌بخش و زیاد شدن گردش خون قلب و عروق بهره‌مند می‌شوند. باید بدانید که این فواید به جنین نیز انتقال می‌یابد.

ممکن است برای شما جالب باشد که بدانید بعضی از خانم‌ها امکان دارد برای بار نخست در دوره بارداری به علت گردش خون بیشتر و یک سری تغییرات در هورمون‌های‌شان تجربه ارگاسم داشته باشند. این زیاد شدن 50 درصدی گردش خون که واژن، مجرا، لگن و کلیتوریس زن را در بر می‌گیرد، سبب می‌شود تا خانم‌ها تجربه و احساس بهتری را در زمان برقراری رابطه جنسی داشته باشند. به علاوه وجود انقباضات بیشتری که در لگن زنان رخ می‌دهد به طور معمول سبب می‌شود تا مردان نیز در زمان رابطه جنسی در سه ماه نخست بارداری لذت بیشتری را تجربه کنند. البته باید بدانید که نباید تغییراتی را در که اندازه سینه‌ها و تحریک شدن روانی بیشتر مرد و زن در زمان برقراری نزدیکی رخ می‌دهد را نادیده بگیریم.

مزایای روابط جنسی در دوران بارداری

بارداری سبب می‌شود تا ترشحات واژن بیشتر شود و در نتیجه امکان این که عفونت‌های قارچی و باکتریایی در طول رابطه منتقل شود کمتر می‌شود. در کل می‌توان گفت که برقرار کردن رابطه جنسی در طول دوره بارداری به جز اواخر آن سبب به وجود آورد‌ن یک احساس آرامش در زنان می‌شود. همچنین این کار سبب می‌شود تا مرد نیز امکان فراهم کردن نیاز جنسی خود را داشته باشد.

رابطه جنسی سبب می‌شود تا کالری بیشتری در بدن سوزانده شود؛ درنتیجه این امر می‌تواند تناسب اندام زن و مرد را به همراه داشته باشد. بعضی از زوج‌ها هستند که به این نتیجه رسیده‌اند که داشتن فعالیت جنسی در دوره بارداری می‌تواند احساس عشق بیشتری را بین آن‌ها برقرار کند. تحقیقی که در سال 2004 انجام گرفته است نشان می‌دهد که برقرار کردن رابطه جنسی سبب می‌شود تا یک نوع آنتی‌بادی در بدن ترشح شود. این آنتی‌بادی در دوره بارداری به شما کمک می‌کند تا کمتر به عفونت‌­ها و سرماخوردگی دچار شوید.

زمانی که شما بتوانید از یک رابطه جنسی خوب به ارگاسم برسید سبب آزاد شدن هورمون‌های مغزی اندروفین در شما می‌شود. این هورمون به کودک و مادر کمک می‌کند تا بتوانند به احساس خوشبختی و آرامش بیشتری دست پیدا کنند. توجه داشته باشید که استرس زیاد در طول دوره حاملگی می‌تواند یکی از عوامل خطرناک در ظاهر شدن بیماری‌های ذهنی باشد. این قبیل بیماری‌ها شامل بیش فعالی و یا اوتیسم در جنین هستند. لذا رابطه جنسی در طول دوره بارداری می‌تواند در برقرار کردن تعادل روان و رفع اضطراب و استرس تاثیرگذار باشد.

درمان مشکلات برقرار کردن رابطه جنسی در بارداری با داروهای گیاهی

در بین داروهای گیاهی مواردی وجود دارند که می‌توانند سبب شوند تا انقباضات لگنی در شما کم شود. همچنین این داروها می‌توانند با تحریک میل جنسی زنان باعث شوند تا یک رابطه جنسی خوب بین زوجین برقرار شود. لازم است که قبل از مصرف هر گونه داروی گیاهی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. زیرا برخی از این داروهای گیاهی هستند که می‌توانند عوارض بسیار بد و حتی جبران‌ناپذیر را بر روی جنین شما داشته باشند. به تجربه دیده شده است که بعضی از دم‌نوش‌های گیاهی هستند که می‌توانند بسیاری از مشکلاتی که در زمان رابطه جنسی رخ می‌دهند را از بین ببرند. در زیر به این دم‌نوش‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بیدمشک
  • اسطوخودوس
  • بابونه
  • زنجبیل

سخن آخر

در این مقاله در مورد رابطه جنسی، نزدیکی و ارضا شدن در دوران بارداری با شما صحبت کردیم. لازم است که حتما قبل از برقراری رابطه با ماما و پزشک متخصص زنان مشورت کنید. در صورتی که مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد رابطه جنسی در دوره بارداری می‌تواند برای شما و جنین بسیار مفید باشد.