وزن، اندازه، حرکات و وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری

هفته سی و یکم بارداری | وضعیت جنین

در مقاله قبلی به طور کامل و دقیق راجع به وضعیت جنین در هفته سی‌ام بارداری صحبت کردیم. حال در هفته سی و یکم بارداری تنها ۱۱ هفته تا تولد نوزاد فاصله وجود دارد. در این هفته جنین که به خوبی در داخل رحم رشد کرده و تقریبا به قد و وزن و ظاهر نوزاد در حال تولد رسیده است و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. در واقع وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری به گونه‌ای است که می‌توان گفت اکثر اعضای بدن نوزاد تشکیل شده است. لذا در زمان باقیمانده تغییرات عمده در رشد نوزاد به قد و وزن او مربوط می‌شود.

با این حال اگرچه بیشتر دوران بارداری پشت سر گذاشته شده است، اما سفر مادر و نوزاد هنوز تمام نشده است. شاید اگر بخواهیم به‌طور خلاصه وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری را توصیف کنیم، باید بگوییم که جنین در مرحله پیشرفته‌ای قرار دارد. سیستم عصبی آن بهبود یافته و اعصاب و عضلات بدنش قوی‌تر می‌شوند. جنین در این هفته حدود ۴۱-۴۲ سانتیمتر قد و تقریبا ۱۴۰۰-۱۵۰۰ گرم وزن دارد و اندازه یک نارگیل است.

اکنون سیستم تنفسی جنین کاملا رشد کرده و ریه‌هایش آماده برای تنفس کردن در خارج از رحم می‌شوند. به علاوه در این هفته جنین می‌تواند حرکات قوی‌تری انجام دهد و ممکن است حس کشیدن و لرزش جنین را تجربه کنید. با این حال ما قرار است در این مقاله به طور مفصل به وضعیت جنین در این هفته بپردازیم. پس در ادامه همراه سیناکر باشید.

چه تغییراتی در رشد جنین در هفته سی و یکم بارداری ایجاد می‌شود؟

مادران خیلی دوست دارند بدانند که چه تغییراتی در وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری رخ می‌دهد. چون نوزادان در این هفته بسیار فعال هستند. مغز نوزاد شروع به پردازش اطلاعات، دنبال کردن نور و درک سیگنال‌های حواس پنج‌گانه می‌کند. آن‌ها می‌توانند به دور خود بچرخند، با پاهای خود پدال بزنند و حتی انگشتان خود را بمکند. آن‌ها همینطور ممکن است سکسکه داشته باشند.

با این حال هر روز که می‌گذرد، نوزاد وزن بیشتری پیدا می‌کند. مایع آمنیوتیک با ادرار کردن نوزاد در آن افزایش می‌یابد و ریه‌های کودک شما نیز در این هفته به سرعت رشد می‌کند. هرچند هنوز تا هفته سی و ششم قادر به تنفس کردن کامل به تنهایی نیست. همچنین کودک در این هفته شروع به حساس شدن به صداها می‌کند. لذا تشویق شریک زندگی خود برای صحبت با کودک، پیوند بین آن‌ها را تقویت خواهد کرد.

نوزاد می‌تواند صدای پدر و مادر خود را تشخیص دهد. به علاوه وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری به گونه‌ای است که می‌توان گفت نوزادان الگوهای بیداری، حرکت و استراحت مشخص‌تری دارند. زیرا خواب آن‌ها طولانی‌تر است. همینطور نوزادی که در هفته‌های قبل با کمک موها دمای بدن خود را متعادل می‌کرد، اکنون لایه محافظ پوستی ورنیکس کازئوزا (Vernix Caseosa) که همچنان در حال ضخیم شدن است این وظیفه را برعهده دارد. ضمن اینکه نوزاد در این هفته برخی از مهارت‌های لازم پس از تولد را در شکم مادر تمرین می‌کند.

جنین در هفته سی و یکم چند ماهه است؟

چون بارداری بر اساس هفته عنوان می‌شود، ممکن است برخی مادران این سوال برایشان پیش بیاید که جنین در هفته سی و یکم چند ماهه است؟ در پاسخ باید بگوییم که جنین در هفته سی و یکم بارداری در آخرین سه ماهه بارداری و رشد خود است. در واقع آن را می‌توان دقیقا معادل ۷ ماه و ۷ روز بارداری دانست.

جنین در هفته سی و یکم در کجای رحم قرار دارد؟

نوزادی که از روز اول بارداری در رحم به سرعت در حال رشد بوده است، اکنون در آستانه رسیدن به قد و وزن تولد است. اصولا رحم که با رشد جنین از هفته‌های اول بارداری در حال بزرگ شدن بوده است، اکنون تمام آن را جنین پوشانده است. با این حال وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری به شکلی است که می‌توان گفت در وسط رحم مادر قرار دارد و قسمت اعظم شکم را اشغال کرده است.

اگر نوزاد در هفته سی‌ و یکم بارداری به دنیا بیاید زنده می‌ماند؟

مادران ممکن است به این موضوع فکر کرده باشند که اگر نوزاد در این هفته به دنیا بیاید زنده می‌ماند؟ در جواب باید بگوییم که وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری به شکلی است که امکان زایمان زودرس در آن وجود دارد. نوزادانی که قبل از هفته سی و هفتم متولد می‌شوند، نوزادانی نارس محسوب می‌شوند و اکثر آن‌ها نیاز به حمایت پزشکی دارند. با این حال از آنجایی که رشد اندام‌های نوزاد سی و یک هفته‌ای تا حد زیادی تکمیل شده است، شانس زنده ماندن با حمایت پزشکی بسیار بالا است. البته این شانس زنده ماندن نوزاد ۳۱ هفته‌ای پس از تولد برای همه یکسان نیست.

آیا حرکات جنین ۳۱‌هفته‌ای قابل احساس است؟

مادر مدت زمان زیادی است که می‌تواند حرکات نوزاد خود را احساس کند. زیرا وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری به گونه‌ای است که حرکات آن قابل لمس است. با این حال فضای نوزاد ۳۱ هفته‌ای در رحم تنگ و باریک است و این باعث می‌شود تا مادر حتی کوچک‌ترین حرکات نوزاد در حال رشد خود را احساس نماید. همچنین تعداد حرکات جنین در رحم باید حداقل ۱۰ حرکت در ۲ ساعت باشد.

لذا اگر احساس نمی‌کنید کودک‌تان با فرکانس معمولی حرکت می‌کند، اولین کاری که باید بکنید این است که حرکات او را بشمارید. برای این کار ابتدا چیزی بخورید و سپس در اتاقی آرام استراحت کنید. حالا دفعات حرکت نوزاد را بشمارید، اگر به مدت طولانی حرکت نکرد حتما با پزشک خود مشورت کنید تا سلامت عمومی جنین را بررسی کند.

جنین در هفته ۳۱ام در چه موقعیتی قرار دارد؟

پزشک در هفته سی و یکم بارداری اندازه رحم شما را اندازه‌گیری کرده و بررسی می‌کند که جنین شما در کدام جهت قرار دارد. موقعیت ایده‌آل برای زایمان نیز این است که سر به سمت پایین و پشت نوزاد به سمت شکم شما باشد. با این حال وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری به شکلی است که هنوز زمان برای چرخاندن نوزاد شما وجود دارد. لذا اگر نوزاد در این هفته از بارداری در وضعیت بریچ قرار دارد نگران نباشید.

ظاهر و قد و وزن جنین سی و یک هفته‌ای چگونه است؟

می‌توان گفت که وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری به ظاهر تولد خود بسیار نزدیک است. یعنی مثل کودکی است که تازه متولد شده است. با این حال نوزاد قبل از تولد کمی بلندتر می‌شود و چند کیلو بیشتر اضافه می‌کند. همچنین متوسط قد نوزاد در هفته ۳۱‌ام بارداری حدود ۴۱-۴۲ سانتیمتر و وزن آن نیز حدود ۱۴۰۰-۱۵۰۰ گرم است. همچنین در تصویر اولتراسوند، صورت نوزاد کاملا رشد کرده است و می‌توان آن را در حال خمیازه کشیدن و حرکت دستان او را به شکل دست تکان دادن مشاهده کرد.

پیشنهاد مطالعه: وضعیت مادر در هفته سی ‌و یکم بارداری

جنین در هفته سی و یکم بارداری به چه مراقبت‌هایی نیاز دارد؟

قبل از هر چیز باید به این نکته توجه داشته باشید که هر بارداری منحصربه‌فرد است. یعنی نیازهای مراقبتی ممکن است بین افراد مختلف متفاوت باشد. با این حال وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری در شرایطی است که‌ به مراقبت‌های خاصی نیاز دارد. مراقبت‌هایی که به سلامتی جنین در این هفته کمک می‌کنند. این مراقبت‌ها عبارت است از:

  • مراجعات منظم به پزشک

وضعیت جنین در هفته سی‌ و یکم بارداری ایجاب می‌کند تا مراجعات منظمی به پزشک خود داشته باشید. زیرا پزشک می‌تواند با بررسی سلامت جنین و مادر، وجود هرگونه مشکلی را تشخیص دهد و راهنمایی لازم را ارائه دهد.

  • تغذیه مناسب

همچنین تغذیه مناسب برای سلامت وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا مصرف مواد غذایی غنی از مواد مغذی از جمله پروتئین، آهن، کلسیم و اسید فولیک توصیه می‌شود. همچنین استفاده از مکمل‌های ویتامینی مورد تایید پزشک به سلامت جنین و مادر کمک می‌کند. با این حال باید در نظر داشته باشید که رژیم غذایی متعادل برای مادر و جنین از روزهای اول بارداری تا آخرین روز و حتی روزهای پس از زایمان بسیار مهم است.

  • استراحت کافی و فعالیت مناسب

همچنین استراحت کافی و فعالیت مناسب، می‌تواند یک نوع مراقبت از جنین در هفته سی و یکم بارداری باشد. لذا توصیه می‌شود فعالیت‌های سبک و ملایم مانند پیاده‌روی یا یوگا را انجام دهید و از فعالیت‌های سنگین و خطرناک دوری کنید.

  • حفظ سلامت روانی

یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های هفته سی و یکم بارداری، حفظ سلامت روانی است که برای سلامت جنین و مادر بسیار مهم است. لذا می‌توانید با تمرکز بر استراحت، مدیتیشن، تمرینات تنفسی بر استرس و نگرانی‌های روزمره خود غلبه کنید و به سلامت وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری کمک کنید.

  • اجتناب از عوامل زیان‌آور

اگر می‌خواهید وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری در شرایط سالم باشد، حتما از عوامل زیان‌آور مثل مصرف مواد مخدر و الکل یا تماس با مواد سمی و شیمیایی اجتناب کنید.

کلام پایانی

وضعیت جنین در هفته سی و یکم بارداری به شکلی است که می‌توان گفت نوزاد با وزن تقریبی ۱۴۰۰-۱۵۰۰ گرم در فعال‌ترین زمان خود قرار دارد. همچنین هفته سی و یکم مصادف با پایان ماه هفتم است و نشان می‌دهد که اکثر اعضای بدن کودک تشکیل شده است. لذا در زمان باقیمانده بارداری تا زایمان، تغییرات عمده در رشد نوزاد به قد و وزن او مربوط می‌شود.